2012.10.05.
Erdélyiek, tehetségesek, operaénekesek
III. Szilágyi János
Mindig erősebb a taps, ha jelen
vannak a református kollégium diákjai
Szilágyi János
operaénekes 1975-ben Tasnádon született. Tanulmányok:
Kolozsvári Református Kollégium; Gheorghe Dima Zeneakadémia,
Kolozsvár (Tanárai: Angela Nemeş és Dan Serbac). Főbb
szerepei: G. Puccini: Bohémélet – Colline; ; G. Puccini:
Pillangókisasszony – Bonzo, G. Puccini: Tosca – Angelotti; G.
Puccini: Gianni Schicchi – Betto; W. A. Mozart: A varázsfuvola
– Sarastro, Öreg pap, L. v. Beethoven: Fidelio – Rocco, G.
Rossini: A sevillai borbély – Don Basilio; G. Donizetti:
Lammermoori Lucia – Raimondo; G. Verdi: Rigoletto –
Sparafucile; G. Verdi: Traviata – Grenvil doktor; G. Verdi:
Falstaff – Pistola; G. Verdi: Attila – Attila, G. Verdi:
Nabucco – Baál főpapja, G.Verdi: Simon Boccanegra – Fiesco;
G. Puccini: Gianni Schicchi – Simone; Bartók B.: A kékszakállú
herceg vára – Kékszakállú herceg; Erkel F.: Hunyadi László
– Cillei Ulrik, Erkel F.: Bánk bán – Biberach; Erkel F.: Dózsa
György – Király, Erkel F.: István király – Péter, Erkel
F.: Bátori Mária - Könyves Kálmán király. Kriza Ágnes-díjjal
ismerték el művészetét.
Hangfaji adottságai miatt főként negatív figurákat
alakít. A mostani Thurzó nádor is ebbe a sorba tartozik.
–Teljes mértékben. Mint
basszus, legtöbbször a negatív karaktert kell játszanom, ez
sem kivétel. De szeretem a negatív szerepeket, és ezt is. A színpadon
sok mindent meg lehet csinálni, amit a civil életben nem. Olyan
dolgokat is kipróbálhatok, amit normális esetben, büntetlenül
nem tehetnék meg.
A szerepre való felkészülés közben utána olvasott
annak, hogy milyen történelmi alakot személyesít meg?
–Szerintem mindenki utána
olvasott a történetnek, vannak akik alaposabban, s vannak, akik
felületesen. Én a tudományos szintű értekezések elolvasásáig
azért nem jutok el, de annyit tudok, amennyi az alakításhoz
elegendő. Viszont más a színpad, és más történelem; a színpadi
művekbe sokszor bekerül a fikció is. Tehát szükséges a történelmi
háttér ismerete, a szövegkönyvhöz és a rendező instrukcióihoz
való alkalmazkodás a szerep megformálásához.
Egy ősbemutatón esetében nem jelent nehézséget
az, hogy nem tud a cd-lejátszóhoz fordulni segítségül? Hiszen
ön előtt ezt a szerepet más nem énekelte?
–Kifejezetten szeretem a
kihívásokat. Amikor szerepet tanulok, igyekszem távol tartani
magam a cd-lejátszótól, nem hallgatok meg másokat, azért,
hogy minél egyedibb, hiteles előadást nyújtsak. Hogy ne másoljak
valakit, hanem egyéniségem érvényesüljön. Amikor a Kékszakállúra
készültem, akkor se hallgattam meg az elődöket, sőt filozófiai
értekezéseket sem olvastam a darabról, mert attól féltem, az
egyik annyira hatással lesz rám, hogy befolyásolja az alakításomat.
Jobban szeretem magamtól megfejteni a rejtvényt. Még a rendezőtől
is azt kértem, hogy engedje, hogy saját elgondolásaim szerint játsszak.
Ezt az ősbemutatót is azért szerettem, mert annyira személyre
szabottan meg lehet csinálni a figurákat, hogy attól válnak
hitelessé az alakítások.
Mióta tagja a Kolozsvári Magyar Operának?
–1995. januárja óta,
mert akkor vettek fel, 19 évesen az énekkarba. Tehát énekeltem
a kórusban, voltak kisebb szerepeim, s közben a kolozsvári
zeneakadémián tanultam. Amikor harmadéves voltam, akkor emeltek
ki szólistának. A színpadi mesterséget is itt a színházban
tanultam meg. Nagy szerencsém, hogy egyből színpadra kerültem,
mert ezt a szakmát csak ilyen módon lehet elsajátítani.
Barátai, iskolatársai nem nézték valamilyen
csodabogárnak, azért , mert a klasszikus zenét műveli,
szereti?
–Egy barátság sem szűnt
meg azért, mert az Operában énekeltem. Ennek fő oka, hogy nem
is kértem barátaimtól azt, hogy nézzék meg az előadásaimat.
Nem is kellett megkérnem őket erre, mert jöttek maguktól, és
nagyon örültek, hogy a színpadon láthatnak.
18 éve van a színháznál. Vannak , akik azért
járnak színházba, mert Szilágyi János játékára kíváncsiak?
–Erről nem tudok. Az
viszont nagyon jól esik, amikor ismeretlenek megállítanak az
utcán, s elmondják, mennyire szeretik az alakításaimat. Ez számomra
mindenképpen megtiszteltetés.
Fiatalok nem állítják így meg? Hiszen az előítélet
szerint az opera csak az idősebbeket érdekli.
–Valószínűleg
, általánosságban egyre kevesebb fiatalt érdekel az opera.
Hajdan a Kolozsvári Református Kollégiumban végeztem, ott
ahol, Székely Árpád az igazgató. Róla tudni kell, hogy
zenetanár és karvezető. Székely Árpád volt az, aki tulajdonképpen
felfedezett engem; ő mondta, hogy érdemes ezzel foglalkoznom.
Tehát ő fedezett fel. Az iskola tanulói rendszeresen eljárnak
operába, büszkék rám, s tudom, hogy sok kollégista diák
tudja, hogy náluk végeztem. Mindig erősebb a taps, ha jelen
vannak a református kollégium diákjai.
Meghívják önt különböző ünnepségekre?
–Természetesen, de nem
csak engem, hanem a többi öregdiákot is. Sőt arra is volt példa,
hogy a kollégiumi énekkarral együtt lépjünk fel vagy orgona,
vagy zongora kíséret mellett.
Miben látja
ennek a színháznak a lényegét?
–Hogy a szépet, az értéket
közvetítsük, és kikapcsolódást is nyújtsunk a nézőknek.
És az már megint más kérdés, hogy az opera, az operett, vagy
a musical áll közel a nézőhöz. Mi minden szinten megpróbálunk
örömet szerezni a nézőnek. Elsősorban az erdélyi magyar közönséget
kell kiszolgálnunk, de nagyon szívesen látunk más nemzetiségű
vendégeket is a nézőtéren. Ezért is feliratozzuk a magyar
nyelvű előadásokat.
Sosem akart innen elszerződni?
–Nagyon szeretem ezt a színházat,
kollégáimat és remélem, sosem leszek arra késztetve, hogy eltávozzak
innét. S az is sokat jelent, hogy remek a társulat, és ez
nagyban előmozdítja a produkció sikerét, hiszen alkotni csak jó
közegben lehetséges.
Medveczky Attila
|