2012.10.19.
Sok képzés rossz hatásfokkal,
nem a piaci igényeknek megfelelően történik
Arra bíztatjuk a kormányt, hogy radikálisan nyúljon hozzá a
felnőttképzés rendszeréhez
A
hírekben hallani, hogy egyre több nyugati cég bővíti
magyarországi kapacitását. Viszont arról is panaszkodnak
lapunknak a nyugati megyék településeinek polgármesterei, hogy
sokszor nincs olyan szakképzett munkaerő, amelyre szükségük
van a nagyobb cégeknek. Közben Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági
Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára
jelezte: a kormány átalakítja a szakképzés rendszerét, és
azt tervezi, hogy fokozatosan bevezeti a 9. évfolyamtól kezdődő
hároméves szakiskolai képzési rendszert. Parragh Lászlót,
a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökét arra kérem,
hogy ossza meg olvasóinkkal azt, miért szükséges a szakképzési
modell átalakítása, s milyen volt a rendszerváltás után időszak
szakképzés-politikája.
–A kereslet-kínálati
oldalt vizsgálva az derült ki, hogy nem áll rendelkezésre az a
szakmunkás-tudás és szakmunkás-szerkezet, amire a piac igényt
tart. Ezt számtalan visszajelzés erősíti meg, és ön is tett
erre utalást. Másrészt a statisztika alátámasztja, hogy a
szakképzés jelenlegi rendszere nagyon rossz hatásfokkal működik.
Annyira, hogy a beiratkozóknak mindössze 1/3-a helyezkedik el a
szakmájában, 1/3-a lemorzsolódik az első két évben ,és
jelentős része soha nem helyezkedik el az adott szakmában. Ebből
következik, hogy az oktatás szerkezetét is át kell alakítani,
s erre nagyon bevált az a német képzési modell, ami Németországban,
Ausztriában és Franciaországban működik. Mi ennek a modellnek
az alapján próbáljuk meg újjászervezni a magyar szakképzést.
A lényeg, hogy a szakiskolában, a szakmunkásképzőben elsődlegesen
a szakmára koncentrálnak, a szakmai tudást sajátítják el.
Mindez csak részben történik az iskolában, mert a gyakorlati
oktatás főleg valódi munkahelyen történik. Tehát kivisszük
a tanulót az iskolapadból a gyakorlati helyre. Ez az, amit
nagyon régen várnak tőlünk a cégek, s most megvalósulni látszik.
Igaz, hogy túlságosan
elméletorientált volt a szakmatanulás?
–A jelenlegi
rendszerben négy éves volt a szakiskola. Ebből az első kettő,
az életkor miatt, döntően elméleti tudásról szólt. Azt
mondták, hogy nem szabad kizsákmányolni a gyermekeket..
Pontosan a két év „pedagógiai elfekvője” miatt ment el sok
gyereka szakiskolából, mert nem volt gyakorlati képzés. Az új
rendszer szerint három év a szakiskola, és már az első évben
van gyakorlat. A szakmai tudás elsajátítása pedig 2/3 –át
teszi ki az egész tananyagnak.
Ma sokan lenézik, elutasítják a fizikai munkát. Egy
sztereotípia szerint, szakiskolába csak a gyenge szellemi képességűek
mennek. Mennyire szükséges a szakiskola presztízsének helyreállítása?
–Egy nagyon rossz
felfogásra mutatott rá, és sajnos a magyar társadalomban erősen
jelen van az a szemlélet, miszerint ne koszoljuk össze a kezünket,
s ne kelljen kétkezi munkát végezni. Ez egy szemellenzős
magatartásforma, mert egy társadalom nem tud csak fehérgallérosokra
épülni, mert akkor összeroppan. Ezért az a helyes, ha a
szakiskolákba és a szakmunkásképzőkbe járók számát megnöveljük,
és ennek a két intézménynek a presztízsét is helyreállítsuk.
A szakiskolák megbecsültsége folyamatosan nő, már csak azért
is, mert több szakmában biztosabb a jövedelem, s ha valaki jó
szakmát jól tanult meg, nagy eséllyel elhelyezkedik, és komoly
középrétegbeli egzisztenciát képes felépíteni. Ez oly
annyira igaz, hogy egyre nagyobb azoknak a száma, akik érettségit,
vagy felsőfokú végezettséget szereznek, de miután rájönnek,
hogy ezzel nem tudnak hasznosulni, sikeresek lenni, kitanulnak egy
szakmát. Különösen igaz ez Nyugat-Magyarországon, ahol többen
Ausztriába mennek ki dolgozni, ahol a szakmunkást még jobban
megfizetik mint nálunk.
Az érettségi és a diploma utáni szakma elsajátítás
már a felnőttképzéshez tartozik. Sokan ilyenkor a különböző
OKJ-tanfolyamokra iratkoznak be. Ezeknek a rendszerét is át kéne
alakítani?
–Azt gondoljuk, hogy
a felnőttképzés rendszerét gyökeresen át kell alakítani, de
ami a szakképzést illeti, ott már elindult egy változás a
szabályok megváltoztatásával. Most azok bevezetése zajlik, és
2013 . szeptember 1-jével minden területen érvényessé válik
az a szakképzést érintő szabályozás, amit most megteremtettünk.
A felnőttképzés rendszerében nagyon sok képzés rossz hatásfokkal,
nem a piaci igényeknek megfelelően történik. Ennek eredménye,
hogy kifolyik a pénz a rendszerből, holott a költségvetésből
100 milliárdos nagyságrendeket áldozunk az ilyen munkaerőpiaci
eszközök támogatására. Arra bíztatjuk a kormányt, hogy
radikálisan nyúljon hozzá a felnőttképzés rendszeréhez is,
és úgy gondolom, mindez be is következik. Természetesen, mint
mindenben, itt is nagyon sok érdek sérül, hiszen korábban ezek
kiépült rendszerek voltak, kiépült részletmechanizmusokkal.
Amikor bejelentették a szakképzés átalakítását
egyik internetes portálnak ezt mondta egy borsodi szakképző
iskola igazgatója: „jelenleg az általános iskolákból érkező
diákok négyötöde funkcionális analfabéta, gyakorlatilag nem
lehet őket tanítani. Másfelől pedig nincsenek cégek, amelyeknél
később elhelyezkednének.” Mi erről a véleménye?
–Nem állítom, hogy
nincs olyan, hogy funkcionális analfabétizmus, de esetünkben a
közoktatásban, az általános iskolai oktatásban kell olyan
reformokat hozni, ami ezt a problémát feloldja. Az nem megoldás,
hogy a szakiskolát teszik felelőssé az írás-olvasásra való
tanításért. Nem tolhatjuk a problémát eggyel feljebb. A
magyar iskolarendszert sajnos ez a metódus is jellemzi,
gondoljunk a nyelvtudásra – az egyetemet végzők egyharmada
nem kapj meg a diplomáját megfelelő nyelvvizsga papír hiányában.
Szerintünk a nyelvtanulást már az általános iskolában el
kell kezdeni…A felvetés másik részére a válaszom, hogy a cégek
körében egyre nő az igény arra, hogy tanulót
foglalkoztassanak, és a szabályozó rendszert azirányban próbáljuk
mozdítani, hogy a cégeknek is érdeke legyen a tanulók alkalmazása.
Bizonyára ehhez „hozzánő” a kapacitás. Mindez a kamara számára
komoly feladatot jelent, de megbírózunk vele.
A kamara miként vállalt
szerepet a duális rendszer kialakításában?
–A szakképzés felügyelete került a kamarákhoz, ami
sok mindent foglal magában. Egyrészt az OKJ-remdszer átalakítását,
ami megtörtént, mert gyakorlatilag felére csökkentettük az
OKJ-ban lévő kimenetek számát. Emellett a tananyag tartalom
szabályozásában is közreműködünk, mi mondjuk meg, milyen
szakmai tartalom legyen a szakiskolákban. A kamara tagjai vizsgáztatnak
is, míg a megyei képzési bizottságokba – melyek a szakképzés
irányait határozzák meg –a kamarák delegálják az elnököket.
A legfontosabb, hogy a duális képzés rendszerén belül mi működtetjük
a tanuló-szerződéshálózatot, és felügyeljük is azt. Tehát
mi tartjuk a kapcsolatot az iskola, a család, a gyermek és a
gyakorlati képzőhely között. Mindez nagyon fejlett rendszernek
ígérkezik, és reméljük, hogy az eredmények egy-két éven
belül minket igazolnak.
Medveczky Attila
|