2012.10.19.
„Viktor” fedőnevű célszemély (II.
rész)
Vaszy Viktor felveszi Klein Izidor operaházi kürtöst, aki aktív
nyilas volt
A már említett,
és Kolb József titkár által készített SZOT-dokumentumban is
van két szegedi vonatkozású részlet. Az egyik szerint „Both
Béla17 elvtárs (...) elmondta: Másfél évig dolgoztam együtt
Vaszy Viktorral. Engem a minisztérium azért küldött Szegedre,
hogy rendet teremtsek. A szegedi színházban súlyos kifogások
voltak Vaszy működése ellen. (...) A színház igazgatói a prózai
színész Lehotay Árpád18, majd Abonyi Géza19 voltak. Vaszy
akkor főzeneigazgató volt. (...) Vaszynak zenei nagyhatalmi ábrándjai
voltak. (...) Vaszyt tehetséges, képzett dirigensnek tartom,
energikus, szuggesztív ember. Politikailag viszont tartózkodó,
nem szembehelyezkedő, de lényegében a tervszerű fejlődést gáncsoló
magatartást tanúsított. (...) Vaszy nagyhatalom volt a színházban,
a kolozsvári színházból átmentett nyilasokat, reakciósokat
istápolta.” Ezzel egy időben Várady László20 „elvtárs, a
Fővárosi Operettszínház karnagya (...) elmondta, hogy négy évig
dolgozott együtt Vaszyval a háború után. Erőszakos, cezaromániás
ember. (...) Szegeden az internáló táborból emelte ki a
zenekarba a nyilasokat, volksbundista tagokat, akik az ő
engedelmes kiszolgálói voltak. (...) Pártmunkát soha nem végzett,
taggyűlésekre nem járt. (...) A szegedi operatársulatnál maga
köré tömörítette a volt kolozsvári nyilasokat, reakciósokat.”
Végül egy érdekes, 1950. augusztus 9-i államvédelmis
dokumentum érdemel még figyelmet szegedi vonatkozásban. Az
ebben leírtak szerint „Vaszy Viktor 1947 januárjában levelet
kapott Lehotay Árpád színésztől. Ebben Lehotay
kommunistaellenes hangnemben írt, és a szociáldemokraták
Peyer-Valentiny féle akcióját magasztalta.” Ebből a
dokumentumból nagy valószínűséggel az következik, hogy 1947
januárjában, tehát jóval a „Viktor” fedőnevű ügy megindítása
előtt, vagy Lehotay Árpád, vagy Vaszy Viktor, de az is előfordulhatott,
hogy mind a ketten az ÁVH postai küldeményeket ellenőrző
szolgálatának ellenőrzése alatt álltak.
Egy 1950. május
24-i államvédelmi jelentésben arról esik szó, hogy „Vaszy
Viktor a szegedi opera megszűnése óta állás nélkül van”.
A fővárosban lakó Vaszy Viktor ekkor szeretett volna bekerülni
a Magyar Állami Operaházba karmesternek. Az ÁVH-nak egy
valamivel korábbi – 1950. február 27-i – jelentése szerint
„Vaszy Viktor karmester Operába való bekerülését 1949 nyarán
Losonczy Géza21 szorgalmazta. Losonczy, Zöld Sándorra a letartóztatott
Aczél György22 barátjára hivatkozott, mint aki igen ajánlja
Vaszyt. (...) A Népművelési Minisztériumban Vaszy operaházi
felvételét Losonczy Géza, Csillag Miklós, Sárai Tibor23 és
Czövek Erna24 egyhangúlag támogatta. (...) Sárai szerint Vaszy
önkritikát gyakorolt szegedi magatartása miatt abban a kérdésben,
hogy állandóan jobboldali személyekkel vette magát körül.
(...) Tóth Aladár25, az Operaház igazgatója a legutóbbi időkig
ellenezte Vaszynak a Magyar Állami Operaházba való helyezését,
most megváltoztatta véleményét. Ezzel kapcsolatban az ÁVH álláspontja
az volt, hogy „Vaszy Viktor bekerülése a Magyar Állami Operaházba
csak megerősítené a jobboldalt”. Egy 1950. július 1-jei ügynöki
jelentés szerint „Vaszy Viktor véleménye az, hogy az Operaház
vezetése Tóth Aladár és klikkje kezében van. Ebbe tartozik Székely
Mihály26, Palló Imre27 operaénekesek, Koródi András28 és
Mura Péter29 karnagyok, valamint Garai Imréné főtitkár. Tóthék
a fiatal tehetségeket nem engedik érvényesülni, csak Székely
Mihály, Palló Imre és Gyurkovics Mária30 jutnak nagyobb
szerepekhez.”
Az ügyszerű államvédelmi
operatív munka során felderítették Vaszy Viktor rokonságát
is. Megállapították, hogy a felesége, Pócza Ella31 operaénekesnő
révén akkoriban nemkívánatos emberekkel állt kapcsolatban. Pócza
Ella nagyon gazdag családból származott. Keszthely környékén
panziókkal, éttermekkel rendelkeztek, amelyeket az államosításokig
az egyik fivére Pócza Sándor vezetett. Vaszy Viktor másik sógora
Pócza Lajos pedig Barankovics párti országgyűlési képviselő
volt egészen addig, amíg ki nem szökött az országból. Az ÁVH-nak
azonban mégsem a volt képviselő Pócza Lajossal voltak gondjai,
hanem inkább az itthon maradt Pócza Sándorral, aki a rendelkezésre
álló adatok szerint belekeveredett valamiféle ellenséges
csoportosulásba, amely később kapcsolódott a Keszthely környékén
is működő Fehér Gárda Mozgalomhoz. A Fehér Gárdáról,
amely az ország több térségében egy időben, de egymástól függetlenül
és elszigetelten működött, ma már tudjuk, hogy kifejezetten
az ÁVH által kiprovokált és egy ideig fenntartott, működtetett,
majd kegyetlenül felszámolt államellenes szervezkedés volt.
A rokoni
kapcsolatok mellett az ÁVH alaposan felderítette és vizsgálta
a célszemély, Vaszy Viktor baráti környezetét is. Megállapításaik
szerint ebbe beletartozott akkoriban többek közt Angyal Nagy
Gyula32 operaénekes, Kenessey Ferenc operarendező, Zentai Anna
operaénekesnő, Abonyi Tivadar33 operarendező, Sikolya István34
magánénekes, Lőrincz Zsuzsanna operaénekes, Vitéz Tibor operaénekes,
Kodály Zoltán35 zeneszerző stb.
1950 szeptemberében
Vaszy Viktorral kapcsolatban fölmerült a gyanúja annak, hogy másokkal
együtt ki akar szökni az országból. A „K-
5”
fedőnevű államvédelmi ügynök ebben az időben arról
jelentett, hogy Vaszy Viktor, Pócza Sándor, egy Komáromi Lajos
nevű volt horthysta rendőrtábornok és Fehérpataki Ervin
elmentek személygépkocsival a nyugati országhatár közelébe
terepszemlét tartani. Megállapították, hogy Csorna térségében
át tudnának jutni illegálisan Ausztriába. Ezt az információt
az ÁVH nagyon komolyan vette, mert a „K-
5”
fedőnevű ügynököt megbízhatónak tartották, hiszen
„felderítő munkája eredményeként már nagyszámú őrizetbe
vétel történt”. Lehetett is valami alapja, mert 1951 tavaszán
Fehérpataki Ervin megpróbált egyedül, a többiek tudta nélkül
átszökni az országhatáron. Ekkor azonban az ÁVH határőrsége
elfogta, őrizetbe került és büntetőeljárást kezdeményeztek
ellene.
Egy dokumentum
szerint, amikor „a szegedi opera megszűnt, a minisztérium fölajánlotta
Vaszy Viktornak a győri zeneiskola igazgatói állását, de ő
pesti operába akart bekerülni”. Közben volt egy elképzelése
arról is, hogy megszerzi a Városi Színházat – a későbbi
Erkelt – és ott a volt kolozsvári operatársulat tagjaiból létrehoz
egy második operaházat. Ez nem sikerült, végül 1951-ben a
SZOT Művészegyüttes vezetését kapta meg.
Ezzel kapcsolatban
„Plátó” fedőnevű ügynök 1951. június 5-én a következőket
is jelentette: „Vaszy elmondta, hogy megkapta a kinevezését.
(...) A SZOT Művészegyüttesnek van egy politikai vezetője, egy
minden lébe kanál zsidó nő, s ez nem tetszik neki. Már szerződtette
Csuka Béla36 csellistát, aki azért veszítette el az állását
Szegeden, mert megtagadta egy Mindszenty-ellenes tiltakozó
nyilatkozat aláírását. (...) A zenekarban nagy részben a régi
kolozsvári és szegedi gárdája van foglalkoztatva.” Az ÁVH
„Czeglédi” fedőnevű ügynökének 1951. május 15-i jelentésében
az is olvasható, hogy „Pavlánszky Edina37 énekesnő szerint a
SZOT zenekarban Vaszy beszervezi az összes jobboldali, vagy
klerikális magatartás miatt kirúgott zenekari tagot. Így Gaál
Endrét38, a Magyar Nemzet jobboldali, fasiszta kritikusát, Berg
Ottót39, az Operaház 1945-ben antiszemitizmusa miatt nem igazolt
karmesterét (aki jelenleg a Belvárosi templom karmestere), Rubányi
Vilmos40 karmestert, Dósa Máriát41, az Operaházból jobboldali
beállítottsága miatt elbocsátott énekest, Klein Izidor volt
operaházi kürtöst, aki aktív nyilas volt, Keil Ernő42
volksbundista zenekari tagot”.
Eközben,
1952-ben, „Plátó” fedőnevű ügynök 1952. május 16-i
jelentése szerint Vaszy Viktor elkezdett szervezni „egy operatársulatot,
hogy amennyiben kapna rá lehetőséget, pl. Miskolcon, akkor
napok alatt föl tudja állítani a társulatot”. A szervező
munka során ennek a tervnek sikerült megnyernie Lukács Miklós43
karnagyot az Operaházból, Tóth Lajos44 karnagyot a SZOT Művészegyüttesből,,
Szatmári Géza karigazgatót a Szegedi Zenekonzervatóriumból,
Szerdahelyi László koncertmestert szintén a Szegedi
Zenekonzervatóriumból, Abonyi Tivadar főrendezőt az Operaházból,
Kenessey Ferenc rendezőt az Operaházból, Maleczky Oszkár45 játékmestert
az Operaházból, Fenyves Béla korrepetitort a SZOT Művészegyüttesből,
Bozó Gyula46 díszlet és jelmeztervezőt a Honvéd Művészegyüttesből.
„Plátó” fedőnevű
ügynök 1954. november 13-i jelentése arról szólt, hogy Vaszy
Viktor környezetéhez tartozott Tóth Miklós operaénekes, aki
egy szegedi katonatiszti családból származott, apja ezredes
volt a Horthy-hadseregben. Tóth Miklós is Ludovika Akadémiát végzett,
és egykor a „Turul Bajtársi Szövetségben vezérkedett, felesége
a szegedi opera balett-táncosa volt”. Ennek a jelentésnek a végére
egy olvashatatlan aláírású államvédelmi vezető kézzel a következőt
írta: „Feltétlenül foglalkozni kell Vaszyval és környezetével.”
A „Viktor” fedőnevű
ügy iratanyagában fennmaradt dokumentumok szerint azonban ez a
„foglalkozás” elmaradt. A nagy felülvizsgálatok idején,
egy 1956. augusztus 26-i jelentésben még az olvasható, hogy
„javasoljuk személyi dossziéjának további fenntartását”,
tehát, a további megfigyelést-ellenőrzést. Radványi Kálmán
államvédelmi őrnagy azonban kézzel ráírta, hogy „Megszüntetni,
leadni a dossziét!” A „megszüntetés” alatt az operatív
feldolgozó munka befejezése, a „leadás” alatt a dosszié
irattárba helyezése értendő.
Az ügyben a
legutolsó dokumentum dátuma 1956. szeptember 4. Megközelítően
másfél hónappal a forradalom kitörése előtt az államvédelmi
szolgálat úgy döntött, hogy „Vaszy Viktor konkrét ellenséges
tevékenységgel nem gyanúsítható. 1954-ben keletkezett rá
legutóbb hálózati jelentés”. A több éven át végzett
operatív ellenőrző tevékenység során „leginkább múltbeli
magatartásával foglalkoznak, újabb konkrét terhelő, vagy
kompromittáló adatok nem keletkeztek. Vaszy Viktor jelenleg
ellenséges tevékenységet nem folytat.” Ezért ekkor a vezetői
utasításnak megfelelően a „Viktor” fedőnevű dossziét lezárták
és az államvédelmi szolgálat irattárába helyezték.
A rendelkezésre
álló adatok arra utalnak, hogy Vaszy Viktort már az 1940-es évek
második felében ellenséges beállítottságú személyként, a
kommunisták rendszerének ellenségeként tartotta nyílván a
diktatúra államvédelmi szolgálata. 1950 augusztusától 1956
szeptemberéig konkrét célszemélyként „Viktor” fedőnéven
operatív feldolgozás alatt tartották. Ezek azok a körülmények,
amelyekről nem olvashatunk az életrajzi lexikonban sem, de a saját
önéletrajzában sem.
Vaszy Viktor
operatív feldolgozásában a következő államvédelmi vezetők
és beosztottak játszottak szerepet: Czvetkovics László államvédelmi
százados, Csató Éva államvédelmi alhadnagy, Gárdos György
államvédelmi őrnagy alosztályvezető-helyettes, Harangozó
Szilveszter államvédelmi százados, Horváth Árpádné államvédelmi
hadnagy, Molnár György államvédelmi főhadnagy, Orosz István
államvédelmi százados, Radványi Kálmán államvédelmi őrnagy
osztályvezető, Sirály Ferenc államvédelmi hadnagy, M. Szabó
István államvédelmi főhadnagy, Szöllősi György államvédelmi
alezredes osztályvezető és Vásárhelyi Tibor államvédelmi
hadnagy.
Jegyzetek:
17 Both Béla
(Szerencs 1910–2002) színész, rendező, színházigazgató.
1934– 1941 között rendező a Budapesti Nemzeti Színházban,
majd főrendező a Szegedi Nemzeti Színházban. A háború után
különböző fővárosi és vidéki színházakban rendező és
igazgató. 1947–1949 között a Szegedi Nemzeti Színház
igazgatója.
18 Lehotay Árpád
(Lőcse 1896–Budapest 1953) színész, rendező, színházigazgató.
1926–1944 között a Budapesti Nemzeti Színház színésze,
majd különböző fővárosi színházak után a Szegedi Nemzeti
Színház igazgatója.
19 Abonyi Géza
1947-től kormánybiztos a Szegedi Nemzeti Színházban.
20 Várady László
(Budapest 1906 – Bécs 1989) karmester. Budapesten 1924-ben a
Zeneművészeti Főiskolán végzett. Sokáig külföldi
zenekarokat vezényelt. 1945 után a Szegedi Nemzeti Színház
operatársulatánál és a Szegedi Filharmonikus Zenekarnál működött.
1949-től a Fővárosi Operettszínház, majd a Magyar Állami
Operaház karmestere. 1957 elejétől Bécsben él.
21 Losonczy Géza
(Érsekcsanád 1917– Budapest 1957) újságíró. Már az
1930-as években egyetemistaként bekapcsolódott az illegális
kommunista mozgalomba. 1940-ben a Népszava munkatársa. 1941-ben
letartóztatták. A háború után a Szabad Nép rovatvezetője.
1949–1951 között államtitkár a Révai József által
vezetett Népművelésügyi Minisztériumban. 1951-ben koncepciós
perben elítélték és börtönbe zárták. 1954-ben szabadult,
újból újságíró lett és csatlakozott Nagy Imre köréhez. A
Petőfi Kör egyik szervezője. 1956. október végén Nagy Imre
kormányában államminiszter. A megtorlás során büntetőeljárás
indult ellene, a vizsgálati eljárás során életét vesztette.
22 Aczél György
(Budapest 1917 – Bécs 1991) kommunista politikus. 1936-ban Színművészeti
Akadémiát végzett. Az 1930-as években előbb a cionista ifjúsági
mozgalom tagja, majd 1935-ben belépett az MKP-ba. 1942-ben mint
illegális kommunista börtönbe került, majd munkaszolgálatos
lett. A háború után kommunista funkcionárius. 1949-ben letartóztatták,
és a Rajk-per egyik mellékperében életfogytig tartó börtönbüntetésre
ítélték. 1954-ben szabadult, rehabilitálták. A Kádár-rendszerben
a legfőbb kultúrpolitikussá vált.
23 Sárai Tibor
(Budapest 1919 – Budapest 1995) zeneszerző. Zeneakadémiát végzett.
1948–1949-ben a Magyar Zeneművészek Szabad Szakszervezetének
főtitkára. 1949-től 1950-ig a Népművelésügyi Minisztérium
osztályvezetője.
24 Czövek Erna (Orsova
1899 – Budapest 1983) zongoratanár. 1947–1950 között a Vallás
és Közoktatásügyi Minisztérium, majd a Népművelésügyi
Minisztérium zenei főelőadója.
25 Tóth Aladár
(Székesfehérvár 18998 – Budapest 1968) zenetörténész,
zenekritikus, színházigazgató. 1940-ben felségével, Fischer
Annievel Svédországba emigrált. A háború után 1946-ban tértek
vissza és a Magyar Állami Operaház igazgatója lett 1956-ig.
1952-ben Kossuth-díjas.
26 Székely Mihály
(Jászberény 1901 – Budapest 1963) operaénekes. Magán-úton
tanult énekelni. Amikor a Magyar Állami Operaházba szerződött
22 éves volt. A már nemzetközileg ismert operaénekes 1955-ben
Kossuth-díjas.
27 Palló Imre (Mátisfalva
1891–Budapest 1978) operaénekes. Kolozsváron érettségizett,
majd a budapesti Zeneakadémián tanult 1911–1916 között.
1916-tól haláláig a Magyar Állami Operaház tagja. 1957–1959
között operaházi igazgató. 1949-ben Kossuth-díjas.
28 Koródi András
(Budapest 1922–Treviso 1986) karmester. Budapesten Zeneakadémiát
végzett. 1945-ben a Munkás Karmesterképzőn lett tanár.
1946-ban a Magyar Állami Operaház karmestere, 1963-tól első
karmester. 1960-ban Kossuth-díjas.
29 Mura Péter
(Budapest 1924–Budapest 2010) karmester. Zeneakadémiát végzett.
1942–1944 között az Országos Magyar Izraelita Képzőművészeti
Egyesületben tevékenykedett. 1945–1953 között a Magyar Állami
Operaház karmestere. 1953–1957 között a Miskolci Nemzeti Színház
operatársulatának igazgatója.
30 Gyurkovics Mária
(Budapest 1913– Budapest 1973) operaénekes. Zeneakadémiát végzett.
1937-től évtizedeken át a Magyar Állami Operaház énekesnője.
1951-ben Kossuth-díjas.
31 Pócza Ella (Hévízszentandrás
1911) operaénekesnő, Vaszy Viktor felesége.
32 Angyal Nagy
Gyula (Budapest 1914 – München 1993) operaénekes, Vaszy Viktor
felfedezettje. Az 1930-as években koncertkörúton vett részt
Vaszy Viktorral, majd 1939–1943 között a Kolozsvári Nemzeti
Színház operatársulatának tagja. A háború vége felé a
kolozsvári operatársulat több tagjával együtt Budapestre
települt, és a Magyar Állami Operaházban lépett föl 1956-ig,
amikor a forradalom alatt Németországba távozott.
33 Abonyi Tivadar
(Budapest 1887–Budapest 1968) színész, rendező. 1949–1951 között
a Magyar Állami Operaháznak, 1957–1958-ban a Szegedi Nemzeti
Színháznak a rendezője.
34 Sikolya István
(Budapest 1914–Budapest 1986) operaénekes. 1945-ig a Kolozsvári
Nemzeti Színház operatársulatának tagja. 1945–1949 között
a Szegedi Nemzeti Színházban operaénekes. 1949–1977 között
a Magyar Állami Operaház tagja.
35 Kodály Zoltán
(Kecskemét 1882 – Budapest 1967) zeneszerző, zenetudós, néprajzkutató,
az MTA tagja: Az egyetem mellett Zeneakadémiát is végzett.
1938-ban tiltakozott a zsidótörvények ellen. Hirdette a magyar
kulturális és nemzeti függetlenség eszméjét. 1942-ben nyugállományba
vonult. A háború után meghatározó szerepet vállalt az ország
szellemi újjáépítésében. Nemzetgyűlési képviselő volt.
Kossuth-díjas 1948-ban, 1951-ben és 1957-ben.
36 Csuka Béla
(1893–Szeged 1957) csellista. 1945–19948 között, majd 1957-től
a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának zenésze.
37 Pavlánszky
Edina (Budapest 1916–?) operaénekesnő. 1946-tól a Magyar Állami
Operaház tagja.
38 Gaál Endre
(Titel 1903–) zeneművész, zenekritikus, újságíró. Volt
zeneakadémiai tanár, zenei rovatvezető a Magyar Nemzetnél.
1956-ban külföldre távozott. Egy ideig a Szabad Európa Rádió
munkatársa is volt.
39 Berg Ottó
(1895–Budapest 1974) zenei tanulmányait a budapesti Zeneakadémián
végezte. 1919-től a Magyar Állami Operaház karmestere, közben
évekig a Palestrina Kórus igazgatója volt. 1957 után ismét az
Operaházban karmester.
40 Rubányi Vilmos
(Budapest 1905 – Debrecen 1972) karmester. Zeneakadémiát végzett.
1924–1944 között a Magyar Állami Operaház karmestere.
1945-ben Győrben szervezett zenekart. 1949–1954 között a MÁV
Szimfonikusok Zenekarának karmestere. 1954–1957 között a
Szegedi Nemzeti Színházban karmester.
41 Dósa Máris
(Marosvásárhely 1914– 1980) operaénekes. 1937–1971 között
a Magyar Állami Operaház énekese.
42 Keil Ernő (Johannesberg
1897–?) karmester. Az 1920-as években végzett a budapesti
Zeneakadémián. Utána a Magyar Állami Operaházban karmester. Hívő
katolikusként 1926-tól a Regnum Marianum cserkészcsapat fúvószenekarának
létrehozója és karnagya.
43 Lukács Miklós
(Gyula 1905–Budapest 1896) karmester. Zenei tanulmányait külföldön
végezte, majd 1930–1943 között külföldön vezényelt különféle
zenekarokat. 1943–1978 között a Magyar Állami Operaház
karmestere, közben a budapesti Zeneakadémia tanára.
44 Tóth Lajos
karnagy a Szegedi Nemzeti Színházban.
45 Maleczky Oszkár
(Budapest 1894–Budapest 1972) operaénekes. Zeneakadémiát végzett
1925–1927 között. A Magyar Állami Operaház énekese.
1957-ben Kossuth-díjas.
46 Bozó Gyula
(Szeged 1913–) díszlet és jelmeztervező volt 1945 után a
Szegedi Nemzeti Színháznál, 1949-től budapesti színházaknál.
(Vége)
Bálint László
|