2012.10.19.
Piaf igazságai
A lélek a túlvilágon,
maga sem tudja, mit keresve, bolyongani kénytelen, amíg a földön
valaki akad, aki élete igazságát megtalálja és kimondja.
Akkor aztán megnyugszik szegény, mert tudja, hogy amit keresett,
az megvan.
Még javában
tartott az előadás, amikor ez a gondolat otthonra lelt tudatában.
Nem a sajátja
volt, hanem Hamvas Béláé. Mégis a sajátjának tekintette,
mert ennek a jegyében élt és írt. Vagyis csak szeretett volna,
de mindenesetre azzal áltatta magát, hogy mialatt elbeszél egy
sorsot, egy történetet, egy anekdotát, médiummá válik és ha
a benső mosoly felderül benne, talán nem volt hiába, amit
tett, és nem kell megbánnia semmit sem.
A színésznő külsőleg
egyáltalán nem hasonlított Édith Piafra, aki mindössze
142 centiméter
magas és alig
40 kilogramm
volt. A benső átlényegülés mélysége azonban megdöbbentette
Otcsenás Pétert.
Nem csupán arról volt szó, hogy a magas, karcsú
asszony, aki történetesen színésznőként elbűvölő drámai
alkat, szépséges hangján megidézi a tragikus sorsú énekesnőt.
Attól kezdve, hogy színpadra lépett, lebegni és rezegni
kezdett a levegőben valami megmagyarázhatatlan csoda. A régi színházi
emberek talán úgy mondanák, hogy angyal szállt a levegőben.
Csupán a dalok, az ihlető harmonikaszó, a vonzó külső, a sötét
estélyi ruha, a színészi rutin kevés lett volna ehhez. Valahol
egy mennyei színpadon, ahonnét a katarzis tüze, kifényesíti a
lelket, maga la mome is énekelt ugyanakkor, amikor a magyar színésznő.
A két színpad egymásba nyílt, egyik törékeny test a másikat
hordozta, s boldog-boldogtalan golgotájuk felett gyönyörű
sanzonoktól zengett az égbolt. Az most mindegy, hogy a „veréb”
lelke költözött a színésznőbe, vagy fordítva, hiszen amikor
igazából megismerni vágyunk valakit elmosódnak a testi határok,
s idővel nem tudni, hol végződünk mi és hol kezdődik a másik.
Egységélmény ígérete vonz az ismeretlen vidékre, melyről
hamarosan kiderül, nemhogy ismerős, valójában a miénk,
csakhogy édentől keletre, ahol számkivetve élünk, elfeledkezünk
róla.
Otcsenás Péter látta
már a színésznőt más darabokban is, hallotta énekelni is őt,
és igazán elszégyellte magát, amiért nemrégiben még nem
tudta Édith Piafként elképzelni. Talán elfelejtette, hogy a színpad
éppen attól válik varázslatosan szent hellyé, hogy a világot
jelentő deszkákon megszűnik a hús-vér valóság, megteremtődik
az illúzió, melyben minden valóra válhat, amiben igazán
hiszel. Zavarban is volt amiatt, hogy nem tudta elképzelni a színésznőt
Piafként, pedig ha belülről is rápillant, nem csak kívülről,
akkor felfedezi, hogy már régóta bebocsátást kér benne az énekesnő
lelke, hogy végre kimondassék tragikus életének igazsága.
Szerencsére megérezte ezt a színésznő partnere, egy nem kevésbé
tehetséges színművész, akivel Piaf önéletrajzi könyvét
felhasználva, megteremtették ezt a zenés monodrámát, Párizs
hídjai címmel.
A hírlapírónak
elég volt belepillantania az apacsnak öltözött, szakállas
harmonikás vagabund szemébe, vagy engedni, hogy a sanzonok szárnyain
a magyar la mome magával ragadja az időtlenbe, és nem lehetett
vitás: nem két művész talált rá Piafra egy kávéházi
asztalnál, amikor megálmodták ezt a csodát, hanem Piaf talált
rájuk valahol az öröklét határmezsgyéjén.
Éppen ők
kellettek neki, két magyar színész, akiknek a nevére eddig nem
teltek meg az előadótermek, mert nem adták el a lelküket, hogy
ország-világ ismerje őket a sorozatokból, meg a bulvárlapokból.
Ők ketten lettek kiválasztva, hogy kimondják a kimondhatatlant:
az igazságot, ami igazából nem is Édith Piafé, hanem
mindannyiunké.
Az ő sorsának üzenete,
mint minden tragikus hősnőé, az volt, hogy szenvedéseinek
tanulságaiból részesedjünk. A tanulság pedig az, hogy az
ember önvalója szerint nem bűnös. A lélek tiszta marad akkor
is, ha a kéz, a szem, a végtag, a félelem vagy a vágy bűnre
hajlik. Az igazságot rá kell bízni Istenre, aki tudja, mi az
igazság, s nem büntetni, de gyógyítani akar. És a gyógyulás
ha fájdalmas is, de elkerülhetetlen. Ami egyszer megtörtént,
azt lehetetlen megváltoztatni, de a traumákhoz való viszonyulás
megváltoztatható, mert nemcsak rossz történik az emberrel,
hanem jó is, és az abból táplálkozó szeretet által minden
megváltható.
Borbély László
|