2012.09.07.
Pozsgai Zsolt: Megnyugtató szavak ténypánikban
szenvedőknek
A Hatodik Koporsó
Valójában akkor,
1956-ban vette el tőlünk – mai fiataloktól – jövőnket a
Magyar Szocialista Munkáspárt. Ezért a hatodik koporsóban nem
csupán egy legyilkolt fiatal, hanem a mi elkövetkezendő húsz
vagy ki tudja hány évünk is ott fekszik” – mondta híres
beszédében Orbán Viktor a Hősök terén, Nagy Imre és mártírtársainak
újratemetésén.
Kinek juthatott
eszébe, hogy egy üres koporsót is helyezzenek el a téren, és
ebbe a szörnyű bútordarabba beleképzeljük az „ismeretlen áldozatokat”?
Az üres koporsó veszélyesebb, mint az, amelyekben addig
nyughatatlanul nyugodtak a halottak. A halott test világos,
fizikai valójában létező, így, évtizedek távlatából már
csak kegyetlen mértékegységekkel mérhető maradvány.
Megnyugtathatjuk vele magunkat, lám, a jeltelen sírokból kikerülve
megkapja a maradék test a végtisztességet, és az utókor méltó
helyére helyezi az áldozatokat. Mélyen a földbe, ismét.
Kegyelet, megnyugvás pár csontért – fontos, szükséges. De a
hatodik?
Leveszed a fedelét, és azt hinnéd, visszanéz rád
a szépen megművelt fabetét. De nem. A koporsónak nincs alja. Végtelen.
Mindenki mást képzel bele. Ott állt többszázezer ember a téren,
és bámulták az üres koporsót. Ki nyugtalanul, ki áhítattal,
ki csak egyszerűen bután. Volt, akin már akkor jeges rémület
futott végig. Üres? Akkor bárki beleképzelhető, akár én
magam is, tehette hozzá. Nagy Imre újratemetése megosztotta a közvéleményt,
voltak jeles emberek, akik kikérték maguknak, hogy az öt
kommunista újratemetésén részt vegyenek. Lehetett viszonyulni
a halotthoz. Annak emlékéhez, hagyatékához. De a semmihez?
Hogy viszonyuljak a semmihez? A semmi pimaszul elém áll, álcsúcson
vág, nem ismeri az emberi határokat, nem fér bele az ideológiai
keretekbe, és a gyorsan cserélődő köpönyegekbe. Az akkori köpönyegforgatók
leköpönyegforgatott köpenyeivel betakarhattuk volna a világ ázó-fázó
többségének nagy részét. És a drámaíró áll a téren, nézi
az üres koporsót. Ez igen. Ez kihívás. Költészet, metafora.
Egyszer megírom, gondolhatta. Nem írta meg azonnal. Mert ezt az
üres koporsót meg kellett próbálnia feltölteni. A végtelent
betömni, elvágni az útját a véges felé, birkózni a nem létezővel,
férfimunka ez, nem is akármilyen. Pandora szelencéjéről
mondanak hasonlókat. Ez a magyar szelence. Felnyitod, nincs benne
semmi, de ami áramlik belőle, világokat borít fel, életekkel
dobálózik az ég tetején. Csurka István érezhette ennek a vad
játéknak a lehetőségét, az erejét. Állni egy mátrix közepén,
forogni fényes lények termeiben, ahol öszszekeveredik a nyitótáncban
holt és eleven, élő, duzzadt ajkakról csók folyik az aszott bőrfoszlányokra,
de minden halott-élő ölelkezésből, szeretkezésből új élet,
új kérdés születik, a hatodik koporsóból kiszabadult élők
és holtak dermesztően gyönyörű bálja egy képzeletbeli sztálin-barokk
mauzóleum vértől pirosló termeiben.
Csurka belenézett a koporsóba, és Versailles-t látta. A
békekonferencia egyik különtermét. Ahol a cseh-szlovák–román
és szerb-horvát–román határmegállapító bizottság üléseit
tartják. „Határmegállapító” már ez is erős kihívás.
Ott ahol nemzetek érnek össze, egyének és tömegek gyökereznek,
lehet határokat rajzolni távoli mérőeszközökkel? Lehet, de következménye
van. Például a második világháború. Például 1956. Például
a kommunista diktatúra. Például a pénzvilág diktatúrája.
Csurka tehát a folyamatot látja ebben az űrben. Az 1919. februári
üléstől egészen az 1956-os forradalomban drótokkal összefogott,
fejjel lefelé temetett mártír unokájáig, aki már köztünk
él. 1919. február! Csak a dátum rémisztő!
Mit tudtunk, mit
tud az én generációm vagy akár az előző és a következő a
magyarság teljes huszadik, huszonegyedik századi történelmét
meghatározó békeszerződésről? Jutott erre idő két őrsgyűlés,
KISZ-tábor vagy énekkari próba között? Jutott erre figyelem?
Dehogy. Tabu. Kínos téma. Kerülgessük. Próbáljuk átlépni.
Nem lényeges. Foglalkozzunk inkább Kun Bélával és a bérdisznók
tömegével. Hagyjuk ezt a Trianont, nem érünk rá.
Miért is? Sajnos
nincsenek konkrét ismereteim más nemzetek ez irányú tevékenységéről.
Más nemzetek is elhallgatják az új nemzedékek előtt történelmük
leglényegesebb elemeit? A skótok, az írek, a portugálok, az örmények?
A kazahok, a grúzok, a türkmének? Tanítják a fiaiknak, miért
pusztultak el szinte végérvényesen kulturális emlékeik,
nemzeti identitásuk, büszkeségük? Gyanítom, hogy tanítják,
tanították. Ezért néznek ma könnyebben szembe nemzeti
sorsfordulóikkal, nemzeti tragédiáikkal. Miközben mi szégyenlősen
elfordítjuk a fejünket. Vagy elfordíttatják velünk. De kik?
És miért? És egyáltalán, mi értelme van hazudni a múltról?
A jövőről, az igen, azt értem, a jövőt lehet hazudni, mert
az még nincs, a jövőhazudásból sokan megélnek. De a múltat?
Most Csurka István
szépen hálóvá fonta az összefüggéseket, bemerítette ebbe
az üres térbe, a hatodik koporsó űrjébe, és hihetetlen „tárgyemberlényálmokat”
rántott ki.
Valódi lényeket,
valóságos álmokat. Nehéz vitatkozni velük. A tényekkel
szembeni harcban már sokan elestek, vagy a fejüket törték be,
vagy másokra kezdtek lövöldözni a ténypánikban.
Mert mik ezek a tények?
Tardieu, Dr. Seymour, Harchow, De Martino, Balfour, Rotschild,
Clemenceau és a többiek ott voltak a béketárgyaláson? Igen.
Ismerjük őket, személyi adataikat, előéletüket-utóéletüket?
Igen. Pontosan. Összeültek akkor és ott? Persze. Készült erről
jegyzőkönyv? Hogy a fenébe ne. Hiteles az a jegyzőkönyv?
Hitelesnek kell lennie, mert a jegyzőkönyv alapján történtek
a határrevíziók és egyáltalán a teljes végrehajtás.
HAZUDIK ITT VALAKI?! Senki. Csurka kitalálta a párbeszédeket,
vagy a jegyzőkönyvekből dolgozott? A jegyzőkönyvekből, a drámaíró
stilisztikai segítségével. Hozzátett ehhez bármit is? Igen.
Újabb tényeket, újabb valós alakokat. Temettek el fejjel lefelé,
szögesdrótba csavart testeket 1956-ban? Igen. Azoknak volt családjuk,
lehettek unokáik? Igen. Ki az a Benes? És miféle dekrétuma
volt? Amikor egy-két éve a téma feltűnt cseh–magyar– német
kormányzati szinten, mindenki össze-vissza kiabált, csak a tényekről
nem volt fogalma senkinek. Fejek hajoltak össze okos kocsmákban,
az emberek bólogattak: hát ez a Benes, ez igen, ez aztán…
A hatodik koporsóba
Csurka szépen elhelyezte ezt is. Tényként. Nem sütve, nem párolva.
Nyersen.
Összerakta ezeket
a tény-téglákat, felépítette velük a történelmünk egyik
Salamon-tornyát, hátralépett, elégedetten megnézte. Érdekes
lesz, ha ebbe bárki is bele akar majd kötni… Mert minden köpés
erre a toronyra egy acél kérdőjelet vág vissza a köpködő
arcába. Veszélyes ez. Vérző orral állni a tények temploma előtt.
Értelmes ember ezt inkább elkerüli.
És amikor a
darabot be akarják mutatni, mégis akad jó pár ember, aki belekötne
Salamon tornyába. Pedig a színház, amelyik bemutatja, már
bizonyította az elmúlt időszakban: semmi sem áll tőle távolabb,
mint a hazug és bántó eszmék, a kirekesztő gondolatok, bárki
megsértése elveiben, hitében, meggyőződésében. Tudta ezt jól
az államtitkár is, amikor augusztus 21-én, első nyilvános
szereplésén arra kért mindenkit a témával kapcsolatban: várják
meg, amíg a mű kipróbálja magát ott, ahová született, a színpadon.
És utána mérlegeljen az, akinek született: a közönség.
Felelős, egyszerű-bátor kijelentés volt ez.
Csurka tehát tényeket
pakol a hatodik koporsóba. És mi körülálljuk. Azt hinné a
balga ember, a tények rideg valamik, szürkék, unalmasak, nincs
rajtuk semmi néznivaló. Ó, dehogy! A tények testté összeállva
szépek, színesek, színesen áttetszőek, gyönyörűség bámulni
őket. És mindenkinek más alakját-színét mutatja meg. Ettől
olyan ellenállhatatlan, szertelen és káprázatos. Ez a gyönyörű,
áttetszően színbujálkodó, izgalmas, (természetesen nőnemű)
tény-test fekszik abban a Hatodik Koporsóban, melynek neve:
magyar történelem.
Ne féljünk
felajzott áhítatunkban szerelmesen megölelni őt.
Visszacsókol.
|