2012.11.16.
Az egészségturizmusban még sok lehetőség
rejlik
Ne a külföldi közvetítő cégek fölözzék le a bevétel
negyedét
Hazánk piacvezető
a fogászati turizmus területén Európában. Felmérések
szerint, amíg Nagy-Britanniában egy fogtömés 150 angol font
(50 ezer forint), addig nálunk kb. 30-40 euró, azaz 8-10 ezer
forint, egy implantátum beültetés Angliában
3000 font
(1 millió forint), Magyarországon ennek a negyede-ötöde, cca.
200-250 ezer forint, ráadásul itthon ezért az összegért magas
színvonalú kiszolgálást kap a páciens. Ilyen körülmények között
nem csoda, hogy megéri ide utazni az európai gyógyulni vágyóknak.
Elsősorban mely országokból jönnek hozzánk fogászati
kezelésre? – kérdezem Szűcs Lászlót, a Magyar Fogászati
Turizmus Programiroda vezetőjét.
–Elsősorban Nyugat-Európából jönnek hozzánk, s a
legtöbben Nagy-Britanniából. A hazánkba utazó fogászati
turisták majd 40%-át ők teszik ki, mivel az ottani és a hazai
fogászati kezelések árában olyan jelentős a különbség,
hogy a briteknek még két hét nyaralással, repülőjeggyel, szállásfoglalással
együtt is jelentős, több ezer fontos, eurós költségmegtakarítást
jelent, ha nálunk kezeltetik magukat.
Mit nyújt az önök programirodája a hozzánk érkező
nyugati betegeknek, és mit a hazai fogorvosoknak?
– Hadd fordítsam meg a sorrendet és kezdjem azzal, hogy
mit nyújtunk a hazai fogorvosoknak a program által. 2012 januárjában
indult el a program lényegét adó személyre, azaz vállalkozásra
szabott tanácsadó szolgáltatás, a Magyar Fogászati Turizmus
Fejlesztési Programiroda ügyfélszolgálata. A program átfogóan
optimalizálja az egyes részterületek erőforrásait, eszközeit
és kutatással, fejlesztéssel, innovációval, továbbfejlesztett
folyamatmenedzseri elvekkel, módszerekkel irányítva összességében
az ágazat egészének a versenyképesség-javulását eredményezi
mind a nemzetközi, mind a hazai keretek között. Az utóbbi időkben
több, célzottan a fogászati szektornak szóló pályázat is
meghirdetésre került, ezeknek köszönhetően további fejlesztésekre
kapnak lehetőséget a rendelők. Több mint 100 sikeres pályázat
- nemcsak fogászat, de fogtechnika, fogászati eszközökkel
kereskedő cégek - nyert eddig vissza nem térítendő támogatást.
A projektek ütemezése és az elszámolható költségek köre
komoly segítséget jelenthet az ágazat szereplőinek működésük
hatékonyabbá tételéhez. A program egyik további célja, hogy
piaci eszközökkel akadályozza meg azt, hogy a külföldi páciensekre
specializálódott hazai fogászatok évi 65-70 milliárd forintos
bevételének mintegy negyedét-harmadát külföldi betegközvetítő
cégek fölözzék le. Utóbbi vállalkozások ugyanis 25-35 százalékos
jutalékot számolnak fel a kiközvetített külföldi páciensek
után. Az OTI ezzel szemben csak 15 százalékos közvetítői díjat
kér majd a programhoz csatlakozó fogászatoktól. A közvetítői
díj csak az idei és a jövő évre vonatkozóan lett 15 százalékban
megszabva, a tervek szerint fokozatos csökkentés révén 2017 második
felétől már csak 10,5 százalékot számolunk fel a szolgáltatásért.
A különbség tehát a fogászatok zsebében marad. Mivel a fogászati
turizmus iránt érdeklődő nyugati turisták elsődleges információ
forrása az internet, ezért a Programiroda kiemelt figyelmet
szentel az online jelenlétre. Ennek első és egyben legfontosabb
pillére az a központi web portál, amely a programhoz
csatlakozott fogászatok részére egységes megjelenési, értékesítési
lehetőséget, a külföldi betegek számára pedig átfogó
információs felületet biztosít. Míg a rendelők korábbi önálló
kommunikációjukban a hangsúlyt a fogászati szolgáltatásokra
helyezték, addig a Program kommunikációja a fogászati
turizmusra, mint szektorra és benne Magyarország vezető szerepére
és a magyar szaktudásra, szakmai hitelességre helyezi. Épp ezért,
innovációs hálózatunk mellett a hozzánk csatlakozó fogászatoknak
egy akkreditációs rendszernek is meg kell felelniük, hogy a fogászati
turisták számára egy egységes biztosítási rendszert is
kidolgozhassunk. Ez nagyban növelné a külföldi betegbiztosító
társaságok belénk vetett bizalmát is. Továbbá jövőre megnyíló
külföldi értékesítési irodáink, mint kihelyezett „fogászati
idegenvezetők” központi szerepet vállalnak a márkaépítésében,
erősítve a páciensek lojalitását, építve Magyarország
orvosi turizmusban nyújtott szolgáltatási biztonságának imázsát.
Mi kell ahhoz, hogy egy fogászati rendelő annyira
„felkapott” legyen, hogy külföldről is felkeressék?
Mennyit kell a marketingbe befektetni?
– Annak érdekében, hogy Magyarország megőrizze és
megerősítse piacvezető szerepét Európában és 2016. év végére
a szektor globális piacvezetője lehessen, ahhoz jelentős
marketingköltésekre lesz szükség. Jelen pillanatban a magyar
fogászatok, üzemmérettől függően, körülbelül 10-30 millió
forintot költenek el éves szinten kommunikációjukra. A szórás
láthatóan nagy, a teljes büdzsé, a 400 db, külföldivel
foglalkozó praxis esetében ma kb. 4-5 mrd Ft. Természetesen ennél
jelentősen magasabb marketingköltéseik is vannak a nagyobb
40-50 főt foglalkoztató, átlagon felül teljesítő rendelőknek,
és jóval szerényebb büdzséjük van a 2-3 fős mini-klinikáknak.
A Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Program célja, a rendelők
eddigi egymást túlkiabálni szándékozó, a versenyt élesítő
marketingköltéseivel szemben, hogy Magyarországot – elsődleges
fogászati turizmus desztinációként – és a magyar fogászatok
szolgáltatásait fókuszba állítva egységes, jól szervezett
és költséghatékony kommunikációt valósítson meg. Ha a
Programiroda fejlesztéseit, szolgáltatásait igénybevevő
jelenleg kb. 70 fogászat átlagos éves költését vesszük
alapul, nagyságrendileg közelítjük a program, első, teljes üzleti
évére tervezett marketing büdzséjét, ami 1-1,2 mrd forint
lesz 2013-ban.
Jelenleg mi vagyunk a piacvezetők, de mi kell ahhoz,
hogy megőrizzük ezt a pozíciót? Kellenek-e újabb beruházások?
Tavaly beszéltem egy csallóközi fogorvossal, aki közölte,
sokan felkeresik rendelőjét Nyugatról, mert olcsóbban dolgozik
és magas színvonalon.
A kormány
mennyire támogatja az egészségturizmusnak ezt a szegmensét?
– A kormány több mint másfél éves előkészítő
munka és szakmai konzultációsorozatot követően jutott arra az
álláspontra, hogy a fogászati turizmus területén tapasztaltak
modell értékűek az egész gazdaság számára. Ennek oka, hogy
az egyéni, alulról jövő kezdeményezés alapján, magas
szellemi értéket képviselő és folyamatos innovációt vállaló
munkával a hazai vállalkozások összefogva az élre törtek. Cél,
hogy elért eredményeiket az állammal együttműködve többszörözhessék
meg, ezért a turisztikai célelőirányzat fogászati turizmus
fejlesztésére tavaly elkülönített egymilliárd forintos keretére
is pályázhattak a fogászatok, amit az Új Széchenyi Terv a fogászati
vállalkozások versenyképességének javítására írt ki.
Megéri ebbe a szektorba az államnak befektetni?
Mivel a fogászati turizmus ágazatának globális piacvezetői
között tartják számon Magyarországot, természetesen megéri!
Ráadásul az egészségturizmusban még sok lehetőség rejlik.
Medveczky Attila
|