2012.11.23.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Soros György bejövetele
Valamikor 1984 végén
vagy 85 elején baráti meghívást kaptam egy elegáns vacsorára
az akkori Budapest egyik legdrágább és méltán híres vendéglőjébe
Eörsi Istvántól. A költőt, műfordítót, írót, sőt drámaíró
kollégát, aki néha megmutatta nekem elkészült darabjait,
valahol a körülöttem gomolygó rendszert el nem fogadók,
megbecsült emberek között, a haverkodásnál több, de barátnak
nem nevezhető kategóriában tartottam számon. Megbecsülését
az adta, hitelesítette számomra, hogy a barátom, Rákossy
Gergely, beszámolván a közös börtönéveikről mindig a
megbecsülés hangján, bátorságát és egyenességét elismerve
szólt Eörsi Istvánról. Lényének a fő vonása a közvetlenség
és a vidámság, nyitottság volt, a legdühítőbb hányattatását
is, például könyvének visszautasítását nevetésre ingerlően
tudta előadni.
Felsorolta ugyanis azokat a képtelen érveket,
amivel a lektortól visszakapta, vagy amelyekkel húzásokra, változtatásokra,
azaz a rendszer elismerésére és kiszolgálására akarták rábírni.
Eörsi mindig azt mutatta meg, hogy mennyire hülye az, aki vele
szemben áll az állam, a párt részéről. Kedveltem és
figyeltem is őt, mert művelt volt és elviselte, ha pocskondiáztam
azt, akit éppen fordított vagy magyarázott. És ez a valaki
mindig Lukács György volt. Eörsi hivatásszerűen – ahogy ma
mondják – bele volt zuhanva Lukácsba. Szólt, persze a gyengéiről
is, de csak a zseni gyengéiről. Lukács teljes bűnlajstromát,
életét, a Tanácsköztársaság alatti viselt dolgait akkoriban
még csak felületesen ismertem. Elég volt annyit tudnom,
olvasnom, hogy Thomas Mann beleírta alakját Varázshegy című
nagyregényébe, s bizony nem tüntette fel vonzó alakként.
Amikor Eörsivel találkoztam az irodalmi életben, a kávéházban
vagy másutt, mindig elhatároztam, hogy ha a fene fenét eszik,
egyszer átrágom magam egy Lukács-művön, de ezt a fogadalmamat
soha nem tudtam teljesíteni. Lukács leginkább azért volt a bögyömben,
mert a Nemzeti Színház lebontása idején förtelmes lekicsinylést
írt az Az ember tragédiájáról, s ezt sokadmagammal provokációnak
éreztem. Egy marxista, kommunista, moszkovita és életidegen
alak okoskodásának, s fel sem tételeztem, hogy ez voltaképpen
az 1919-es zsidó rombolás folytatása akart lenni. Lukács zsidó
volt, persze, tudtam, megöregedve jellegzetes példánya lett népének,
lefittyenő húsos vastag ajkához odaragadva mindig ott lógott
egy félig szítt szivar, de mégis elsősorban kommunista volt a
szememben. Egy faj támadásaként felfogni egy másik ellen, egy
kultúra tudatos megtámadásának látni, azt hiszem, lehetetlen
is lett volna abban a korszakban, amikor minden nyomorúságunkat
szovjet és kommunista számlára írtuk fel. Egész lényünk telítve
volt még a szovjet rendszer megvetésével. A zsidókérdés is
alapjában csak Aczél-kérdés volt, azaz pártkérdés és Lukács
még bizonyos felmentést is élvezett, mivel hírlett némi
szembenállása Aczéllal. Pest, az a bizonyos „pesti”, a
hangadó értelmiség mindenestül benne volt a párt-árnyalatok
közötti különbségtevésekben, egészen pontosan a rá átragadt
és fel sem tűnő „hochmecolásban”. Nekem magamnak is szükségem
volt még a rendszerváltást közvetlenül megelőző faji
tapasztalatokra, a különböző átállási sebességek eredetének
felismerésére, a köpenyegfordítás könnyed mozdulatának
egyfelőli, a vonakodásnak, a lassúságnak és szégyenkezésnek
másfelőli megtapasztalására. S mi tagadás, előbb magamban is
fel kellett ismernem szerencsétlen magyar fajtám jellegzetességeit.
Mindenekelőtt a balekságot.
Nincs már faji
alapú magyarságunk, nem tudjuk, melyik rendszer működik ellenünk,
velünk szemben, melyik embernek van valami hátsó célja velünk,
sorsnak fogunk fel mindent és belenyugszunk. Keleti emberek
vagyunk.
Eörsi meghívása
tulajdonképpen Soros György megbízásának teljesítése volt.
Azt adta elő fülig-szájjal a költő, hogy van neki egy volt
iskolatársa, aki dúsgazdag lett Amerikában, nem tud mit kezdeni
a sok pénzével, és egy részét szeretné a magyar kultúrára
költeni. Ennek a részleteit kívánja megbeszélni velem és néhány
barátommal, írótársammal, megbízható emberekkel. – Soros?
– kérdeztem – Nem Sörös? – Nem. Fura volt, sose hallottam
még ilyen nevet. Eörsi azonnal megértette, hogy azon
gondolkodom, hogy zsidó-e az iskolatárs és megnyugtatott, hogy
igen. A negyvenes évek végén menekült el a szüleivel, miután
a nácikat valahogy megúszta. Módfelett meg voltam nyugtatva:
nem akarnak becsapni. Azt, hogy mi volt az eredeti neve apjának,
amiből Soros lett, nem árulta el Eörsi, én meg nem kérdeztem.
Ezt most olvasom az interneten évtizedekkel később. Schwartz
Tivadar újságíró, író volt az apuka. Sose hallottam. Hová
írhatott az öreg?
Megköszöntem a
meghívást és tudattam, hogy ott leszek. Eörsi felsorolt néhányat
a már meghívottak közül, megemlítve Mészöly Miklóst, Csoóri
Sándort, Domokos Mátyást és Vásárhelyit, aki szintén közelebbről
ismeri a meghívó pacákot. (Akkoriban még „a tag”, „a pacák”,
„az ürge” rendfokozattal láttuk el a harmadikat, akiről
beszéltünk, de az ügetőn a „baldóver” is járta, amit
soha nem értettem.)
A felsorolt társaság
– persze volt ott még más is – maga volt a szavatosság. Aki
ilyen nevekkel akar valamit megbeszélni, komoly ember. Le voltam
véve a lábamról.
A kellemes, gazdag
vacsorán, amely a Margit utcai Margitkert vendéglő különtermében
zajlott, behallatszott a cigánymuzsika – a legjobb, ami a fővárosban
felcsendült mintegy finom jelzéseként annak, hogy hol is
vagyunk. Az esten tulajdonképpen csak az derült ki, hogy a dolog
komoly. A pali (ó, ezt kihagytam az előbb) nem egy bogaras, magát
így előre toló és reklámozó sznob üzletember, hanem egy
hozzánk hasonló antikommunista, akit csak az óvatossága tart
vissza attól, hogy ezt a mivoltát közvetlenül is kifejezze. A
dolgokról és a világfolyamatokról, a történelemről alkotott
véleményei egybeestek a miénkkel. Azon a reménytelenségen
nevetett, amin mi nevettünk, feltűnt azonban, hogy optimista mégis.
Ez egy kis zavart keltett bennem.
1985-ben már
annyira képtelenek voltak a magyar viszonyok, hogy semmilyen
asztaltársaságban nem tettek hangfogót a szájukra az emberek.
A rendszer bűzlött és maguk a rendszer védnökei, funkcionáriusai
is csak hivatalos alkalmakkor védelmezték. Bor mellett, a
kiskocsmáktól az előkelő helyekig, a talponállóktól a bögrecsárdákig
mindenki – valamilyen módon – versenyben szidta a rendszert.
Pontosabban az elidegenedett rendszert, valami általánosat,
valami „ez van”-szerűt, valami képtelen felsőbbséget. A
világot. A tahóságot, a vaskalaposokat. A Keletet. A
liberalizmust soha. Mert a liberalizmus, hiába volt már több
nagy elemző műben összekötve és együtt vádolva a
bolsevizmussal, az egész európai fejlődés eltorzulásával,
ezeket még nem ismertük, illetve nem tettük magunkévá, mert a
bőrünkön semmilyen liberalizmusból származó horzsolást még
nem éreztünk. A liberalizmus vágyálom lett. Diktatúra ölelt
körül bennünket. Véres emlékek, véres tapasztalatok. A véres
tapasztalatok messzire elgyűrűznek lelkünkben, és sok mindent
elfojtanak. Csak amikor az ember a történelmet elemzi, egy
konszolidált korszakban, amikor már több éve nem jött hír
akasztásról, íróasztalnál ülve, vagy egy kényelmes fotelben
vitatkozgatva, hajlamos kihagyni a véres tapasztalatok messze
elgyűrűző hatását. Pedig a régi félelem ott van az írás
jelzőiben, a vita követelőzéseiben. A kifolyt vér felszívódott
a lélekbe, akár a tudatalattiba. S a nemzet, amelyiknek sok véres
tapasztalata van, vagy csak véres tapasztalatai vannak, akkor is
fél, amikor már bátorságot mutat fel írásban vagy követeléseket
támaszt és hangoskodik. Bátor, de fél, s akkor is, amikor már
nem kéne. Ezért kap a liberalizmus után.
(Folytatjuk)
|