2012.10.12.
A színházi világban nem történt meg
a katartikus rendszerváltás
A
mozifilmekben többnyire ugyanazok az arcok tűnnek fel, sőt
ugyanaz a csapat csinálja a show-kat
is
Helyey László
Jászai Mari-díjas színművész Újpesten született
1948-ban. Pályáját 1968-ban amatőr színészként kezdte az
Universitas Együttesben, majd 1975-ben, a Színművészeti Főiskola
elvégzése után a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött.
1978-tól a Nemzeti Színhát, 1982-től a Katona József Színház
tagja volt. 1984-től ismét a kaposvári Csiky Gergely Színház,
1986-től a Pécsi Nemzeti Színház, egy év múlva a szolnoki
Szigligeti Színház tagja volt. 1989–1992 között újra Kaposvárott
játszott, majd a Budapesti Kamaraszínház tagja lett. Több mint
50 filmben játszott. Jelenleg az Újszínházban játszik.
Sokoldalú, markáns egyéniségű színész. Népszerű színművész,
közel félszáz filmben és csaknem száz színdarabban játszott.
Fontosabb színházi szerepei: Dávid Ferenc (Páskándi: Vendégség);
Pozzo (Beckett: Godot-ra várva); Cyrano de Bergerac (Rostand);
Lvov doktor (Csehov: Ivanov); Don Quijote (Leigh–Wasserman:
La Mancha
lovagja); Bandi, a ló (Orwell–Peasbee: Állatfarm); Mitch
(Williams: A vágy villamosa); Woland (Bulgakov: A Mester és
Margarita); Orgon (Molière: Tartuffe); Henry Higgins (Loewe-
Lerner: My fair Lady ); Akki, koldus (Dürrenmatt: Angyal szállt
le Babilonba); Georges (Poiret: Őrült nők ketrece); Tót Lajos
(Örkény: Tóték); Georges (Cocteau: Rettenetes szülők).
Kedvelt szinkronhang: az ő hangján szólal meg rendszeresen Gérard
Depardieu és Donald Sutherland, emellett maradandót alkotott
Morgan Freeman hangjaként a Hetedikben.
Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek c.
darabjára készülnek az Újszínházban. A Pozsgai Zsolt által
rendezett premier október 5-én lesz a nagyszínpadon. Ebben a
darabban Henrik tábornokot játssza. Ez egy igen bátor vállalkozás.
–Mostanában nagy divatja és kultusza van Márainak,
így meg kell felelni bizonyos elvárásoknak. Be kell vallanom,
hogy magát a regényt még nem olvastam el, bár tervbe vettem. A
próbafolyamat ideje alatt nem is akarom elolvasni, mert akkor talán
olyat kérnék számon a dramatizált változaton, a forgatókönyvön,
ami nincs benne, s ahhoz meg nincs jogom. Így most számomra a színpadi
mű az alap, ami minden bizonnyal követi az eredeti cselekményét.
Márai Sándort a XX. század egyik legjelentősebb magyar írójának
tartom, csak egy nehézsége, ami ugyanakkor a szépsége is, a szövege.
Szeretem, ha veretes, és nehéz szövegeket mondunk, de itt a nehézséget
az jelenti, hogy költői prózáról van szó. Olyan prózáról,
amiben benne van Márai stílusa. Olyan prózáról, ahogy a hétköznapokban
nem beszélünk, de Márai világában mindez természetes.
Márai biztos közel áll önhöz, mert nyáron Füveskönyvek
címmel Márai, Hamvas Béla és Weöres Sándor műveiből
olvasott föl Gyulán, a Ladics-ház udvarán. A közönség
mennyire bírja ki azt, hogy kiül egy színész a pódiumra és
olvas?
–2007-ben, szintén a Ladics-házban , öt estén
keresztül olvastam fel Hamvas Béla Karnevál című három kötetes
regényét. Az volt az első találkozóm a felolvasó színház műfajával.
Mielőtt elvállaltam ezt a felolvasást, megkérdeztem az igazgatót:
erre valóban lesz érdeklődés? A válasz: természetesen, már
eladtuk a jegyeket. S aki megvette a jegyet, eljött mind az öt
estére. Ez nagy kihívás volt, hiszen este nyolckor elkezdtem a
„produkciót”– Binder
Károly zongoraművésszel, a jazz-tanszék vezetőjével – és
éjjel egy óráig, egyszer húsz perces szünettel,olvastam. Ha
hiszik, ha nem, ott ült végig a közönség. Idén nyáron pedig
még többen voltak, mint a Hamvas-esteken. Binder Károly remek
zongorajátékán kívül egy magyar táncosnő indai táncokat
adott elő a prózai részek között. No és természetesen kiváló
szerzők gondolatait hallhatták. Ilyen estekre csak olyan ember
vesz jegyet, akit érdekel a téma. Gondolom, ezt mondhatjuk el A
gyertyák csonkig égnek c. darabról is.
– Olcsón szeretnék megúszni a szinkronizálást a
stúdiók, ami szerintem hosszú távon nem biztos, hogy jó számukra.
A legmegalázóbb, mikor alkudozni kell, mert 15-20 évvel ezelőtti
gázsikat kínálnak, és ilyenkor kénytelen vagyok visszautasítani
a szinkront. Nem vagyunk jól megfizetve, és ki akarják használni
sanyarú helyzetünket, de én nem hagyom, hogy ezzel visszaéljenek.
Többször hallom, milyen hibásan beszélnek azok, akiket meg
tudnak fizetni. Természetesen, nem az az illető tehet arról,
aki ott áll, hanem, aki elhívta szinkronizálni. Nagyon szomorú,
hogy a pénz ennyire beleszól az alkotási folyamatba, hiszen a közönség
előbb-utóbb rájön arra, mi is a művészet. Volt már arra is
precedens, hogy visszaköveteltek egy szinkronhangot. Bizony egyre
többen kénytelenek vagyunk lemondani egy-egy szinkronfellépést,
mert megalázóan keveset fizetnek. S ekkor a közönség, vagy a
film átvevői talán kikötik, hogy ragaszkodnak egy bizonyos színművészhez,
és ki kell fizetni azt a gázsit, ami jár a munkáért.
És mintha nem is számítana, kit hányadszorra vesznek
fel…
–Engem hatodszorra vettek fel, de nem vagyok benne
biztos, hogy tehetségesebb lettem volna, mint elsőre. Szerencsém
volt, hogy végül is sikerült bejutnom…
Az életpályára még visszatérünk, most még beszéljünk
arról, hogy Márai darabja korán sem szórakoztató, nagyon is
filozófikus. Van-e erre néző? Amikor tavaly ősszel kiderült,
hogy az Újszínháznak Dörner György lesz az igazgatója,
Csurka István pedig az intendánsa, elég sokan , az ellendrukker
táborból ex chatedra kijelentették, hogy a magyar, veretes drámákra
senki sem kíváncsi.
–Kodolányi
János Földindulása és Páskándi Géza Vendégsége az elmúlt
évadban teltházakkal mentek. Remélem, hogy a mostani produkcióval
sem lesz másként, hiszen remek darabokról van szó. Nem hiszem
tehát, hogy ne lenne érdeklődés a XX. századi magyar drámákra.
Azt is szokták mondani, és nem csak rosszindulatúan,
hanem inkább okoskodva, hogy a magyar drámák túl epikusak, kevés
bennük az akció.
–Úgy vélem, hogy akik nem tartoznak bele egy
bizonyos személyek által kiválasztott kánonba, szinte nem is léteznek.
Nem hiszem, hogy csak annak a kánonnak van létjogosultsága,
amelyik most létezik. Igaz, hogy Márai epikus, de miért ne
lenne a darabjára érdeklődés? Pláne, ha jó és élvezhető
lesz az előadás, mert jól fogjuk játszani? Páskándi
Vendégség c. darabja sem igazán cselekményes, hiszen egyetlen
helyszínen, egy házi őrizetben játszódik, filozófikus a mű,
és mégis , ott ül publikum
a zsúfolt nézőtéren, és feszülten végigköveti az eseményt.
Az olyan darabokban, amelyekben két figura viszi előre
a darabot, sokkal nehezebb játszani? Gondolom, a bakikat is
hamarabb észreveszi a közönség.
–Ennél a Márai-darabnál nagyon is előtérben áll
a két főszereplő, sőt a többiek is, hiszen megjelenik
Krisztina, a Vadász, és a dada. Ami érdekes , hogy a darab
szerint két idős embert játszunk Szabó Sipos Barnabással úgy,
hogy nem leszünk elmaszkírozva és nem is beszélünk remegő
hangon. Bizonyára az előadás akkor izgalmas, ha két idős színész
játssza, de sajnos egyre kevesebben élnek az előttem lévő
generációból. Korunknál fogva persze lehetünk nyugdíjasok,
mert a darab szerint katonák voltunk. Tehát a lényeg, hogy az
életkori differencia ellenére, el tudjuk hitetni a kettőnk közt
feszülő, évtizedes konfliktust, látszatkonfliktust, vagy félreértést…
Márai a darab végén sem ad egyértelmű választ arra, hogy
kinek is van igaza, hiszen Krisztina naplóját nem bontjuk fel.
Valóban nem akciódús a darab, de van benne egy krimik világára
jellemző izgalom. Ha már a krimit említettem, játszottam már
Márai-darabban; 2003-ban a Gyulai Várszínházban adtuk elő a
Pisztolyt Horgas Eszterrel és Papp Zoltánnal. Mindez egy életrajzi
rapszódia volt, és én alakítottam Márait, aki írja a naplóját,
s a végén főbe lövi magát. Merem remélni, hogy a közönséget
most is el tudjuk „varázsolni”, mert valóban két színész
viszi a vállán a monumentális darabot.
Minden igazi művésznek van egy csak rá jellemző habitusa
Beszélt arról, hogy egyre kevesebb az idős, de még
aktív színművész. Rájuk azt szokták mondani, hogy igencsak
modorosak.
–Ezzel nem értek egyet, mert minden igazi művésznek
van egy csak rá jellemző habitusa. Nem létezik művész egyéniség
nélkül.
Mit gondol, a mai társadalom mennyire kedvez a színháznak?
–Sajnos nem kedvez a kor a színháznak. Sajnálom a
fiatal színészeket, mert alig készülnek magyar filmek, tévéjátékok.
S ha készülnek is, a mozifilmekben többnyire ugyanazok az arcok
tűnnek fel. Sőt ugyanaz a csapat csinálja a show-kat is. Ez
pedig már a celebvilág, aminek semmi köze a művészethez. Aki
nem tartozik bele ebbe a világba, azt nem ismeri meg a nagyközönség,
hiszen színházba jóval kevesebben járnak, mint amennyien a
televíziót nézik. Régebben még voltak színházi közvetítések
is. A Duna Tv még ad régi előadásokat, de jó lenne, ha a
jelenlegi előadásokat is bemutatnák, hogy megismerjük a
mostani tehetségeket.
Azt szokták
mondani, Shakespeare után, hogy a színház tükre a társdalomnak,
a világnak. Sokszor a sportra is azt mondják, bár a magyar
sportélet nincs olyan jó helyzetben, mint arra a mostani
olimpiai érmekből következtethetnénk. Tehát olimpiai teljesítményünk
nem hű tükörképe a magyar sport egészének. A színház
viszont pontos tükre a kissé lepusztult világunknak. Olyan szürke
a színház egésze, amilyen szürke a világ. De nem vagyok
pesszimista, hanem bízom benne, hogy ebben is lesz változás.
Azt mondja, szürke a színház. Holott vannak olyan körúti
színházak, ahol egész este fények villóznak, és szólnak a
slágerek.
–Remélem nem haragszik, ha én még arra a Madách Színházra
emlékszem, amelyik művészszínház volt, és arra a Várkonyi-féle
Vígszínházra, ahol felnőtté értem, és beleszerettem a művész
létbe. Ez az arctalan kor sajnos nem kedvez az egyéniségeknek.
Amióta az Újszínházban játszom, kevesebbet hívnak külső munkákra
Ráadásul ön egy olyan színházban játszik, amit állandóan
támadnak.
–Próbálni és játszani nem nehéz, mert közben nem
bántják az embert. Viszont azt érzékelem, hogy amióta az Újszínházban
játszom, kevesebbet hívnak külső munkákra.
Kollegák, korábbi barátai nem fordultak el öntől,
hiszen több internetes fórumon az Újszínházat, nácik
telephelyének írják.
–Ezek kimondottan ostobaságok, amikkel nem lehet mit
kezdeni. Személyesen nem is tapasztaltam azt, hogy kiközösítettek
volna. Még viszonozzák köszönésemet is. A hihetetlenül nagy
ellenkezés az alapvető oka, hogy a színházi világban nem történt
rendszerváltás. Gondoljunk bele, hogy a ’90-es évektől
kezdve szinte ugyanazok az emberek ültek az igazgatói székekben,
legfeljebb egyik helyről a másikra mentek át. Néhány helyen
új igazgató lett, de egyesek szakmai képességét azért megkérdőjelezem.
Egy igazi zárt világról van szó, egy móriczi „Rokonok”-beli
körről, és bizony az Újszínház a körön kívül esik. Ez a
baj vele. Bár az egész dolognak nagyobb a füstje, mint a lángja,
mert akik ezt a színházat, és a vezetőségét bírálják, azt
úgy teszik, hogy nem is látják az előadásainkat. Olvastam a
polémiát a Csurka –darabról, a Hatodik koporsóról. Szinte
mindegyik hozzászóló elöljáróban kijelentette, hogy nem
olvasta a művet, de már volt véleménye róla. Ez teljesen
abszurd, mert prekoncepcióval ítélkeztek róla.
Térjünk rá pályafutására. Említette, hogy
hatodszorra vették fel a főiskolára. Tehát nem rémisztik meg
a buktatók?
–Ez általában így van: ha kitűzök egy célt magam
elé, akkor azt teljesítem,de a pályaválasztásomat nem befolyásolta
semmilyen „csak azért is megmutatom” –féle dac. Az egyéniségem
szereti a nehézségeket, de esetünkben arról van szó, hogy
amikor jött a tavasz, elmentem felvételizni. Akkor vettek fel,
amikor éppen befértem a korhatárba. Nem biztos, hogy jobban
produkáltam magam akkor, mikor felvettek, mint előtte, de az
biztos, hogy érettebben kerültem be a főiskolára, hiszen sokat
számít, hogy valakit az érettségi után, vagy 22 évesen
vesznek fel.
Volt szerepálma?
–Nem, hanem meghatározó színészpéldák lebegtek
szemeim előtt. Még gyermekkoromban, általános iskolásként láttam
Laurence Olivier III. Richárd filmjét. Ez nagyon lenyűgözött,
mert a film olyan volt, mint egy angol színház. Szerepálmaim
nem voltak, de azt nagyon élveztem, hogy belebújhatok egy másik
ember bőrébe. Vagy azt, hogy az ember bánatot, örömöt költők,
írók megfogalmazták, és én azt előadhatom.
Nemrég beszéltem egy kolozsvári operaénekessel, aki
azt mondta, hogy szeret negatív figurákat játszani, mert a színpadon
lehet büntetés nélkül is gonoszkodni.
–Egyetértek a kollégámmal, mert nagyon jó játszani
ilyen figurákat is. És ilyenkor rádöbbenek arra, hogy mi
mindent vagyok képes alakítani, hogy mennyire gonosz is tudok
lenni.
Többször felteszik újságírók azt a kérdést, hogy
a család milyen hátteret biztosít? Gondolom , önnél a család
nem hátul áll, hanem ön mellett…
–A család mindig is mellettem állt. Feleségem színésznő
volt, de lemondott a pályáról, hogy családanya lehessen.
Nagyon hálás vagyok neki, mert sok terhet levett a vállamról,
én pedig igyekeztem a zűrös vidéki színészi lét mellett ,
amennyit csak tudtam, a gyerekekkel lenni. Ők mind nagyon szerették
a színházat, s míg én gyerekként otthon bábszínházast játszottam,
két kisebb gyermekem rádiójátékokat készített klasszikusokból,
de soha nem tették föl azt a kérdést, hogy mit szólnék hozzá,
ha színésznek tanulnának. Öt unokám közül eddig a legidősebb
látott csak szerepelni, de mostanában nem is játszom nekik való
darabban. Szeretem a családomat, legnagyobb sikereimnek
gyermekeimet és unokáimat tartom.
Medveczky Attila
(Az interjú szeptember végén készült.)
|