2012.11.30.
Erős vajdasági érdekképviselet
Az MNT fő feladata, hogy a törvénynek érvényt szerezzen, és
az asszimilációs folyamatok leállítása
Újvidéken olyan
demográfiai változások következtek be az elmúlt 50-60 évben,
hogy a magyarság egy jelentős számú közösségből 4%-os
kisebbséggé vált. Az MNT lényeges feladata, hogy a törvénynek
érvényt szerezzen, másrészt ezeket a demográfiai, asszimilációs
folyamatokat a rendelkezésére álló eszközökkel leállítsa.
Az 1944-1948 között a Vajdaság településein elkövetett
gyilkosságokkal és más megtorlásokkal kapcsolatos kutatások
az Magyar Nemzeti Tanács felügyelete alatt folynak. Szakmai,
vagy más felügyeletről van szó? – kérdeztem a halottak
napi szabadkai megemlékezést követően dr. Korhecz Tamást,
a Magyar Nemzeti Tanács (MNT)elnökét.
–A II. világháború végén és a titói rendszer
elején elkövetett atrocitások és megtorlások kérdése
hivatalosan annak az akadémiai vegyesbizottságnak a munkájába,
hatáskörébe tartozik, amelyet a szerb és a magyar akadémia
hozott létre. Ugyanakkor beigazolódott és bebizonyosodott
azoknak a félelme, akik egyszerűen úgy érezték, nincs igazi
intézmény a kutatások mögött; főleg a szerbiai oldalon.
Olyan intézmény pedig abszolúte nem létezik, amelyik szívügyének
és érdekének tekinti azt, hogy ebben a vonatkozásban
haladjanak a dolgok. Innen jött az ötlet, hogy a Magyar Nemzeti
Tanács lépjen be a folyamatba, természetesen nem szakmai
szervezetként, és nem azért, mert kiválthatná a történészek,
a levéltárosok munkáját, hanem olyan grémiumként, amelyik közvetíthetne
a magyar kormányzat és az itteni szakmai közösség között.
Szerepünk a közvetítésen kívül főleg az, hogy legitim intézményként
biztosítsuk a feltáró munkának támogatást. Ugyanakkor az alánk
tartozó intézményrendszer, s itt elsősorban az általunk alapított
Vajdasági Magyar Művelődési Intézetre gondolok, alkalmas a
kutatás lebonyolítására, s arra, hogy jogviszonyba kerüljön
a kutatókkal, illetve hozzáférhetővé tegye a kutatási
anyagokat. Így alakult ki, hogy a Magyar Nemzeti Tanács, intézményrendszere
felhasználásával. ún. ernyőszervezete lett az adott kutatásnak.
Nincs revizori szerepkörünk, de mivel motiváltak vagyunk a
kutatási eredmények megismertetésében, gondolom, jól működik
a kutatómunka az MNT felügyelete alatt.
Szabadkára tartva hallgattam a rádióban, hogy a Magyar
Nemzeti Tanács el szeretné érni, hogy a vajdasági utcák és
terek elnevezései őrizzék meg a magyar nemzeti közösség
identitását, sajátosságait. Ennek megvalósításához elegendő
„csupán” a politikai akarat?
–Az MNT törvény által garantált közjogi jogosítvánnyal
rendelkezik ebben a folyamatban. Eszerint a magyarok által lakott
területen nem lehet úgy közterületet elnevezni, hogy az MNT
ezzel kapcsolatban ne foglaljon állást. Ebben a témában az
adott önkormányzat nem teljesen önállóan dönt, mert nekünk
is van beleszólásunk, sőt az államigazgatás, a minisztérium
és a tartományi közigazgatás is megvétózhatja a döntéseket.
Mi azt tapasztaltuk, hogy nagyon kevés olyan utcanév módosítási
javaslat jut el hozzánk, amelynek magyar jellege lenne. Tehát változnak
az utcanevek, de még a magyarok által lényeges számban lakott
területeken is alig van olyan eset, mikor magyar személyiséget,
magyarsághoz kötődő eseményt javasolnának. A beadott
javaslatok többnyire nem sértik a magyarságot, nemzeti öntudatunkat,
csak éppen nincs köze a magyar közösséghez. Tehát pl. nem
olyan emberekről akartak utcát elnevezni, akiknek közük volt a
trianoni döntéshez. Ez adta az ötletet, hogy lépnünk kell …
Azt javasoltuk, hogy minden olyan politikai szervezet, párt vagy
civil szervezet, amely a Magyar Nemzeti Tanácsban részt vesz, próbáljon
kezdeményezni. Tehát az önkormányzatokban legyenek javaslatok
magyar utcanevekre.
Október közepén lehetett olvasni a Magyar Szóban arról,
hogy az újvidéki városi vezetőség tizennégy oktatási és három
művelődési intézmény esetében megsértette a nemzeti tanácsokról,
az oktatás alapjairól és a művelődésről szóló jogszabályok
kinevezésekre vonatkozó rendelkezéseit. Azóta változott-e a
helyzet?
–Változott, és hála Istennek, pozitív irányban.
Nagyon rosszul indult a kapcsolatunk az új összetételű újvidéki
városi vezetéssel – nem mintha az előzővel teljes mértékben
elégedettek lettünk volna. És valóban 14 magyar érdekeltségű
intézményben cserélték le a vezetőket. Amikor erről értesültünk,
nem csupán tiltakoztunk, hanem bejelentettem, hogy bíróságon kérem
a jogellenes döntések megsemmisítését, mert megkerülték a
nemzeti tanácsot az említett kinevezésekben, s mindez törvénytelen.
Vagy a fenyegetések miatt, vagy a zentai bírósági perek tudatában
az újvidéki városvezetés visszakozott, és közölte, hogy
indirekt eljárási mulasztást követtek el, és záros határidőn
belül kijavítják a törvénytelen döntéseket, sőt a Magyar
Nemzeti Tanácsnak olyan jogosítványait is elismerik, amelyeket
egyébként a törvény nem szavatol. Október 29-én találkoztam
az újvidéki városvezetéssel, és megegyeztünk abban, hogy az
összes jogszabályellenes döntésüket megváltoztatják, és
azt általunk javasolt magyar képviselőket beválasztják az
igazgatóbizottságokba, iskolaszékekbe. Ez egy igen pozitív
gesztus, és remélem, új fejezetet nyithatunk az együttműködésben.
Sok vajdasági városban kisebbségbe szorultak a magyarság
képviselői. Valóban arról van szó, hogy az új szerb városvezetések
nem ismerik a jogszabályokat, vagy kipróbálják azt, mennyit tűr
el a magyarság?
–Mindkettőre van példa. Az is gondot jelent, hogy az
egész kisebbségi problematika sokakban nem tudatosul. Újvidéken
pl. olyan demográfiai változások következtek be az elmúlt
50-60 évben, hogy a település nagyváros lett, és közben
ebben a nagyvárosban a magyarság egy jelentős számú közösségből
4%-os kisebbséggé vált. Maga a folyamat Pozsonnyal hasonlítható
össze. Az MNT fő feladata, hogy a törvénynek érvényt
szerezzen, másrészt ezeket a demográfiai, asszimilációs
folyamatokat a rendelkezésére álló eszközökkel leállítsa.
S ha már az önkormányzatokról esik szó, meg kell említeni,
hogy Szabadkán is pozitív változásnak vagyunk a tanúi, mert
2010 és 2012 közt a legnagyobb magyar pártot kizárták a városvezetésből,
és az MNT-ére úgy tekintettek, mint a Vajdasági Magyar Szövetség
befolyása alatt álló testületre, ezért megpróbáltak minket
sok helyről kiszorítani. Október 30-án viszont már olyan döntéseket
hozott a szabadkai képviselőtestület, melyek teljes egészében
figyelembe vették az MNT észrevételeit; a pótköltségvetésben
jelentős eszközüket különítettek el a magyar intézmények
számára.
Elnök úr említette a Vajdasági Magyar Szövetséget,
aminek képviselői benn ülnek az ország parlamentjében. Bizonyára
nagyon fontos, hogy aki a magyar közösséget települési,
tartományi, országos szinten képviseli, jártas legyen a közigazgatás,
a jog világában. Az MNT szervez ilyen képzéseket?
–Közösségünk
szellemi és szakmai kapacitásai nagymértékben meghatározzák,
hogy mit tudunk jogos sérelmeink közül orvosolni, hol tudunk áttörést
elérni, milyen hatékonyan tudjuk intézményrendszerünket felépíteni
és működtetni. Éppen ezért az MNT-ben 2010 óta építjük ki
a saját adminisztratív kapacitásainkat, szakmai képzéseinket.
Lényegesnek tartjuk, hogy az általunk delegált képviseleti
tagok, igazgatók, iskolaszéki tagok felkészült emberek
legyenek jogi és közigazgatási szempontból is, amellett, hogy
tudják, mi a feladatuk, az általunk meghozott öt fejlesztési
stratégiát az adott terület vonatkozásában ismerjék, mikor a
magyar közösséget képviselik. Fontos, hogy a magyar érdekérvényesítés
szervezetten, egymás kezdeményezéseit nem kioltva, hanem támogatva
az MNT „ernyője alatt” működjön.
Medveczky Attila
|