2012.09.07.
Jó gazdaként és ne parazitaként éljünk
Az ősképek adta biztonság zavarja azt a társadalmat, amely életellenes,
amelyik csak a fogyasztásra ösztönöz
Molnár V. József
Magyar Örökség Díjas művészettörténész, képzőművész
,néplélekrajz-kutató 1930. március 17-én született Cserhátpusztán.
1956-os forradalmi tevékenysége miatt két és fél évig börtönben
ült, s kizárták az ország összes egyeteméről. Szabadulása
után nyomdászként dolgozott, majd festőművészként és
grafikusként. Ezt követően a Műszaki Könyvkiadó szerkesztőjeként
tevékenykedett, onnan ment nyugdíjba. Az 1970-es évek óta
mindmáig a szerves műveltség kutatója és krónikása, számos
egyetem és főiskola tanára, több mint két tucat könyv szerzője
és társszerzője, emellett folyamatosan előadásokat tart
szerte a Kárpát-medencében. 2003-tól a Történelmi Vitézi
Rend tagja. 2012. június 23-án megkapta a Magyar Örökség Díjat.
Közel negyedszázada kutatja a népi, az ún.
szerves műveltség mára már eltűnt vagy nyomokban megtalálható
jeleit. Miért nevezi ön a népi műveltséget szervesnek?
–Azért nevezhető annak, mert népünk hite szerint,
és ez a hit bennem is él; a teremtő Isten, aki formálta a világmindenséget,
adta az ősképeket. Ezek az ősképek pedig vele születnek az
emberrel. A képek és az ősképek között az a hatalmas különbség,
hogy az ősképekkel együtt születik a tartalom. Tehát nem kell
egy társadalmi rétegnek megegyeznie abban, hogy egy bizonyos
formának mi a tartalma. Az ember által kitalált formáknál
viszont már egy-egy társadalmi réteg szolgáltatja a tartalmat.
Azért szerves a műveltség, mert közvetlen kapcsolata van
minden más teremtett létezővel, beleértve a csillagködöket
is. Az egységes elv summázata található meg az ősképekben.
Az ősképek így alkalmasak arra, hogy az ember eligazodjon a
teremtett mindenségben, hogy otthon érezze magát, és serkentő
gazdaként – nem parazitaként – tudjon létezni a világban.
Mi a nemzeti avantgarde-ot képviseltük
Sokan nem is tudják, hogy Molnár V. Józsefnek volt egy
festőművész-korszaka is. Legyen kedves erről szólni.
–Kisgyermek koromban nagyon szerettem rajzolni, talán
tudtam is. Viszont a különböző iskolákban a rajtanárok
elvették a kedvemet a rajzolástól, mert ők másfélét vártak
tőlem, mint amit én jónak tartottam, én pedig azt a másfajta
rajzot – valaminek a puszta másolását – nem tudtam
elfogadni. Például Marcaliban a polgári iskolában olyan rajtanárnőnk
volt, aki nagyon fontosnak tartotta azt, hogy mi rajzoljuk-fessük
a magyar motívumokat. Ezek közül ő a matyó motívumokat
kezdeményezte. A csodálatos pávaszemeket kellett lemásolni. Az
felelet meg az ő tanári elvárásának, aki pontosan ugyanazt másolta
le, ugyanolyan színekkel. Nagyon szépen tudtam a vízfestéket
kezelni; izgatott az a fénylés, ahogy a festék átengedi a papír
fehérségét és nem mindig ugyanazt a színt festettem, ami a
mintán volt, sőt a motívumokat is átváltoztattam. Nem a lényegét
szüntettem meg, hanem azt tettem, amit egyébként a parasztember
is, akitől az „eredeti” minta volt: cselekvően használtam
azt az anyanyelvet – ma már ezt így fogalmaznám – , és ez
nem tetszett a tanáromnak. Nagyobb baj volt a stílus, amit
szabad rajzolásnál alkalmaztam. Nagyon érdekelt az emberi arc.
Azon belül is a szerkezet. Nekem a fej a gyökerek összekapcsolása
volt. Szálkákból, gyökerekből állt össze. És ebben az egész
gyökeres emberi arcban égitestként volt jelen a szem. Ezeket a
portrékat, finoman szólva, nem díjazták. Igen rossz jegyeket
kaptam rajzból, és emiatt a rajzolást abbahagytam. A Fővárosi
Nyomdaipari Vállalatnál jött el annak ideje és alkalma, hogy a
lefojtott rajzolási kedv bennem felszabaduljon. Rávettem a főnökömet,
hogy vegyen nekem egy egyszerű ki, 12 színből álló vízfesték
palettát meg ecsetet, és én kikeverem a gépmesternek azt a színt,
amit visszakérek a nyomtatványon. Leültem a korrektorasztalhoz,
és sokáig csak néztem a festéket, s közben gyermeki öröm
fogott el. Majd úgy festettem egész nap, hogy összecsorgattam a
színeket. Ezek az összecsorgatott színek aztán alakzattá álltak
össze. Akkoriban teljesen abban éltem, hogy a színek összefolynak,
és ezek végtelen fontosak voltak a számomra. Heteken át csak
festettem. Mielőtt a nyomdafestékkel kezdtem volna festeni, a
temperával dolgoztam, és nem csak összecsorgatásokat tettem. Már
a vízfestéknél is formáltam, folyattam, a folyatásból egy
sajátos technikával komponáltam, és a fény legteljesebb őrzői,
a növények, ezek közül is elsősorban a fák jöttek elő. A
technikák viszont másodlagosak voltak, én mindig a fényt
kerestem, és az én életem volt az a fa, amelyik fényként
megvalósult. Ehhez találtam meg aztán a fehér műnyomó papírt
– ami krétázott papír, hófehér, fényes felületű. Erre
hengerrel finoman vittem fel a feketét. A finoman fölvitt fekete
hártya a fehér papíron nagyon megdobogtatta a szívemet, és rézléniákkal,
rézlapocskákkal szedtem vissza belőle a festéket. Itt viszont
egy másik dolog érdekelt, nem a fa. A fával azonos értékű női
és növényi természetű egyetlenegy dolog: a születés. Később
az avantgarde –mozgalomba kerültem bele. Csáji Attila festőművész,
az egyik avantgarde csoport, a progresszívok vezéralakja meghívót
készíttetett a kiállítására. A meghívót én készítettem
neki. Mellettem a falon, a szedőszekrény mellett volt néhány kép,
amit festettem. Attila meglátta őket, összebarátkoztunk, és a
progresszívok mozgalmába engem is belevont. Megmutattam Attilának
a többi képemet, és ő úgy vélte, ezek az alkotások megértek
arra, hogy kiállítást rendezzünk belőle. Az első önálló
kiállításomra 1970-ben, a József Attila Művelődési Központban
került sor. Utána voltak még közös kiállításaim, de nem
ezek voltak a jellemzők, inkább közös kiállításokon vettem
részt. Nagyon-nagyon boldog voltam, hogy engem, az amatőrt, egy
javarészt profi festőkből, szobrászokból álló társulat
maga közé fogadott. Az első igazán jelentős avantgarde kiállítás
a Műegyetemen, az R-Klubban volt – ami nem is kiállítás
volt, mert arra nem adtak engedélyt. Akkor az avantgarde a
tiltott kategóriába tartozott. De a bemutatóhoz nem kellett
lektorátusi, állami engedély. Így egy, vagy legfeljebb három
napig lehetett megrendezni a rendező, vagy a befogadó intézmény
terhére. Ez a kiállítás a képzőművészeti avantgarde két
csoportját hozta össze. A másik csoport az úgynevezett
„ipartervesek” voltak. Azért nevezték őket így, mert az
IPARTERV-ben volt az első kiállításuk. Mi inkább a nemzeti
avantgarde-ot képviseltük, ők inkább a kozmopolitát. Aczél
György természetesen nem minket támogatott. Mi szerveztük meg
a híres balatonboglári Kápolna Tárlatokat, mivel az általunk
képviselt stílus a tiltott kategóriába tartozott. Galántai György
festőművész barátunk bérbe vette a romos, elhanyagolt kápolnát,
rendbe hoztuk, s mivel magántárlatot lehetett tartani, ezzel kijátszottuk
a tiltást. Ez a kápolna egyébként teljesen romos volt, miután
a szovjet csapatok kifosztották, a környék tolvajainak volt
szajréosztóhelye. Aztán lassan eltávolodtam a képzőművészettől.
Az 1970-es évek elején még kiállító művészként kerestem a
kifejezés, az üzenetkifejezés egyszerű rajzi eszközeit, s az
őskor embere környezetében a nem avuló formákra leltem. Az ősi
formák felfedezésével együtt találtam rá arra a matematikai
logikai modellre, amely eszközként lehetőségét hozta, hogy az
ősképek tartalma, s eredendő rendszere, föl-, kitáruljon előttem,
s bennem is, hiszen ezek a formák történelmi, társadalmi és
gazdasági helyzettől, állapottól függetlenül velünk születnek
– valahányunkkal.
Medveczky
Attila
|