2012.11.23.
Színházunknak nemzetmegtartó ereje és
feladata van
Egy-egy műfajon belül a saját stílusunkat akarjuk kialakítani
Mezei
Zoltán színművész, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának
igazgatója 1973-ban
Nagybecskereken született. Az Újvidéki Művészeti Akadémián
Hernyák György és Soltis Lajos osztályában végzett.
Dolgozott a budapesti Musical Színházban, a Forrás Színházi Műhelyben,
a Szolnoki Szigligeti Színházban valamint a nyíregyházi Móricz
Zsigmond Színházban is. Négy évadon át az Újvidéki Színház
társulatának tagja. Hat éven át Hernyák György osztályában
tanársegéd az Újvidéki Művészeti Akadémia drámai tanszakán.
2000-től vendégművészként rendszeresen részt vesz a
szabadkai Népszínház Magyar Társulatának munkájában,
2004-ben a társulathoz szerződik. 2006-tól a Népszínház
Magyar Társulatának igazgatója. Jelentősebb színpadi
szerepek: Mrozek: Károly (Szemorvos); Presser: Padlás (Rádiós);
Moliére: Amphitryon (Amphitryon); Verebes: Senki sem tökéletes
(Jerry); Szép Ernő: Vőlegény (Fox Rudi); Shakespeare: Hamlet (Leartes);
Bródi: A tanítónő (Nagy Pista); Tóth Ede: A falu rossza (Göndör
Sándor); Akutagava: A vihar kapujában (Pap); Brandon Thomas:
Charley nénje (Jack); Steinbeck: Egerek és emberek (George);
Tasnádi: Titanic vízirevü (Matyik Lajos); Koljada: Murlin Murlo
(Misa); Csáth-Fekete: Emma (Zöldi); Bulgakov: Moliére (Félszemű).
Rendezések:
Genet: Cselédek (Zenta, 1995.); Shakespeare: Windsori víg nők
(Tanyaszínház, 2003.); Brackett-Diamond-Wilder-Verebes: Van, aki
forrón szereti (Szabadka, 2000.); Brandon Thomas: Charley nénje
(Szabadka, 2005.); Mezei-Pálfi-Szőke-Brestyánszki: Záróra
(Szabadka, 2005.); Kalmár - Kovács Nemes - Ralbovszki - Brestyánszki:
Adieu Bandi (Szabadka, 2009); Mezei - Pálfi - Szőke - Brestyánszki:
Safe House (Szabadka, 2009)
Díjak:
a Szerbiai Színházak Fesztiválján színészi különdíj
(1993), a nyíregyházi Móricz Színház közönségdíja (1998),
Nyíregyháza városának nívódíja (1998).
–Engedje meg, hogy
helyesbítsem a hírt, mert az építkezés nem a nyáron, hanem
sokkal korábban állt le. Idestova 1-1,5 éve nem dolgoznak a felújításon.
Több mint öt évvel ezelőtt bontották le az épületet, s
akkor még három játszóhelye volt a színháznak. A szabadkai Narodno
pozoriste – Narodno kazaliste – Népszínház intézményén
belül egy szerb és egy magyar társulat működik. Közös a műszaki
osztály, közös a bérelszámolás, a menedzsment, viszont mindkét
társulatnak külön művészeti vezetője és szervezési osztálya
van. A tartomány és Szabadka városa – mert kettősalapítású,
fenntartású a színházunk – a két társulatnak külön-külön
évi négy bemutatóra ad támogatást. Azt tudni kell, hogy
minden bemutatónak legalább másfél hónapos a „kifutási
ideje”, tehát a próbafolyamata. Tíz hónapig tart a szezon,
és jelenleg a két társulat egyetlen egy színpadon játszik és
próbál. Így társulatonként a négy bemutatót szinte
lehetetlen kivitelezni. A felújítás előtt volt kamaraszínpada,
stúdiója a színháznak és emellett a Jadran-színpadon – egy
régi, legendás mozi átalakított helyiségében – játszottunk.
Ma csak az utóbbi maradt meg. Ha egy kicsit komolyabb műszaki követelményeket
támasztana egy-egy rendező, vagy egy-egy színházi produkció,
akkor minderre a Jadran nem lenne alkalmas. Ráadásul rossz az
akusztikája, a térelrendezése ennek - a csupán pótléknak jó
- teremnek. Anno a három játszóhellyel a két társulat elegendő
mértékben tudott színpadhoz jutni. Most viszont sem a szerb,
sem a magyar társulat nem bír normális körülmények közt játszani.
Néha meg kell harcolni egyetlen egy óra próbáért, hiszen a műszak
– ami közös – folyamatosan épít és bont. További problémák:
nincs a színpad közelében díszlettároló hely, a falak néhol
beáznak, hullik a vakolat, a próbatermeink pedig egy 20 éve nem
működő gyár épületében vannak. Ott van a díszlet-és
jelmezraktár is, ami csak rosszul zárható. A fűtéssel, a vízvezetékkel,
a mellékhelyiségekkel is igen nagy a gond. Gyakran előfordul,
hogy délelőtt a „gyárban”, míg délután a színpadon próbálunk,
s ilyen esetben át kell szállítani a díszleteket és a kellékeket.
Mindehhez csak egy mikrobusz áll rendelkezésre, mert kamionja
nincs a színháznak, azt esetenként bérelni kell. Ha egy
magyarországi vidéki színház játszási , művészeti feltételeit
veszem alapul, ahhoz képest mi rendkívül mostoha körülmények
között játszunk. Attól tartok, hogy mindez idővel rányomja a
művészi produkcióra, a szellemi munkára is a bélyegét. A társulat
lelkesedése, dinamizmusa sok-sok problémát képes orvosolni, de
egy idő után bizony bele lehet fáradni abba, hogy alapvető
technikai, műszaki körülmények hiányoznak a játszáshoz.
Ilyenkor pedig szkeptikussá, fásulttá válik a művész. Arra
gondol: talán felesleges mindent beleadnom a munkába, ha ilyen
viszonyok uralkodnak. Ha a művész azt látná, hogy az építkezés
a tervek szerint halad előre, az bizakodással töltené el, de
itt nem erről van szó. Nagyon félek attól, hogy mindkét társulatnál
egyre mérsékeltebb lesz a lelkesedés, a hevület, és marad a
megfáradtság, a rutinból való játszás.
Egyáltalán bízhatunk
abban, hogy valamikor befejezik az építkezést?
–Nincs anyagi forrás
a további munkálatokra. Nem vagyok az építkezés szakértője,
de azt hallottam, hogy 20-30%-os az elkészültség. Öt évvel
ezelőtt én is azt mondtam, hogy szükséges a felújítás, és
nagyon bizakodó voltam. Ma is az vagyok, muszáj optimistának
lennem, különben abbahagynám az egészet…De egyre kevésbé
hiszem el azt, hogy éveken belül normalizálódik a helyzetünk.
Országos szinten azt látom, hogy az új politikai garnitúra
egyre jobban visszafogja a kiadásokat. Nem hiszem, hogy most az
lenne számukra az elsődleges, hogy éppen egy színház, éppen
egy szabadkai színház problémáit oldják meg.
A politikai változások
erősen kihatnak a kulturális életre?
–Közvetlen módon még
nem érezzük ennek a hatását, tehát azt nem mondhatjuk, hogy
az új vezetőségnek nincs szükség színházra. Az újságban
viszont azt lehet olvasni, hogy „hullanak ki csontvázak a szekrényből”,
s a nyugdíjrendszer összeomlásával is fenyegetőznek.
Katasztrofális az ország gazdasági helyzete, és arról is
olvashattunk, hogy az Európai Unió legszívesebben visszahozná
a vízumkényszert, nem megnyugtató a koszovói helyzet – láthatjuk,
hogy ezen problémák mellett egy kulturális intézménnyé eltörpül,
ha a politikai spektrumot nézzük.
Ha visszajönne a vízumkényszer,
akkor kulturális gettóba lennének bezárva?
–Mi túléltük a vízumkényszert
is. Ha azt újra bevezetnék, az visszalépést jelentene, de
olyan hatalmas nagy tragédiát nem okozna, azért sem, mert a
magyar társulat tagjai jórészt kettős állampolgárságúak.
Megnehezítenék a sorsunkat, de nem hiszem, hogy újra bevezetnék
ezt a rendszert, valószínűleg csupán így akartak nyomást
gyakorolni Szerbiára. Mindennél sokkal nagyobb baj, hogy nem
halad az építkezés.
Nagyon fontos, hogy a Vajdaságban élő
magyarok magyar nyelven előadott színdarabokat tekintsenek meg
Mivel vajdasági magyar
nyelvű színházról van szó, talán kérdezhetek ilyet, s nem tűnik
túlzottan az egész patetikusnak, hogy mi a társulat küldetése?
–Valóban, mivel
kisebbségi színtársulatról van szó megállja a helyét a küldetés
fogalma, és az egészről nem avittas beszélni. Színházunknak
nemzetmegtartó ereje és feladata van, mert nagyon fontos az,
hogy a Vajdaságban élő magyarok magyar szót halljanak, magyar
nyelven előadott színdarabokat tekintsenek meg. Mindez lényegesen
hozzájárul ahhoz, hogy a vajdasági magyar otthon érezze magát.
Ha mindez hiányzik, akkor saját otthonában idegennek találhatja
magát. Szabadkán, Újvidéken és Zentán üzemel kőszínház.
A zentai pedig ún. befogadószínház, társulat nélkül.
Szabadkán három, Újvidéken pedig egy magyar nyelvű színház
rendelkezik önálló társulattal. Mindemellett nagyon sok kis-és
nagy magyarok lakta településről nem tudnak beutazni Szabadkára,
vagy Újvidékre, és ezért mi megyünk hozzájuk. Nagyon lényeges
a tájolási program, amit a Magyar Nemzeti Tanács támogat
anyagilag. Ha mi nem utaznánk ki például Muzslyára, vagy
Zomborba, akkor ott az emberek soha nem találkoznának a magyar
nyelvvel a saját családjuk közösségi terén kívül.
–És most ez lényeges a vajdasági magyarok körében.
Fontos, hogy az itt élő magyarok tudják, érezzék, vannak
magyar intézményeik, létezik magyarul beszélő színházi kultúra,
sajtó és könyvkiadás.
Azokat a darabokat, amiket tájolni visznek, gondolom eléggé
egyszerű színpadtechnikával állítják színre. Semmilyen forgószínpad,
szárazjég…
–Igen, ilyenkor
leegyszerűsítjük az előadásokat. És vannak olyan előadások,
melyek eleve úgy készülnek, hogy tudjuk, azokkal tájolni megyünk.
Forgószínpadot meg alapból sem tudunk használni. Mi repertoárszínház
vagyunk, így a klasszikustól a vígjátékokon, az abszurdokon
keresztül a kortárs drámáig nálunk minden megtalálható.
Arra törekszünk, hogy mindent láttassunk a színpadunkon. Bár
az idei elég erősen kortárs évadra sikerült.
Több előadásunk, mely Magyarországon
komoly siker ért el, Szerbiában nem kellett
Mennyire elismert,
elfogadott ez a színtársulat helyi, országos és kárpát-medencei
szinten?
–Szabadkán nagyon népszerűek
vagyunk, attól sosem tartunk, hogy nem látogatják az előadásainkat.
Az egyértelmű, hogy vannak előadások, melyekre jobban be kell
csalogatni a nézőt, de legtöbbször teltházzal játszunk. Az
utóbbi években egyre gyakrabban fellépünk Magyarországon,
amit rendkívül fontosnak tartok, mert a vendégjátékokkal
tudunk minél inkább részévé válni az egyetemes magyar színjátszásnak.
Nem törekszünk arra, hogy a budapesti kritikusoknak, vagy az
ottani szakmai elvárásoknak minden áron megfeleljünk, de arra
igen, hogy ami itteni gondolatból, energiával létrejön, azt
minél több magyarországi városban bemutassuk. Az utóbbi időben
sikerült kiváló reputációt elérnünk a magyar színházi
szakmán belül. Szerbián belül viszont igen kevés helyre hívnak
meg bennünket. Elmaradtunk a szerbiai fesztiválokról; nem önszántunkból,
hanem mert egyszerűen nem válogatták be a produkcióinkat. Több
előadásunk, mely Magyarországon komoly siker ért el, Szerbiában
nem kellett. Ezt szeretnénk a következő időszakban orvosolni.
A nyitás egyik momentuma, hogy az évad végén egy olyan kortárs
szerb darabot mutatunk be aminek a rendezője boszniai. Ez mindenképpen
olyan szláv darab lesz, mellyel az itthoni fesztiválokat próbáljuk
megcélozni.
–Főleg az, hogy
nincs nagy nézőterünk. Ez viccesen hangzik, de így van. A másik
ok, hogy az előadásaink nagy része kamara, így kisebb , 120 fős
nézőtérrel játsszuk. Így tartható fenn az, hogy egy-egy
darab két évadon át megél. Jómagam nagyon érzem a bérletrendszer
hiányát, de azt a főigazgatóság nem engedélyezi, pedig én
is, sőt elődöm is tett erre javaslatot. Az volt az ellenvetés:
annyira ziláltak a viszonyaink, hogy nem mindig tudjuk tartani a
terveinket. Ez sajnos igaz. Viszont színház nélkül nem maradna
a néző. Havonta átlagosan15 előadást játszunk, de ebben a tájolások,
a vendégjátékok is benne vannak. Az lenne az optimális, ha a
színházban havonta 20 előadást tudnánk játszani, de ez
technikailag kivitelezhetetlen. Ha mindez mégis megvalósulna,
ahhoz már a bérletrendszer szükséges.
Milyen a kapcsolatuk a helyi magyar tannyelvű iskolákkal?
–Nagyon jó viszonyt
ápolunk ezekkel az intézményekkel. Tavaly kezdeményeztük,
hogy az MNT jegytámogatást nyújtson az iskoláknak. Tudom, hogy
ezzel a tanároknak többet kell adminisztrálniuk, de mégis a
magyar kultúra terjesztéséről van szó. Ettől függetlenül
minden magyar alap-és középfokú iskolában dolgoznak olyan
pedagógusok, akik rendszeresen, havi szinten hozzák a tanulókat
a színházba. Így közönségünk nagy része középiskolás és
egyetemista.
Ha jól tudom 17 fős a társulat. Rájuk kell építeni
minden esetben?
–Amikor szükséges,
vendégművészt hívunk. Természetesen az alacsony bevétel
miatt – mert 200-300 dináros jegyárakkal működünk, ami
800-1200 ft-ot jelent, többet nem áldoznak színházra a mai
gazdasági helyzetben – erre nem kerül gyakran sor, mert a „külsősök”
gázsiját a bevételből kell kifizetni.
Hogyan válogatják ki a színészeket?
–A vajdasági magyar
színházi életre nem jellemző, hogy a színész évadonként máshol
játszik. Ez Magyarországon szinte teljesen megszokott. De mi
csak akkor szoktunk új színészeket keresni, ha valaki elszerződik
tőlünk. Ebben az esetben a frissen diplomázottak közül válogatok.
Az elmúlt évadban történt, hogy az elszerződések miatt három
új, az évben végzett színészt vettünk föl. Nem vagyunk amatőrök,
így nálunk feltétel a színművészeti oklevél. Nagyon szeretnék
még színészeket felvenni, de erre nincs lehetőség. Már annak
is örülök, hogy a gazdasági válságra hivatkozva nem csökkentették
a munkahelyeket. Az jó, hogy a színész biztonságban érezheti
magát az állandó szerződés miatt, de az már nem, hogy nincs
mód frissítésre, és nehezebb a csapatépítés. Az megint csak
jó, hogy jól ismerik egymást a tagok, s így olyan metakommunikáció
alakult ki, ami segíti a műhelymunkát.
A társulat mennyire
vesz részt a kulturális életben? Gondolok arra, hogy a színészek
a magyar iskolák ünnepségein szavalnak…
–Szűk keretek között, mert az iskoláknak nincs pénzük
erre. Viszont az elmúlt években egyre többször fordul elő,
hogy elhívják a színészeinket ünnepségekre, zenés ,
irodalmi félórák megtartására, sőt ún. céges bulikra is.
Említette a Magyar Nemzeti Tanácsot, aminek a központja
ott van, ahol a Pannon TV-nek, vagy a rádiónak. Oda is elhívják
a színház tagjait?
–A Pannon Tv-vel
folyamatos az együttműködésünk. Ők felveszik az előadásainkat,
cserébe folyamatosan reklámozzák műsorainkat, és közvetítenek
az eseményekről, a próbákról. Beharangozókat készítenek,
és az évadzáró, és évadnyitó gálánkat élő egyenes adásban
közvetítik. Most pedig a Délvidéki Magyar Színjátszás Napjának
gálaműsorát is élőben közvetítették. Ez egy közös nagy
ünnep, s ennek keretében adjuk át a Pataky-gyűrűt, ami a délvidéki
színjátszás legrangosabb színészi kitüntetése és némi pénzjutalommal
is jár. Pataky László alapította a Népszínházat, s ő
hordott egy jellegzetes pecsétgyűrűt. Innen az ötlet.
Beszéltünk arról,
hogy színészek lépnek fel iskolai ünnepségeken. Önt mi, vagy
ki sodorta a színművészet felé?
–Valóban iskolásként,
diákszínjátszóként kezdtem el színházzal foglalkozni. Majd
az egyik lehetőséget hozta a másik után az élet. Már középiskolás
diákként úgy éreztem, hogy nekem színészettel kell
foglalkozni; így az újvidéki színművészetire készültem. A
főiskola elvégzése után az Újvidéki Színház tagja lettem,
ahonnét a Móricz Zsigmond Színházba csábítottak el. Nyíregyházán
három éven át játszottam, majd hosszú éveken át szabadúszó
színészként működtem Magyarországon, míg volt tanárom,
Hernyák György vissza nem hívott tanársegédnek a főiskolára.
Szabadkán pedig olyan remek csapatra találtam, hogy leszerződtem
a Népszínházhoz, majd egy évre rá, 2006-ban a társulat engem
javasolt művészeti vezetőnek. Jelenleg a második mandátumom második
időszakát töltöm. Azt viszont még nem tudom, hogy utána
maradok-e ezen a poszton.
Hiába nyomorúságosak a körülmények, mégis
még „lobog tűz”a színészek lelkében
Mit jelentett a ’80 –as
években magyar színésznek lenni a Vajdaságban, s ez
menyire változott meg 1990 után?
–Maga a lényeg nem változott.
A ’80-as évek végéig nagyon gazdag és kulturális élet
folyt. Csak gondoljunk az Újvidéki Televízióra. Annak műsoraiban
gyerekként még én is szerepeltem. Filmet forgattunk Budapest és
Újvidék koprodukcióban. Ez a tévé átalakult, lebombázták
az épületet, az ma már teljesen más…Az Újvidéki Rádiónak
külön társulata volt, amelyik rádiójátékokat hozott létre.
Talán sokkal több lehetősége volt az akkori színésznek megszólalni,
talán ismertebb is lehetett, vonzóbb is volt ez a pálya, de a lényeg,
a színészet küldetésjellege nem változott meg. A mai napig
„meg kell harcolni” minden egyes előadásért. Szó sincs arról,
hogy az előadásokat száraz munkának vennénk, s mikor legördül
a függöny, akkor azt mondanánk, egy elintéznivalóval kevesebb
van. Azt látom, hogy hiába nyomorúságosak a körülmények, mégis
még „lobog tűz”a színészek lelkében. Sokkal nagyobb tétnek
érzem azt, hogy ilyen viszonyok közt játsszunk, rendezzünk, színházat
vezessünk, mint máshol. Itt vannak a gyökereink, sőt együtt
fejlődik szellemileg a színész, a rendező a közönségével.
Említette, hogy a Népszínházban főleg fajsúlyosabb
darabokat játszanak, viszont Magyarországon főleg musicalekben
lépett föl.
–Szerencsém volt,
mert Magyarországon játszottam zenés darabban, klasszikusban,
és ún. polgári drámában is. Azt pedig, hogy milyen a
szabadkai társulatunk sajátossága, az érzi jobban, aki kívülről
figyel bennünket. A lényeg most mégsem a stílus, hanem az: él-e
a színház, s játszik-e a színház? Azt érzi a magyar színész,
hogyha mi ide, ebbe a faluba nem megyünk el fellépni, akkor
helyettünk senki nem játszik magyar színházat. És ez az igazi
motivációs tényező!
Tehát ez a színház közvetve nevel is?
–Mégpedig azzal,
hogy műsorra tűzi a klasszikus és a kortárs drámákat, azzal,
hogy darabot írunk a saját meglátásainkból, de lesz Mágnás
Miska decemberben, és Kosztolányi –művekből is mutatunk be
összeállítást.
Hat éve igazgató. Nem
bánta meg sosem a döntését?
–Dehogynem! Miközben
Palicsról beautózom Szabadkára a napi teendők járnak a
fejemben. Hogy mit is kéne megvalósítani. És azt is tudom,
milyen technikai akadályai vannak a célok megvalósításainak.
Ilyenkor legszívesebben felmondanék. Erre nem történt példa,
de nem tudom, hogy gyávaságból, vagy bátorságból. Nem akarok
megfutamodni, és nem akarom a társulatot cserbenhagyni, azt a társulatot,
amelyik bízik bennem. És ez a bizalom kötelez.
Medveczky Attila
|