vissza a főoldalra

 

 

 2012.09.07. 

Lovagkereszt Kligl Sándornak

A figuralizmust jó ideje nem díjazzák

A Magyar Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetésben részesült Kligl Sándor szegedi szobrászművész, a Csurka István Emlékbizottság tagja. Az elismerést a köztársasági elnök adományozta – kiemelkedő művészi tevékenységéért, elkötelezett nemzeti szemléletű köztéri alkotásaiért, portréiért – és Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes adta át augusztus 17-én a nemzeti ünnep alkalmából.

 Szerkesztőségünk nevében gratulálok a kitüntetéshez!  

–Köszönöm szépen! Nagyon meglepett ez a díj, mert nem vagyok kitüntetésekkel elhalmozva.

 Művészeti elismeréssel sem?

 –Az sincs. Fogalmam sincs arról, kik jogosultak a művészeti díjak felterjesztéseire. Gondolom, szakmabeliek is vannak közöttük. Ettől függetlenül nagyon sokan kimaradtak az elmúlt idők elismeréseiből, olyanok, akik rendesen végezték a munkájukat. Róluk valahogy elfeledkeztek. Talán azért, mert nem a baloldali „értékeket” gyarapították, hanem az emberi faj mély és örök értékeit. Navracsics miniszterelnök-helyettes úr beszédében is utalt arra, hogy régi adósságot törlesztettek a díjazásokkal.

 2010-ben Magyar Örökség Díjat kaptál.

 –Aminek nagyon örültem, de az sem művészeti díj. Jellemző, hogy természettudósok „fedeztek föl” maguknak a szobraim kapcsán. Természetesen nem csak szobrászkodásból áll az életem, sőt tán legjobban vadászni, kovászos uborkát készíteni és főzni tudok…

 Az sem rossz. Te figurális művész vagy, ha nonfiguratív dolgok kerülnének ki a kezeid közül, akkor több díjad lenne?

 –Valószínűleg, mert a figuralitást már jó ideje nem jutalmazzák. Nehéz a helyzete a figurális szobrászoknak, mert szavakkal nehéz azt bizonyítani, hogy nem azért vagyok figurális művész, mert ez a könnyebb megoldás, vagy mert a figuralitás az ultrakonzervativizmus jele, hanem mert : fontosnak tartom az emberi érzések ábrázolását. Én ezzel akarok foglalkozni a műfajom által nyújtott lehetőségek segítségével. A figuralitás tragédiája az, hogy a hozzá nem értők képtelenek különbséget tenni a dilettánsok és a valódi művészek figurális alkotásai között. Sajnos nagyon sokan meggyalázzák a figuralitást, pedig ez a kifejezési mód nem csak azt jelenti, hogy a szobornak van szeme, orra és füle. Ebben a tekintetben sokkal nehezebb a dolgunk, mint a zenei életben, mikor szinte mindenki észreveszi a hamis hangokat. Természetesen én is tudnék non-figuratívot alkotni, de minek? Mégis kit szólít meg pl. a vaskefének csúfolt 1956-os emlékmű? Ezzel szemben én nem valami giccses dologra gondolok, hanem olyanra, ami rólunk, az emberekről szól, hiszen egy-egy civilizáció nem él örökké. Az egyiptomiakról is a képekről, az Amarna - kori portrékról tudjuk, hogyan néztek ki, mit viseltek. A nem figuralitás pedig korunkban úgy tör előre, hogy nem igazolja saját voltát, hanem a másikat degradálja. Réges – régen, a XX. század elején kitalált dolgokat adnak el modernként, ami szintén vérlázító.

 Augusztus 26-án szentelték fel legújabb szobrodat…

 –Ami Árpád-házi Szent Erzsébetet ábrázolja. Az újszegedi Szent Erzsébet templom közösségi házánál szentelték fel a körülbelül egyméteres bronz szobrot, amely az épület homlokzatán látható. Történt, hogy Novák István barátom – aki a templomhoz hozzáépített épületszárnyat ( a plébániát és a közösségi házat )tervezte – és felesége, Ildikó asszony megkértek a szobor elkészítésére, én pedig szívesen tettem eleget kérésüknek. Nemrég mintáztam meg Kovrig Béla portréját a Budapest Fiumei úti nyugdíjfolyósító intézet épületéhez. Kovrig dolgozta ki az öregségi és rokkantsági biztosításról szóló törvényt a Bethlen-kormány idején.

 

M.A.