2012.10.05.
Erdélyiek, tehetségesek, operaénekesek
II. Mányoki László
A
Kolozsvári Magyar Opera az egyetlen kisebbségi operaház, ezért
jelentős a küldetése
Mányoki László
operaénekes 1970-ben, Nagyváradon született. Tanulmányok:
Brassai Sámuel Elméleti Líceum, Kolozsvár; Gheorghe Dima
Zeneakadémia, Kolozsvár – énekszak.
Főbb szerepek
a Kolozsvári Magyar Operában: W. A. Mozart: A varázsfuvola
– Sarastro; Erkel F.: Brankovics György – Lázár; Erkel F.:
Sarolta - Belus, országnagy; G. Puccini: Bohémélet - Benoit,
Alcindor; G. Puccini: Tosca – Sekrestyés; G. Rossini: A
sevillai borbély - Fiorello, Ambrosio; Venczel P.-Moravetz L.:
Ali Baba és vAgy negyven rabló - Pi-pec; Farkas F.: Csínom Palkó
– Daru; Huszka J.: Lili bárónő – Becsei; Huszka J.: Mária
főhadnagy - Benkő őrnagy; Kálmán I.: Marica grófnő -
Dobesitsch Móricz, Kálmán I.: Csárdáskirálynő - Endrei, Gróf;
Lajtha L.: A kék kalap – Scapin; R. Strauss: Ariadné Naxos
szigetén – Harlequin; D. Sosztakovics: Rayok- Jegyinyicin.
Percekkel ezelőtt ért végett a Báthory Erzsébet erdélyi
premierje. Ebben a darabban László atyát alakítja. Volt lámpaláza?
–Nem stresszelem magam, de egy pozitív drukk, ami előre
hajt, az mindig van. Volt idő, mikor sokkal nagyobb volt az
izgalom a kelleténél, de szerencsére azon már túl vagyok.
A júliusi, margitszigeti előadásokon is fellépett.
Hol izgult jobban?
–Talán itt, mert az erdélyieknek, a mi közönségünknek
játszottunk. Annak a publikumnak, akik itt voltak, ez a műfaj még
igencsak új, míg a margitszigeti közönség sokkal gyakrabban lát,
hall musicalt, rockoperát. Ráadásul még mi színészek is most
barátkozunk meg ezzel a műfajjal. Pesten meg azért
izgultam,mert kritikusabb a publikum.
Viharos tapssal jutalmazták a játékukat, holott a közönség
nem csak fiatalokból állt, sőt 50 év lehetett az átlagéletkor.
Az idősebbek is lelkesen tapsoltak.
–Ezt örömmel hallom, annál is inkább, mert a
reflektorfényben nem láthatom a közönséget. A lényeg, hogy
hitelesen játsszak, és akkor időseknek, fiataloknak egyaránt
tetszhet az alakításom.
Hogyan készült fel erre a szerepre? László atya nem
feltétlenül pozitív figura, de nem is velejéig romlott.
–Igen – próbafolyamat elején nem kaptam arra
instrukciót, hogy milyennek képzeljem el a figurát. Azt kérték,
hogy próbáljak kihozni valamit a szerepből, és majd meglátják,
mi lesz belőle. A papiság nem engedi meg, hogy teljesen gonosz,
mondjuk jágói legyen az alak, de mint a hatalom bábja, kiszolgálója,
és hangadó ember, inkább negatív karakter lett. A pap első
pillanatban vallás ellenes magatartása miatt nem szereti Erzsébetet,
majd a hatalom követelésére sem.
Most énekelt először könnyebb műfajban?
Aminek rejtelmeit nem énekesként ismerte meg először.
–Így van, mert mielőtt Kolozsvárra szerződtem
volna, táncos voltam Nagyváradon. Két évig társaságitánc
oktató-segéd voltam, csoporttáncban pedig országos hatodik
helyezést értünk el. Ezután néptáncoltam, sőt még
Debrecenbe is jártam néptáncoktatói tanfolyamra, amit nem
fejeztem be, mert családi okok miatt a kincses városba költöztem.
Sokan poros, konzervatív műfajnak tekintik az operát.
A magyar közönség hogyan viszonyul az operához?
–Szereti, de mivel inkább szórakozni akar, az
operettet jobban kedveli. Nekünk pedig minden igényt ki kell elégíteni
ahhoz, hogy fennmaradhassunk. Úgy veszem észre, hogy a kolozsváriak
nem voltak igazán operára nevelve. Az is tény, hogy két operaház
működik ebben a városban. Vannak olyan operaelőadásaink is,
melyekre eljönnek a román nemzetiségűek is, hiszen eredeti
nyelven éneklünk.
Említette, hogy komolyabb feladatokra vágyik. Meséljen
a szerepálmairól.
–Nagyon vágyom buffo -szerepekre, így a Don Pasquale
eléneklésére. Talán ebben az évadban lehetőségem is lesz
arra, hogy egy másik Donizetti-operában, a Szerelmi bájitalban
énekeljem el a buffót, tehát Dulcamara koránt sem könnyű
szerepét.
Hogyan látja, van ennek a színháznak küldetése is?
–Természetesen, mert a Kolozsvári Magyar Opera az
egyetlen kisebbségi operaház, s éppen ezért küldetéssel bír.
A helyi magyaroknak játszunk, de, ha anyagilag összejön, akkor
Székelyföldre is elmegyünk turnézni, mert ott nagyon szeretik
mindegyik zenés színpadi műfajt. Amennyiben lehetőségünk nyílik
rá, kiszállással járunk Marosvásárhelyre operákkal, és
operettekkel. Azt mondják, hogy a fiatalokat nem érdekli az
opera, ezt azzal cáfolom, hogy a Magyar Operába egyre több
fiatal és tehetséges zenész, énekes érkezik. S velük öröm
együtt dolgozni.
Medveczky Attila
|