2012.11.30.
A törvénytervezet
megerősíti az őstermelőket, a családi gazdaságokat
A földtörvénnyel véget
vetünk a több mint két évtizedes termőföld-spekulációs
hullámnak
Az új földtörvénnyel
a középbirtokokat kívánja támogatni a kormány, a kisebbeknek
pedig lehetőséget teremtene a felzárkózásra. A kabinetnek nem
célja a nagyobb gazdaságokat erősíteni, ők e nélkül is
tudnak boldogulni. A földtörvény tervezete viszont több
szervezetnek és kormánypárti képviselőnek sem tetszik. Szerkesztőségünk
vendége: Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter.
Tisztelt miniszter úr! Mind Orbán Viktor
miniszterelnök úr, mind ön azt nyilatkozta, nem akarnak a
nagyobb gazdaságokon tovább segíteni. Úgy látszik, a
kritikusok ezt nem hiszik el. Bencsik János fideszes képviselő
szerint ez a törvénytervezet minden előremutató szabályozási
eleme ellenére, ebben a formájában megerősíti a hazai
nagybirtokosok és bérlők kiváltságos helyzetét, miközben
korlátozza az őstermelők, egyéni gazdálkodók és családi
gazdaságok birtokszerzési lehetőségét. Mi erről a véleménye?
– Téves az az elképzelés, hogy az új földtörvény a nagygazdaságoknak
kedvezne. Az agrárközéposztály megerősítését tűztük ki célul.
A földtörvény sokkal többet jelent, mint a nagyüzem - kisüzem
ellentétpár. Sajnos sokan leragadtak mégis ennél a kérdéskörnél.
Minden oldalról támadnak minket, próbálják satuba szorítani
a javaslatot. A természetes fejlődést én azonban inkább az
arany középútban látom. A törvénytervezet megerősíti az őstermelőket,
az egyéni vállalkozókat, valamint a családi gazdaságokat a
meghatározott felső birtokhatárig, az előbbiek sorrendjében
50-, 300-, és 500 hektárig.
A társas gazdaságok elméletileg korlátlan birtokmérettel
rendelkeznek. Számukra a felső birtokhatár ezentúl kevesebb,
mint fele,
1200 hektár
lesz, amelybe azonban nem számít bele a tagjaiktól bérelt föld.
Ez is mutatja, hogy a kis- és közepes agrárvállalkozások kívánjuk
eltolni a hangsúlyt. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
2010 évre vonatkozó tesztüzemi adatai szerint az árutermelői
körbe tartozó egyéni gazdaságok, őstermelők, egyéni vállalkozók
és családi gazdaságok átlagos birtokmérete alig több mint
30 hektár
volt, a valamivel több, mint 17 ezer regisztrált családi gazdaságé
pedig nem érte el a 60 hektárt. Látható, hogy az említett vállalkozási
formáknak van még bőven kifutási lehetőségük a birtoknagyság
tekintetében. Az egyéni gazdálkodói kör mindegyike egy
magasabb birtokkategóriába léphet, ha kimerítette a megelőzőt
és növelni tudja a földterületét. Ennek ugyanis – ellentétben
az említett állítással - semmilyen jogi akadálya nincsen. A törvényjavaslat
bírálói a legtöbb esetben nem vesznek figyelembe egy igen
fontos szempontot, ezért javaslom, a bírálók alaposan olvassák
el a törvénytervezetet. Példának okáért azt, hogy az eltérő
vállalkozási formák pusztán a birtokkategóriák alapján nem
ítélhetők meg. Azok önmagukban az elővásárlási -, és
elő haszonbérleti jogon túl nem sokat jelentenek. Itt a
lényeg az lesz, hogy az említett vállalkozási formákhoz a
jövőt illetően milyen gazdaságpolitikai – vélhetően elsősorban
adózási, kisebb mértékben támogatási –
preferenciarendszer társul majd.
De mindent a maga idejében. Először a földforgalmazásról,
valamint az üzemszabályozásról szóló törvényeknek kell
megszületnie. Az 1200
hektáros birtokhatár azért sem növelhető tetszőlegesen, mert
egyáltalán nem biztos, hogy az adott körzetben lesz-e olyan földtulajdonos,
akinek a társaság üzemi központja 20 km-es körzetében vannak
földjei és az adott társaság fel tudja majd venni a tagjai közé.
Ángyán József pedig egyenesen azt állította, hogy a
felelős politikai elit szövetkezett a spekulatív tőke
embereivel. Nem kérte miniszter úr, hogy a képviselő bizonyítsa
állításait?
– Képviselőtársam
folyamatosan oligarchákról és spekulatív tőkéről beszél,
de soha nem mondja el, kikre is gondol valójában. A nemzeti ügyek
kormányának céljai azonban világosak és egyértelműek. A földtörvénnyel
véget vetünk a több
mint két évtizedes termőföld-spekulációs hullámnak
Magyarországon. A szocialista
kormányok ideje alatt csak elvben létezett
birtokpolitikai stratégia, a valóságban nem. Káosz
és összevisszaság uralkodott a földeken. A
családi gazdálkodóknak esélyük sem volt arra, hogy földbérletre
pályázzanak. Ezzel
szemben mára sikerült elérnünk, hogy az ország valamennyi
megyéjében megsokszorozódott a földhasználók száma.
Csongrád megyében ma már 45-ször többen művelnek a földeket,
mint 2012 előtt. Hajdú-Bihar megyében megnyolcszorozódott,
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, Vas megyében és Zala megyében
pedig egyaránt megtízszereződött a földhasználók száma. Soha
egyetlen kormány sem hirdetett meg ilyen nagy területre haszonbérleti
pályázatot, mint a jelenlegi, soha nem tudtak a családi gazdálkodók
ennyi állami földet bérelni, mint most. A sikeres
haszonbérleti pályáztatás döntő lépés ahhoz, hogy a
vidék életében alapvető és gyökeres fordulat következzen
be. Termelők ezrei kapnak
lehetőséget, hogy bővítsék gazdaságukat. Közös célunk,
hogy a magyar vidék versenyképes legyen, és biztos megélhetést
nyújtson a mezőgazdaságból élőknek. A
birtokpolitikánkat a Nemzeti Vidékfejlesztési Stratégiában,
valamint az annak végrehajtásául szolgáló Darányi Ignácz
tervben rögzítettük és nyilvánosságra hoztuk. Ezzel összhangban
a törvényjavaslat elősegíti az őstermelők birtokszerzését,
a számukra méltányos jövedelem elérését. Az őstermelők
kisebb birtokainak a jövője biztosított, a kormányzat támogatja
középbirtokká fejlesztésüket. Ezek világos és egyértelműen
pozitív intézkedések a magyar vidék érdekében.
A Kisgazda Polgári Egyesület–Kisgazda Polgári Szövetségpárt
országos elnöke, Turi –Kovács Béla szerint néhány pontban
feltétlenül módosítani kell a földtörvény-tervezetet, mert
nem minden esetben felel meg a falvakban élők érdekeinek. És
szakmává kell tenni a földművelést. Ezt mennyire tartja jogos
kifogásnak?
–A törvényjavaslat vitája
még nem zárult le, így Túri – Kovács Béla, illetve az általa
képviselt szervezet is nyújthat be módosító javaslatokat. A képviselő
véleményével vitatkoznék, amely szerint a szóban forgó törvényjavaslat
nem mindenben felel meg a falvakban élők érdekeinek. Ezeregyszáz
éves vita zárul le ezzel, és megszületik a hazai mezőgazdaság
alaptörvénye, amely nemzeti kincsünk, a magyar föld védelmét
szolgálja. A törvényjavaslat az
említett két minisztériumi dokumentummal összhangban éppen a
vidéken élők helyzetét kívánja jobbá tenni. Helyre
kell állítanunk a vidéki élet becsületét, vonzerejét és
gazdasági alapjait, hogy újra büszkeség és öröm legyen vidéken
élni. A cél az, hogy hazánk mezőgazdasága sok családnak
tudjon megélhetést biztosítani. Ehhez a munkához várom
a képviselő úr konkrét módosító javaslatait.
Melyek azok a kérdések, melyek megoldásra várnak még az
új földtörvény-tervezetben?
– Elsősorban az állattenyésztéssel foglalkozó társas
gazdaságok felső birtokhatárát kívánjuk újragondolni,
valamint a törvényjavaslatban lévő foglalkoztatási előírásokat
és kötelezettségeket meg kell fontolni. Hiszen vannak, akik nem
rendelkeznek ugyan szakvégzettséggel, ám több évtizedes mezőgazdasági
gyakorlattal rendelkeznek. Mindkét kérdéskörben
kompromisszum-készek vagyunk. Meggyőződésem, hogy a problémákat
a társas gazdaságok számára is megnyugtató módon még
idejekorán meg fogjuk oldani.
A minisztérium harcot hirdetett a zsebszerződések
ellen is, de a civil tiltakozók szerint a földtörvény
tervezett szabályai nem biztosítják valamennyi fajta zsebszerződés
felszámolását. És így 2014-től akár egymillió hektár termőföld
feletti rendelkezés veszhet el. Számoltak ilyen kritikára?
– A zsebszerződések
elleni harc jogszabályi színterét nem a földforgalmazásról
szóló jogszabályban kell keresni. Az azt megakadályozó törvényi
előírások az általunk módosított Büntetőtörvénykönyvben
találhatóak meg. Ennek megfelelően, akik a zsebszerződésekben
vevőként vagy eladóként
szerepelnek egytől öt évig terjedő börtönbüntetésben részesülnek.
Annyiban tartozik a földtörvény keretei közé ez a kérdés,
hogy a zsebszerződéssel
eddig kilopott földek visszaszerzése is határozott célja a
javaslatnak. Ugyanis bár újakra nincs lehetőség, de a
régi zsebszerződéseket is ellenőrzés alá vesszük, és megszüntetjük.
A Die Presse szerint a külföldiek földszerzésének
akadályozása mögött nem annyira nacionalista túlbuzgóság,
hanem inkább az állhat, hogy a földek bérbeadása Magyarországon
adómentes jövedelemnek minősül, és így a mezőgazdasági
befektetések rendkívül vonzóak. A szerző médiajelentésekre
hivatkozik, melyek szerint a magyar parlamenti képviselők 58 százaléka
rendelkezik termőfölddel, melyet bérbe ad. Mindez elég súlyos
vád. Tudnak valamit tenni ellene?
–
Mi magyarok hozzászoktunk már, hogy külföldről szeretnék
megmondani nekünk, hogy mit is kellene csinálnunk a saját hazánkban.
Most éppen a nemzeti kincsünkkel, a földdel kapcsolatban teszik
ezt. Számtalan írás és nyilatkozat jelenik meg arról, hogy a
magyar szabályozás a nemzetközi joggal nincs összhangban, sértjük
az unió tagállamainak érdekeit. Szomorú, hogy vannak
politikusok és sajtómunkások, akik idehaza üdvözlik ezeket a
nyilatkozatokat. Köszönjük, de tudjuk a dolgunkat. A
rengeteg kritika is mutatja, hogy jó úton járunk. A földtörvény
tervezete az egyik legfontosabb nemzeti kincsünket, a magyar földet
védi. Nemzeti érdekek megóvására esküdtünk fel: az új
jogszabály tervezet visszatükrözi Magyarország nemzetstratégia
érdekeit, összhangban van az Alaptörvénnyel, valamint korszerűen
illeszkedik az Uniós szabályozáshoz. A jogszabály célja, hogy
a föld a helyben lakó földművelő
gazdák tulajdonába és használatába kerüljön, megakadályozza
a külföldiek termőföldszerzését. A Kormány
ugyanazokat a mechanizmusokat alkalmazza majd, mint Franciaország
és Ausztria. Mindamellett én nem rendelkezem olyan kimutatással,
és gondolom a Miniszterelnök úr sem, hogy a Magyar Országgyűlés
képviselőinek hány százaléka rendelkezik földdel. Kíváncsian
várjuk, a Die Presse mikor ad arról hírt, mikor ad hírt arról,
hogy az osztrák képviselőknek mennyi földje van.
A földtörvénnyel önök súlyos érdekeket sértenek?
– Lehet, hogy egyesek
jogtalan érdekeit igen, de jogosakat, amelyek a társadalom túlnyomó
többségének az igazságérdekével találkozik, semmi esetben
sem.
Elképzelhetőnek tartja, hogy átdolgozzák a beterjesztett
földjogi szabályozást?
– Fő irányokban nincs okunk változtatni. A föld azé,
aki megműveli! Amint arra korábban utaltam, bizonyos részeit a
törvényjavaslatnak módosíthatjuk, kompromisszum készek
vagyunk. Teljes átdolgozást igénylő változtatásokra nem
gondolom, hogy szükség lenne. A nemzetérdekű földtörvény a
magyar mezőgazdaság gránit-szilárd fundamentuma lesz.
Engedje meg, hogy egy másik témát vessek fel. Miniszter
úr a tejtermelés támogatásának fontosságáról beszélt egy
dabasi állattartó telep október 26-i átadásán. Milyen eszközökkel
kívánja a kormány támogatni ezt az ágazatot?
–Azok a tejtermelő
gazdálkodók, akik 2010-ben támogatási kérelmet nyújtottak be
az állatjóléti támogatásra, a támogatási időszak 5 éve
alatt évente maximum 129 euró támogatásban részesülhetnek állagegységenként.
Ez a támogatás állategység alapú, kompenzációs támogatás.
Egy vagy több kiegészítő támogatás az alaptámogatással együtt
igényelhető, takarmányozási illetve állategészségügyi többletvállalások
esetén. A támogatásban jelenleg 589 tejtermelő gazdaság vesz
részt, akik a támogatási időszak első évében közel 7 milliárd
forint támogatást kaptak.
Milyen feltételekkel pályázatnak
a gazdák az állattartó telepek korszerűsítésére?
– Azok a gazdák pályázhatnak, akik a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági
Hivatal nyilvántartásában szereplő állattartó telepet működtetnek,
és az üzemük mérete meghaladja 4 EUME-t (európai méretegység).
A hozzájárulás mértéke az elszámolható kiadások 40-60 százaléka
lehet. A támogatást az állattartó telepek bővítésére, a
takarmányozási és a műszaki színvonal, az állategészségügyi
és az élelmiszerbiztonsági feltételek, az infrastruktúra,
valamint a munkakörülmények javítására lehet felhasználni.
A forrás azt is elősegíti, hogy a telep megfeleljen a trágya
elhelyezését szabályozó uniós előírásoknak.
A lapok a Gyulai Húskombinát csődjéről is
cikkeznek. Mit tud tenni a tárca annak érdekében, hogy
megmaradjanak a munkahelyek?
– Békés megye a jó minőségű földjei és
az ebből következő magas kukorica hozamai miatt mindig az ország
legjelentősebb sertéstenyésztő, hizlaló megyéjének számított.
Az 1970- es évek végén, és az 1980-as évek elején a megyében
1 milliót meghaladó hízott sertést állítottak elő, amelyből
a Gyulai Húskombinátban, és annak békéscsabai gyárában 650
ezer darabot vágtak le és dolgoztak fel. A húskombinát az
egyik legrégebbi magyar húsüzem, amely értékes termékeket állít
elő. Tevékenysége a nemzetgazdaság szempontjából is fontos.
Az a célunk, hogy megmaradjanak itt a munkahelyek, és a környékbeli
gazdák számára továbbra is felvevőpiacot jelentsen a kombinát.
Emiatt a céget kiemelt jelentőségű vállalattá minősítettük,
ami azt jelent, hogy a csődbe jutott kombinát felszámolását
az állam végzi. Ennek során mindent el fogunk követni, hogy a
vállalat piacképes részei megmaradjanak. Sajnálom, hogy a
kombinát ilyen helyzetbe jutott, de látok esélyt arra, hogy
valamilyen más formában, esetleg más üzemméretben tovább működjön.
A helyzetük korántsem egyedi. A takarmány- és energiaárak
jelentősen megemelkedtek, ezt pedig a fogyasztói árak csak részben
követték. Másrészt, éppen a jelentősen megemelkedett
kukorica, takarmánybúza és árpa árak következtében igen sok
sertéstenyésztéssel és hízlalással foglalkozó gazdaság számolta
fel a telepét. A pontos helyzetképhez mindenesetre alaposabb
elemzés szükséges. Erre a felszámolási eljárás során nyílik
majd lehetőség.
Hazánk egyre több új piac felé nyit. Egyre több
keleti ország képviselőjével tárgyalt a tárca. Szeptember
elején pedig környezetvédelmi együttműködési megállapodást
kötöttek Irakkal. Mi ennek a lényege?
– A magyar-iraki környezetvédelmi és vízügyi
együttműködés szélesítése a cél. Magyarország számára
nagyon fontosak a közel-keleti térséggel fenntartott
kapcsolatok, az együttműködés az arab országokkal, így az
Iraki Köztársasággal is. A két ország szakértőinek a
feladata lesz, hogy kidolgozzák a további együttműködés
keretéül szolgáló kétoldalú megállapodást a környezetvédelmi
és vízügyi együttműködés kiszélesítésére. Számtalan
ehhez hasonló agrárdiplomáciai sikert értünk el az elmúlt két
évben. Alig három hónapos tárgyalássorozat eredményeként
126 magyar húsüzem és három tejfeldolgozó kapott orosz
piacokra érvényes exportengedélyt. Az előző kormány idején
mindössze harminc ilyen cégünk volt. A Nemzeti Kormány
hivatalba lépése óta folyamatosan nő az Oroszországba irányuló
kivitel, tavaly az előző évinél 21 százalékkal több terméket
exportáltunk. A magyar-kínai kapcsolatok is jól alakultak. A
kutatóintézetek közti együttműködés, és az agrárkereskedelem
is bővült, a kínaiakat érdekli a szarvasmarha embrió export,
a mangalica és a magyar lótenyésztés is. Több lábon kell állnia
az agrárkivitelnek, amiben kiemelt szerepe lehet a keleti
piacoknak.
Medveczky Attila
|