2012.09.07.
Nincs fontosabb feladatunk, mint a
magyarságtudat ápolása
Engem a Nemzeti igazgatója soha nem szerződtet le, mert egyik
sem vagyok, ami kell neki
Október 19-én mutatják be az Új Színházban
Nyírő József a Jézusfaragó ember című művét Szőke István
rendezésében. Az augusztus 27-ei próba szünetében Koncz Gábor
Kossuth-díjas színművésszel beszélgetünk a tavalyi és a
következő évadról.
1924-ben, az Erdélyi Szépmíves Céh alapításának évében,
de nem a céhnél, hanem a kolozsvári Minerva Kiadó gondozásában
lát napvilágot Nyirő József első műve, elbeszéléskötete,
a Jézusfaragó ember. Féja Géza évekkel később, 1929-ben az
Előörsben így fogalmaz: „Egyre jobban érzem: az Ady utáni
idők egyik legjelentékenyebb könyve a Jézusfaragó ember. Ha már
kiadják itten az erdélyi termést, ezzel a könyvvel kellett
volna kezdenünk. Ez a könyv az Új-Erdély első üzenete. Ez a
könyv indító és utat író munka.” Most, 2012 őszén
mi az üzenete ennek a dramatizált darabnak?
–Arról, hogy nincs fontosabb feladatunk, mint a magyarságtudat
felébresztése, ápolása. Ennek a darabnak a szellemisége
mindeképpen követendő, oda kell rá figyelni, mert rendkívüli
érték. Ugyanilyen érték Kodolányi János Földindulása is,
melyet egyre nagyobb sikerrel játszunk az Új Színházban. Jó
érzés a darabban benne lenni, hiszen együtt lélegzik a színész
a közönséggel. Pontosan tudjuk, hogy mikor a színpadon
vagyunk, mikor cselekszünk olyat, ami megérinti a közönséget.
Természetesen az is lényeges, mi az, ami engem is megérint. Őszinte
ember vagyok, és kertelés nélkül kimondom, hogy minden színész
hiú. Én is az vagyok, ezért fontosnak tartom, hogy engem is megérintsen
a darab. Két héttel ezelőtt felhívott Vitézy László
filmrendező, és megkért arra, hogy Móricz Zsigmond Pillangójában
játsszak el egy jelentős szerepet. Elküldték nekem a forgatókönyvet,
de az nem ragadta meg a tetszésemet. Ezután nemet mondtam a gyártásvezetőnek.
Vitézy László viszont ezzel a mondattal fogott meg: „értsd
meg, szükségem van a tekintetedre.” Amint mondtam rendkívül
hiú vagyok, és erre
azt mondtam, rendben van. Anyagilag és színészi előmenetel
tekintetében már nincs szükségem semmire, de ha úgy érzem,
hogy hasznára lehetek a magyar nemzetnek, akkor elvállalom az
adott feladatot.
Említetted a Földindulás sikerét. Körülbelül egy
éve születtek olyan jóslatok, amik azt vetítették előre,
hogy senkit sem érdekelnek a veretes magyar drámák.
–Ellendrukkereink jósolták mindezt nem kevés
rosszindulattal tetézve. Tudomásul kell venni, hogy a focipályán
is két csapatnak drukkolnak, de akkor jó a meccs, ha az egyik győz.
Az idő azt igazolta, hogy mi a jó csapatnak drukkoltunk. Tehát
jó helyen vagyok. Életem alkonyán arra törekszem, hogy a jó
megoldást találjam meg, csak az a baj, hogy már nincs sok időm
megélni…De biztos vagyok benne, hogy a jó úton haladok. Az is
eszembe jutott: ki más játszaná ezeket a szerepeket, ha nem én.
Bár minden meg mernek tenni az ellenoldalon.
Nem cikiztek a kollégák, hogy a Csurka István által
megálmodott színházban játszol? Hiszen kirekesztőnek bélyegzik
meg a teátrumot.
–Csurka István nagyon jó drámaíró volt, több
sikerdarabjában sikerrel szerepeltem. Nem, hogy cikiztek, hanem
bizony keményen „lőttek rám” a túl oldalról. S akkoriban
szavaltam Petőfi Sándor Bizony mondom, hogy győz most a
magyar versét, amiben ez olvasható:
„Tudom, hogy a sors őriz engemet/ Hogy
engemet megölni nem lehet/ Mert én leszek, nekem kell lenni, ki/
Ha elleninket mind a föld fedi/ Megéneklem majd diadalmadat,
Szabadság, és a szent halottakat” –erre gondoltam,
amikor támadtak engem. Velem már nem tudnak mit tenni. Nagyon
szeretem Pozsgai Zsoltot, Dörner Györgyöt, és kollégáimat,
ők ugyanazt akarják , amit én. Hiszen mi csak jó szellemiséget
viszünk bele ebbe színházba.
Ahogy említetted, neked nincsenek anyagi gondjaid.
Viszont sokan félelemből, kenyérféltésből nem mernek az
igazság mellett kiállni.
–Az első az emberi tartás, mert nem a pénz az úr.
Én Sulyok Máriától, Páger Antaltól tanultam meg azt, milyen
is az emberi tartás. S ez a tartás tükröződik a tekintetben
is.
Ahhoz kétség nem fér, hogy Koncz Gábor egyéniség.
Viszont mintha egyre kevesebb egyéni jelenség lenne a színpadon.
–Ez sajnálatos, mert a legfontosabb a színészi
hivatásban az egyéniség. A férfi férfi, és a nő pedig nő
legyen. Ne tévesszék össze a kettőt a színpadon. Már
nyilatkoztam a sajtónak arról, hogy szívesen játszanék egy jó
Nemzeti Színházban, de engem a jelenlegi Nemzeti igazgatója
soha nem fog leszerződtetni, mert egyik sem vagyok, ami kell
neki. Természetesen ezen nyilatkozatom után is elkezdtek „lőni
rám”. Holott nem tudnék olyan színházban dolgozni, ahol a
darabokat megerőszakolják, és ha kell, ha nem , modernizálják
a színjátszást.
M.A.
|