2012.10.05.
Csorja
Gergely: Az új választási rendszer
Nyugodtan leszögezhetjük:
az 1989-től 2010-ig hatályos választási rendszerünk rossz
volt. Az ellenzéki kerekasztal 1989-ben különösebb
gyakorlattal, valódi demokratikus gyakorlattal rendelkező alkotmányjogászok
híján biztonsági játékot folytatott. Lényegében Tölgyessy
Péter intencióinak megfelelően olyan választási rendszert
alakítottak ki, melyre ugyan rá lehetett fogni, hogy német mintára
készült és ezért demokratikus, valójában egy kisszerű alku
eredménye. A rendszer igyekezett bebetonozni az átmenet szereplőit.
A választási rendszer lényegében a politikai váltógazdaságot
szolgálta, mely a múlt rendszer erőinek biztosította a túlélés
terét, míg az MDF antalli vonala, illetve az SZDSZ urbánus
liberális – közérthetőbben zsidólényegű – erői közötti
tartós hatalommegosztást garantálta.
Az ellenzéki kerekasztal, majd az MDF–SZDSZ paktum
jelentette megegyezés intézményi keretének egyik fontos eleme
volt a választási rendszer. A jelöltállítás, a kopogtatócédulák
körüli anomáliák biztosították, hogy új szereplők – a régiek
támogatása nélkül – a legritkább esetben jussanak át az 5
százalékos küszöbön. A pártfinanszírozás és a választásokra
költhető pénzek ellenőrzése pedig nyilvánvalóvá tette,
hogy az 1989-es átalakulás lényegében átmenet, mely egy
realista-elitista hatalomszerkezetet hoz létre, bizonyos
oligarchikus elemekkel. Bár nem közvetlenül a választási
rendszer része, de a konstruktív bizalmatlansági indítvány
fontos szerephez jutott a választási szerveződések kialakulásában.
Ez az intézmény lényegében lehetetlenné tette a kormány
cikluson belüli megbuktatását.
Térjünk vissza a
finanszírozáshoz. A választások jogi szabályozása elvileg
szervezetenként maximum 386 millió forint elköltését engedélyezte.
A pártok nyilvánvalóan ennek többszörösét költötték a
kampányra, de a rendszert elvileg felügyelő Állami Számvevőszék
a pártok beszámolóit rendre elfogadta. Ez önmagában kérdőjelezte
meg a rendszer demokratikus jellegét. Ha ehhez hozzávesszük a
kopogtatócédulák adásvételét, a pártok közötti háttér-megállapodásokat,
akkor bátran kijelenthetjük, hogy az 1989 és 2010 között létező
választási rendszer tarthatatlanná vált.
A kétharmad által
felállított új rendszer, melynek bizonyos elemei még ma sem
egyértelműek, a helyzeten csak javíthat. Az új rendszer kialakításánál
– természetesen – szempont kellett legyen a kétharmad
2014-es választási esélyeinek növelése. Az a Kis János által
kitalált és azóta minden ellenzéki szájába adott érv,
miszerint az új választási rendszer elsődleges hibája, sőt
egyenesen antidemokratikus jellegének bizonyítéka, hogy a szabályok
a most regnáló kétharmad szája íze szerint lettek kialakítva,
egyszerűen nevetséges. Természetesen a szabályok kialakításánál
figyelembe vették saját érdekeiket. Ezt hívjuk képviseleti
demokráciának, hogy a politikai pártok saját politikai érdekeiket
figyelembe veszik.
A kérdés az,
hogy az önérdek szem előtt tartása mellett sikerül-e
elmozdulni a társadalom többségének érdekeit szolgáló
rendszer felé, és hogy eközben megmarad-e a lehetősége a többi
politikai szereplőnek a versenyben való érdemi részvételre.
A kérdés első
felére – önmagában a határon túli magyarok választásokba
történő bevonása miatt – igennel kell válaszolnunk. Ha
ehhez hozzávesszük, hogy a teljesen indokolhatatlanul magas
parlamenti létszámot radikálisan csökkentették és kétfordulósról
egyfordulósra módosították a rendszert, akkor megállapíthatjuk,
hogy a változás jó irányba halad.
A kérdés második
felére adható válasz részletesebb kifejtést igényel. Az ajánlószelvények
– népszerű nevükön kopogtatócédulák – megszüntetése,
a jelöltállítás szabályainak leegyszerűsítése egyértelműen
kedvez az új vagy kisebb politikai formációknak. Kétszáz aláírást
sokan össze tudnak szedni. Ennek következtében feltehetőleg
– főleg az első választás alkalmával – a jelöltek és
jelölő szervezetek száma megsokszorozódhat. Ez természetesen
szolgálhatja a kormánypártok érdekeit, hiszen a sok kis
szervezet elviheti a bizonytalan szavazókat, így egyrészt sok
szavazat nem váltódik képviselői helyre, másrészt a kisebb
ellenzéki pártok sok konkurenssel számolhatnak. Ugyanakkor mindösszesen
27 jelölttel lehet országos listát állítani, azaz amennyiben
a megfelelő helyeken az adott szervezet és a mögötte álló
ideológia vagy program 27 jelölt felállítására képes, úgy
rájuk az egész országban lehet szavazni. Mi ez, ha nem a demokrácia
kiszélesítése? Mi ez, ha nem maga a pluralizmus?
Ez ellen azzal érvelni,
hogy a most parlamentben lévő kis pártok nehéz helyzetbe kerülnek,
mert lesz 4 Jobbik-, 3 LMP- és 5 MSZP-konkurens párt, meglehetősen
visszás. Mondhatnók antidemokratikus. Már csak azért is, mert
adott esetben ez lehetővé teszi, hogy végre valódi baloldali pártok
is megjelenjenek. Végre valódi szocialista, szociáldemokrata
vagy keresztényszocialista értékeket valló szereplők is előkerüljenek
és ne csak a velejéig korrupt utódpárt tetszeleghessen
baloldali színekben. Ugyanis a baloldali önmagában nem feltétlenül
szitokszó. Ráadásul a tisztességes baloldali gondolkodásnak,
a népi mozgalomnak van tradíciója Magyarországon. Illetve
volt, amíg Rákosi fel nem tűnt a színen. Veres Péter
baloldali eszméi és öröksége vállalhatóak ma is, még ha az
általa is szorgalmazott kollektivizálás végül a szövetkezeti
rendszeren keresztül a magyar vidék lefejezésébe torkollott
is.
Végül vizsgáljuk
meg a főmumust, a regisztrációt. A választások előtti
regisztráció a határon túli, állandó magyar lakhellyel nem
rendelkező választópolgárok örömteli megjelenése miatt
elengedhetetlen. A regisztráció kiterjesztése minden választópolgárra
innentől ésszerű lépésnek tűnik. Ráadásul a regisztráció
intézménye beleillik a mai közjogi világtrendbe, hogy a
tudatos polgárok jogait erősítsük, illetve, hogy a polgárok
ne csak passzív elszenvedői legyenek a közügyeknek, hanem, ha
lehet, aktívan vegyenek részt a közéletben. A regisztráció
önmagában természetesen nem jelentheti az aktív részvételt,
mindenesetre kiszűri a „nekem mindegy, de kapok érte egy
ezrest, ezért elmegyek” motivációjú szavazókat.
Összességében
az új választási rendszer jobb, mint a korábbi. A legfőbb kérdés,
hogy a gyakorlati megvalósítás milyen mélységig nyúl bele a
kampányfinanszírozásba. Egyelőre nem tudjuk, hogy a kampánypénzekkel
hogyan kell elszámolni, hogy a kampányra fordított összegek
milyen formában lesznek ellenőrizve. Az új rendszer sikere ezen
a kérdésen fordulhat. Ha sikerül tisztességesebbé tenni a
versenyt, ha nem csak a párt mögött megjelenő pénz dönt,
akkor a kis pártok mögül is bekerülhet egy-két tisztességes
új formáció, valódi jobbítási szándékkal.
|