2012.10.19.
Válasz az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság
kritikájára
Mind az idegenrendészeti, mind a menedékjogi eljárás szoros bírósági
kontroll alatt áll
Az ENSZ Menekültügyi
Főbiztosság a közelmúltban megjelentette honlapján állásfoglalását
azon menedékkérőkkel kapcsolatban, akik Szerbián keresztül érkeztek
Magyarországra, majd ezt követően ismeretlen helyre távozva,
az úgynevezett dublini eljárás keretében kerültek vissza hazánkba
az Európai Unió egy másik tagállamából. A nemzetközi
szervezet kifogásolja a magyar menekültügyi hatóság azon
gyakorlatát, miszerint a fenti körbe tartozó menedékkérőkkel
szemben a magyar hatóságok szisztematikusan kiutasító döntést
hoznak, őrizetet rendelnek el és rendelkeznek ezen külföldiek
Szerbiába történő kitoloncolásáról. Ez a gyakorlat azon
alapul, hogy a menekültügyi hatóság Szerbiát biztonságos
harmadik országnak tekinti, tehát az érintett menedékjog iránti
kérelmének előterjesztésére ott is lehetőség lett volna.
A
magyar gyakorlatot érintő kritikai állásfoglalással
kapcsolatban mindenekelőtt azt kell hangsúlyozni – mint azt
Magyarország korábban már többször is kifejtette –, hogy a
menedékjogi és az idegenrendészeti szabályok egymásra épülő
rendszerének alkalmazása biztosítja azokat a menedékkérőket
megillető garanciákat, amelyek érvényesítésére hazánk a
nemzetközi jogi normákkal összhangban kötelezettséget vállalt.
Azt is figyelembe kell venni, hogy mind az idegenrendészeti, mind
a menedékjogi eljárás szoros bírósági kontroll alatt áll,
az ügyfél mindkét eljárásban egymástól függetlenül
jogorvoslattal élhet, amely adott esetben kiterjed a kitoloncolás
végrehajtásának felfüggesztésére is.
A
közzétett állásfoglalás egyebekben olyan jogalkalmazási kérdést
érint, amely többek között az ENSZ Menekültügyi Főbiztossággal
folytatott párbeszéd következtében hónapokkal ezelőtt már
számos ponton módosításra került. A magyar hatóságok a hatályos
jogszabályok keretei között 2012. június 15-től kezdődően a
dublini eljárás keretében visszakerülő külföldiek menedékjog
iránti kérelmét minden esetben érdemben megvizsgálják. Az
eljárás időtartama alatt főszabály szerint a kérelmezőt a
hatóság nyitott befogadó intézményben helyezi el, és biztosítja
számára az alapvető létfeltételeket.
Az idegenrendészeti
őrizetet kizárólag olyan dublini eljárásban visszavett külföldivel
szemben rendeli el a hatóság, akinek Magyarországon benyújtott
kérelme a menekültügyi eljárás érdemi, jogerős elutasításával
zárult, és akinek az ügyében korábban az idegenrendészeti
hatóság is kiutasító döntést hozott. Ebből következően
nem helytálló az állásfoglalás azon megállapítása, hogy a
dublini eljárásban visszavett menedékkérők esetében a hatóság
szisztematikusan személyes szabadságot korlátozó kényszerintézkedést
alkalmaz és dönt a Szerbiába történő visszatoloncolásukról.
Kifogásolja
az állásfoglalás továbbá azt a magyar joggyakorlatot is, hogy
a más tagállam által visszaadott külföldieknek a magyar hatóság
előtt is meg kell ismételniük menedékjog iránti kérelmüket,
függetlenül attól, hogy azt a másik tagállamban már előterjesztették.
Ez a hatályos menedékjogi törvény rendelkezésein alapuló
gyakorlat nem tekinthető egyedi megoldásnak, hiszen ugyanez
jellemzi az uniós tagállamok többségét, és összhangban van
a vonatkozó nemzetközi és uniós normákkal is.
Megalapozatlan
az a vélemény, amely problematikusnak tartja az őrizetben lévő
külföldiek menekültügyi eljáráshoz való hozzáférését,
ugyanis ezt számos intézkedés biztosítja. Az őrzött szállásokon
többek között többnyelvű tájékoztató kiadványok állnak
rendelkezésre a menekültügyi eljárásról, emellett az
ingyenes jogi segítségnyújtás is biztosított. A külföldi a
menedékjog iránti kérelmét bármikor előterjesztheti, és
valamennyi hatóság – így különösen a külföldivel első
alkalommal kapcsolatba kerülő idegenrendészeti hatóság – köteles
e kérelmeket haladéktalanul továbbítani a menekültügyi hatósághoz.
A menedékjoghoz való hozzáférést segíti elő többek között
az is, hogy a menekültügyi hatóság ügyfélszolgálatot működtet
valamennyi őrzött szálláson.
Sajnálatos,
hogy az állásfoglalás nem tesz említést arról a körülményről,
hogy a kormány már beterjesztette az Országgyűlés elé az
egyes migrációs tárgyú törvények módosítására vonatkozó
javaslatát. E javaslat amellett, hogy a menedékjogi szabályok
uniós jogból fakadó kötelezettségek maradéktalan átültetése
miatt szükségessé váló módosításokat tartalmaz, elvégzi
az idegenrendészeti jogszabályok pontosítását is.
Ezek
együttesen kizárják annak lehetőségét, hogy egy menedékkérő
Magyarországról történő kiutasításának elrendelésére
vagy végrehajtására sor kerülhessen azelőtt, hogy kérelmét
a magyar hatóságok érdemben megvizsgálták volna. A törvényi
szabályok mellett a módosítások érinteni fogják a végrehajtási
normákat is, amelyek hatékonyabban biztosítani fogják az eljárás
alatt álló külföldieket megillető jogok gyakorlását. Természetesen
a magyar kormányzat továbbra is kész az együttműködésre és
párbeszédre az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságával, továbbá
számítunk javaslataikra a folyamatban lévő jogszabály-módosításokkal
kapcsolatban.
Budapest, 2012.
október 11.
Belügyminisztérium
, Sajtóosztály
|