2012.11.16.
Egy szavuk sem volt igaz –A paraszti társadalom
felszámolása a kommunista diktatúrában
Ö. Kovács József nagy könyve kapcsán
Talán a 10. évfordulóra
készülhettek – ha készültek volna – a túrkevei
tsz-lakodalom egykori jegyesei, későbbi házaspárjai. A jeles
évfordulóról dokumentum műsort készítettem Vas István Zoltánnal
a szolnoki rádióba. A Kossuth Rádiónak szántuk a munkát. A
szolnoki rádió közölte a riport-dokumentumot, a Kossuth Rádió
nem, mert azt mondták az ottani főnökök, hogy destruktív. A
szép oldalát kell megfogni a dolognak – mondták az ottani döntnökök.
A nevükre is emlékszem, de minek emlegetném őket? Rosszul tudták
a történelmet.
„A vidéki
Magyarország politikai társadalomtörténete 1945–65 között”
semmi szépet nem mutatott, csak pofonokat, aláírásokra kényszerítéseket
és hazugságokat. A korszakról szóló dokumentumok végig
hazugságról szóltak. E témakörben számos monográfiát és
tanulmányt elolvashattam; semmirekellő dolgozatok voltak ezek.
Mostanában – pár
évvel ezelőtt – a korábbi földművelésügyi
miniszterhelyettes, Keserű János írta meg visszaemlékezését.
A visszaemlékezés maga a hősköltemény. Heroikus küzdelmet
folytattak – Keserű szerint – a magyar mezőgazdaság
szocialista átalakítására. Most meg a Korall Kiadónál
megjelent az előbb emlegetett könyv, melynek főcíme: A
paraszti társadalom felszámolása a kommunista diktatúrában.
Ö. Kovács József kettéosztotta a korszakot: az egyik volt a Rákosi-korszak,
a másik a Kádár-időszak. Mind a kettő döbbenetes, véres történet.
De térjünk vissza az első korszakra, Rákosi idejére.
A szövetkezeti városban,
Túrkevén 10 családból verbuválták a szövetkezeti esküvő
jegyeseit. Tíz évvel később őket kerestem, mire jutottak tíz
év alatt. Semmire. A nyomorra, a félig pusztulásra. Megtaláltuk
az első fiatalasszonyt. A tsz-esküvő boldog jegyesét.
Kortalan, elhanyagolt asszonnyal beszélgetünk. Ő beteg, a férje
meg iszik, a család szétbitangolt. Megtaláltunk még egy-két
akkori boldog házast, csak keserűség volt az osztályrészük
az elmúlt tíz esztendőben. Deformált, alaktalan emberek. Nem véletlen,
krumplin és tésztán éltek éveken keresztül. Pedig nagy volt
a lagzi. Nem pap eskette őket, maga Dobi István, az Elnöki Tanács
elnöke volt a „pap”, illetve az anyakönyvvezető. Vágtak
birkát, megették a birkapörköltet, és ittak rá helyi bort,
és ezzel véget is ért az álomkorszak. A műsor elkészült, és
persze hogy nem közölték. Zene is volt az összeállításban,
Bartók Medvetánca. A szuperlektor (aki a műsorokat átvételkor
minősítette) csak azt kérdezte: minek ide ez a zene? Aztán a
dokumentum feledésbe merült, mint ahogy a tsz-esküvő is
nyomtalanul elveszett az emlékezetből.
De itt Ö. Kovács
József, a Károli Gáspár Egyetem legújabb kori magyar–történelem
tanszékének vezetője, aki a paraszti társadalom felszámolásáról
beszél. Már kezemben volt a könyv, amikor azt kérdezte tőlem
egy baloldali, népből származó egykori politikus: hallottál
te valamit Ö. Kovácsról? Ronda könyvet írt. Mondtam, hogy
hallottam, és a könyv nem ronda, hanem a korszak legjelentősebb
műve a tsz-szervezésről, a mezőgazdaság szocialista átlényegítéséről.
Ki ez az Ö. Kovács? – kérdezte tőlem ismerősöm. Mondtam
neki, fiatal ember, 1960-ban született, hatalmas apparátust
sorakoztat fel a tsz-szervezés tényeiről. Ilyen könyv
Magyarországon még nem született, ez az első. És ez így
igaz.
A korszak
„nagy” gazdaságtörténésze, Berend T. Iván, akiről mesélik,
hogy már hároméves korában akadémiai doktor volt, oly okos,
élen járt a korszak gazdaságpolitikájának, benne a mezőgazdaság
történetének átírásában. És az egészben az a szép, hogy
a rendszerváltás idején ez az akadémikus, aki volt egyetemi
tanár, volt a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem
rektora, volt az Akadémia elnöke, egy szóval minden volt, Hetényi
István Kádár-korabeli pénzügyminiszterrel együtt megírta a
szocialista gazdaság leépítésének, a tsz-ek szétverésének
forgatókönyvét. Le is építették a Váci utcát és Csepelt,
szét is verték a tsz-eket, aminek végeredménye, hogy az ország
legnagyobb tsz-ének 2500 tagjából 1000 ember ma szociális segélyből
él. Szép a történet, először bepofozták a parasztokat a téeszbe,
majd amikor kicsit jobban működött, mint ahogy remélték, szétverték
azokat. De térjünk vissza Ö. Kovács József tudományos értekezéséhez.
Ö. Kovács József paraszti világból került a tudományos életbe,
de soha nem élt vissza személyes élményeivel és érzelmeivel.
A könyv szikár tisztasággal mondja el a paraszti társadalom
felszámolásának iszonyatos történetét.
Olvasom az előszóban:
Az egyik fóti
interjúzás alkalmával már hosszú ideje hallgattam az idős férfi
részletes visszaemlékezését a település múltjáról.
Kezdetben örülve, hogy szóba áll velem, a szokásos módon
nyitottá tettem az interjút, hagytam beszélni, amiről ő jónak
látja. Észrevehető volt, hogy az engem leginkább érdeklő
1959–1960. évi történéseket rendszeresen kikerüli. Megszakítva
az emlékezést, felolvastam neki egy ügyészségi dokumentumból
a megkínzottak névsorával együtt. Ő a vállam fölé hajolva
követte a számítógép képernyőjén olvasható szöveget, s
minden névnél megjegyezte: „igen, ismerem, de magának erről
itt senki nem fog beszélni”.
Egy másik sok
hasonló közül kiválasztott emlékem a Magyar Országos Levéltár
kutatóterméhez kötődik, amikor több hivatalos beszámoló
olvasása közben világossá vált, hogy a kollektivizálás elől
valójában öngyilkosságba menekült személyek családtagjai
talán még ma sem ismerik az elhalálozás valódi körülményeit,
mert azokat hamisan ábrázolták, illetve megpróbálták a
nyomokat eltüntetni. S ha a hozzátartozók és falubeliek egy része
sejtette, tudta is a tényleges okokat, azokról jobbnak látták
nem beszélni.
Eddig az idézet,
és mélyüljünk el a történetben. Ö. Kovács József értekezéséről
szóló meditálásom keveredik saját élményeimmel.
1961–65 között
a debreceni Agrártudományi Főiskola hallgatója voltam. Főiskolai
társaim zömében parasztgyerekek voltak. A Kálvin téri református
kollégium földszintjén laktunk 20-22 ágyas szobákban. Volt
egy kitűnő szobatársam, szentesi gyerek, ha él, már ő is öregember.
Az apja kertész volt, benyomták a téeszbe. Nem akart bekerülni
az Istennek se. Gyönyörű kertészetét műgonddal ápolta, s
amikor véget ért az élet, már úgy, hogy be kellett vinni a földet,
azt a néhány hektárt, a tanácsházáról a belépőknek ajándékmuzsikát
küldtek, amit a városi hangszórón közvetítettek. Hallhatta
az egész város. Többek között az öreg Murányi is kért zenét.
Kérte, és ragaszkodott hozzá, hogy neki énekeljék el a
templomi éneket: Keresztények sírjatok, mélyen szomorkodjatok.
Így volt ez bizony.
Ö. Kovács
megjegyzi a paraszti gazdaságok kollektivizálásáról:
Röviden ki kell térni
a paraszti fogalmak meghatározására is. Bármiféle definiálási
kísérletkor célszerű figyelembe venni, hogy a második világháború
és annak következményei már önmagukban is megrázták a korábbi
társadalmi tömböket, a kommunista párt által elindított erőszakos
állami beavatkozás pedig radikálisan felgyorsította a parasztság
felszámolását.
Felgyorsították,
aztán a kommunista diktatúra teljes erővel rákapcsolt a
paraszti társadalom megsemmisítésére. Érdekes, mit érdekes,
gonosz menetrendet készítettek a teljes felszámolás érdekében.
Ezt önmagában nem lehetett elképzelni. Ehhez kapcsolódott az
egyházüldözés. Rákosi Mátyás 1948-ban hírhedt kecskeméti
beszédében megpengette a húrt, a kollektivizálásról beszélt.
És ugyan ennek az évnek a végén, 1948 karácsonyának második
napján az esztergomi érseki palotában megjelent Decsi Gyula és
néhány ávéhás, és letartóztatták Mindszenty József
hercegprímást. Decsi Gyula akkor ávéhás ezredes volt, később
igazságügyi miniszterhelyettes lett. Decsiék bekísérték
Mindszentyt az Andrássy útra, ahol Princz Gyula ávéhás
ezredes fogadta a következő szavakkal: Te vagy a hercegprímás?
Majd bakancsos lábával hátgerincen rúgta a bíborost. Én meg
partizán vagyok – mondta. Tudjuk, hogy mi lett a Mindszenty
vallatás vége: életfogytiglani börtön. És megtöltötték a
börtönöket papokkal és szerzetesekkel. Időközben a hálódiagramos
ütemterv szerint, amit Rákosiék készítettek, az egyház
hatalmának megtörése érdekében államosították az egyházi
iskolákat mind, 7 vagy 8 középiskola kivételével. Pócspetriben
ebben a Szabolcs-Szatmár megyei faluban hevesen tiltakoztak a szülők
az államosítás ellen. Majd egy bamba rendőr kezében elsült a
fegyver. Támad a klerikális reakció – harsogta a Szabad Nép,
és a helyszínre sietett Kádár János belügyminiszter és Vásárhelyi
Miklós, a Szabad Nép munkatársa. A Szabad Nép megírta hazugságait,
Kádár meg intézkedett, aminek eredményeként börtön, illetve
akasztás lett a dolog vége. A napokban olvastam egy könyvet arról,
hogy mi lett a Rómába menekült papok sorsa. Mi lett Mester Istvánnal
és a többivel. Még a 80-as évek végén üldözte a magyar elhárítás
Rómában. A Szent István zarándokházban éltek és ott tevékenykedtek.
A késő Kádár-kori elhárítás a klerikális reakció fellegváraként
kezelte őket. Ez a történet is szép, hatása máig él. De
folytassuk csak tovább, hogy mi is volt ez az egyházüldözés.
Faluról falura tiltakoztak az emberek az államosítás ellen,
Ortutay Gyula korabeli vallás és közoktatásügyi miniszter
pedig háromkötetes memoárjában dicséri a korszakot és saját
magát. Ortutay ebben a korszakában csak a barátnőivel
foglalkozott és az egyházüldözéssel. Ez a könyv sem a Rákosi-
vagy a Kádár-korszakban jelent meg, hanem most, egy-két évvel
ezelőtt. Szóval olvasom Ö. Kovács Józsefnél:
A Fejér megyei
Szedresen a püspöki megbízott a templomban mérte fel az államosítás
támogatóit, majd tiltakozó táviratot küldött Budapestre a község
nevében. Ugyanő a gyerekek mesedélutánján a főszereplőket
„Reakciós Jóska és Kommunista Pista” között osztotta ki,
akik közül a jelentésíró szerint az előbbi győzött a színpadon.
A Szekszárdhoz közeli egyik major miséjén a pap azt mondta,
hogy „az iskolák államosításával a templomokat is államosítják
és lehet, hogy a vallást is eltörlik”. Ne tartsunk a fekete
demokráciával, hanem a fehérrel. Közölte ezen kívül, hogy már
egy pár katolikus papot letartóztattak. Felhívta a hívők
figyelmét, hogy nehéz napok várnak a katolikus egyházra, és
álljanak mellette. Értesülésünk szerint a lakosság között
ez a felhívás visszhangra talált. Nagykónyiban a pap a tanítókat
az esküjükre emlékeztette, s tanítási sztrájkra biztatta őket,
miszerint akkor kezdjenek csak tanítani, ha a rendőrség kényszeríti
rá.
Rengeteg példát
sorol fel a szerző könyvében. Újabb tényt olvasok a 221.
oldalon.
A választott idézetekben
lényegében egy osztályellenség az egyház, még inkább a vallásosság
kerül terítékre. Az érvelésben mindig igyekeztek felelősöket
találni: a pedagógusok most is a párt által kiszemelt csoportként
jelennek meg, itt éppen a bűnbak szerepében.
Kovács G.: Vannak
párttagok, akik dacára annak, hogy párttagok, gyermekeik áldozni
és bérmálkozni járnak a templomba.
A kommunisták már
ebben az időben is bajban voltak a bérmálkozással. Állítólag
a vallásos emberek oda járatták a gyerekeket bérmálkozni.
Mostanában Gyurcsány is mondott ilyet: „szoktam én bérmálkozni”.
Tovább:
Schama Ferenc:
nagyon helytelen körülmény az, hogy az úttörők piros
nyakkendővel a templomba járnak. Véleménye szerint ezért a
pedagógusok a felelősek, és elsősorban is az ő hibájuk ez.
Javasolja, hogy a pedagógusokat vonják felelősségre.
Gál Mihály: több
helyen megtörténik, hogy templomba jár a pedagógus. E téren
komolyabban felelősségre kellene vonni őket.
Botka József: utólag
jutott tudomásomra, hogy olyan ember jött hozzánk dolgozni, aki
valamikor a papnak harangozott, vagy egyházi adószedő volt.
Az egyházüldözés
mellett Rákosiék nagy hangsúlyt helyeztek a kuláküldözésre.
A hatalom az állami párt elrendelte, hogy a meglévő szövetkezetek
vezetését kivegyék az osztályidegen kapitalista elemek kezéből.
Magyarul a terménykereskedők, a kocsmárosok és a kulákok kezéből.
A kulákokat likvidálni kell. Olvasom Ö. Kovácsnál:
Maga a likvidálás
egy 200 kat. holdas (Padányi Gulyás Béla) és egy 170 kat.
holdas (Fejér Jánosné) gazdaságot érintette. 1949. március
23-án döntöttek a helyi szervek, majd másnap reggel rendőri kísérettel
kiszálltak, és a gazdának átnyújtották a likvidálási határozatot,
felleltározták az ingó és az ingatlan vagyont, a községben lévő
házakat és a felszerelést elkobozták. A családtagot azonnali
távozásra szólították fel, majd később egy szobát biztosítottak
neki. A feljegyzés közvetetten azt is kimondja, hogy ellentmondás
volt az indoklás („ebek harmincadjára van a birtok, szétosztogatják
az állatokat, és a nemzetgazdaságnak kárt okoznak, és földjükből
részes, harmados művelésre adnak ki területet és a tényleges
helyzet között, ugyanis a likvidált személyek minden adókötelezettségüknek,
zsír és egyéb beszolgáltatási kötelezettségüknek eleget
tettek. Az összes földterület megfelelően felszántott,
illetve 70 kat. hold terület búzával bevetett állapotban volt.
Az is kiderült, hogy a szomszédos Gerjén és a távolabbi Ozora
községben hasonlóképpen likvidálták a kulákgazdaságokat.
Egy szó mint száz,
80 ezer kulákgazdaságot likvidáltak a vizsgált időszakban. A
továbbiakban kb. 20 ezer ún. kupec és kereskedő kulákgazdaságot
is szétvertek. Egyértelmű, hogy ezzel a tömeges botránysorozattal
Magyarországon soha senki nem foglalkozott érdemben.
Annak idején a Szövetkezetkutató
Intézet munkatársai, jelesül Magyar Bálint, későbbi SZDSZ-es
korifeus túlszaladt a rendszerbírálaton, ezért kirúgták a Szövetkezetkutató
Intézetből őt és több társát. Ez Kádár korszakában volt.
Aczél György intézkedett a kirúgás ügyében, majd odaszólt
a Politikai Bizottság paraszti származású tagjához, és
mondta, hogy rendezd a sorsukat, ne vesszenek el. A munkakönyves
állásból Magyarékat kirúgták, de szerződéssel, jelentős
fizetésemeléssel visszavették. Ezt a Magyar Bálintot kérte
meg a paraszti PB-tag, vizsgáljátok már meg a kulák-kérdést,
mi volt az, és hogyan történt. Magyar Bálint néhány hét múlva
visszaszólt: pár ezer emberről volt szó, nem érdemes ezzel
foglalkozni. Hát ennyit a tiszta és igaz szavú gazdaságtörténet-írásról
és Magyar Bálintról.
A tsz-szervezés
botrányköve az időskorúak helyzete a szövetkezeti világban.
Sem munkát, sem kegydíjat, sem semmilyen juttatást nem kaptak a
magukra maradt öregek, a friss keletű tsz-tagok meg nem akartak
dolgozni az öregek helyett. Ez a „mozgalom” leírta az öreg
parasztokat, ítéletet mondtak rájuk: dögöljenek meg. Ezt
hangoztatták is.
A korai téeszeket
többnyire a földnélküliek, a nincstelenek alapították. Szakértelmet
és vagyont nem vittek a téeszbe, de ők voltak a hangadók, ők
uralkodtak a téeszekben.
Már 1956-ban történt.
A megyei pártbizottság kiadta a parancsot: a nádudvari téesz
állítson ki 30 fős munkásőr osztagot. A téesz elnöke összeszedte
a 30 embert. Mire Debrecenbe értek, elfogytak, hazaszöktek. De
aztán a téeszelnök újra összeszedte őket, nem volt mese, be
kellett állniuk az acélszürkék közé. Telt múlt az idő, és
ezek az újdonsült munkásőrök összefogtak, és le akarták váltani
az egyébként jó szellemű téeszelnököt. Ő meg becsukta őket
egy szobába, és mondta, hogy jelentkezzenek, ha meggondolták
magukat. Egy fél nap eltelte után, mikor már éhesek voltak,
egyenként jelentkeztek és hazakullogtak a lázadók.
Külön célpont
volt a mezőgazdaság átszervezésében a sváb-kérdés. Megállapították,
mintegy 270 községben mintegy 270 ezer kat. hold sváb ingatlan
van. Erre tette rá a kezét a pártállam. A sváboktól is
elvették a földet.
A 12.200/1947. számú
kormányrendelet alapján a német anyanyelvűek ingatlanát is államosították,
ami az ún. sváb területeket 20 százalékkal megnövelte, így
219.430 kat. hold még 33.000 kat. holddal gyarapodott.
A sváb
ingatlanokra telepítettek kb. 70 százalékban felvidéki menekültek,
melyek (sic.!) a földet csak ideiglenes jelleggel kapták használatba,
míg a belföldi telepesek örök tulajdonba.
A sváb-kérdést
is ilyen ízlésesen és gusztusosan oldották meg Rákosiék és
Kádárék. 1956 után a konszolidáció alatt megszüntették a
kuláklistát. Kádár azért megjegyezte: a kulák azért kulák
marad. Nem kétlelkűség ez, hanem eleve elhatározott pusztítás,
rombolás és gyilkosság. Sűrűn alkalmazták a téesz-szervezők
a sűrített népnevelőt. A sűrített népnevelő nem más, mint
a gumibot. Igen, gumibottal verték be a parasztokat a téeszbe.
Részleteiben
megismerhetjük a Nagykálló Ráctanyáján élő 17 család
keserves történetét. Vagy 50 ember szállt ki győzködni a
parasztokat. Ráctanyán nem volt rádió, nem járt oda újság,
éltek a világba a szerencsétlen magukra hagyott parasztok. A
szerző végigköveti a ráctanyai lakosok kálváriáját. Egyenként
győzködték a parasztokat, nem szép szóval, gumibottal,
seggberúgással, az asszony ruhájának letépésével, a
gyerekek iskolából való kirúgásával.
A történet szörnyű,
véres és gyalázatos. Ez volt akkor, 1960-ban, Kádár idejében.
A napokban meg Csépán, egy Szolnok megyei faluban jártam, egy
gazdával beszélgettem, éppen az esti fejést végezte. Ő mesélte
el, a téesz-szervezés idején, mivel ellenállt, beszállították
a járási székhelyre, Kunszentmártonba, lelökték a tanács
pincéjébe, ahol már sokan voltak, és három napig ki sem
engedték őket. Volt, aki véres volt, volt, aki csak kék-zöld.
Így történt a téesz-szervezés az 50-es években, majd a nagy
felfejlesztés idején, amikor megszületett a párthatározat, a
kettős határozat, amelynek az volt a lényege, hogy egyszerre
kell végrehajtani a kollektivizálást és a termelés növelését.
A termelés nem nőtt, a kollektivizálás véget ért, és 63-ban
ismét arról kellett gondolkodnia a pártvezetésnek, mennyi kenyérgabonát
vásároljanak Amerikából, hogy legyen kenyér. De ez már egy másik
szakasza a magyar mezőgazdaság történetének.
Egy másik könyvből
idézek végezetül – szabadon.
Az a parasztság,
amelyik elszenvedte a téesz-szervezést, soha életében nem bocsátja
meg ezt a szörnyűséget. Gyerekei hiába találtak helyet a
kollektivizált mezőgazdaságban, az ő sebeiket soha senki nem
gyógyította meg. Most ez az első alkalom, hogy egy könyv, egy
tudományos dolgozat igazságot szolgáltat. A tudományos vita
során három opponens foglalkozott Ö. Kovács József tanulmányával.
A 80 év feletti egykori mezőgazdasági miniszter, Romány Pál
igyekezett észrevenni, hogy ma már más nyelven kell szólni a téesz-szervezésről.
Más nyelven. Ettől függetlenül Ö. Kovács Józsefet sokan,
nagyon sokan támadták ezért az alapos munkáért. De a könyv
megjelent és talán világosabb is lett nyomában a magyar
falvakban.
Győri Béla
|