2012.10.12.
700 milliós haszonnal továbbadott Volán-ingatlan
Milliárdos kár érte a társaságot azzal, hogy eladták a
telephelyet, majd visszabérelték azt
Összességében
milliárdos kár keletkezett a Volánbusznál az ingatlaneladások
és a szolgáltatások kiszervezése miatt. Minderről Manninger
Jenő országgyűlési képviselőt, a társaság átszervezését
vizsgáló bizottság fideszes elnökét kérdezem.
Az MSZP szerint semmilyen visszaélésre nem adott lehetőséget
a Volánbusz 2003-as átszervezése. Önnek mi erről a véleménye?
–Azt is írják, hogy a bizottság semmilyen törvénytelenséget
nem tárt fel, és így visszaélések sem voltak. Ehhez képest
elég sok mindent meg lehet állapítani; az viszont igaz, hogy a
visszaélések jó részét nem a bizottság, hanem a korábbi
vizsgálatok tárták fel. Gondolok itt a kormányhivatalnak és a
vagyonkezelőnek 2010 után lefolytatott vizsgálatára. A lényeg,
hogy kimutatható visszaélésekről beszélhetünk, de a büntetőjogi
következmény már bonyolultabb kérdés. Az ingatlaneladásokat
vizsgálva is megállapítottuk, hogy sokszor vitathatók voltak
az árak és a körülmények. Előfordult, hogy eladták az adott
ingatlant, konkrétan az Andor utcai telephelyről van szó, és 4
hónap múlva az új tulajdonos 700 millió forintos felárral
adott túl azon. Az is egyértelmű, hogy milliárdos kár érte a
társaságot azzal, hogy rég bevált MSZP-és módszerrel eladták
a telephelyet, majd visszabérelték azt. Az ingatlanok jelentős
részét és a buszszolgáltatást is kiszervezték, de úgy, hogy
az alvállalkozások tulajdonosai többnyire offshore-cégek. Tehát
állami közvagyont, vagy szolgáltatást jutattak olyanokhoz,
akiknek az igazi tulajdonosai nem ismertek.
Kiket hallgattak meg a vizsgálat során?
–A bizottságot a parlamenti határozat arra is kötelezte,
hogy próbálja meg kideríteni az offshore-cégek hátterét, ezért
meghallgattuk Pekli Ferencet ,a korábbi vezérigazgatót, és
azokat, akik az ő munkatársai voltak. Tudtommal Pekli Ferenc a
’70-es években a BKV-nál volt KISZ-titkár – tehát tipikus
szocialista történetről van szó. Meghallgattuk az alvállalkozások
jelenlegi ügyvezetőit is, de mindez nem járt sikerrel, mert azt
mondták, nem tudnak a korábbi dolgokról, nem emlékeznek
semmire. Ez nem lepett meg minket, mert ilyen esetben ez bevált védekezés.
Azt is bemutattuk, hogy a különböző cégekben mennyire érintettek
a volt vezérigazgató családtagjai. De ennek sincsen büntetőjogi
következménye, bár „családi vállalkozásokról” beszélhetünk.
Ezek után mi a teendőjük? Feljelentéseket tesznek?
–A Volánbusz igazgatósága 2011-ben tett már
feljelentéseket, melyekbe mi is betekintést nyertünk. Az egyértelműen
büntetőjogi kategóriába tartozó ügyek már nyomozati stádiumban
vannak. Ezért önállóan a bizottságnak nem kell további
feljelentést javasolni. Mi főleg az ingatlanügyekkel és a gazdálkodással
kapcsolatos ügyekkel foglalkoztunk, s ezek közül a legkirívóbb
az, amikor még Pekli Ferenc volt a vezérigazgató, hogy megpályáztatták
az alvállalkozók számára a szolgáltatásokat, és már a pályáztatás
megnyerése után megváltoztatták a szerződést úgy, hogy a közbeszerzésben
nem szereplő tételekre kb. 540 millió forintot fizettek ki. Tehát
az üzemeltetők ekkora összeget kaptak üzemanyag-áremelkedési
kompenzáció, illetve a lízingdíj emelkedése miatt. Ez utóbbi
indoka az euró forintban mért árfolyamváltozása volt. Tehát
az üzemanyag-, illetve árfolyam-kompenzációról van szó. Bár
az akkor, más cégek által kötött hasonló szerződések
mindegyike tartalmazott ilyen kikötést, a járatok kiszervezési
kiírásai nem tartalmazták ezt, mégis utólag fizettek a
nyertes vállalkozóknak ezeken a címeken. Ez minden, csak nem
felelős viselkedés. E tárgyban is megtörtént a feljelentés,
tehát vizsgálják jogi vonatkozásokat.
Medveczky Attila
|