2012.10.05.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Lakitelek, 1987. szeptember 27.
Nem hiszem, hogy
akármelyikőnk is pontosan meg tudná határozni, miért gyűltünk
most itt össze. Összeverődésünkben sok a kimondhatatlan, a
szorongásos lelki indíték, még beszélni is alig tudunk róla.
Mintha valami nagy veszély fenyegetne bennünket személy szerint
is, és együttesen is, mint magyarokat, és ennek a nagy vésznek
az előrevetülő árnyéka rántana össze valami akolmelegbe. Mi
ez a nagy veszély? Bénultabbak, kiütöttebbek és letaglózottabbak
vagyunk, mint amennyire valós helyzetünk, lehetőségeink és képességeink
szerint lennünk kellene.
Volt már ennél nehezebb helyzetben is ez a nemzet.
Szedte itt már áldozatait a neoacquistica commissio, Caraffával
az élen, vérengzett itt már Haynau táborszernagy, és még
ebben a mi rémszázadunkban is egymást követték a bosszúállások
és az akasztások és a menekülésre kényszerítések… Kezdődött
a kitántorgással, hogy aztán az 1956-os exodusban tetőzzön a
hazaelhagyás. Napjainkban pedig a jajgató Erdélyből indult meg
az áradat. Mint egy egérrágta foszló zsákból folyik, szakad,
ürül ki a magyarságból az ember, az érték. Van tehát
alapja, oka a haláliszonyodásnak. De mégis!
A védekezés
Trianon óta lett meghatározó lelkiállapotunk, de Trianonra jöttek
rá még súlyosabb katasztrófák és leveretéseink, letaroltatásaink
közül az utolsó, teljes magunkra hagyottságunk nyilvánvalóvá
válásával még ennek a védekezésnek a kilátástalanságát
is belénk oltotta. Úgy áll a helyzet, hogy nem merünk, vagy
csak nagyon félénken és gyámoltalanul merünk magyarnak
mutatkozni... Van egy szó, egy fogalom a magyar tudatban, amihez
aztán végképp nincs szembenézésünk. Ez a szó a nemzethalál.
Hárommillió ember ma naponta megküzd ezzel a halálvízióval,
mégpedig a legközvetlenebbül, a legkegyetlenebbül. Ez előtt a
hárommillió előtt ma már nincs magyar távlat, magyar jövő.
Ezt a hárommilliót naponta megalázzák azért, mert magyar…
Ettől a hárommillió magyartól csak a nyelvét, a kultúráját
és az élete magyarként való leélésének a lehetőségét
akarják elvenni, egy öntudat nélküli kiszolgálószemélyzetté
akarják lealacsonyítani. A munkaerejére, a találékonyságára
talán még szükség is volna, csak az önazonosságát kell
elhagynia. Egy nagyon céltudatos és kegyetlen üzletkötés van
felkínálva, jobban mondva ráerőszakolva erre a hárommillióra:
szűnj meg magyarnak lenni, és megengedjük, hogy élj.
Beláthatatlan
messziségben van az az idő, amikor az utolsó erdélyi magyar is
beletörik ebbe a gonosz ajánlatba?
…Annyi baj ért
bennünket mint magyarokat Trianon óta, olyan terhes magyarnak
lennünk, hogy inkább feladjuk magunkat. Elhisszük azoknak, akik
Trianon óta sulykolják belénk, hogy bűnös, bitorló nép
vagyunk, vagy ha el nem is hisszük, rálegyintünk. Mindegy.
„Ez van” – mondjuk, és ebben az „ez van”-ban benne tátong
a halálos üresség.
…A szemünk láttára
írja át a gyermekeink tudatát egy idegen kéz, és nekünk
szavunk sincs hozzá. A szemünk láttára teszik a gyerekeink vállára
apáink elkövetett és el nem követett bűneit egy bizonyos
progresszió nevében, és a nép ártatlan gyermeke, mire felnő,
megtanulja titkolgatni magyar voltát.
Most nem az értelmiségről
beszélek, a magaskultúráról és még csak nem is a médiák
zavaros, híg kozmopolitizmusáról, hanem a népről, a magyar népről,
amelyet megóvnak attól, hogy túlságosan magyarnak érezze magát.
Kérdezem: nem
halad ez a társadalom egy szörnyű kettéhasadás felé, amilyen
kettéhasadás már volt a történelmében, amikor egy szellemében
s vérében is idegen arisztokrácia pöffeszkedett egy szegény
és szegénysége miatt szükségképpen visszamaradott népi tömegen?
Nincsen semmi jele annak, hogy ez a magyar társadalom újra egy
ilyen kettéhasadás felé tántorog, amennyiben kialakul egy világ
felé forduló s részben kozmopolita, idegen szellemű, haszonélvező
rétege, és ez alatt a mindennapi gondokkal küzdő, a maga levében
fövő, a világtól szükségképpen elmaradó tömeggel, néppel,
nevezzük úgy, ahogy akarjuk? Én látom ennek a jeleit, és mert
látom, mondom is.
Ezen az úton is
el lehet jutni a nemzet sírjához. Ez esetben nem szűnik meg a
magyarság, nem hal ki, csak oly mértékben átalakul, hogy azt már
nem lehet nemzetnek nevezni. Valamilyen új kifejezést kell rá
találni. Ezen az úton pincérnemzet leszünk. Pincérnek lenni
nagyon tisztességes foglalkozás. Senkit sem akarok megbántani,
nagyok sok pincér ismerősöm és kedves emberem van, de egy
nemzet azért mégsem süllyedhet a saját hazájában pincérstátusba.
Lehetetlen és tűrhetetlen
állapot, hogy a magyar televíziónak és rádiónak ne legyen
legalább egy állandó műsora, amely a magyarság gondjaival
foglalkozik, amely hírt ad arról, amikor odaát bezárnak egy
magyar iskolát. Ha ez így megy tovább, elpusztulunk, de még le
is fognak köpködni bennünket. De meg is érdemeljük!
… Azzal, hogy a
magyar parasztság az elmúlt években megszűnt, vagy legalábbis
lesoványodva átalakult, még nem szűnt meg az a nemzet ötven
százalékát kitevő tömeg, amely éppen ebből a földönfutóvá
lett parasztságból csődült össze, s amely most éppen úgy a
kultúra alatt él, mint a parasztság élt hetven évvel ezelőtt.
Sőt még elhagyatottabban, mivel a paraszti társadalom kulturális
és erkölcsi abroncsai is lepattantak róla. Itt él a hazában
és mégis a senki földjén négy-ötmillió ember egy sajátságos
eufóriában: visszavívta jogát a látástól vakulásig dolgozásra.
Ne ámítsuk magunkat: ma is ezek a gürcölő milliók tartják
el ezt az országot.
Amit ez a társadalom
művel ezzel az úgynevezett dolgozó néppel, az súlyos felelőtlenség.
…Nekünk most Széchenyi
István nyomvonalán kell haladnunk. Nincs más utunk, s ugyan ki
vitathatja el a jogunkat nemzetünk megmaradása érdekében munkálkodnunk.
A magukat ily módon
újrafelépített egyének összetartó és összeszerveződött
önkéntes csapatának először is a kultúra és a tájékoztatás
mostani szerkezetének átalakítására kellene mintegy rávezetnie
és rábírnia a mostani szerkezetekhez ragaszkodó hatalmat… Ez
a tudatállapot – a fogyasztói ember – önmagában is elég
sivár képlet. Nem ezért tartjuk szükségesnek a kultúra
szerkezetének a megváltoztatását, ennek a szerkezetnek a mellérendelővé
tételét a mostani alárendelővel szemben, mert a műveink nem
jelennek meg, vagy nem a támogatott szférában jelennek meg, ha
megjelennek, s még csak nem is azért, mert nem tudjuk elmondani,
amit el akarunk mondani – noha természetesen erről is szó van
–, hanem azért, mert magyar kulturális égboltot akarunk
kifeszíteni a magyar társadalom fölé, olyan égboltot, amelyre
úgy néz fel a legegyszerűbb ember is, mint a csillagfényes
augusztusi égboltra. Mint a sajátjára. (Ezt elmondva kénytelen
vagyok egy szúrásra reagálni: micsoda Nyugat-ellenesség ez már
megint, micsoda mélymagyarkodás és koppánykodás? Nos, válaszom
egyszerű, ki tud olyan nyugati nemzetről, amely fölött nem a
saját kultúrájának égboltja feszül? Tehát éppen hogy
nyugati jellegűnek szeretném én látni szegény magunkat. Így,
ahogy vagyunk, néhai Kelet népe mivoltunkban.)
Ma a legfontosabb
kulturális és tájékoztatási intézmény a televízió. Ebben
kellene létrejönniük a társadalom érdektagoltságának
megfelelő részlegeknek, műhelyeknek, és ennek a műsorát, mégpedig
a teljes műsorát, beleértve a tájékoztatást is, kellene a társadalomban
valóban meglévő tagoltsághoz igazítani. Ma az a princípium,
hogy a tévé a hatalom, a párt legfőbb kulturális, agitációs
és propagandafóruma. Ennek a princípiumnak a jegyében jelenik
meg estéről estére benne az amerikai gengszterek és a kemény
öklű detektívfelügyelők válogatott csapata, és ezért
hangzik fel belőle sorozatban a szegény kancsal rabszolgalány
panasza. De miért? És kinek? És mi végre?
A másik, hasonlóképpen
létfontosságú centrum az iskola. Mégpedig a legalsóbb szintű,
a tömeges. Ennek az a baja, hogy ez a társadalomhoz nemhogy méltatlanul,
de képtelenül is tömegméretekben termeli újra a hátrányos
helyzetű, másod- vagy harmadosztályú állampolgárt. Az a
gyermek, aki rossz előmenetele, családi körülményei vagy
gyermeki nemtörődömsége folytán ma a nyolc általánossal
befejezi, vagy valamilyen, a köztudatban is másodrendű szakközépben
folytatja még egy-két évig, az nem abba a társadalomba készül
kilépni, mint azok, akik tovább tanulnak. Ennek a tizennégy-tizenhat
éves gyereknek a tudatába ezzel a hol kényszerű, hol önkéntes
választással, hogy nem folytatja, egy csökkentértékűség
tudata is belebillogozódik. Ez a nyolc osztály most nem adja meg
azt a minimális emberi öntudatot, amit minden elvégzett munkának
és főleg nyolcévi tanulásnak meg kellene adnia. Ez így most végtelenül
demoralizáló. Minél messzebb megyünk a fővárostól, annak is
a centrumától és zöldövezetétől, annál nagyobb a tovább
nem tanuló és ezzel egész életre visszaminősített gyerekek
száma és aránya. Pedig nem igaz, hogy a genetikailag is
hordozott képességek s tehetségek is így oszlanak meg, hogy
Budán és a Belvárosban vannak a lángelmejelöltek, és Szatmárban
a fafejűek. Irodalmunk nagyjainak születési térképe nem ezt
bizonyítja.
Újra kell
gondolni és aztán újjá kell teremteni a kollégiumi és népi
kollégiumi rendszert. Meg kell adni minden községnek, városrésznek
és csoportnak a saját iskolaszervezés lehetőségét. Áramot
kell vezetni a népi emelkedés liftjébe, hajtószerkezetébe. E
nélkül nincs magyar jövő.
Végezetül egy
vallomás formájú kérdés – önmagamhoz. Hogy honnan merítettem
a bátorságot és a judiciumot ahhoz, hogy ezeket a húrokat
megpendítsem, hogy a megengedettnél többet s hosszabban szóljak.
Hiszen nem vagyok hivatottabb és felkentebb, és főleg nem
vagyok képzettebb és tudósabb. Nos, ennek egyszerű és
gyakorlatias oka van. Én az imigyen szólásra valamicskét már
befizettem. Ha zászlóvivőnek nem is, golyófogónak talán
megfelelek. Nemcsak remélem azonban, bizonyos is vagyok benne,
hogy nem-csak értelmes együtt gondolkozásban és jövőmegszólításban,
hanem ha kell, áldozatkészségben is felül fogtok múlni.
Köszönöm.
Elhangzott az első
lakiteleki találkozón a Lezsák Sándor kertjében felállított
sátor alatt.
(Részlet)
|