2012.10.19.
Visszásságok a kvótakereskedelemben
Az emisszió
kereskedelemben hatósági ellenőrzést végző felügyelőségek
megerősítését szorgalmazta a Vidékfejlesztési Minisztérium
környezetügyért felelős államtitkára egy szeptember 24-ei
budapesti rendezvényen. Szerkesztőségünk vendége Dr. Illés
Zoltán környezetügyért felelős államtitkár.
Kezdjük egy fogalmi tisztázással, már csak azért
is, mert környezetünk védelme sajnos nem kap elég teret a napi
sajtóban. Azt olvasom, az emisszió kereskedelem fogalma alatt a
szén-dioxid-kibocsátási kvóták kereskedelmét értjük.
Hogyan is alakul ki a kvóták piaca?
–Mielőtt megválaszolom a kérdést, a felvetésére
reagálok: úgy látom, hogy nagyon sokan – nem csak Magyarországon,
hanem világszerte – a környezet-és természetvédelem ügyét
akkor tartják igazán fontosnak és vállalják föl, amikor az
„ínség”jelentkezik. Ha valaki kiköltözik a zajos, zsúfolt
városból egy erdő szélére, és rá néhány évvel ott egy
autópályát akarnak építeni, akkor az illető lesz a
legnagyobb környezetvédő. Másik példa: ha valakinek a gyerekéről
kiderül, hogy asztmás, rögtön környezetvédővé válik.
Vagy: ha a nitrát-szennyezett víztől a csibék elpusztulnak,
akkor a gazda máris zöldpárti lesz. Tény, hogy a legtöbbször
a saját érdekeinket nézzük, de azt is ki kell jelenteni, hogy
többszázezer ember él hazánkban környezettudatos módon. Egyrészt,
mert tapasztalták a problémákat, másrészt belátják, hogy ha
nem törődnek a környezetükkel, az azonnal visszaüt rájuk, és
áttételesen az egész világot befolyásolja. S így el is érkeztünk
a klímaváltozás ügyéhez. A klímaváltozás okozói pedig mi
, emberek vagyunk. Az elmúlt 100-150 év ipari fejlődése eredményezi
azt a környezetpusztítást, környezetszennyezést, többek között
levegőszennyezést, amelynek következtében megváltoznak a környezeti
viszonyok. Így a szelek járásai, azért, mert a légkörbe
olyan anyagok halmozódnak föl, melyek „csapdába ejtik” a
napsugarakat – ezt hívják üvegháztartásnak. Az üvegházhatású
gázok „lefelé” átengedik a napsugárzást, de nem engedik
át a földfelszínről „felfelé” haladó hősugárzást. A
magas légkörben lévő szennyező anyagok mind andropogén,
emberi eredetűek; az emberi közlekedésből, az energiatermelésből,
a gyártásból fakadóan. Így megváltoznak a szelek, és ezáltal
a felhők járásai is – nincs
tavasz és ősz, hanem hirtelen jön a kánikula, és hirtelen köszöntenek
be a mínuszok. Vagy árvíz van, vagy aszály. Tehát igen szélsőséges
az időjárás. Az egész vízügyi rendszer úgy alakult ki az
elmúlt 150 évben, hogy lecsapolták a folyóvizeket. Mi Európában
a „lavór mélyén” helyezkedünk el, és mégis az volt a cél,
hogy gyorsan lefollyanak a vizek, így minél több föld legyen
gabonatermesztésre. A gabonából pedig etettük a jószágokat,
és a bécsi piacon „lábon” adtuk el a marhát. Hiszen akkor
Nyugat-Európában az ipari forradalom következtében gazdagabbak
lettek az emberek, és több és jobb minőségű hús jutott a jómódúak
asztalára. Közben szabályoztuk a Tiszát, lecsapoltuk a
mocsarakat, megváltoztattuk a természet rendjét –nem csak mi,
magyarok – a pillanatnyi anyagi haszon miatt. Ennek lett a következménye
a klímaváltozás, az aszály és az árvíz. Éppen ezért globális
szinten azt találták ki, hogy mi lenne akkor, ha meghatároznák
azt, hogy minden egyes országban mennyi széndioxidot szabad
kibocsátani. A tudósok megállapították, ha ilyen ütemben növekszik
a kibocsátás, akkor adott ponton túl visszafordíthatatlanná válnak
a viszonyok, és még szélsőségesebbé válik az időjárás.
Remélem, hogy nem következik be a tudósok jóslata, miszerint
száz év múlva Tunézia hőmérséklete és vízrajzi viszonyai
lesznek jellemzőek Magyarország területére. Hiszen akkor változna
a társadalom annak szokásaival együtt. Tehát hosszas tárgyalások
után megegyezés született arra, hogy mely országnak mennyi szén-dioxidot
lehet kibocsátania. Majd azt is ki kellett számítani, hogy azt
a bizonyos engedélyezett mennyiséget hogyan bontjuk le pl. a pécsi,
a mátrai erőműre, vagy a Hajdú Tej kibocsátására. Az utóbbi
villamos áramot használ, és annak előállításához kötődik
a szén-dioxid kibocsátás. Tegyük fel, hogy a tejüzem megújítja
a technológiáját, így kevesebb villamos energiát használ a jövőben.
Így a megspórolt szén-dioxidot eladhatja. Létrejött az
emisszió kereskedelem, és annak európai színterű tőzsdéje,
ahol a bizonyos egységeket tonnára lebontva pénzért cserélni
lehet.
A tőzsdén tehát visszaélések is lehetnek?
–Mindent, amit az ember feltalált, jóra és rosszra is
lehet használni. Így az emissziós tőzsdén is lehetnek visszaélések.
Erre egy példa: adott cég felkeres egy üzemet azzal, hogy
lecseréli ingyen a technológiáját, de utána a beruházást végző
cég árulja az üzem kvótáit, hogy meglegyen a haszna. De mi
van akkor, ha a cég azt mondja, hogy a technológia drágább a
valóságosnál, és drágábban adja el a kvótákat, és akkor
extra profithoz jut? Az is a csalás egyik módja, hogy a cég leírja
mi minden van a technológiában, s ezt vissza is igazolja az az
üzem, ahol a beruházás megtörtént, de közben mindez hazugság,
mert valójában nem
tartalmazza a technológia a feltüntetett elemet. Felelőségem
teljes tudatában állítom, hogy ebben a rendszerben, összeurópai
szinten, jelentős nemzeti nyomozó hatóságok komoly erőfeszítéseket
tettek a csalások feltárására és a bűncselekmények elkövetőinek
börtönbe juttatására.
2010, a
kormányalakítás után, áttekintettük a rendszert és felvetődött
a csalás, a pénzügyi fegyelem megsértése, és egyéb más bűncselekmény
gyanúja. Az említett, szeptember 24-ei konferenciát az Országos
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség
szervezte. Ez a főfelügyelőség elsőfokú hatóság és közigazgatási
eljárásban az alárendeltségben működő 10 környezetvédelmi,
természetvédelmi és vízügyi felügyelőség – területi
szerv– felettes, valamint felügyeleti szerve. A másodfokú
szerv a főhatóság, ami felett a kormányzatnak nincs irányítási
jogköre, csak iránymutatási. Ez a főhatóság kapta meg a korábbi
magyar kormányoktól, az EU kezdeményezésére, a kvótakereskedelemmel
kapcsolatos ellenőrzőfunkciók végrehajtását. A mostani tárcaleosztás
szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik a klímaügy
és a kvótakereskedelem ügye, de a kvótakereskedelem ellenőrzése
a már említett két felügyelőség hatáskörébe tartozik. A főfelügyelőség
számtalan alkalommal leállította a kifizetéseket, mert felvetődött
a gyanú, hogy az állítások csaláson alapultak. Meg kell erősíteni
az ellenőrzését azon projekteknek, melyekre hivatkozással
egyesek szeretnék elismertetni elvégzett munkájukat és ellentételezésképpen
a kvótákat megkapni, és azokkal kereskedni.
Elegendő
megfelelően képzett szakember dolgozik az ellenőrzésben?
Hiszen újdonságról van szó.
–Nem csak új, hanem bonyolult és virtuális a
rendszer. Ezt a rendszert csak egy szűk kör képes átlátni, és
a bele tartozók alkalmasak arra, hogy éljenek, vagy éppen hogy
visszaéljenek ismereteikkel. Tehát növelni kéne az ellenőrzésben
lévők számát, de felvetődik a kérdés: ki ellenőrzi az
ellenőröket? Így ezt a kérdést is meg kell oldani. Most az a
helyzet, hogy a cégeké a haszon, miközben az államnak csak kötelezettségei
vannak az üggyel kapcsolatban. Ilyen kötelezettség az ellenőrök
továbbképzése, útiköltségeinek fedezése.
Mi akkor a megoldás?
–Egyelőre az, hogy ahol felvetődik a bűncselekmény
gyanúja, nem engedélyezi a főfelügyelőség a kifizetéseket
és megindul a nyomozás. Mindez lelassítja a rendszer működését,
de ennek így kell lennie, hogy megakadályozzuk a csalások tömkelegét.
Medveczky
Attila
|