2012.09.14.
Jézus
nem modern, sem maradi, hanem örökkévaló, és a ma emberéhez
szól
Hatalmas felelőtlenség az ifjúságnak azt nyújtanunk, ami
csak helyettesít valamit, ami nem az igazi
Szent István király
ünnepe alkalmából a köztársasági elnök megbízásából
Balog Zoltán miniszter úr állami kitüntetéseket adott át. Több
katolikus pap és szerzetes is kitüntetésben részesült, köztük
dr. Barsi Balázs ferences atya, a Sümegi Sarlós
Boldogasszony Ferences Kegytemplom és Kolostor igazgatója és házfőnöke,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszék tanára,
aki „több évtizedes oktatói tevékenységéért, a generációkat
megérintő lelkiségi irodalom gazdagításáért" a Magyar
Érdemrend Lovagkeresztjét vehette át.
Laudetur Jesus Christus! Kedves Balázs atya! Nagy
szeretettel gratulálunk az elismeréshez! Amikor művészekkel készítek
interjút, elmondják, hogy a kitüntetéseknek köszönhetően
talán több színházi szerepet, vagy megrendelést kapnak. A
ferences házfőnök, teológus, tanár számára mit is jelent az
állami kitüntetés?
–A kitüntetéstől azt remélem, hogy többen –
nem hívők, és nem keresztények is – odafigyelnek az evangélium
hirdetésére, s ha ez megvalósul – hála legyen a Jóistennek!
Nálunk, szó sincs szereplésről, mert nem a magunk tehetségét
kell megcsillogtatnunk, hanem elmondani azt az üzenetet, amit
egyszer Jézus elmondott az emberiségnek. Ezt az üzenetet pedig
mi, a ma emberei, a ma nyomorúságaival hallgatjuk, úgy, hogy
bizonyos pontokra érzékenyek vagyunk, míg másokra érzéketlenek.
De a teljes evangéliumot kell hirdetni, mert ha nem ezt tesszük,
akkor eláruljuk magát az embert. Ha azzal a céllal hirdetjük
az evangéliumot, hogy mindenképpen elnyerjük vele az emberek
tetszését, akkor nagyon hamis dolgot cselekszünk, mert Jézust
mi Istennek tartjuk, és üzenetét végső üzenetnek az
emberiség megmentése érdekében. Ezért mi Jézus üzenetéből
semmit el nem engedhetünk, és ahhoz semmit hozzá nem tehetünk,
bár egészen más módon kell mindezt hirdetni, mint a keresztény
ókor, vagy a barokk idején.
Balázs atya elmélkedései, prédikáció közben még talán
a légy is halkabban zümmög. Meg merem kockáztatni, hogy
hajdani tanítványai – akiknek körébe tartozom – talán még
büszkébbek erre az elismerésre, mint maga a kitüntetett.
Augusztus 20. után több telefont kaptam volt osztálytársaimtól,
akik nagyon örültek a lovagkeresztnek, és sok szép emléket
elevenítettek fel Balázs atya hittanórái és elmélkedései
kapcsán.
–Nagyon megmelegítette a szívemet, amit mondtál. Nem
szokásom kitüntetésekkel büszkélkedni, de ha édesanyám és
bátyám élne, akkor örömmel megmutatnám nekik ezt a díjat. Húgomat
hívtam meg az elismerés átadására, de nem dicsekvésképpen,
mert a mi családunkban a szeretet uralkodik és nem a hiúság.
Amiről beszéltél, az megerősített abban az elképzelésben,
hogy tanítványaimmal szinte testvéri kapcsolatot létesítettem.
Ez oda vezethető vissza, hogy tanítványaimat túl azon, hogy
szerettem, tiszteltem is. Mindig arra gondoltam: sose lehet tudni,
mi lesz belőlük. Öt gyermekes édesapa? Vagy a jövendő püspöki
kar tagja? Talán egy „új Kodály Zoltán”? Nemes hiúságból
én a jövendő embert is tiszteltem tanítványaimban. Bizonyára
ezt megérezték, és most sem csalódtam bennük…
Több évtizeden át tanított hittant, orosz nyelvet és
éneket az esztergomi ferences gimnáziumban, és a novíciusok
mestere volt. Nem hiányzik a gimnáziumi oktatás? Igaz, tanít a
Zeneakadémián, de már felnőtt embereket.
–A 14 és 18 év közti korosztály nevelését, oktatását
csak rendkívüli felelősséggel, tisztelettel, felkészüléssel
lehet végezni, mert ezen négy év alatt alakul ki szinte véglegesen
a személyiség. Utána már nehezen nevelhető az ember. Istentől
kapott kegyelem, hogy mindig nagyon szeretem azt a helyet, ahol
vagyok, és azt is, amit feladatul kapok. Azért sem hiányzik a
gimnáziumi oktatás, mert a mában szeretek élni. Ez nem jelenti
azt, hogy nem fáradok el, és sosem unatkozok. Udvardi Erzsébettől
– a Kossuth-díjas festőművész gyönyörű képeket festett sümegcsehi
templomunkban, amelyik John Henry Newman bíboros szentté avatásáért
emeltetett az Úr 2005. esztendejében – tudom, hogy voltak
olyan időszakai , amikor úgy érezte, nem képes teljesíteni a
vállalt feladatot. Hasonló a helyzet az igehirdetésnél. Hiszen
nem az én üzenetemről van szó, hanem arról, ami elsősorban
nekem szól. Bizony, vannak olyan napok, amikor azt érezzük
semmi sem sikerül. Mit tehetünk ilyenkor? Imádkozunk, kertészkedünk,
munkálkodunk és várunk, és akkor csendben, egyszer csak megérik
minden. Vasadi Péter költő mondja: nem lehet verset írni, a
vers íródik. Így a prédikációt sem lehet megírni, az is íródik,
és elsősorban nekem szól. És itt utalnék arra, hogy ezt az állami
kitüntetést úgy kaptam, hogy nem vagyok se politikai, se gazdasági
szereplő. Arra gondolok, hogy az igehirdetésemet értékelték,
de nem felekezeti alapon. Mindig arra törekszem, hogy kimutassam
azt az elvi alapot, amire a kinyilatkoztatás épül, mert az megérinti
a mai embert. Mindezt az ajándékozás példájával érzékeltetem:
ha arra gondolunk, mit jelent egy nagy, igazi ajándékozás, például
egy jegygyűrű átnyújtása, gondolatban majdnem megértjük az
Oltáriszentség titkát. A másik példa: az ünnepi asztaltól
van egy út, ami az oltárhoz vezet. Mélységes antropológiai gyökerekre
épített Krisztus Urunk, és ezeket a gyökereket kell újraéleszteni,
mert nem az evangéliummal van baj, hanem velünk, emberekkel. Velünk,
akik elrongáljuk emberségünket, s már nem vagyunk egész-ségesek,
és akik számára így mesekönyvé, furcsa történeti formációvá
válhat Jézus üzenete. Holott a mai nem hívő szívében is ott
vannak azok a Prohászka püspök szavaival élve „kikezdések,
sarjadások” , aminek a vonalába tartozik az evangélium. Jézus
örömhíre nem olyan szöveg, ami idegen az embertől, de tőlünk
idegen néha az emberségünk. Hálát adok a Jóistennek, hogy
minderre engem rávezetett, mert egy időben azt vettem észre,
hogy számomra idegen az evangélium egy része. Rájöttem, azért
idegen, mert romlott emberségességem.
Lapunknak először Alácsi Ervin János tábori lelkész
nyilatkozott a hagyományos római rítusú, ún. tridenti
szentmiséről. Meglepődve hallottam, mikor közölte, milyen sok
fiatal érdeklődik iránta. Balázs atya a pesti ferencesek
templomában celebrál ilyen tradicionális szentmisét. Valóban
a fiatalok nem csak az oltár előtti gitározást kedvelik?
–A fiatalok egy rétege szereti a hagyományos
szentmisét, de nem jó a gitáros misével való összehasonlítás,
mert a tradicionális rítust kevesebben ismerik. A pesti
ferencese templomban és Sümegen is mutattam be régi rítusú
misét. Utóbbi helyen havonta egyszer, de a jövőben többet
tervezek. Erre a liturgiára alaposan fel kell készíteni a híveket.
A félreértések elkerülése végett: nem vagyok tridentinista.
Hajdan alig vártuk, hogy a tridenti misében legyen változás, s
engedjék meg a magyar nyelv használatát is. Az új mise viszont
nem a régi folytatása, hanem egy új rítus, amit elfogadok,
mert sok szépet tartalmaz. Az egyház életének a legmélye, az
eucharisztia, és ha az törést szenvedne el, akkor maga az egyház
szenvedné el a törést. Nem létezik tehát zsinat előtti és
utáni eucharisztia. Magán a zsinaton a Sacrosanctum concilium
kezdetű konstitúció is azt mondta ki, hogy az új misét
itt-ott alkalmazhassák, de arról szó sem volt, hogy új kánonokat
írjanak. Igen bonyolult kérdésről van szó, de nem érdemes
azokkal vitatkozni, akik jelszavakat puffogtatnak el akár a
modernista, akár a tradicionalista táborból, mert sokkal mélyebb
dologról van szó. Az ifjúsági pasztorációról pedig
lemaradtak azok, akik azt hiszik, hogy a mai fiatalok mind felületesek.
Akkor azok, ha felületen tartjuk őket. Ha bemegy a diák a reál
-tanórákra bizony nem szavazhat arra, hogy mit érez. Ugyanúgy
nem találhatja ki az emberi csontváz szerkezetét sem, ami több
százezer éve ugyanaz. Miért is van az, hogy a művészetekben mintha
kitalálhatná a diák azt, mi a szép? Nem találhatja ki. Vannak
ott is szabályok, ezért rá kell vezetni a diákot arra, hogy miért
szép pl. egy Pilinszky-vers, vagy Kodály-kórusmű. Elismerem,
ez fáradtságos út, és erről mond le a mai pedagógusok és szülők
egy része. Azt hitték, hogy a gitáros énekekkel megnyerik a
fiatalokat a misékre. Nem így történt. A gitáros énekeknek
megvan a maguk helye, de magyar szakos tanárként több modern
gitáros-ének szövegét nem tartom költészetnek. A populáris
zene azért alkalmatlan az egyház liturgiájába, mert adott
korhoz és réteghez tartozik, az egyház pedig egyetemes. Amit
pedig ma a vallásos ihletettségű művészetbe sorolnak be,
lehet hatalmas giccs, de lehet nagy művészet. A liturgikus szakrális
művészet is vagy gyenge, vagy magas színvonalú. Tudomásul
kell venni, hogy a szentmise nem vallásos ihletetettségű művészetek
halmaza, hanem az egyház hitét fejezi ki, és arról ad hírt,
ami benne objektíve végbemegy. Zenetörténeti érdekesség,
hogy Schubert, amiért összeveszett néhány katolikus tanfelügyelővel,
nem zenésítette meg a Hiszekegyből a „hiszek az egy, szent,
apostoli és katolikus Anyaszentegyházban”- részt. Ez ugyanúgy
nincs megengedve, mint az, hogy a Glória helyett mást énekeljenek
a templomban. Dobszay László tanár úréknak köszönhetjük
azt, hogy a mai, az új misekönyv szövege is énekelhető. A lényeg,
hogy ami a misekönyvben van, az megszólaljon a hívek ajkán,
mert különben kár volt magyarul miséznünk, ha megint valami
helyettesítőt „használunk”. Nagy felelőtlenség az ifjúságnak
azt nyújtanunk, ami csak helyettesít valamit, ami nem az igazi.
A modern gitáros vallási zenékkel miért válasszuk el a nemzedékeket,
amikor össze lehet kapcsolni őket? Ezért sem létezik diákmise,
óvodás-mise, stb, de létezik az óvódások jelenlétére
figyelemmel lévő celebráció. Az, hogy a pap „elgügyögje”
a szentmisét, az a gyermek lenézését jelenti. A gyermek nem
infantilis lény, ezért is tudatosítani kellene, hogy a felnőtt
életbe való beavatás nem mehet végbe egy törésen keresztül.
A gyermek igenis vegyen részt a nagy eseményeken, szentmiséken
hiszen még a szüleihez simulva is megérzi azt, ha Úrfelmutatás
történik. Bizony nekünk pedagógusoknak, papoknak
lelkiismeretvizsgálatot kéne tartani…
Ez a régi mise latin nyelvű, és időtartama is hosszabb
az általunk ismertnél. Ha ennek a rítusnak a megismerését nem
teszik kötelezővé a papneveldékben, s csak fakultatív marad,
akkor bizonyára győz a jóra való restség…
–Ez így van, és ezért nagyon reméljük , hogy kötelezővé
teszik a régi rítus megismerését az egész-ség miatt. Milyen
torz dolog lenne az, ha dogmatikából csak azt tanítanák, amit
a közelmúltban, a II. Vatikáni zsinat óta fogalmaztunk meg, és
nem mutatnák be, az azt megelőző 2000 évet. Ha „kioperálnák
belőlem” az első 10-15 évet, akkor ma torz ember lennék.
Lehet-e torz a liturgia? Mondjuk azt talán, hogy 1970-ig furcsa tévedésben
éltünk, és akkor leváltottuk a régit? Vajon miért zavar
minket a rítusok gazdagsága? A görög rítusú katolikusok is a
római egyház tagjai, és az egyre nagyobb számban visszatérő
anglikán testvéreink számára nem lesz kötelező az új rítus,
hanem megőrizhetik a salisbury-i liturgiát, ami régebbi a
tridentinél is. Ha erre a gazdagságra, mint adományra tekintünk,
akkor nem az vetődik fel, hogy mi a modern, és mi a maradi. Jézus
nem modern, sem maradi, hanem örökkévaló, és a ma emberéhez
szól. Felvetetted, hogy a hagyományos mise hosszabb, mint az új.
Ez nem feltétlenül igaz, a hétköznapokon talán még rövidebb
is…
Mi a két rítus között a legnagyobb különbség?
–A leglényegesebb különbség, hogy a régi rítus
teljes mértékben Isten-központú. A reneszánsszal beköszöntött
emberközpontúság hazug irány. Az ember akkor találja meg saját
helyét a világban, ha Istenre tekint, aki őt végtelenül
szereti. Az emberközpontúság megjelenésével többen felvetették,
hogy az embert vegyük észre a misén. Amikor először celebráltam
a régi rítus szerint, úgy éreztem, hogy „csak egy báb”
vagyok, aki az előírások szerint cselekszik, beszél, énekel. Tehát
nem én szereplek, hanem Isten cselekszik. Az már más kérdés,
hogy az igehirdetésnél teljes egyéniségünkkel, szívünkkel,
szellemiségünkkel kell jelen lenni. Azt is meg kell érezni, mit
gondolnak a hívek, és válaszolni kell rájuk. De ez a pozíció
már megszűnik a felajánlástól.
Úgy tudom, hogy a római rítust végző pap is azért
öltözik be oly’ annyira, hogy ne az embert figyeljék a hívek
a templomban.
–Így van, de ne feledjük el, hogy a beöltözés
fontossága a profán világban is felfedezhető. Nem véletlenül
ötözik be a bíró az ítélethozatalhoz, ahogy a polgári házasság
esetén is nemzeti színű szalagot visel az anyakönyvvezető.
Mindez azt fejezi ki, hogy abban a pillanatban valami olyan történik,
ami felülmúlja az egyéniséget. Ha a profán világban ez így
érvényes, akkor hatványozottan abban a vallásban, amelyről
azt tudjuk, hogy az Isten Fia hozta le a földre mindent beteljesítve.
Ez azt jelenti, hogy a pogány és a zsidó vallásokból minden
érvényben van, ami valóban, egyértelműen érték. Egyedül a
római kánon annyira egyetemes, hogy benne azt az Ábelt is
megemlítjük, aki nem volt zsidó, ahogy azt a pogány
Melkidezeket is, aki mint Isten főpapja, bor és kenyér áldozatot
mutatott be. Bizonyára észrevették, hogy a folyamatosság, a
szerves fejlődés lényegéről beszélgettünk. Nagyon jól érzi
az egyház azt, mi a szerves fejlődés része, és mi az, amit önkényesen
ráaggattak. Az utóbbit eltávolítja, míg az előbbit megőrzi.
Ez azért lényeges, mert amennyiben a liturgiára és azon belül
is kiváltképpen a szentmisére úgy tekintünk, hogy organikus
fejlődését figyelmen kívül hagyjuk, nem csupán az Egyháznak,
mint Krisztus Titokzatos Testének élő és a kegyelemben fennálló
szerves egysége ellen vétünk súlyosan, de teljesen torz képet
kapunk arról is, hogy mi az Egyház hivatása ma, a harmadik évezred
elején.
Medveczky Attila
|