2012.10.05.
Erdélyiek, tehetségesek, operaénekesek
I. Barabás Zsuzsa
A célunk,
hogy remek produkció jöjjön létre, és ezt csak úgy érhetjük
el, ha összetart a társulat
Barabás Zsuzsa
operaénekesnő, a Kolozsvári Magyar Opera tagja Kolozsváron
született. Tanulmányait a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémia
ének szakán végezte.
Főbb szerepei a
Kolozsvári Magyar Operában: F. Schubert: Asszonyháború –
Lizi; G. Bizet: Carmen – Michaela; G. Puccini: Pillangókisasszony
– Kate; H. Purcell: Dido és Aeneas – Belinda; Kálmán I.: Csárdáskirálynő
- Verecki Szilvia; Ábrahám P.: Bál a Savoyban – Madeleine;
Kacsoh P.: János vitéz – Iluska; Farkas F.: Csínom Palkó –
Zsuzsi; Huszka J.: Mária főhadnagy – címszerep; Huszka J.:
Bob herceg - Viktória hercegnő; Ábrahám P.: Viktória –
Mannia; Szirmai A.: Mágnás Miska – Rolla.
Egy nappal Báthory Erzsébet musical-opera
kolozsvári premierje előtt beszélgetünk. Te játszod a címszerepet.
Izgulsz?
–Nem vagyok izgulós típus.
A próbák alatt viszont voltak kisebb-nagyobb technikai problémák,
főleg a hangosítással, s ez zavaró volt. Most játszunk először
olyan nagymértékű darabot, ahol nagyon-nagyon fontos a
technika, s ahol mikroportok szükségesek. Tehát nem voltak
egyszerűek a próbák, de nem stresszelem magam.
Szokták mondani, hogy egy kis drukk szükséges
azért az érzelemdús előadáshoz.
–Annyi mindig van…De ott
nem tartok, hogy magam alatt legyek.
Ezt a darabot próbáltátok még a nyár elején
is, mikor a Margitszigetre készültetek.
–Így
van, de mikor kiderült, hogy nem én leszek az az erdélyi énekesnő,
aki Pesten énekli a harmadik előadást, attól kezdve nem próbáltam.
Tehát szeptemberben kezdtem neki újra.
Ha azt mondom, musical, könnyű darabra
gondolhatunk.
–Pedig mind hangilag, mind
játékban igen nehéz darabról van szó, bár a közönségnek könnyebb
befogadnia, mint egy drámai operát. Amikor először elolvastam,
hogy itt milyen műfajról van szó, azt mondtam magamnak: a
musical nem nekem való, ezért nem vállalom el. Féltem a darabtól,
végül a karmester, Kulcsár Szabolcs győzött meg arról, hogy
ne utasítsam vissza a címszerepet. Aztán, miután megismertük
a zenét, és megkaptuk a kottát, rájöttünk arra, hogy milyen
nehéz műfajról van szó. Nagyon megörültem annak, hogy végre
egy darab, amiben én is „kiénekelhetem a hangom”. Amiben
megmutathatom, mire vagyok képes hangilag. Most, egy nappal a
premier előtt bátran kijelenthetem, hogy nagyon megszerettem ezt
a szerepet.
Tehát musicalt még nem játszottál.
–Nem, hanem egy gálán énekeltem
duettet a Rómeó és Júliából, de különösebben nem
szerettem, mert nem nekem való.
Egy történelmi alakról van szó. Utána
olvastál annak, hogy miként is született meg a csejtei legenda,
és milyen volt a történelmi háttér?
–Ez nélkülözhetetlen. A
legendát szinte mindenki ismeri, de attól függetlenül utánanéztem
annak, hogy ki mit ír róla.
Ez a darab azt sugallja, koncepciós volt a per.
Tehát sajnálatra méltó Báthory Erzsébet?
–Nem hiszem, hogy ez a
helyes megfogalmazás, mert bátor, akaratos nőről van szó, aki
áldozat volt, s nem hiszem azt, hogy gyilkolt volna. Az viszont kétségtelen,
hogy kemény kezű volt, büntetett is, ha arra volt szükség, de
semmivel sem volt rosszabb a kor többi földesuránál, váruránál.
Egy nő, aki rajongott a férjéért és a gyerekeiért, nem
hiszem, hogy képes lett volna gyilkolni.
A pesti, a Margit-szigeti bemutatóról már beszámolt
lapunk. Benedekffy Katalin, az első szereposztás címszereplője,
így nyilatkozott rólad a musical-opera premierje után:
„fantasztikus Erzsébet, Erdélyben végig vele próbáltam a
darabot. Csodálatos hangja és kisugárzása van.” Nos, akkor
elemezzük a mondatot. Nagyon ritka, hogy egy énekesnő kolleganőjéről
jókat nyilatkozzon. Esetünkben viszont mégis az történik…
–Nem csupán jó a kollegális viszony köztünk, hanem a
próbák alatt össze is barátkoztunk. Amiben csak tudunk, segítünk
egymásnak, semmilyen rivalizálás nincs köztünk. Nem tartom
okos dolognak azt, ha egyazon produkcióban szereplő énekesek, művészek
furkálják, piszkálják a másikat. Mi egy „csónakban evezünk”.
A célunk, hogy egy remek produkció jöjjön létre, és ezt csak
úgy érhetjük el, ha összetart a társulat.
Benedekffy Katalin inkább lírai-koloratúr szoprán.
Ezt a szerepet egyformán énekelhetik drámai és lírai szopránok?
–Igen, csupán más
hangtechnikai megoldásokat kell alkalmazni bizonyos esetekben.
Biztos vagyok benne, hogy jó technikával sok minden áthidalható.
Maga a hang egy adottság, de azt mennyire tartod
fontosnak, hogy „lejöjjön a színpadról” az, amit gondolsz
az adott szerepről?
–Ez a legfontosabb! Ha a néző nem kapja meg azt, amit a
színész közvetít felé, akkor nem is lehet művészetről beszélni.
Viszont, ha úgy gondolom, mindent megtettem, és ennek megkapom
tapsban a jutalmát, akkor igazi lelki felüdülést, nyugalmat érzek,
hiszen a közönségért dolgozom. Azért megyek föl a színpadra
esténként, hogy valami szépet, értékeset közvetítsek a nézőknek.
Előfordul, hogy visszahallgatod, vagy nézed
magad egy-egy produkció után?
–Természetesen. S akkor látom,
hallom, hogy hol kéne még javítanom az előadásomon. Azt
veszem észre: minél többet játszom egy szerepet, annál
nehezebben ér meg. Mert akkor szinte rutinból játszunk. De ha
egy ideig „félrerakom” a szerepet, majd újból „előveszem”,
akkor azt látom: sokkal jobb az alakítás, mint először.
Bizet Michaelája és a Csárdáskirálynő után
mennyire igényel más technikát a Báthory Erzsébet eléneklése?
–Mindegyik műfajt ugyanolyan technikával kell énekelni.
Az operettben sokkal több a szöveg és a mozgás, ami jobban lefáraszt,
mint maga az éneklés. És az is természetellenes, ahogy a
musicalekben, operettekben beszélünk, azért, hogy a próza után
könnyebben menjen az éneklés.
Mikor döntötted el, hogy ha törik, ha szakad, énekesnő
lesz belőled?
–Kicsi koromtól fogva nagyon szerettem énekelni. A Báthory
Líceumba jártam, tehát nem végeztem zeneiskolát. Csak hetente
kétszer volt énekóránk, és felfigyelt rám az énektanárnő.
Mondta : jó a hallásom, tisztán éneklek, s bíztatott arra,
hogy menjek énekszakra. Elsőre nem vettek fel, mert nagyon sokan
jelentkeztek, főleg szopránok, és nem is volt időm rendesen
felkészülni. Nagy szerencsém volt, mert később úgy fejlődött
a hangom, hogy énekesnő lehettem, s azt csinálhatom, amit igazán
szeretek.
Szüleid hogyan fogadták döntésedet?
–Édesapámnak nem igazán tetszett az ötlet, de végül
is engedett, mikor látta, hogy van tehetségem a pályához. Érdekes,
hogy nálunk senki sem volt zenész, és mégis itt kötöttem ki.
Nem is tudom magamat más pályán elképzelni.
Kik a példaképeid?
–Maria Callas, Mirella Freni, Anna Netrebko azok a
nagyságok, akik példaképeim, és odafigyelek arra, milyen
megoldásokat alkalmaznak egy-egy áriánál.
Amikor felvételiztél a zeneakadémiára, voltak szerepálmaid?
–Főleg arra törekedtem,
hogy minél többet tanuljak, fejlődjek. Akkor, mint énekkaros,
már a színház alkalmazottja voltam. Kaptam néhány kisebb
szerepet, és arra törekedtem, hogy azokat minél jobban oldjam
meg. Sajnos nem sok pluszt adtak át nekem a zeneakadémián, így
magánénekórákra is jártam. Annak hiányában nem jutottam
volna el idáig, s te bizonyára más énekesnőt kérdeznél a
premierről. Sőt, még karénekesként is többet tanultam, mint
az akadémián.
Szerepgyakorlatot tanultatok?
–A negyedik évben, az
opera osztályon belül már szerepeket tanultunk, színpadi
gyakorlat is volt, de nem jelentős. A mozgást is főleg a színháznál
tanultam meg. Ez lényeges, mert a próbaidőszak egyre rövidebb,
így sokszor magamnak kell felépíteni a szerepet – a rendező
a végén csak a fontosabb instrukciókat adja. Így a próbák
alatt, a színpadon dolgozom ki véglegesen az adott figurát. Azt
is problémának tartom, hogy kevés kritikát kapunk. Örülnénk
neki, ha minél több kritikus nézné meg a produkciónkat, és
minél több szakmai visszajelzést kapnánk.
Jelenleg milyen szerepeket tanulsz?
–Puccini Bohéméletének
Mimijét, remélem tavaszra sikerül megtanulnom. Jelentősebb
operaszerepeket most kezdek el énekelni, mert úgy adott, hogy
eddig főleg daljátékok, operettek szerepeit adták nekem. Félre
ne értsenek: nagyon szeretem az operettet is, de hangom, ami inkább
drámai szoprán operák éneklésére predesztinál. S az is
igaz, hogy nálunk, a Magyar Operában főleg operettet játszanak,
mert arra jön be inkább a közönség.
Oratóriumokban, korai operákban nem szeretnél
fellépni?
–Nem az én hangomnak valók
ezek. Ezért is rejtély, hogy miért kaptam meg a Dido és
Aeneasból Belinda szerepét.
Mi az, ami Mimi szerepében megragadott?
–Nagyon szeretem Puccinit,
s mivel ún. spinto drámai hangom van, ezért az ő hősnőit választottam
ki. Fontosnak tartom a fokozatos tanulást, s ezért nem akartam
egyből Verdivel kezdeni, mert az nagyon nehéz. Puccini-operákkal
viszont nagyon sokat lehet tanulni, hangilag fejlődni. Ezért úgy
gondoltam, hogy a Mimi után Verdi Álarcosbáljából Amélia, és
a Trubadúr Leonóra szerepét tanulnám meg. S végül jönne az
igazi nehézség, a Tosca…
Meg szokták hívni a társulat más városokba?
–Igen, szoktunk járni
kiszállásokra, Magyarországon is többször felléptünk, Horvátországban
a Carmennel vendégszerepeltünk.
Mit jelent számodra
a Kolozsvári Magyar Operában énekelni?
–Az, hogy Kolozsvárott énekelhetek, számomra maga a
beteljesült álom. Tudom, hogy régebben milyen kiváló énekesek
léptek itt föl, így azt is fontosnak tartom, hogy tartsuk a színvonalat.
Fontos a magyar kultúra megőrzése, de mi nem csak magyarul éneklünk,
az operákat főleg eredeti nyelven adjuk elő, és kivetítőn látható
a magyar szöveg. Könnyebb is így énekelni, és egy esetleges külföldi
vendégszereplésnél sokat számít, ha valaki az eredeti nyelven
tudja a szerepet.
Arra sose gondoltál, hogy más operaházban is kipróbálnád
magad egy-két évad erejéig?
–Hazudnék, ha erre nemmel
felelnék. Nem lennék hűtlen a városhoz, de a művészi fejlődésnek
jót tesz, ha más stílusokat, iskolákat ismer meg az ember.
Családanyaként viszont mindezt nagyon nehezen tudnám megvalósítani.
Kislányod már látott a színpadon?
–Látott, mint Iluskát a János vitézből, és a Brémai
muzsikusokat is megnézte. Csak a neki való darabokra viszem el.
Jól érzékelem, hogy nálad nem volt az kérdés: hogy
család vagy karrier?
–Én mindig azt mondtam,
hogy család és karrier. Ezért is döntöttem úgy, hogy kislányom
születése után kezdem el komolyan felépíteni a pályámat.
Vannak, akik már temetik az operát, mint műfajt.
– Akinek érzéke van a szépre,
szereti az operákat is. Az a gond, hogy a fiatalok nem ismerik
ezt a műfajt, de ha megismerik, akkor talán meg is szeretik. Ezért
szükséges az operakultúra terjesztése, népszerűsítése a
fiatal generációk körében.
Medveczky Attila
|