2012.10.05.
Csak Magyarországon gyártott buszokat kívánunk
vásárolni
Minőségi, garantáltan egészséges élelmiszerrel szeretnénk
ellátni az országot
Több mint fél
milliárdot költ a tömegközlekedés megújítására a kaposvári
önkormányzat. Az unió által támogatott korszerűsítés jövőre
zárul. Erről és a vállalkozókkal való együttműködésről Szita
Károllyal, Kaposvár polgármesterével beszélgetünk.
Tisztelt polgármester úr! Mit jelent esetünkben a tömegközlekedés
megújítása? A járműpark újul meg, vagy az utasvárók?
–Budapesten kívül öt megyei jogú városban
–Kaposváron, Pécsett, Debrecenben, Szegeden és Miskolcon –
van önkormányzati tulajdonban a helyi tömegközlekedés. Tehát
a város feladata a tömegközlekedés biztosítása. A többi városban
a Volánbusz szolgáltatását lehet a lakosoknak a szerződések
szerint igénybe venni. Kaposváron 42 busz szolgálja ki az ittélők
utazási igényét. Három évvel ezelőtt 10 buszt vásároltunk
– saját erőből, ezért hitelt kellett felvenni, mert ilyen célra
nem jár állami támogatás. Így buszaink átlagéletkora 18 -ról
lecsökkent 12 évre. Amikor lejárnak az ezzel kapcsolatos kötelezettségvállalásaink,
és változatlan marad a finanszírozási rendszer, csak akkor
gondolkodhatunk újabb buszok beszerzésén. Mindenképpen
NABI-buszokat szeretnénk beszerezni. A NABI Sirius prototípusát
a kaposvári gyár a mi megrendelésünkre készítette elő, mi
adtunk pénzt a fejlesztésre is, mert Magyarországon gyártott
buszokat kívánunk vásárolni. Így, a mostani 571 millió
forintos beruházás az infrastruktúrában jelent fejlesztéseket.
Vannak olyan buszmegállóink, ahol még nincs autóbuszöböl –
ebből építünk többet. Ahol lehetséges , ott fedett utasvárónk
lesz , a legforgalmasabb pontokra pedig kerékpártámasz kerül,
összesen kettőszáz. A nagyobb volumenű beruházás mindezen összegen
belül az elektronikus tájékoztatás kifejlesztése lesz. Ez egy
olyan komplex GPS-rendszer , amely részben megjelenik a buszokon
– a járművek új elektronikus kijelzőt kapnak. De a buszmegállókon
is lesz egy elektronikus tájékoztató tábla, ami mutatja, hogy
mikor érkezik, hol jár a
busz, és mennyit kell még várakozni.
Vannak olyan vidéki városok, ahol ott a
buszmegálló, és jól informált helyi lakosokat kell megkérdezni
a menetrendről, mert ami ki van írva az csak dísz…
–Vagy szemüveg kell az elolvasásához. Ezen túlmenően
gondolunk a fogyatékkal élőkre és idősekre is, ezért a fedélzeti
táblás tájékoztatást akusztikus elemekkel is kiegészítjük
–a buszokon a fedélzeti panelek is megújulnak, amin láthatják,
meddig tart az utazásuk. A menetrendeken azt is közöljük, hogy
az alacsonypadlós buszok mikor, milyen útvonalon közlekednek. A
látássérültek számára pedig olyan átnézeti térképet
helyezünk ki, aminek segítségével minden lényeges információt
érzékelnek.
Törekednek
arra, hogy a helyi cégeket vonják be a munkálatokba?
–Amit csak megenged a közbeszerződési jog. Ezt egy
példával illusztrálom. A csapadékvíz elvezetési pályázatunkra
közel 300 milliót költünk. Mindezt úgy bontottuk meg, hogy három
ütemre osztottuk a pályázatot, így az összeghatár lecsökkent
annyira, hogy meghívásos pályázatot is kiírhattunk. S arra
csak kaposváriakat hívtunk meg. Azoknál a nagy projekteknél,
melyeket nem tudunk megbontani, elvárásunk, hogy a nyertes
kaposváriakkal dolgozzon együtt.
A lakosok mennyire elégedettek a tömegközlekedési
szolgáltatásokkal?
–Készítettünk erről felmérést, ami vegyes képet
mutat, hiszen soha nem tudunk annyi buszt indítani, mint amire igény
van. Főleg, amikor a nyári menetrendet vezetjük be, akkor
reklamálnak a követési idő miatt. Tehát vannak panaszok, de
nem tömegével érkeznek.
Ha már a cégeket említettük; a nyár elején tíz,
stratégiailag fontos kaposvári céget látogatott meg. Baráti
elbeszélgetés volt csupán?
–Tanulni mentem ezekhez a cégekhez, azért, hogy tanácsot
kérjek tőlük, és fejtsék ki a véleményüket az önkormányzat
tevékenységéről, osszák meg velünk a problémájukat. Mondják
el mi az, amiben az önkormányzat, s mi az amiben a kormány
tudnak segíteni annak érdekében, hogy ezek a cégek a jövőben
is stabil lábakon álljanak, és fejlődhessenek. Azokat a cégeket
kerestem föl, melyek a válság idején is stabilak maradtak és
megőrizték a munkahelyeket, sőt voltak olyanok, akik újakat is
létrehoztak. Ezek a vállalatok nem csak azért fontosak nekünk,
mert helyi adót fizetnek, hanem a munkahelyek biztosítása miatt
is. Nálunk 10% körüli a munkanélküliségi ráta, 3600 ember
szeretne dolgozni , de nem tud…A cégek megfogalmazták, miben kérik
a segítségünket. A Szabó Fogaskerékgyártó kinőtte
jelenlegi üzemét, újabb 150 embert foglalkoztatna, ehhez meg
kell építeni a negyedik ipari parkot. Tehát számunkra ez
jelentős feladat, mert közművesíteni kell a területet, s úgy
átadni a vállalkozónak. A gyártó cégek arra is felhívták a
figyelmemet, hogy nem minden esetben van megfelelő képzettségű
szakmunkásuk. Örültek annak, hogy a kormány pozitív irányba
alakítja át a szakképzési rendszert. Meghirdettük a kaposvári
élelmiszerprogramot, aminek az a jelentősége, hogy minőségi,
garantáltan egészséges élelmiszerrel lássuk el az országot.
Több húsüzemünk, egy tejüzemünk van, és nálunk működik
az ország egyetlen cukorgyára. A húsipari cégeknél pedig az
áfacsökkentés, vagy a fordított áfa bevezetése lenne célszerű.
További probléma, hogy kevés a sertés hazánkban, ezért a
kaposvári egyetemen elindítottunk egy sertésprogramot. Nagyon
örülök neki, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium mindezt
alapul vette, mikor meghirdette az országos sertésprogramot. A cégek
az EU-s pályázatokkal kapcsolatban is kritikát fogalmaztak meg;
növelni kellene az eszközbeszerzési pályázatok támogatását
– egy gépjárműüzem esetében 40-60 millió forintba kerül
egy komoly eszköz.
A végén beszéljünk az infrastruktúráról. Hirdetik
sok helyen, hogy autó helyett közlekedjen az ember vonattal.
Igaz, de Kaposvár az egyedüli megyeszékhely, ahová nem jutunk
le csak átszállással a fővárosból.
–Egyetlen egy egyenes járat van, s ez a tény
hatalmas bosszúságot okoz. De látunk fényt az alagút végén,
mert augusztusban a kormány úgy döntött, hogy a
Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár –Kaposvár-Gyékényes vasútvonalat
nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánítja,
elkészíti a terveket annak reményében, hogy az új EU-s
ciklusban pénzt is kapunk a beruházáshoz. Közúti infrastruktúra-elmaradásunk
is van; 38 km-re van tőlünk az M7-es autópálya, de nincs közvetlen
elkerülő út Kaposvárra, hanem öt településen kell átautózni.
Ezt a beruházást is kezdeményeztük, hiszen nincs olyan kaposvári
cég, amelyik ne emelte volna ki ezt, mint megvalósítandó állami
feladatot.
Medveczky Attila
|