vissza a főoldalra

 

 

 2012.09.14. 

Nem szabad elvetni a múltat, hanem arra kell építkezni

Azok a művészkollegák, akik szorgalmasan, következetesen dolgoznak, nem kerülnek reflektorfénybe

Orosz Gergely szobrászművész 1960. március 25-én született Budapesten. 1978 –ban érettségizett a Trefort Gimnáziumban. Autodidakta, mestere édesapja, Orosz János festő- és szobrászművész. Alkotásai fa- és kőszobrok. 1991-től csak szobrászattal foglalkozik.

Csoportos kiállítások: Országos Szobrászati kiállítás, Műcsarnok (1992, 1993), 1993-tól évente Csuta Nemzetközi Alkotótábor, Békés; 1994-től évente Nagykanizsai Nemzetközi Alkotótábor, Occhieppo (Olaszország); Puente Romano (Spanyolország) (2000).

Egyéni kiállítások: 1991-től rendszeresen: Bp. Hotel Hilton, Óbudai Corvinus Hotel, Csók Galéria, Art-X Galéria, Art N Galéria, Opera Galéria (Vörös szalon), Balatonboglár, Tata, Nagykanizsa, Balatonfüred, Körmend; Sopronban 2012-ben (édesapjával közösen).

Köztéri szobrok: Hédervári emlékoszlop (akácfa, 740 cm , Orosz Jánossal közösen) (1990), ’56-os Pieta, Budapest, Mátyásföld (mészkő, 230cm, Orosz Jánossal közösen) (1991), Szt. László fej, Budapest. I. Bécsikapu tér (mészkő, 90cm) (1996), Milleniumi emlékmű, „Két angyal” Alcsútdoboz (mészkő, 410cm) (2000), Sárközy István portré, Nagybajom (mészkő, 230 cm ) (2005), Csokonai Vitéz Mihály mellszobra, Nagykanizsa (mészkő, 100 cm ) (2007), Szt. Orbán, Balatonederics (mészkő, 150 cm ) (2009), Kettős kereszt, Békés (tölgyfa, 505 cm ) (2010), Szt. Kristóf, Szt. Flórián, Szt. Lőrinc, Sárvár (mészkő, 85 cm ) (2008-2010).  

A mai eredmény-és mennyiség centrikus világban a kőből építkezni nem divatos

 A XI. kerületi Kőérberek-Tóváros lakópark kiállítótermében beszélgetünk. Itt dolgozik most?

 –Jelenleg igen, mert egy kortárs galéria kialakításán dolgozom. Remélem mindez megrendelőket is hoz. Tudni kell, hogy a lakópark építésekor a Budapesti Történeti Múzeum régészei minden idők legnagyobb kiterjedésű Árpád-kori települését tárták föl. Sőt, abban is egyedi az eset, hogy egy teljes településre, forrásokban már említett, de eddig meg nem talált Kána nevezetű falura leltek rá. A XI. kerület új lakóparkjában jelenleg ez az ideiglenes kiállítás mutatja be Kána történetét. A mi elgondolásunk az, hogy ahogy a középkori falura ráépült a modern lakópark, ugyanúgy csináljunk egy olyan modern kiállítótermet, galériát, ahol a múlt és a jelen találkozik. Így a kőtár mellett kortárs alkotások kerülnének bemutatásra. Ennek a megszervezésével és kialakításával bíztak meg. Az egész érdekessége, hogy ugyanolyan kőből faragok immár húsz éve, amiből a feltárt emlékek készültek.

 Ugyanolyan tartósak is lesznek így az ön művei?

 –Ha csak valaki tudatosan nem esik neki valamelyik kőszobromnak, akkor igen. Ez a sóskúti mészkő megfelelő konzerválással nagyon jól ellenáll az időjárás viszontagságainak. Sóskút, Etyek környékén nem véletlenül látni olyan 2-3 száz éves kapuoszlopokat, melyeken olvasható még az évszám. És ott csak annyi kezelés történik, hogy az oszlopokat tavaszonként mésztejjel átkenik, hogy szép fehérek legyenek.

 Vajon miért távolodtunk mi el az ősi, a szerves, természet adta építőanyagoktól?

 –A lustaság miatt is, mert sokkal időigényesebb megmunkálni egy követ. Nem lehet gyorsan látványos dolgokat kőfaragással elérni. Mindehhez idő kell. Ha kőből akar valaki katedrálist építetni, az 200 esztendeig tart. Nem lehet kőből másfélév alatt olimpiai csarnokot építeni, másfajta szaktudást is igényel mindez, és sokkal több kézimunkát. A mai eredmény-és mennyiség centrikus világban ez a módszer nem divatos.

 Ha teszem azt egy katasztrófa elsodorná ezt a civilizációt, akkor a következő korok régészei csak a kövekből tudnának bármilyen kultúrára is következtetni?

 –A fém-és a műanyagdarabok megmaradnának, és a következő nemzedék tagjai értetlenkednének azon, miként lehetséges, hogy nyersen megfaragott mészkövek, és krómacél, és műanyag darabok vannak egymás mellett.

 Szívesen nyúlok a hajdani civilizációk szimbólumaihoz és formarendszeréhez

 A múlt és a jelen találkozásának kialakításához, a kortárs galéria létrehozásához bizonyára egészséges látásmód szükséges. Nem mindegy, hogy milyen kortárs alkotások állnak szembe a múlt adatközlőivel.

 –Nagyon sok művészbarátom van, nem egy művésztelepen, alkotótáborban vettem részt. Így tudom, hogy több kollegám bizonyos szempontból hasonlóan gondolkodik, annak ellenére, hogy más stílusban dolgozik. Ők szemben a divattal, a korszellemmel azt mondják: nem szabad elvetni a múltat, a régiek tudását, hanem azt át kell örökíteni, és arra kell építkezni. Ezek a művészek nem tartoznak a felkapott, futtatott emberek közé, de én akkor is velük szeretnék együttműködni, mert egészséges szellemiséget képviselnek. Magam is szívesen nyúlok a hajdani civilizációk szimbólumaihoz és formarendszeréhez. Egy olyan hatalmas kincsről van szó, amit nagyon nagy ostobaság lenne önként, csak azért, hogy a divatnak megfeleljünk, eldobni.

Pedig nagyon sokan már a XX. század elejétől ezt teszik.

 –Ami pazarlás, mert több ezer év kemény szellemi és fizikai munkája kellett a hatalmas kultúrkincs létrehozásához. Mindezt nem elvetni kell, hanem tanulni kéne belőle.

 Ha valaki így tesz, azzal vádolják, hogy nem egyéniség, nem tud egyedit alkotni, és visszanyúl a múltba.

 –Az sem egyedi, hogy valaki számítógép segítségével kockákkal variál különböző színharmóniában. Ezt lehet nagyon ízlésesen művelni, de mégis mennyiben egyedi? Az a gond, hogy aki historizál, használja a múltat, és a saját elképzelései szerint építkezik a hajdani elemekből, az jóval egyedibb, és a nagyon modernek ezzel nem tudnak mit kezdeni. Miért? Mert ami egyedi, az nem szabványosított, nem trendi.

 Száz éve a művészeti élet egyenlő a műkereskedelemmel

 Ki diktálja ezt a divatot?

 –Még a múlt század derekán a nagy galériások, műgyűjtők bevásároltak az avantgardból és a transzavantgarde alkotásokból. Azért, hogy ezeknek megmaradjon a piaci értékük, a stílust divatban kell tartani. Ha nem teszik, akkor a raktárban lévő festményeket nem bírja eladni. Így a teljesen nonfiguratív absztraktot is felmagasztalják. Az avantgard folytatása és következménye a mostani kortárs művészet jelentős része. És azok művelőit is futtatni kell, mert azzal az elődöket is reklámozzák. Tehát esetünkben az üzlet és nem az alkotás számít. Immár száz éve a művészeti élet egyenlő a műkereskedelemmel.

 Mit tapasztalt, 1990 után romlott a művészek társadalmi megbecsültsége?

 –Akkor még nem. Az új évezred elején kezdődött el a lecsúszás. Nálunk ugyanis a társadalmi megbecsültség egyenes arányban áll az anyagi jövedelemmel. Jómagam is a 2000-es évek elejéig szabadúszóként elég jól meg tudtam élni. Volt pénzem kőre, szerszámok vásárlására, s el tudtam tartani a családomat. Luxusra nem tellett, de nem is érdekelt. A legjelentősebb megrendelőim a magyar középosztály tagjai közül kerültek ki. Ez a réteg viszont jóideje a megmaradásáért küzd. Ha lesz is talpra állás, az még nem jelenti rögtön a megrendelések érkezését, hiszen a művelt és igényes középosztály csak akkor áldoz kultúrára, amikor a mindennapi élethez való szükségletei megvannak. Olyan is előfordult még a 2000-es évek elején, hogy egy kiállítás megnyitón 15 szoborból tízet lefoglaltak. Májusban volt egy közös kiállításom apámmal Sopron belvárosában, kb. 1 hónapig volt kint az anyag, de egyetlen egy darabot sem sikerült eladnunk.

 Nem arról van szó, hogy nincsenek annyira reklámozva, mint mások, mint pl. Alföldi Róbert , aki képzőművész is?

 –Természetesen ez is gond. Ha egy színész, vagy egy sportoló fest, az érdekes, még akkor is, ha csúnyát alkot, mert egy híresség csinált olyat, amihez nincs sok köze. Anthony Quinn festményei is csillagászati árakon keltek el. Az is a kor divatja, hogy mindenki foglalkozzon azzal, amihez nem ért, és abból lesz a szenzáció. Ehhez az kell, hogy celebeket csinál a sajtó, és ha az a celeb csinál valamit, akkor azt hatalmas szenzációként könyvelik el. Azok a művészkollegák, akik tisztességes munkával , szorgalmasan, következetesen csinálják a dolgukat, nem kerülnek reflektorfénybe. Ha teszem fel, az egyik szobromat feldarabolnám a Műcsarnok előtt, és egy csinos lány árulná azt kilóra, azt már szenzáció lenne. Igaz az egész marhaság, de jó reklámmal, eladható, még a kereskedelmi tévék is kijönnének, hiszen engedély nélkül csinálnám az egészet, és a rendőrség is el akarna zavarni. Látják, tudom én, miként is lehetne közismertté válni, de az nem művészet, és méltatlan hozzám.

 Mennyire tartja fontosnak, hogy ismerjék azt, ki készítette az adott szobrot?

 –Akit érdekel, az tudja, hogy ki a mű készítője. Így Medgyessy Ferenc, Borsos Miklós szobrait nagyon sokan ismerik.

 A múlt héten beszélgettem Kligl Sándor szobrászművésszel, aki szerint nagy baj, hogy nem összetartó a szakma. Ön szerint is?

 –Ez bizony így van a kenyérféltés miatt. Édesapám festőművész, és emlékszem, hogy régebben a kollégák összejártak, beszélgettek. Ahogy romlott az általános anyagi helyzet, létrejöttek a klikkek, és megfigyelhető, hogy kik kapnak nagyobb megrendeléseket. A klikk tagjai senkit sem akarnak a tűz közelébe engedni, nehogy másnak jusson a nagyobb munkából. Erre a folyamatra nagyon sokan úgy reagálnak, hogy magukba fordulnak, és magányosak maradnak. Jártam olyan nemzetközi és hazai művésztelepekre, ahol pont ez ellen a metódus ellen próbáltunk tenni. Igaz, mindenki más stílusban dolgozott, de mégis közös szellemiséget akartunk kialakítani. Így a szakmai fejlődésünket is előbbre visszük, míg az összetartás energiát ad. Sajnos már az alkotótáborokban is romlott a hangulat, és az üzleti szellem uralkodik. Tehát gyorsan elkészítik a két „szponzor-képet”, majd vevőt keresnek maguknak. Egyik osztrák barátom mondta erre, hogy „dass ist eine kunstfabrik”. Ezzel azt fejezte ki, hogy szó sincs már esetünkben alkotótelepről, hanem művészetgyárról, és nem is jött többet. Sajnos, ahogy a világ, úgy a művészeti élet is rossz irányba halad.

 Kinek dolgozik optimális esetben a képzőművész? A közönségnek, a szakmának, vagy a kritikusoknak?

 –Jó esetben a saját érzelmeit, mondanivalóit szeretné átadni az embereknek. De ez egy konzervatív felfogás. A mai divat szerint, ami érthető, az kommersz. Így a mostanában trendi művészkörök a kritikusoknak és egymás vállát veregetik. Az igazi öröm az, ha úgy tudok valamit megcsinálni a saját gondolataimból, hogy az tetszik valakinek annyira, hogy beengedi az intimszférájába, a lakásába.

 Ilyen esetben mennyire kell megérezni azt, hogy mi is a közönség ideálja. Vannak olyan művészek, akik elvonulnak a világ zajától, nem érintkeznek a társadalommal. De így tudnak-e olyat alkotni, ami valóban megszólítja az embereket?

 –Ha valaki abszolúte elzárkózik a társadalomtól, akkor nem, mert létidegen lesz, amit csinál. De ha a közönséggel, a többiekkel kapcsolatot tart fenn, ismeri az emberek problémáit, és ezzel kapcsolatban ő is elgondolkodik, és saját véleményét alkotásban mondja el, akkor jól működik a kommunikáció.

 Fontosnak tartja, hogy megértsék azt, mit ábrázol a szobor?  

–Örülök annak, ha erre ráéreznek, bár jártam már úgy, hogy egészen más gondolatot indított el a munkám másban. Ez nem rossz, mert elkezdett gondolkodni. Esetünkben nem egy szobor, hanem egy festményről, A piros létráról volt szó. Egy ezeréves olajfában benne foglaltatik Krisztus teste, és ez a fa tartja a világot, amit egy város jelképez. A fa tetejére pedig Jákob lajtorjáján lehet feljutni. Az egyik ismerősöm pedig úgy látta, hogy a fa ki van rekesztve a világból. Az, hogy ki milyen következtetésre jut, azt nagyban befolyásolják érzelmei, gondolatai is. A festmény domináns színe a piros, ami a felfokozott vitalitást mutatja, és provokál is.

 Ez a kép 2005-ben készült. Azt olvastam, egy időre felhagyott a festészettel.

 –A festészet számomra kirándulás, mert alapvetően szobrász vagyok. Az egyik alkotótáborban ugrattuk egymást, mondták nekünk: mindenki festőnek születik, de van, aki színvak, s abból lesz a szobrász. No, már csak azért is festek, hogy bebizonyítsam, nem vagyok színvak. Apám műtermében, festmények között nőttem fel, így sok mindent tudok a festészetről, de azt tudom, hogy hozzám sokkal közelebb áll a faragás, ez a kifejezésformám. Bár vannak olyan érzelmek és gondolatok, melyeket festményben és grafikában sokkal jobban ki lehet fejezni, mint szoborban.

 Nekem papám jelentette az akadémiát

 Édesapja, Orosz János festő- és szobrászművész egyben mestere is. Tehát sosem gondolt arra, hogy más lesz a hivatása, foglalkozása?

 –Dehogynem! Menekültem a képzőművészet elől, mert apám mellett láttam, hogy milyen nehéz megélni a művészetből és azt is megtapasztaltam, mennyire irigyek egymásra a kollegák. Dolgoztam filmgyárban , tévében, rádióban, ipari alpinista is voltam. Balog Béla néhai cigánytáncos barátom fellépésére díszletet csináltam, táncházakba jártam, és ifjú koromban a Bartók Együttes táncosa is voltam. Az MTV-ben népzenei műsorokat szerkesztettem, rendeztem , amikor úgy döntöttem, hogy az egészet otthagyom, mert nem tetszett nekem a tévé légköre. A kultúrából így is, úgy is éhen hal az ember, de legalább érezze jól magát. Így a ’90-es évek elejétől csak a szobrászattal foglalkozom, és 1992-től tagja vagyok a Képzőművészeti Alapnak. A tévés munkáim mellett apámmal 1985-től nagyon sokat dolgoztam. Én voltam apámnak inasa, segédje, ecsetmosója, hiszen úgy lehet a legjobban tanulni, ha szinte együtt lakik mester és tanítványa. Nekem pedig apám jelentette az akadémiát. Keményebb akadémia, mint a Képzőművészeti Egyetem. Meglehetősen szigorú ember, nem kivételezett velem. Igaza volt, mert szakmai kérdésekben nem lehet kivételezni. Édesapám rajzra tanított, festészeti technikákra és a faragásra. Azt mondta, hogy olyan a gondolkodásom, hogy szobrokat kell készítenem. Ha valaki képzőművész, akkor nem kizárólag szobrász, vagy grafikus; maga a képzőművészet szemléletmódot, gondolkodást, a tárgyalkotás igényét jelenti.  

Elképzelhető, hogy valaki csak lustaságból nem lesz képzőművész, mert nem akar vesződni az alapokkal?

 –Ma már a csúcstechnológia nagyon sokat segít: jelennek meg olyan számítógépes művészek, akik abszolúte nem tudnak rajzolni.

 És akkor ez művészet?

 –Ők annak hívják magukat. Megfordult a világ, a szekeret kötötték a ló elé. Az már más, ha valaki komoly tanulással eljut egy szintre, mikor azt mondja: most pedig ceruza helyett számítógéppel rajzolok. Hiszen a gép is csak eszköz. Amikor a művész hagyományos módszerrel tárgyakat alkot, gondolkodása, térlátása változik, fejlődik – szerencsés esetben. Tudjuk, ma már olyan zenei programok vannak, hogy néhány nap alatt meg lehet tanulni lakodalmakban játszani. De ez sem művészet. Amíg a művész gyakorol, és dolgozik, addig fejlődik a tudata, az ízlése, és már nem játszik lagziba. Úgy , mint a karatés, aki mire eljut odáig, hogy egyszerre 4-5 embert tud földre küldeni, rájön arra, hogy valóban nem akarja őket bántani, hiszen tudata is fejlődik…Az „út végigjárása” fontos ahhoz, hogy az ember eljusson egy szintre. Nagyon tetszetős, látványos grafikákat lehet csinálni a programok segítségével, valószínűleg a programok írói remek grafikusok, de így azok is tudnak majd mutatós képeket alkotni, akik amúgy nem lennének erre képesek.

 Sosem „tolták félre” csak azért, mert nem végzett főiskolát?

 –Azért nem. Viszont apám finoman szólva nem egy barátkozós művész, és mikor meghallották a nevemet, menekültek…A főiskola elvégzése pedig lényegtelen, mert saját jogomon a Képzőművészeti Alap tagja lettem, úgy, hogy bevittem hozzájuk munkákat, amiket lezsűriztek, elfogadtak. A problémát számomra a megélhetésért folyó harc jelenti, és a küzdelem azokkal, akik bent vannak a klikkben. Pályázatokon jó ideje részt sem veszek, holott eleinte lelkesedtem. Mi számít? A megfelelő kapcsolatok…

 Ahol a nagyon modern művészet a divatos, ott minden egyforma, és nincs nemzeti karakter

 Mennyire más az apa, és a fia stílusa?

 –Más, de óhatatlanul felismerhető apám hatása műviemen, és a gondolkodásmódunk is hasonló. Az ő munkáiban is felhasználásra kerülnek a múlt emlékei, s közvetlenül a népművészet is. Kissé szürreális a megfogalmazása, ami engem is jellemez. Hozzám az ún. népi szürrealizmus áll közel. Ilyenek a népdalszövegek, pl.: én vagyok az, aki nem jó, fellegajtó nyitogató. Tehát nem azt a kimódolt jungi pszichológián alapuló szürrealizmust tartom magaménak, amit Dali művelt kiválóan. Az pedig egyértelmű, hogy a népzene és a népi kultúra is nagy hatással volt rám, hiszen kisgyerekkoromtól a népzene vesz körül. A madarak, az emberek és a növények formái, azok találkozásai nagyon izgatnak. Az állatövi jegyeket is többször megfaragtam, de úgy, hogy a figurák állatok és emberek egyben.

 Egyik alkotása a Táltos, aminek nincsen szája.

 –Minek? Úgysem hallgatnának rá, és a múltnak nincs helye a mai művészeti divatban.

 Jelenleg van-e nemzeti karakter a szobrászatban? Felismerhető-e egy szoborról, hogy milyen nemzetiségű művész készítette?

 –A Szovjetunió utódállamaiban nagyon erős karaktervonásokat fedezünk fel, pontosan azért, mert ők a hagyományokat építik bele a modern művészetekbe. Ahol a nagyon modern művészet a divatos, ott minden egyforma, és nincs nemzeti karakter.

 Milyen a kapcsolata a társművészetekkel? A zeneművészettel, irodalommal? Megihleti-e egy irodalmi, zenei alkotás?

 –Nagyon nagyra tartom Bartók Béla művészetét, s nem véletlenül mintáztam meg a Kékszakállú herceget és Juditot. Ady Endre, József Attila, Nagy László költeményei is nagy hatással voltak rám. Főleg Nagy László szürrealizmusa , a népköltészetből eredeztethető elvonatkoztatás. József Attila Nagyon fáj c. versének második versszakát rávéstem egyik szobromra. Ami pedig megihlet, az főleg a népzene…

 

Medveczky Attila