2012.10.12.
Derűs évad Egerben
A legígéretesebb fiatal tehetségnek járó díjat, megosztva, két
fiatal táncosunk vehette át
Blaskó Balázs
másfél esztendeje igazgatója az egri színháznak.
Igazgató úr művészeti szempontból sikerekről beszél, komoly
nehézség azonban, hogy idén tavasszal az intézmény gazdasági
részlegét beolvasztották az Egri Közszolgáltatások Városi
Intézményébe (EKVI), s így a színház elveszítette önálló
gazdálkodását. A Gárdonyi Géza Színház direktorával az elmúlt
évadot értékeljük, s beszélünk az idei bemutatókról.
Essünk túl a nehezén, és beszéljünk a gazdasági kérdésekről.
Mit is jelent, hogy a színház elvesztette önálló gazdálkodását?
– Sajnos
megfosztattunk attól, hogy –mint más színházak – kreatívan
küzdjünk meg a naponta felmerülő problémákkal és rugalmasan
élhessünk az adódó lehetőségekkel. A színház speciális
intézmény, működésének megszervezése és irányítása
bonyolultabb, mint általában a többi kulturális, vagy oktatási
intézményé. Gazdasági Hivatalunk megszüntetésével összeszokott,
jól működő, színházértő csapat robbant szét. Alapvető
problémát jelent számunkra az is, hogy arányaiban igen magas,
a körülményeket figyelembe véve irreálisan nagy a saját bevételi
előirányzatunk, az épületfenntartást és a produkciók kiállítását,
létrehozását azonban ebből kellene finanszírozni. Emellett
nagyon nagy gond, hogy az EKVI alatti működés szöges ellentétben
áll a színházak szokásos és szükséges működésével.
Magyarországon minden nagyobb színház bérletrendszerben
dolgozik, a bérletárusítás a legnagyobb volumenű saját bevételi
forrása. Meghirdeti a műsortervet még tavasszal, aztán
valamikor május közepén elkezdődik a bérletárusítás, mely
október vége - november közepére lezárul. Ekkorra
gyakorlatilag az évad mintegy 80%-os jegybevétele realizálódik.
A szezon során aztán a spontán jegybevétel még mintegy 20%
-ban teljesül. Minden színházi évad hosszú távú kötelezettségvállalások
sorozatára épül tehát. A
bérletezés szerződés a nézővel. A befizetett összeg fejében
a teátrum vállalja bérlője felé, hogy az adott évadra
meghirdetett bérletes előadásokat műsorra tűzi..
S az évadot – egy
zömében később teljesülő bevételre alapozva –
augusztus végén
megkezdi. Az EKVI-s működés azonban kizárólag a meglévő
források felhasználását feltételezi és engedélyezi.
Igazgató
úr mégis sikerekről számol be az elmúlt évad kapcsán.
–Az előadások
minőségével, szakmai és művészi értelemben vett eredményességével
elégedettek lehetünk. Sikernek könyvelhetjük el, hogy felnőtt
bérleteseink száma nőtt. Közönségünknek tetszik az a fajta
szemléletváltás, amely idestova 1,5-2 éve jellemzi színházunkat.
Eger azonban kisváros, a színház működtetéséhez nagyon nagy
szükség lenne a kistérség, a megye színházba járóira. Az
erősen megnövekedett utazási költségek miatt ez a nézői réteg
igen megcsappant. Különösen ifjúsági bérleteseink száma csökkent
drasztikusan, de a környékről hozzánk látogató nyugdíjasok
száma is kevesebb. Tudunk azonban olyan községről is, aki
kifizeti lakosainak az útiköltséget, ha bérletet vásárolnak.
Hogyan tovább?
–Eger megyei jogú
város közgyűlése a napokban megszavazta az évad teljesítéséhez
szükséges pótköltségvetésünket. Most közösen egy működtetési,
fenntartói megállapodás kialakításán dolgozunk, melynek 3 évre
szóló megkötését az Előadó-művészeti törvény a központi
támogatás alapvető feltételéül szabja, s amely 2013. január
1-jétől 2015. december 31-ig szabályozza, garantálhatja a működésünket.
Az elgondolásban sok jó, biztató, pozitív tendencia érvényesülhet,
természetesen akkor, ha azok a mutatók, amelyek a megállapodásba
belekerülnek, elfogadhatók és fenntarthatók lesznek, és valóban
– ha nem is ideális – de
kiszámítható módon szolgálják a színház működését.
Elég
sok ellendrukkere volt az egri igazgatóváltásnak. Ők erősen kételkednek
abban, hogy lesz közönségigény a klasszikus, a népszínházi
repertoárra. Az elmúlt évadban mennyire sikerült kielégíteni
a közönség kívánalmait?
–Mikor meghirdettük a 2011/2012-es színházi szezont,
megyei fenntartású volt színházunk, melyet hiánnyal vettem át.
Egy feltételezhetően konszolidálódó anyagi helyzetet
figyelembe véve alakítottuk ki azt a műsortervet, amelyben több
klasszikus magyar darab szerepelt, s olyan műfajok jelentek meg,
amelyek korábban hiányoztak az Egri Gárdonyi Géza Színház kínálatából.
Kisvártatva Heves megye adósságrendezési eljárás alá került,
de – kisebb kompromisszumokkal ugyan – végigvittük az évadot.
Szakmai és nézői visszajelzések alapján is azt mondhatjuk,
sikeresen. Az idei évadot egy picit vidámra, derűsebbre
„hangszereltük”. Az első félévben szinte kizárólag
operett, mese-musical, vígjáték kerül színre. Október 5-én
kerül bemutatásra Zerkovitz-Szilágyi Csókos asszonya,
ezt követi az Óz, a nagy varázsló című mese-musical
Aldobolyi- Nagy György zenéjével, majd Murray Schisgal Szerelem,
ó! című vígjátéka. A
muzsika hangja c.
közkedvelt musical, majd egy szatirikus elemekkel átszőtt tragédia:
George Bernard Show Szent Johannája
szerepel eztán műsortervünkben. A Moulin Rouge-t
– a Toulouse-Lautrec életének fő eseményeire támaszkodó
táncjátékot –Topolánszky
Tamás tánctagozatvezető koreográfus barátom, munkatársam
állítja színpadra. Terveink
szerint Csiky Gergely Buborékok
, vagy Molnár Ferenc a Testőr
című
darabjával zárjuk majd a színházi évadot. Stúdió előadásokra
egyelőre kizárólag a nagyszínpadi munka függvényében tudunk
csak gondolni, hiszen a kis befogadóképesség miatt ezek anyagi
megtérülése természetesen szóba sem jöhet. Úgy gondolom, a
tavasz folyamán mindenképp bemutatjuk Kocsis István új drámáját,
melyet Németh László munkásságáról, életéről, hőseiről
felkérésünkre írt. Nagyszerű anyag, nagyon sokat várok a
bemutatótól, amelyet Beke Sándor rendez. Ezen kívül ún.
alternatív stúdió bemutatókra is készülünk, amelyek társulatunk
vállalkozó kedvű tagjainak adnak lehetőséget a nagyszínházi
munka mellett. Október közepén
kisszínpadunkon Stúdió Táncszínházi Fesztiválnak
adunk otthont, amelynek házigazdája tánctagozatunk, a GG Tánc
Eger lesz.
Csak a Gárdonyi Géza Színházban tartanak
előadásokat, vagy tájolnak is?
– Tájolásra akkor kerül sor, ha van fogadóképesség.
Nagyon szeretnénk mozdulni, de egyre kevesebb a lehetőség. Igen
kevés forrás áll rendelkezésre a kisebb-nagyobb művelődési
házak számára, hogy egy-egy színházi előadást befogadjanak.
Egy nagyobb produkciónak a fény, hang, utazási, szállítási,
stb költségei nagyon megterhelőek. Azért is hozzuk létre az
ún. alternatív, kis szereplős, kis személyzetű, könnyen mozdítható
produkcióinkat, hogy el tudjunk vele mozdulni székhelyünkről.
Kedves és fontos erdélyi meghívásnak teszünk eleget október
8-14. között: a
Sepsiszentgyörgyi Magyar Kulturális Központ szervezésében
Egressy Zoltán Vesztett éden című darabját játsszuk
Csíkszeredában, Székelyudvarhelyen
Sepsiszentgyörgyön és Kézdivásárhelyen,
az Erdélyi Magyar Napok keretében. Tánctagozatunk, a GG
Tánc Eger nagyon szép sikereket ért el az elmúlt évben és a
nyáron. Táncfantáziák c. produkciójának részleteivel
szerepelt a POSZT programjában, Tusnádfürdőn is megjelentünk
ezzel az előadással. Ezután a Les Préludes és a Fából
faragott királyfi című előadásunkkal szerepeltünk
a Szarvasi Vízi Színpadon, a Magyar Teátrumi Társaság
által szervezett fesztiválon, ahol a legígéretesebb fiatal
tehetségnek járó díjat megosztva két fiatal táncosunk, Kőhalmi
Viktória és Homolya Patrícia,
a legjobb koreográfusnak járó elismerést
Topolánszky Tamás vehette át.
Nagyon reméljük, hogy új évadunk végén is sikerekről
számolhatunk majd be.
Medveczky Attila
|