2012.10.19.
A Heidelbergi Káté külföldi és
magyar szemmel
Berekfürdőn
zajlott október 7-9 között – mintegy felkészülésként a
2013-as ünnepi évfordulóra – az Európában élő református
egyháztestek képviselőinek regionális konzultációja. A határokon
átívelő ünneplést, illetve a hitvallás jelentőségét kívánta
megvilágítani a berekfürdői regionális konzultáció, amelyről
két résztvevő: Pólya Katalin, a Szlovákiai Református
Keresztyén Egyház delegáltja és Gerrit Jan Beuker, a
Niedersachseni Evangélikus-Református Egyház zsinati titkára,
Laar városának lelkipásztora számolt be a reformatus.hu-nak.
2013-ban lesz a Heidelbergi Káté, a reformátusok közös,
nemzetközileg is elfogadott hitvallási iratának, szimbólumának
450. évfordulója. Európai partneregyházakkal, valamint az Európai
Protestáns Egyházak Közösségében ennek értelmében már
konkrét feladatok fogalmazódtak meg a közös emlékezés jegyében.
A Heidelbergi Káté
református egyházunk öröksége – nem csupán olyan örökség,
amit az ember átvesz az atyáktól, majd továbbad a fiaknak,
hanem olyan, amit neki magának is mindig újra fel kell fedeznie,
át kell gondolnia. Ebben a szellemben zajlott az Európában élő
református egyháztestek képviselőinek regionális konzultációja
– olvasható Pólya Katalin beszámolójában.
A konferencia teológiai
alapvetését Mattias Freudenbergnek, a saarlandi egyetem lelkész-professzorának
előadása adta meg: „A Heidelbergi Káté teológiája, mint a
teológia és hitvallás alapja ma". Elhangzott, hogy a 16.
és a 17. században a Heidelbergi Káté képes volt betölteni
azt a teológiai és katechetikai feladatot, amely létrejöttét
meghatározta: felelősségteljes, biblikus alapokat kínált, és
az egyén hitének megerősödését szolgálta. De vajon
megmaradt-e ez a szerepe mindmáig? Akkor, amikor az emberek nem a
vígasztalást, hanem az élet értelmét keresik, amikor önmagukban
a jót, a humánust látják, és nem akarnak az ember nyomorúságáról
hallani... Ha elolvassuk, vagy felidézzük a káté első kérdés-feleletét,
rögtön nyilvánvalóvá válik, az, ami az egész hitvallási
iratot áthatja, s ami mindenkori aktualitását adja: a krisztológiai
kiindulópont. A teljes káté Jézus Krisztusra mutat, mint aki
Minden mindenekben.
A hitvallási
iratunkban fellelhető etikai aspektusokra Ferencz Árpád,
debreceni rendszeres teológiai tanár világított rá „A
Heidelbergi Káté etikája, mint a morális ítéletalkotás
alapja és irányvonala" című előadásában. Elmondta,
hogy a káté támpontokat nyújthat a mai református egyház számára
is, amennyiben keresztyén voltát nem kívánja elpszichologizálni.
Már az első kérdésben nyilvánvalóvá válik, hogy az ember
egyetlen lehetősége – életében és halálában –
kiszabadulása az örökös önmagába zárkózásból, önmaga körül
forgásából Krisztus által. Éppen ezért etikája ugyanúgy,
mint teológiája, krisztocentrikus. Krisztus általi megváltásunkból
értelemszerűen következik ugyanis a szívünkben fakadó hála.
A káté etikájának kulcsszava tehát a háladatosság, hiszen
minden cselekedet alapját ez határozza meg. A hálából való
engedelmesség Isten akaratának – a teljes emberi élet ősi
sajátja. Engedetlensége pedig ősi ellenállása. Másrészt
viszont, ha részesei vagyunk Krisztus testének és hármas tisztének,
nem csak tisztességünk, hanem felelősségünk is van. Éppen ezért
a Heidelbergi Káté másik fontos etikai vonatkozása az ember
felelőssége Isten előtt. Tudnunk kell azonban, hogy a káté
semmiképpen sem nevezhető rendszeresen kifejtett, tételes
etikakönyvnek, sokkal inkább határokat szab, azáltal, hogy a
hitet és a cselekedeteket összekapcsolja.
A 450 éves káté
újrafelfedezésének jegyében végül Martin Filitz, halle-i
lelkész „A Heidelbergi Káté, könyv hitről és életről"
című előadását hallgathattuk meg. Katekizmusunk bizton nem
egy könnyed olvasmány. Munkát igényel, hiszen az embert önmagával
szembesíti. Ezért nem is olyan, mint egy cikk az újságban,
amely másról, másokról szól. Ezt a szerepét pedig azért töltheti
be, mert a Szentíráson alapul, mondhatni egyfajta bibliamagyarázatos
kézikönyv. Nem véletlen, hogy a káté szerzői az egyes
hitvallási tételeket vonatkozó igehelyekkel támasztották alá:
meglehet, hogy a későbbi nemzedékek másképpen olvassák –
de aki ellentmond neki, csakis a Szentírás alapján teheti.
Mindamellett teológiai vonatkozásán túlmutat személyes
hitvallási jellege. Elsőrendű célja nem egy objektív istenkép
közlése, hanem az Istennel való személyes kapcsolat, a „szívbéli
bizalom" kimunkálása. A hitvallásban való részesedést kívánja,
azaz hogy én olvasóként, csatlakozzam annak megvallásáshoz,
nyomorúságom sosem nagyobb Isten megváltó kegyelménél.
A Heidelbergi Káté
tehát nem receptkönyv, nem is törvénykönyv, nem ad konkrét
útmutatást arra nézve, melyek a háladatosság gyümölcsei,
melyik konkrét helyzetben hogy kell döntenünk, hanem irányt
mutat, határokat szab.
Jó volt látni,
hogy az európai református egyháztestek bár eltérő társadalmi,
szociális háttérben élnek, eltérően viszonyulnak magához a
Heidelbergi Kátéhoz, közös céllal és perspektívával néznek
az elkövetkező jubileumi év felé: fontos hitvallásunkat meg
kell őriznünk, a benne rejlő értékeket újra fel kell fedeznünk,
hogy ne csupán egy muzeális értéket, hanem a személyes hit
megvallásának fontosságát tudjuk továbbadni gyermekeinknek
– zárja írását Pólya Katalin.
Külföldi benyomás: hit és nemzetiség szoros kapcsolata
A konzultáció
első témája a Heidelbergi Káté teológiája volt, Matthias
Freudenberg, saarbrücken-i professzor a káté krisztológiáját
emelte ki, a hangsúlyt, ennek értelmében az egyház prófétai,
papi és királyi szolgálatára helyezve – kezdi beszámolóját
Gerrit Jan Beuker.
Befelé irányuló
önkritika és kifelé irányuló éberség: egy politikai és
szociális értelemben egyformán elkötelezett egyháznak ezek az
ismertetőjegyei. Az egyház a megbocsátás által él és vállal
részt Jézus Krisztus szolgálatában, az emberekhez való
szeretetteljes odafordulásban és a világért való imádságban.
Akkor, amikor az egyházban a lelkész-centrikusság és a
szubjektivizmus egyre nagyobb teret kap, ennek a reformátori
gondolatnak a felidézése elengedhetetlen.
Szó esett a hit
és nemzetiség Magyarországon tapasztalható szoros kapcsolatáról.
Ellentétben a katolikus spanyolokkal, Hollandiában ez a két
dolog egymással szemben áll. Magyarországon egyre több református
templomban megtalálható a nemzeti lobogó – hasonlóképpen az
Amerikai Egyesült Államokhoz –, ami viszont Németországban
teljesen elképzelhetetlen.
Megdöbbentő volt
hallani a kárpátaljai lelkipásztor beszámolóját, aki
elmondta, hogy az 1990-es évekig a Heidelbergi Kátét a családokban
kézzel írták le és úgy tanulták. A református Kárpátalja
számára a Heidelbergi Káté a mai napig a legfontosabb tankönyv.
A Heidelbergi Káté
80. kérdése a katolikus eukarisztiát súlyosan elítéli. Ez az
egyetlen „politikai" felelet a Kátéban – melyet csak a
második kiadásba foglaltak bele a választófejedelem nyomására.
Néhány évtizede ezt a Német Református Szövetség egy lábjegyzetben
kiegészítette a következőképpen: „Ez az elutasító válasz
400 évvel ezelőtt fogalmazódott, amely, mind nyelvileg, mind
pedig tartalmilag ebben a formában nem áll meg."
A „kárhozatos bálványimádás" az egykori
szocialista országokban állami nyomásra nem szerepelhetett a szövegben.
Magyarországon a mai napig éles vita folyik erről a két
kifejezésről.
Bölcskei Gusztáv
püspök elmondta, hogy a 80. kérdés-felelet teljes szövege
revideálásra került, sőt a Heidelbergi Káté új magyar fordításáról
is döntöttek a Zsinaton. Folyamatban van a káté új szlovák,
szerb, horvát és román nyelvű fordítása is. Bölcskei Gusztáv
beszámolt továbbá az egyház-állam jelenlegi viszonyáról,
valamint a magyarországi ökumenikus kapcsolatok nehézségeiről.
Debrecen városával, a Református Kollégiummal, valamint a
Nagytemplom történelmével való ismerkedés mély nyomott
hagyott a résztvevőkben.
A konzultációnak
ez a napja a Heidelbergi Káté etikai útmutatásáról szólt.
Ferencz Árpád, a debreceni teológia adjunktusa előadásában
az erkölcsi véleményformálás irányelveit próbálta megvilágítani
a kátéban. A Heidelbergi Káté etikája az Istenről szóló
tanításban és a krisztológiában gyökerezik. Ennek az etikának
van egy eszkatologikus iránya van, amely elsősorban a
parancsolatokkal összefüggő hálaadásról szóló részből érthető
meg. A jócselekedetek a 91. kérdés-felelet szerint „Egyedül
azok, melyek igaz hitből... egyedül az Ő dicsőségére történnek."
Az előadó beszélt az engedelmességről, majd a szabadságról.
„A szabadság felelősség" – mondta, „az emberek
egyetlen jócselekedete a hit, az pedig nem más, mint Isten ajándéka.
Könnyű valamit megtiltani, de nehéz azt elmagyarázni, hogy
Isten mit kér tőlünk. A 37. kérdés-felelet egy szép krisztológiai
gondolatot hoz az etikai kérdések kapcsán: ha Krisztus „testünket
és lelkünket az örök kárhozattól megszabadította",
annak milyen következményei lehetnek az életünkre és
gondolkodásunkra nézve?
A harmadik napon
Martin Filitz halle-i lelkész a Heidelbergi Kátéról, mint a
református gyülekezetek hit-és tankönyvéről beszélt. „A Káté
nem arról szól, hogy mit gondolunk mi Istenről, hanem arról,
hogy én Istennel kapcsolatban vagyok és maradok". A káté
aktuális hitvallásra buzdít. Nem tudja a mi személyes hitvallásunkat
helyettesíteni. A hálaadás etikája nem csak teológiai kérdés.
Nem létezik szabadság anélkül, hogy ne foglalkoznánk azzal,
ami minket korlátoz és akadályoz. A káté egy „teológiai tájékozódási
keret", ahogy Martin Filitz fogalmazott.
A beszélgetés
során a káté és a zsoltárok szövege közötti párhuzamokról
esett szó. Mindkettőben kifejezésre jut a megtört és a
megvigasztalt „egyén" – olvasható Gerrit Jan Beuker
beszámolójában.
Szöveg: Pólya
Katalin, Gerrit Jan Beuker
(forrás:
reformatus.hu)
|