2012.11.16.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Látni kell megtanulnunk
Látni önmagunkat,
világunkat, életünk lehetőségeit. A Bocskai István
szabadegyetem a magyar látás egyeteme kíván lenni. Ahhoz, hogy
egy nemzetet ne lehessen tartósan félrevezetni, aztán egy-két
mozdulattal vagyonából kiforgatni, nem elég néhány ez ellen
fellépő párt, nem elég néhány talpazatként használt hordó,
ahhoz öntudat kell. A magyarságnak mindenekelőtt belső
magabiztosságra van szüksége. Nem gőgre és fennhéjázásra,
hanem szilárd önérzetre, amely tettekre sarkall. Itt, a Bocskai
István Szabadegyetemen megtaníthatunk látni néhány ezer
magyart, aki közössége oszlopa lesz, világítótornya, mértékadó
egyénisége. S ahol egy ember már van, aki megáll a saját lábán,
ott aztán több ilyen is előkerül. S végül a saját lábon álló
magyarok magyar világot teremtenek maguknak. Talán még
gyarapodunk is lélekben, egészségben.
Ez a megnyitás nem volna méltó a közös vállalkozáshoz,
ha legalább kísérletet nem tenne a politikai és szellemi
indoklás mellett a történelmi látóhatár kiterjesztésére.
Az alkalmat Bocskai István, a névadónk kínálja fel. Miért őt
választottuk, és mit mond az ő történelmi alakja a ma magyarjának?
Nincsen-e túlságosan távol tőlünk az a kor, amelyben ő élt,
s vajon elegendő-e az a kiemelés, amit ő kapott azzal, hogy
szoboralakja ott áll a reformáció genfi emlékművén?
Bocskai István még
a Rudolf előtti császári udvarban nevelkedik. Gyerekfejjel megízleli
egy világbirodalmi udvar minden pompáját, szertartását,
diplomáciai fogását, beleérez a messzibbre látásba, az összefüggések
felismerésébe, és királyhű emberként kerül haza. Aztán már
mint fiatal főnemes, a mindenre hivatott családok egyik sarja,
hatalmas győzelmet arat a török felett egy havasalföldi csatában.
A szultán is megtanulja a nevét. Aztán, amikor a császárral
meggyűlik a baja Erdélynek, őt száműzik és erdélyi
birtokait elkobozzák. Mire ismét szeretett Erdélyországa közelébe
kerül, nagyváradi, bihari birtokaira – a kor rendje szerint
– már nem is fiatal ember, és talán már nem is egészséges.
De már református és gondolkodó. Meglátja, amit senki nem lát
meg: azt, hogy a dolgok így nem maradhatnak. A züllésnek indult
hajdúkat újjászervezi, földet ígér nekik, letelepedést, és
hadba indul, török támogatással az országot pusztító császári
zsoldosok ellen, és diadalmenetben visszafoglalja egész
Magyarországot, hajdúi a nyugati határszélen harcolnak, és
ausztriai zsákmányoláson törik a fejüket. Az udvar kénytelen
békét kötni vele.
A hadjárat megtéveszti
az udvart. Azt hiszik, hogy Bocskai mindenképpen magyar király
akar lenni. Bocskai azonban ennél bölcsebb: azért hódítja meg
egész Magyarországot, és azért kényszeríti békére a császárt,
hogy Erdély függetlenségét mindenképpen biztosítsa, és hogy
a vallásszabadság kivívásával megtörje ideológiai hatalmát.
Ő az egyetlen ember, aki látja a világpolitikai összefüggéseket,
a lényeget és a valóságot.
Élete nagy műve
ez, a bécsi béke. A világon először s éppen ebben az összezavarodott
korban a lehető legtisztább világossággal fogadtatta el az
elfogult uralkodóházzal a keresztény felekezetek, vallások,
hitek egyenlőségének eszméjét. Karddal, „vitézlő hajdúinak”
seregével vívta ki a vallásszabadságot, győzött, de nem ült
tort a legyőzötteken, hanem békét teremtett.
Ami fennmaradt utána,
írásos emlék, elsősorban végrendelete, az éppen olyan mélyen
átélt református hitről tanúskodik, mint amilyen mély
katolikus, keresztény hit villámlik elő szent István koronája
alól. A tántoríthatatlan, az életet minden percében meghatározó
hit árad szét Bocskai István testámentumából s minden
megnyilvánulásából. A közeg, amelyben ezek a gondolatok születnek,
az országot járó, meg-megtelepedő református prédikátorok
kora, a hitvitáké és a hitvallástevéseké, amelyeket a nép
hasonló heves hitvallástevései követnek. A reformáció
szabadságmámora árad szét ezekben az években, évtizedekben
Magyarországon, s Bocskai lelke ezzel van feltöltve. De miként
Szent István, ugyanekkor ő kemény katona, hadvezér is, szigorú
parancsoló is. Az engedetlen hajdúkapitányokat, az árulókat
kivégezteti. Az ellenséget szétszórja és megveri, és ha nem
adja meg magát, lemészároltatja. Nem öl öncélúan, és nem
is engedi a rablást, az értelmetlen mészárlást. Az első a
nagyok közül, aki meglátja Erdély és Magyarország, már ami
akkor megmaradt belőle, kényszerű különállásának szükségességét.
Felismeri, hogy amíg a török elfoglalva tartja Magyarország közepét,
szívét, addig fenn kell állnia Erdélynek, mint önálló
fejedelemségnek, és a megmaradt országrésszel a lehető
legszorosabb együttélésben, de függetlenségben és önálló
magyar törvények szerint kell élnie, mert a magyar nemzet
fennmaradását csak ez szavatolja.
A békekötés
alapelveit végrendeletében is rögzíti. Valameddig pedig a
magyar korona ott fenn, nálunknál erősebb nemzetségnél, a németnél
lészen, és a magyar királyság is a németeken forog, mindenkor
szükséges és hasznos egy magyar fejedelmet Erdélyben
fenntartani, mert nekik javokra lészen. Ha pedig Isten adná,
hogy a magyar korona Magyarországban magyar kezéhez kelne egy
koronás királyság alá, úgy az erdélyieket is intjük: hogy
attól nemhogy elszakadnának, vagy abban ellent tartanának, de
őt segéljék tehetségek szerént és egyenlő értelemből azon
korona alá, a régi mód szerént, adják magokat. Mely dologról,
ha valaha hittel való konföderáció közöttök lehet, felette
igen javalljuk.
A világpolitikai
egyensúlyhelyzetet a magyar politikus ritkán ismeri fel ennyire
pontosan. Bocskai átlátja, hogy a Budavárat, s Eger várát is
birtokló töröknek s a Habsburg Birodalomnak egyaránt ezek a
határok felelnek meg, s ennek a status quónak a felborítása,
akár úgy, hogy Erdély a király alá alázkodik, akár úgy,
hogy az erdélyi fejedelem lesz a magyar király, végzetes hiba,
amely nyugtalanná teszi a törököt, és ez Erdély megsemmisülésével
jár. Az a belátás, hogy nincs itt még az idő a török kiűzésére,
és nincs itt a magyar korona visszaszerzésére, a Magyarország
a nyugati világ keleti védvonala helyzet megváltoztatására, a
nagy látókörű ember mély gondolata. Felismeri, hogy ebben a
geopolitikai helyzetben csak Erdélyben van jó esélye a magyar
hatalom és a magyar kultúra fennmaradásának, s Magyarország a
király alatt, akármilyen is az, csak a nyugat legszélső védvonala
lehet, amelyet most már a török is tiszteletben tart, ott tehát
a magyarságnak mint nemzetiségnek kell megmaradnia. Erdélynek
pedig, akár a törökkel való békekötések sorozata és adófizetés
által független, erős állammá kell válnia, a magyarság
hatalmi, kulturális – szemléletében nyilvánvalóan vallási-,
népi-nemzeti forrásaként. Járva természetesen az önálló
fejlődés útját.
Bocskai István
azt követelte a Prágában székelő magyar királytól, már
mint megválasztott erdélyi fejedelem, aki ekként elismeri a királyt
maga fölött, hogy nevezzen ki nádort Magyarországra, és
ugyanakkor ne nevezzen ki magas hivatalba és várkapitánynak,
magasabb tisztviselőnek csak magyar származású magyart.
Nemzeti politikát követelt, jogot és pozíciót, helyi hatalmat
a szétzilált magyar rendeknek, igazságos elosztást és
felekezeti egyenlőséget. S mindezt a Habsburg királytól, a német-római
császártól. A világbirodalomban egyes-egyedül.
A maga országában
pedig azt az Árpádok korából öröklött szabadok és
birtokosok egymás mellé rendelésén alapuló rendet, azt a sajátos
magyar tekintélyelvűséget igyekezett megteremteni, amely a
tekintélyt mindig a kiválóságból és a teljesítményből, a
képességből vezeti le, s ilyenformán a nemzetet, a közösséget
mindig a legjobbak vezetése alá igyekszik terelni.
Bocskai István
abban is első volt, hogy felismerte a magyarság nyugathoz való
viszonyának ellentmondásosságát és terheltségét azután,
hogy az Árpád-házi, az Anjou és a Corvin Mátyás utáni
magyar birodalom öszszeomlott. Átlátta, hogy a török
birodalom végső meggyengüléséig nincs arra esély, hogy
Magyarország közepéről őket nemzetközi haderő verje ki, következésképp
az a jó, ha a végváraik vonaláról maga a magyarság
gondoskodik, és minél kevesebb pusztító zsoldos katona állomásozik
az országban, ugyanakkor a király fennhatóságát mégis el
kell tűrni, akármilyen ártalmas is. Ugyanakkor Erdély és
Magyarország szerves összetartozásának gondolatáról soha nem
szabad lemondani, és Erdélyben kell megőrizni az ősi magyar törvényességet,
a rendszert, ahogyan ma mondanók. Rövid, kétesztendős
fejedelemségének törvénykezései azt igazolják, hogy Bocskai
István azt az Árpád-kori államszerveződést akarta a kor színvonalán
és követelményei szerint megőrizni, amelyet a magyarság a Kárpát-medencébe
hozott.
|