2012.11.30.
Orbán
Viktor előadása a „Remény és keresztyéni válasz a válságra"
című katolikus konferencián
Tisztelt
Kongresszus! Mélyen tisztelt Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim!
Először is hadd mondjam el, hogy én tartozom köszönettel,
és nem Önök nekem azért, hogy itt lehetek. És barátomnak is
köszönöm, hogy legutolsó találkozásunkkor kivette belőlem
az ígéretet, hogy novemberben mindenképpen itt leszek Önökkel
Madridban. Sok szépet és jót mondott rólam a megnyitó előadás,
bevezetés. Az ember egy kicsit kínosan érzi magát, amikor
nyilvánosan dicsérgetik, miközben persze titokban kicsit jól
is esik neki. Az amerikaiak a szokásos nyegleségükkel ki is
dolgoztak erre a helyzetre egy formulát, amit most elmondok, ami
úgy hangzik, hogyha a szüleim itt lettek volna, akkor az apám büszke
lett volna, édesanyám pedig mindent szó szerint elhitt volna.
Nos, hát így állunk a dicsérettel.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Először is engedjék meg, hogy mindenekelőtt, mintegy túltekintve
ezen a konferencián, átadjam Önöknek a magyarok üdvözletét.
Annak az országnak az üdvözletét, amely – ez a mai napon különösen
aktuális – Szent Erzsébetet adta Európának. Köszönöm a ma
reggeli szentmisét celebráló egyházi vezetőnek, hogy kedves
gesztusként Magyarországról és Szent Erzsébetről beszélt a
szentbeszédben. Nos, én ebből az országból érkeztem. Hogy
egy kicsit szekuláris is legyek, Szent Erzsébeten túl persze
Puskás Ferencet és Kubala Lászlót is mi adtuk az európai kultúrának,
akik Spanyolországot második hazájuknak tekintették, és
akiket a spanyol nép is saját fiaiként szeretett.
Kedves Barátaim! Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Mi, magyarok értjük a spanyolok mai fájdalmát, értjük
a spanyol kormány verejtékes küzdelmét, amit az örökölt nehéz
gazdasági helyzet ellen folytat. Értjük a spanyol emberek csalódottságát,
dühét és türelmetlenségét. Nekünk, magyaroknak is volt és
van benne részünk. Ezért mi együtt érzünk Önökkel, és
szolidárisak vagyunk Spanyolországgal.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A spanyol a magyarhoz hasonló módon szabadságszerető nép,
amely büszkén tekint a saját történelmére, és nem engedi,
hogy azt a munkát, amellyel nagyszülei újjáépítették a polgárháborúban
lerombolt hazájukat, most mindenfajta bürokraták és a pénzügyi
spekulánsok kockára tegyék. Demonstrációk és sztrájkok sora
jelzi szerte az európai kontinensen, hogy az emberek mindenhol választ
keresnek arra a kérdésre, hogy miként törhetett össze az az
álom, amelyet mindannyiunk számára a közös Európa jelentett.
Hogyan veszítette el Európa a versenyképességét? Hogyan adósodott
el a feje búbjáig? Miért nem alkalmazkodott időben a változó,
megváltozott világhoz tervszerűen és megrázkódtatások nélkül?
Miért egyszerre szakad most ránk minden baj összezúzva
családok millióinak életszínvonalát és életformáját? Ezek
nehéz kérdések. Egy dolgot biztosan tudok Önöknek mondani a
bevezető gondolatokhoz kapcsolódva. Magam is úgy gondolom, hogy
ez nem egy egyszerű konjunkturális válság. Nem arról van szó,
hogy a korábbi konjunktúra helyett most dekonjunktúra van az
európai gazdaságban; ez egy másik dolog. Én úgy gondolom,
hogy szembe kell néznünk a valósággal, nem érdemes áltatnunk
magunkat. A világban egy olyan erőátrendeződés zajlik, amely
lehetetlenné teszi, hogy a válság utáni világ – benne Európa
és az európai élet – olyan legyen, mint a válság előtt
volt. Sohasem lesz többé az életünk olyan, mint amilyen a válság
előtt volt. Ezért a politikában – mi, magyarok legalábbis úgy
látjuk -, hogy a reformok vagy a strukturális reformok nem elégségesek.
Mi Magyarországon úgy fogalmazunk, hogy a mi hazánknak,
Magyarországnak a teljes megújítására van szükségünk,
minden dimenzióban: szellemi, erkölcsi, lelki, gazdasági, szociális
dimenzióban teljes megújításra és ezért radikális átszervezésre.
Ez sosem könnyű és sohasem kényelmes.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Mit várhatnak Önök tőlem a mai konferencián? Először
tisztázzuk, hogy mit nem várhatnak tőlem. Nem vagyok pap, se
vallási vezető. Nem vagyok filozófus és tudós sem, ezért
teológiai, filozófiai és tudományos megközelítést nem várhatnak
tőlem. Ahogy az angol mondja, én egy „doer" vagyok. Egy,
a politikát hivatásának érző ember, aki most éppen
miniszterelnök, és csinálja a dolgokat. Annyit hadd mondjak
magamról, hogy én egy kis faluból származó, plebejus származású
ember vagyok, aki jogi egyetemet végzett, majd koptatta Oxford
padjait is. Részt vettem a kommunizmus és a Szovjetunió elleni
illegális politikai harcban, ifjúsági mozgalmakat szerveztem,
majd pártot alapítottam, és bevertem a magam szögét a
kommunizmus koporsójába – azt az egyet, ami az én dolgom
volt.
26 évesen parlamenti képviselő lettem, 35 évesen pedig
miniszterelnök. négy év kormányzás után ellenzékbe
szorultam, és nyolc év múlva 2010-ben kétharmados többséggel
visszatértem. Az 52 %-os szavazati arány a parlamenti székek kétharmadát
jelenti a választási rendszer miatt. Amit tehát itt Önöknek
majd elmondok, az tapasztalatra, a közép-európai és az európai
politikában gyűjtött tapasztalatra épül. Mondandóm fedezete
nem elméleti érvelés, bár kedvelem az agytornákat, hanem
gyakorlatias tudás, tapasztalat és személyes átélés. 30 év
politikai munkájának a tapasztalata. 30 év, amelyet a politikai
színpad deszkáin töltöttem el, amelyek köztudottan
gyalulatlan deszkák, és ezért mélyen felsebzik az ember lábát.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A keresztény hagyomány iránt elkötelezett embereket,
laikusokat, klerikusokat, katolikusokat és protestánsokat egyaránt
összekapcsolja egy közös érzés. Ez az őrálló felelőssége.
Ezékiel próféta könyvében olvassuk, hogyha az őrálló látja
jönni a fegyveres ellenséget, de nem fújja meg a kürtöt, és
nem figyelmezteti a népet, akkor Isten tőle kéri számon az
elveszett emberi életeket. Az én fölfogásom szerint Isten
ilyen őrállókká rendelte az egyházi és a világi vezetőket,
vagyis a politikusokat is. Ezért felelősségünk tudatában ki
kell mondanunk, hogy az Európában zajló pénzügyi és gazdasági
válság nem valamiféle véletlenszerű esemény, amelyet néhány
ügyes technokrata majd korrigálni tud. Az Európában zajló válság
egy olyan hanyatlás következménye, ami már hosszú ideje jelen
van a kontinensen.
Úgy érzem, kell mondanunk, hogy ma Európában az emberi
együttélés olyan formái, alakzatai váltak megkérdőjelezhetővé,
mint a nemzet és a család. A gazdasági életben hasonló módon
bizonytalanná vált a munka és a hitel eredeti értelme. Mindez
annak köszönhető, hogy ezek a fontos dolgok – munka, hitel,
család, nemzet – eloldódtak attól az erkölcsi alaptól,
amelyet a kereszténység biztosított a számukra, és ezért az
elmúlt évtizedekben elvesztették a súlyukat és értéküket.
Nem tudom, mikor kezdődött ez a folyamat, a történészek talán
tudják, de én azt látom, hogy mára kialakult az a helyzet Európában,
hogy Európa – a politikában mindenképpen – szégyellni
kezdte gyökereit. Ezért van az, hogy az európai új
alapdokumentumban nem szerepel a keresztény gyökerekre való
hivatkozás. Nem kifelejtették, hanem egy nagy európai vitában
azok kerültek többségbe, akik azt mondták, hogy ez nem
szerepelhet. Schuman, az európai gondolat egyik atyja még azt
mondta, hogy Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz. Ma
pedig oda jutottunk, hogy az európai politikusok többsége azon
dolgozik, mindent megtesz azért, hogy a kereszténységet az
emberek privát életébe, a templomokba és a történelemkönyvekbe
száműzze.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Ha egy iszlám ország szégyellni kezdené magát a Korán
tanításai miatt, méltán kivívná a többi iszlám ország
haragját. Ha Indiában valaki vitatni kezdené a hinduizmus
alapjait, vagy Kínában a buddhizmus alapelveit, akkor nagyon
gyorsan értetlenség venné körül. Európában ezzel szemben
nap mint nap azzal találkozom, hogy inkább azokat fogadja értetlenség,
akik a kereszténység értékrendje szerint akarnak gondolkodni
és cselekedni a politikai és társadalmi életben. A válságról
szólva én a modern világban azt tapasztalom, hogy a válság
idején, tehát ma minden sikeres – merthogy vannak sikeres
nemzetgazdaságok is, még ha Európán kívül is –
nemzetgazdaságban létezik spirituális felhajtóerő. A
latin-amerikai országokban a katolicizmus, Indiában a nyugalomra
intő hinduizmus, Kínában pedig a munka megbecsülésére épülő
buddhizmus. A kapitalizmus Európában szintén spirituális
alapoknak köszönhette megszületését. Kereszténység nélkül
nem jöhetett volna létre. Ma azonban már gyakran megmosolyogják,
ha valaki hivatásként és nemcsak pénzszerzésként tekint a
saját foglalkozására, ha nem kihasználni, hanem megőrizni
akarja a teremtett világ rendjét, és megmosolyogják, ha azt
mondja, Istentől kapott felelősséget érez azokért a közösségekért,
melyeknek részét képezi.
A közösségi élet hagyományos formáira, a nemzetre, a
gyülekezetekre, a családra a szekularizálódott Európa már
szkeptikusan tekint, mintha a múltból visszamaradt lomok lennének,
és egyszerűen nem törődik Európa azzal a jelenséggel, hogy
nagyon sokan, sokmilliónyian nem tudják már valódi mélységükben
megélni az emberi kapcsolataikat. Európa népessége eközben
folyamatosan csökken, mert a családot folyamatosan támadják,
és gyermekvállalást sokan úgy fogják fel, mint ami gátolja
az önmegvalósítást. A stabil elköteleződésen alapuló családi
közösségek visszaszorulása általános tendencia Európában.
Ez a jelenség Magyarországon, az én hazámban nyomasztó módon
van jelen. Nálunk, Magyarországon a házasságon kívül született
gyermekek aránya 42 százalék, és az első gyermeküket vállaló
nőknek az életkora 30 év, nem hamarabb, csak 30 éves koruk után
vállalnak gyermeket. Európában Magyarország azok közé az
országok tartozik, ahol a legkisebb a gyermekvállalási kedv –
Szent Erzsébet országáról beszélünk -, és ez csak részben
vezethető vissza a válság következtében kialakult egzisztenciális
problémákra. Mélyebb bajoktól is szenved a mi népünk.
Tisztelt Kongresszus!
Az egyházi közösségeknek a kommunizmus idején rendkívüli
próbatételeket kellett kiállniuk Magyarországon. A diktatúra
először nyíltan, utána ravaszul egyházüldöző politikát
folytatott, amellyel meg akarta szüntetni a magyar emberek
kapcsolódását a saját egyházaikhoz. Azonban a magyar emberek
saját felekezeteik iránti elkötelezettségét nem tudta megszüntetni,
de föl tudta lazítani. A felnőtt lakosság Magyarországon 95
%-ban azt mondja magáról – a legutóbbi népszámlálási
adatokat idézem most: -, 95 %-a, hogy valamelyik felekezethez
tartozik, de heti rendszerességgel templomba csak 14 % jár. Arra
a kérdésre, hogy vallásos-e, nagyon sokan mondják, hogy igen,
de ha megkérdezzük, hogy ez mit jelent, akkor világosan kitűnik
a népszámlálásból, hogy a többség azt mondja, hogy vallásos
a maga módján, és csak kevesen mondják azt, hogy vallásos az
egyház tanítása szerint. Ezek nagyon izgalmas, és egyúttal
figyelmeztető jelzések.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Végül is azt kell, hogy mondjam, hogy a keresztény gyökereiről
lemondó és fokozatosan elöregedő Európa és benne Magyarország
hasonlatossá vált ahhoz az emberhez, aki a keresztény tanításban
jól ismert történet szerint homokra építette a házát. Jött
az áradat, beleütközött ebbe az épületbe, és az épület
most az összeomlás szélére került. Ezt az áradatot Európa
csak részben idézte elő, de Európa saját magának köszönheti,
hogy alig volt képes ellenállni az áradatnak, és a problémák
mögött a gyengeség, az európai gyengeség mögött éppen azok
a dolgok húzódnak meg: a család a közösségek, a nemzet válsága,
amelyek a kapitalizmus korai szakaszában még sikeressé tettek
bennünket. Európát erőssé, világszinten dominánssá tették
éppen azért, mert akkor még egy keresztény erkölcsi
rendszerbe illeszkedtek: az üzlet is, a gazdaság is, a család
is, a nemzet is. Egy kérdést szeretnék csak itt kiemelni, hogy
bemutassam, hogy miről beszélek. Ez a hitel kérdése. Az Ószövetségben,
ha az uzsora szót lefordítjuk magyarra, azt jelenti, hogy a másik
ember megmarása, ahogyan a kígyó is megmarja az embert. Érthető,
hogy a katolikus egyház ki is mondta a kamatszedés tilalmát,
nyilván meg akarták kímélni az embereket az uzsoraszedés
szenvedéseitől, kegyetlenségétől. A reformáció idején a
kamatszedéssel kapcsolatos állásfoglalás megváltozott.
A mai világban talán már nehéz elképzelni, de az régen
még úgy volt, hogy mondjuk egy genfi bankár levelet írt a város
protestáns lelkipásztorához, hogy megkérdezze tőle, hogy
milyen feltételek mellett és milyen mértékben tartja
megengedhetőnek a kamatszedést. Egy egyházi embertől! A korai
kapitalizmustól kezdve azonban a hitel elfogadottá vált, amit
éppen az tett lehetővé, hogy a szóhoz morális tartalom
kapcsolódott. A hitelhez akkor még kapcsolódott a bizalom, az
adott szó szentsége, a tisztességes üzleti magatartás. Nem
vagyok naiv romantikus. A kapzsiság és gazdagodás emberi ösztöne
nyilván azokban az időkben sem volt ismeretlen. Mégis van
jelentősége annak, hogy akkor az összes hitelhez kapcsolódó kérdés
egy keresztény érték- és magatartásrendszer foglalatába
illeszkedett, és a kereszténység mércéjének volt alávetve.
Ha végigtekintünk most Európa eladósodott országain, akkor
azt látjuk, hogy azoknak a hiteleknek, amiktől a mi országaink
szenvednek, már semmi közük sincs semmifajta morális elvekhez.
Olyan feltételek mellett lehet ma hitelhez jutni, amely veszélyezteti
az egyes nemzetek szuverenitását, és a hitelezők arra kényszerítik
a kormányokat, hogy azoktól vegyék el a pénzt, akiknek sokkal
inkább adni kellene.
Nekem az a meggyőződésem, hogy egy keresztény értékrendet
képviselő Európa talán nem engedte volna meg, hogy az emberek
felelőtlen hitelek felvételével feléljék családjaik jövőjét.
Magyarországon nálunk ez egymillió emberrel történt meg.
Ennyien vannak ma személyes családi csődben. Egy keresztény értékrendet
képviselő Európa talán figyelmeztetett volna mindenkit arra,
hogy minden egyes euróért előbb vagy utóbb meg kell dolgozni,
beleértve azt is, amit hitelként veszünk föl. Egy keresztény
értékrendet képviselő Európa talán inkább azoknak adna
hitelt, akiken látja, hogy megdolgoznak érte, és meg akarnak
dolgozni érte. Egy keresztény értékrendet képviselő, közös
Európa talán sohasem engedte volna meg, hogy egész országok süllyedjenek
hitelrabszolgaságba. Ez egy komoly kérdés a spanyol nemzet számára.
Nem az én dolgom, én Magyarországért viselek felelősséget,
de szeretném figyelmeztetni Önöket, hogy Spanyolország nagyon
közel van ahhoz a pillanathoz, mikor hitelrabszolgaságba süllyed.
És egy országot két fajta módon lehet leigázni: karddal vagy
adóssággal, és ezt sosem szabad elfelejtenünk. És végül egy
keresztény értékrendet képviselő Európa talán a mai helyett
egy olyan politikát szorgalmazna, amely méltányosan osztja el a
mai gazdasági válság terheit.
Tisztelt Hölgyeim
és Uraim!
Ha Európában ma egy kormány arra kényszerül, hogy európai
szervezetektől vagy éppen világszervezetektől hitelt vegyen föl,
akkor olyan intézkedésekre kényszerítik, amelyek miatt a saját
választói előtt a kormányok hiteltelenné válnak. A ma követelt
irányvonal és a megszorítások hosszú távon sem az
embereknek, sem a kormányoknak, sem pedig a hitelezőknek nem érdeke,
nem helyes dolog e felé szorítani a nemzeti kormányokat, mert
ha a sok visszavágás és megszorítás miatt fölbomlik a rend,
megszűnik a társadalmi stabilitás, és bizonytalanná válnak a
gazdasági élet keretei, akkor ki fog majd megdolgozni a kölcsönkapott
eurókért, hogy vissza lehessen azokat fizetni?
Görögország példája nem egy nemzet példája, hanem
figyelmeztetés egész Európa számára. Sajnos, tisztelt Hölgyeim
és Uraim, személyes élményként azt kell mondanom, hogy Európában
a legsúlyosabb morális válság éppen azoknál a politikai és
üzleti vezetőknél tapasztalható, akik a saját rövid távú
karrier- és anyagi érdekeik miatt minden más szempontot
figyelmen kívül hagynak. Ahogy írva is van: „Mert minden
rossznak gyökere a pénz szerelme, mely után sóvárogván némelyek
eltévelyedtek a hittől, és magokat általszegezték sok fájdalommal."
A morális válság tetten érhető azoknál a vezetőknél is,
akik az „együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk," de
legalábbis a „holnap nem mi kormányzunk" filozófiáját
hangoztatva egész országokat képesek voltak eladósítani. Ez súlyos
egyéni felelősséget is fölvet.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Sokan vagyunk Európában, bár lehet, hogy kisebbségben
vagyunk, de sokan vagyunk, akiknek az a közös célja, hogy az új
Európát ismét a kereszténység sziklaszilárd alapjára tudjuk
építeni. Most Magyarországról fogok beszélni két-három perc
erejéig. 2010 óta Magyarország ezt az utat járja. Hallhatták:
új Alaptörvényt alkottunk, spanyol nyelven is olvasható.
Egy lelkes spanyol hazafi lefordította spanyol nyelvre, így
találkoztam vele, valószínűleg a könyvtárban elérhető, én
is onnan szereztem. Szóval alkottunk egy új alaptörvényt,
amelynek az első fejezetét úgy hívják, hogy Nemzeti Hitvallás.
Ez az alkotmányunk lényege, szellemi kerete, abroncsa. Az első
sora az új magyar alkotmánynak úgy kezdődik, hogy „Isten, áldd
meg a magyart!" Ez a himnuszunk első sora is. A magyar
alkotmány első szava az Isten. Magyarország egy olyan ország,
amelyet az első királyunk, akit Szent Istvánnak hívnak,
mintegy ezer évvel ezelőtt, miután egyetlen gyermeke meghalt,
és így nem volt utódja, a magyar koronát felajánlotta Szűz Máriának.
Úgy tekintünk Magyarországra, mint amely országot az első királyunk
Máriának ajánlott föl. Fontos dolog. Nem egy külföldi
hatalomnak az oltalmába ajánlotta, és nem egy pénzintézetnek
ajánlotta föl, hanem Máriának. Ez visszatükröződik az
alkotmányunkban. Azért is fogalmaztunk ilyen alkotmányt, mert
úgy gondoltuk, hogy a saját nemzeti identitásunk védelme érdekében
szembe kellett szállnunk a keresztény kultúrának, a keresztény
civilizációnak és a keresztény értékrendnek a visszaszorítását
és aláásását célzó európai politikai és szellemi irányzatokkal
és erőkkel. Tudtuk, hogy ebből harc lesz. Úgy, ahogyan ezt az
előbb pontosan hallhattuk. A kereszténység erejét aláásni
akaró európai erők nagy és jól szervezett európai erők.
Komoly tényezők Európában. Ne áltassuk magunkat, jobb
szembenézni az igazsággal. De biztos vagyok benne, hogyha nem vállaljuk
velük a küzdelmet, akkor lesöpörnek bennünket mind az európai
közélet, mind a nemzeti közélet pályájáról. Ezért
Magyarország inkább vállalta ezt a küzdelmet. Mi a következő
gondolatokat is belefoglaltuk az alkotmányunkba, ezek most idézett
mondatok lesznek. Valljuk, hogy az emberi lét alapja az emberi méltóság.
Valljuk, hogy az egyéni szabadság csak másokkal együttműködve
bontakozhat ki. Valljuk, hogy együttélésünk legfontosabb
keretei a család és a nemzet, összetartozásunk alapvető értékei
a hűség, a hit és a szeretet. Valljuk, hogy a közösség erejének
és minden ember becsületének alapja a munka, az emberi szellem
teljesítménye. Valljuk az elesettek és a szegények megsegítésének
kötelességét. Valljuk, hogy a polgárnak és az államnak közös
célja a jó élet, a biztonság, a rend, az igazság és a
szabadság kiteljesítése. Elismerjük a kereszténység
nemzetmegtartó erejét. Erről volt a legnagyobb vita: elismerjük
a kereszténység nemzetmegtartó szerepét.
Nos, tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Most elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelyet talán majd a
diskurzusban mélyebben is kibonthatunk, így csak a lényegét
említem meg. A keresztények számára a politika nehéz kérdéseket
vet föl. Nehéz személyes és nehéz erkölcsi kérdéseket. A
politika vad világ. Itt nem könnyű sikeresnek lenni. Összeegyeztetni
a sikerességet és a keresztény magatartás normáit ebben a világban
különösen nehéz dolog. Talán az egyik legnehezebb kérdés,
amit mindenkinek meg kell oldania magában és a keresztény pártoknak
a saját programjaikban is, hogy össze kell egyeztetni az igazság
képviseletének és a többség megszerzésének a szempontját.
A hatalmat, hogyha a választók odaítélték, úgy kell
gyakorolni, hogy képviseljük a kereszténység igazságát a
politikában, de úgy, hogy közben ismét megkaphassuk a többséget
is. Mi nem keresztény politikai kamikazék vagyunk, hanem felelős
keresztény vezetők. Ha az igazságunkhoz nem társul politikai többség,
akkor hogy fogjuk végrehajtani a programunkat a politikában? Ha
azonban megvan a többség, de nem képviseljük az igazságot,
akkor minek a többség? Ez egy olyan probléma, amit minden
keresztény gyökérzettel rendelkező pártnak és keresztény
politikusnak tisztáznia kell magában: hogyan illeszti össze
ezeket a szempontokat? Nyilván másképp kell ezt tenni
Spanyolországban, másképp Magyarországon, ez sok taktikai
elemet is tartalmazó kérdés, de megkerülhetetlen kérdés
mindannyiunk számára.
Én azt tudom mondani Önöknek, hogy bármilyen nehéz is
ez a dolog, mi azt tettük, hogy egy vallásilag inkább közömbös
országban – mert Magyarország egy vallásilag sajnos inkább közömbös
ország – képesek voltunk egy mélyen keresztény alapozású
alkotmányt létrehozni demokratikus politikai közegben.
Szerintem a magyar példa – és most nem magunkat akarom dicsérni
– minden keresztény politikus számára egy biztatás, hogy
lehetséges egy vallásilag közömbös országban demokratikus körülmények
között kétharmados parlamenti többséget igénylő, mélyen
keresztényi alkotmányt elfogadni. Ez biztatás arra, hogy a
keresztény politikának igenis vannak esélyei, győzelmi, alkotói
esélyei is vannak a modern európai világban.
Ezek után tisztelt Hölgyeim és Uraim, engedjék meg, hogy
arról beszéljek, hogy a mi nemzeti Alaptörvényünk annak ellenére
céltáblájává vált a nemzetközi és a magyar baloldal – mi
így hívjuk őket – akcióinak, hogy egyébként számos ország
alkotmányában szintén szerepel a keresztény értékekre való
hivatkozás. Van jó néhány ilyen alkotmány Európában. Mi
magyarázza akkor ezeket a rendkívül elvakult és gyűlölet szította
akciókat, amiket ki kellett állnunk? Fontosnak tartom, hogy ez
most nem panaszkodás a részemről. A magyarok azt szokták
mondani, hogy aki fél, az ne menjen az erdőbe. Mi tudtuk, hogy
egy ilyen alkotmánynak ez lesz a következménye. Ezért semmi
okunk, hogy sajnáltassuk magunkat. Sőt, titokban elárulom, hogy
sokan vagyunk Magyarországon, akik kifejezetten élvezik ezt a
harcot, motiváltak benne, azt gondolják, hogy ez egy igaz harc,
jó harcolni ebben tehát.
De mégis egy fontos kérdés, hogy föltegyük, ha vannak más
alkotmányok Európában, amelyek kereszténységre utalnak, miért
pont a magyar váltotta ki ezt az óriási európai támadást?
Tudom, Önöknek megvan a saját gondjuk és bajuk, de ha egyszer
tehetik, tanulságos megnézni azt a videofilmet, ami arról készült,
ahogyan az európai baloldal Strasbourgban, az Európai
Parlamentben egy külön vádülést szervezett a magyar alkotmány
megvitatására, hogy elítéljék a magyar alkotmányt. S ez egy
óriási vita volt, amin én magam is részt vettem. Nagyon tanulságos,
ha van módjuk, tegyék meg. Érdemes megnézni, hogyan zajlik ma
a keresztényellenes politika Európában a nyílt színen. Nos,
az én véleményem az, hogy a támadásokat egyértelműen annak
köszönhettük, hogy a mai főáramú európai politikai
gondolkodás képviselői, különösképpen a hatvannyolcas eseményekben
szerepet vállaló és jelenleg fontos hatalmi pozíciókat
elfoglaló értelmiség nem fogadja el, hogy a kereszténység ismét
egyre határozottabb politikai pozíciókat képes fölvenni.
Az európai főáram – az ideológiai kategória zavaró
ok, ezért most kerülöm a liberális, baloldali meg egyéb
kifejezéseket, mert nem tudom, ez ugyanazt jelenti-e itt, ebben
az országban, mint nálunk, az én fejemben, hanem inkább azt
mondom, hogy -, az európai gondolkodás főárama, domináns áramlata
egy világos képpel rendelkezik Európa jövőjéről. Ők azt
gondolják, itt az elemzés a kívánsággal összekeveredik,
nyilván mi is gyakran esünk ebbe a hibába, ők úgy gondolják
objektíven is és szándék szerint is Európa a felé tart, hogy
vallásosból vallástalan legyen, nemzetiből nemzetek feletti
formációt öltsön, és család helyett az individuum felé
haladjon. Ők ezt progressziónak nevezik. Ez ma az uralkodó
szellemi áramlat az európai politikában. A mi bűnünk, amit
egyébként büszkén vállalunk, az, hogy a XXI. század első évtizedének
a végén mertük alkotmányba foglalni azt, hogy a vallás, az
egyház, a nemzet és a család nem a múlthoz, hanem a jövőnkhöz
is tartozik. Ez az oka annak a gyűlölettől motivált óriási támadásnak,
amelyet a magyar alkotmány és a magyar alkotmány megalkotóival
szemben Európa-szerte tapasztalhatunk.
Mi úgy gondoljuk, tisztelt Hölgyeim és Uraim, hogy a
keresztény értékeken alapuló politika a történelem folyamán
most ismét meg fogja újítani Európát. Mi hiszünk abban, amit
Schuman mondott: Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz. És
úgy gondolkodunk, hogy nekünk, akiket Isten Európa őrállóiként
helyezett ebbe a küzdelembe politikusként, az a feladatunk, hogy
az elkoptatott, kiüresedett értékeinknek visszaadjuk a mély
keresztény erkölcsi jelentéstartalmát, hogy a szolidaritás ne
érdekazonosság legyen, hanem a másik személy, a másik ember
iránti elkötelezettség, hogy a teremtett világ megóvása
politikai program legyen, hogy a munkát végző embernek a
megbecsülése olyan erős és mély legyen, hogy mindenki, aki
dolgozik, a segédmunkástól az atomfizikusig hivatásként,
egyfajta szent hivatásként tekinthessen a saját munkájára. Azért
kell dolgoznunk, hogy a hitelezést, amiről beszéltem, ismét két
fél egymás iránti bizalma határozza meg. Vissza kell térnünk
a bevezető gondolatok utolsó soraihoz. Nem kerülhetjük meg ezt
a kérdést.
Nyilvánosan ritkán beszélek erről, de a dolog mégiscsak
úgy áll, hogyha ezeket a célokat el akarjuk érni, akkor a személyes
változás, a személyes elköteleződés, a személyes példa kérdése
nem kerülhető meg. Ahhoz, hogy Európát a keresztény értékek
jegyében meg tudjuk újítani, ahhoz olyan politikai kultúrára,
személyes mentalitásra, viselkedésre, olyan kormányzásra és
olyan személyes példaadásra van szükség, amelyet definiál,
meghatároz a keresztény tanítás. Idézni fogok természetesen,
és azt gondolom, hogy ezt komolyan kell nekünk, európai közéleti
embereknek. Amit most mondunk, azt komolyan kell venni, vagyis
olyan politikára és olyan vezetőkre van szükség, akiknek a
kultúrája arra épül, hogy nem irigykedik, nem kérkedik, nem
fuvalkodik fel, nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát,
nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak,
de együtt örül az igazsággal. Ha ezt nem tudjuk a magunkévá
tenni, sosem lesz többségünk az európai politikában. Ez a
legnehezebb a politika világában, de, tisztelt Hölgyeim és
Uraim, nem látok más utat a politikában sem, amely ne a kárhozathoz
vagy a bukáshoz vezetne. Járjunk hát ezen az úton, kedves
Testvéreim!
Köszönöm, hogy
meghallgattak!
_________________________
Rev. Sajgó,
Szabolcs J., SJ
Pastor, St.
Elizabeth of Hungary
President of the Hungarian Canadian Priests' Association
|