vissza a főoldalra

 

 

 2012.10.05. 

Csak Magyarországon gyártott buszokat kívánunk vásárolni

Minőségi, garantáltan egészséges élelmiszerrel szeretnénk ellátni az országot

Több mint fél milliárdot költ a tömegközlekedés megújítására a kaposvári önkormányzat. Az unió által támogatott korszerűsítés jövőre zárul. Erről és a vállalkozókkal való együttműködésről Szita Károllyal, Kaposvár polgármesterével beszélgetünk.

 Tisztelt polgármester úr! Mit jelent esetünkben a tömegközlekedés megújítása? A járműpark újul meg, vagy az utasvárók?

 –Budapesten kívül öt megyei jogú városban –Kaposváron, Pécsett, Debrecenben, Szegeden és Miskolcon – van önkormányzati tulajdonban a helyi tömegközlekedés. Tehát a város feladata a tömegközlekedés biztosítása. A többi városban a Volánbusz szolgáltatását lehet a lakosoknak a szerződések szerint igénybe venni. Kaposváron 42 busz szolgálja ki az ittélők utazási igényét. Három évvel ezelőtt 10 buszt vásároltunk – saját erőből, ezért hitelt kellett felvenni, mert ilyen célra nem jár állami támogatás. Így buszaink átlagéletkora 18 -ról lecsökkent 12 évre. Amikor lejárnak az ezzel kapcsolatos kötelezettségvállalásaink, és változatlan marad a finanszírozási rendszer, csak akkor gondolkodhatunk újabb buszok beszerzésén. Mindenképpen NABI-buszokat szeretnénk beszerezni. A NABI Sirius prototípusát a kaposvári gyár a mi megrendelésünkre készítette elő, mi adtunk pénzt a fejlesztésre is, mert Magyarországon gyártott buszokat kívánunk vásárolni. Így, a mostani 571 millió forintos beruházás az infrastruktúrában jelent fejlesztéseket. Vannak olyan buszmegállóink, ahol még nincs autóbuszöböl – ebből építünk többet. Ahol lehetséges , ott fedett utasvárónk lesz , a legforgalmasabb pontokra pedig kerékpártámasz kerül, összesen kettőszáz. A nagyobb volumenű beruházás mindezen összegen belül az elektronikus tájékoztatás kifejlesztése lesz. Ez egy olyan komplex GPS-rendszer , amely részben megjelenik a buszokon – a járművek új elektronikus kijelzőt kapnak. De a buszmegállókon is lesz egy elektronikus tájékoztató tábla, ami mutatja, hogy mikor érkezik, hol jár  a busz, és mennyit kell még várakozni.

 Vannak olyan vidéki városok, ahol ott a buszmegálló, és jól informált helyi lakosokat kell megkérdezni a menetrendről, mert ami ki van írva az csak dísz…

 –Vagy szemüveg kell az elolvasásához. Ezen túlmenően gondolunk a fogyatékkal élőkre és idősekre is, ezért a fedélzeti táblás tájékoztatást akusztikus elemekkel is kiegészítjük –a buszokon a fedélzeti panelek is megújulnak, amin láthatják, meddig tart az utazásuk. A menetrendeken azt is közöljük, hogy az alacsonypadlós buszok mikor, milyen útvonalon közlekednek. A látássérültek számára pedig olyan átnézeti térképet helyezünk ki, aminek segítségével minden lényeges információt érzékelnek.  

Törekednek arra, hogy a helyi cégeket vonják be a munkálatokba?

 –Amit csak megenged a közbeszerződési jog. Ezt egy példával illusztrálom. A csapadékvíz elvezetési pályázatunkra közel 300 milliót költünk. Mindezt úgy bontottuk meg, hogy három ütemre osztottuk a pályázatot, így az összeghatár lecsökkent annyira, hogy meghívásos pályázatot is kiírhattunk. S arra csak kaposváriakat hívtunk meg. Azoknál a nagy projekteknél, melyeket nem tudunk megbontani, elvárásunk, hogy a nyertes kaposváriakkal dolgozzon együtt.

 A lakosok mennyire elégedettek a tömegközlekedési szolgáltatásokkal?

 –Készítettünk erről felmérést, ami vegyes képet mutat, hiszen soha nem tudunk annyi buszt indítani, mint amire igény van. Főleg, amikor a nyári menetrendet vezetjük be, akkor reklamálnak a követési idő miatt. Tehát vannak panaszok, de nem tömegével érkeznek.

 Ha már a cégeket említettük; a nyár elején tíz, stratégiailag fontos kaposvári céget látogatott meg. Baráti elbeszélgetés volt csupán?

 –Tanulni mentem ezekhez a cégekhez, azért, hogy tanácsot kérjek tőlük, és fejtsék ki a véleményüket az önkormányzat tevékenységéről, osszák meg velünk a problémájukat. Mondják el mi az, amiben az önkormányzat, s mi az amiben a kormány tudnak segíteni annak érdekében, hogy ezek a cégek a jövőben is stabil lábakon álljanak, és fejlődhessenek. Azokat a cégeket kerestem föl, melyek a válság idején is stabilak maradtak és megőrizték a munkahelyeket, sőt voltak olyanok, akik újakat is létrehoztak. Ezek a vállalatok nem csak azért fontosak nekünk, mert helyi adót fizetnek, hanem a munkahelyek biztosítása miatt is. Nálunk 10% körüli a munkanélküliségi ráta, 3600 ember szeretne dolgozni , de nem tud…A cégek megfogalmazták, miben kérik a segítségünket. A Szabó Fogaskerékgyártó kinőtte jelenlegi üzemét, újabb 150 embert foglalkoztatna, ehhez meg kell építeni a negyedik ipari parkot. Tehát számunkra ez jelentős feladat, mert közművesíteni kell a területet, s úgy átadni a vállalkozónak. A gyártó cégek arra is felhívták a figyelmemet, hogy nem minden esetben van megfelelő képzettségű szakmunkásuk. Örültek annak, hogy a kormány pozitív irányba alakítja át a szakképzési rendszert. Meghirdettük a kaposvári élelmiszerprogramot, aminek az a jelentősége, hogy minőségi, garantáltan egészséges élelmiszerrel lássuk el az országot. Több húsüzemünk, egy tejüzemünk van, és nálunk működik az ország egyetlen cukorgyára. A húsipari cégeknél pedig az áfacsökkentés, vagy a fordított áfa bevezetése lenne célszerű. További probléma, hogy kevés a sertés hazánkban, ezért a kaposvári egyetemen elindítottunk egy sertésprogramot. Nagyon örülök neki, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium mindezt alapul vette, mikor meghirdette az országos sertésprogramot. A cégek az EU-s pályázatokkal kapcsolatban is kritikát fogalmaztak meg; növelni kellene az eszközbeszerzési pályázatok támogatását – egy gépjárműüzem esetében 40-60 millió forintba kerül egy komoly eszköz.

 A végén beszéljünk az infrastruktúráról. Hirdetik sok helyen, hogy autó helyett közlekedjen az ember vonattal. Igaz, de Kaposvár az egyedüli megyeszékhely, ahová nem jutunk le csak átszállással a fővárosból.

 –Egyetlen egy egyenes járat van, s ez a tény hatalmas bosszúságot okoz. De látunk fényt az alagút végén, mert augusztusban a kormány úgy döntött, hogy a Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár –Kaposvár-Gyékényes vasútvonalat nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánítja, elkészíti a terveket annak reményében, hogy az új EU-s ciklusban pénzt is kapunk a beruházáshoz. Közúti infrastruktúra-elmaradásunk is van; 38 km-re van tőlünk az M7-es autópálya, de nincs közvetlen elkerülő út Kaposvárra, hanem öt településen kell átautózni. Ezt a beruházást is kezdeményeztük, hiszen nincs olyan kaposvári cég, amelyik ne emelte volna ki ezt, mint megvalósítandó állami feladatot.

 

Medveczky Attila