2012.09.14.
Csorja Gergely: Csurka István tényei
Romsics Ignác a
legnagyobb rosszindulattal sem nevezhető jobboldalinak. Zsidóellenesnek
végképp nem. Gerő András ennek ellenére leantiszemitázta,
pusztán a ma már elfedhetetlen tények feltárásáért. A Gerő-féléknek
kellemetlen, elhallgatandó tények a következők: A XIX. században
zsidók tömegei áradtak be Magyarországra elsősorban Galíciából.
A XX. század elejére az egyetemi hallgatók jelentős része
zsidó származású volt. Bizonyos karokon a zsidók aránya
meghaladta az 50 százalékot. Az 1919-es vörösterror vezetőinek
legalább kétharmada zsidó származású volt, a terrorért,
majd ezer ember kivégzéséért, meglincseléséért, megkínzásáért
két zsidó származású személyt terhel a felelősség. A
magyar társadalom, és elsősorban a nemzeti liberális eszméket
valló elit a zsidókat befogadta és Európában is szinte egyedülálló
emancipációs folyamat teljesedett ki. Ennek is köszönhető,
hogy a zsidóság jelentős része gyorsan felemelkedett, míg a
magyar középosztály, elsősorban a közép és kisnemesi réteg
jelentős része elszegényedett. A középosztály tömegei a
felsőoktatásból lényegében kiszorultak, míg a lakosság tíz
százalékát sem elérő zsidóság a felsőoktatási helyek
harminc-ötven százalékát foglalta el. A Vörös Hadsereg árnyékában
a zsidóság számos tagja bosszúból részese, sőt kitalálója,
mozgatója lett a Rákosi-korszakban eluralkodó terrornak. A
terror elsődleges célja a magyar középosztály kiirtása volt.
Romsics a vád alól tisztázni akarta magát, ezért
a Népszabadságban terjedelmes, dolgozatnak beillő cikkben
elemezte Trianon és a holokauszt viszonyát. Az elemzés ki nem
mondottan, de reflektál Csurka István A hatodik koporsójára.
Csurka ténydrámájában tulajdonképpen az első világháborút
lezáró Párizs környéki békeszerződések és ezen belül a
Magyarországot és lényegében egész Közép-Kelet-Európát évszázadra
tönkretevő trianoni béke egyik fontos, eleddig elhallgatott
motivációját tárja a nagyérdemű elé. Csurka következtetései
nem légből kapottak. A hatodik koporsó tulajdonképpen lábjegyzetezhető
lenne. A hivatkozások felsorolása több oldalra rúg és
Szolzsenyicintől, a trianoni béketárgyalások hivatalos iratain
keresztül, akár Romsicsig is eljuthat. Csurka István azonban
elsősorban drámaíró, méghozzá jó drámaíró. Pontosan
tudta, hogy a színrevitelt a forrásokhoz való rigorózus
ragaszkodás akadályozza, mozgásterét beszűkíti. Ezért a tényanyagot
abszurd, fikciós környezetbe helyezte. A történelemhamisítást
leleplező szerkezet, mely újrajátssza az eredeti történéseket
– ugyanakkor a főszereplőt egyfajta narrátorrá lépteti elő
– egészen eredeti színpadi elem.
A darabot és –
természetesen – a halott szerzőt leantiszemitázó ellenlábasoknak
azonban nem a fikcióval, nem a Csurka által teremtett
helyzetekkel és párbeszédekkel van bajuk. A bemutatót elsősorban
a tényanyag miatt kellett megakadályozni. A Romsics által megírt
tények már régen ismertek a nagyközönség előtt. Gerő e
tekintetben késett vagy huszonöt évet. Huszonöt évvel ezelőtt
Csurka már régen túljutott a tényfeltárásban a
mai Romsicson
, annak ellenére, hogy nem történész. Felismerte, hogy a zsidóság
magyarországi szerepe, a zsidóság egy részének magát a zsidóságot
is eláruló hatalommegragadása sokkal mélyebb gyökerű, mint
azt gondolhattuk. A hatodik koporsó mögött megjelenik egy sajátos,
elhallgatott tény, a kahal ténye. Szolzsenyicin, a Nobel-díjas
világhírű orosz író tárta a világ elé a kahal struktúráját
és hatását a zsidó és az orosz életre, valamint a
kommunizmus és a Szovjetunió történetére. Mi a kahal?
Egy elhallgatott,
a modern élet által betemetett életforma, amelynek társadalomszervező
és hatalommegszerző módszerei a világ zsidóságában ma is
tovább élnek és hatnak. A kahal egy nép fennmaradásának önkéntes
vakságig és az önemésztésig terjedő rendje, amely a nép
fennmaradásáért és az életformáért képes a saját népe
egy részének feláldozására is, amely nem ismer más létcélt,
csak a talmudista zsidóként való fennmaradást. …A kahal egy
tömbben, a gettóban élő zsidók önigazgatási szerve. A kahal
vaskezű elnyomó szerv volt, amelynek minden mozdulatát az határozta
meg, hogy a fennhatósága alá tartozó közösség megőrizhesse
zsidóságát. Tiltotta a tanulást, még az orosz nyelv elsajátítását
is, elzárta a felvilágosodás eszméit a gettók népétől,
csak a Talmudban való elmerülést tartotta elfogadhatónak, és
a nemzetiség megtartásának zálogát egyedül a szigorú elkülönülésben
látta.
A kahalok alatt a
keleti zsidóság példátlan szaporodásnak indult. Az ifjakat már
szinte gyermekkorban összeadták, és azzal sem törődve, hogy
ennélfogva nem minden utód életképes, mérhetetlenül
felszaporították az adóalanyokat, illetve az eltitkolható adóalanyokat.
Ez az embertelenségig zárt, merev életforma mégsem volt hatástalan:
a XX. századra a keleti zsidóság a világ zsidóságának fő
ereje lett, óriási rajokat tudott kibocsátani magából
nyugatra, elsősorban Amerikába, és ma a cionizmus népi alapját
adja. Ami ma történik a világban, az e nélkül a kegyetlen és
életidegennek látszó kahal-rendszer nélkül nem történt
volna meg, vagy nem így történt volna meg. A
mai Ukrajna
területéről kiáramló zsidó tömeg mellett, a nyugati civilizáció
fejlődésének köszönhetően egy másik folyamat is felsejlik a
dráma mögött. A XIX. és XX. századon végigívelő folyamat,
mely a pénz feletti rendelkezésnek soha nem látott jelentőséget
kölcsönöz. A pénz, hovatovább a pénzkibocsátás és elosztás
feletti rendelkezés pedig a XIX. század végére néhány nagy
család, többnyire – de nem kizárólagosan – zsidó család
kezébe kerül. Ezek közül is kiemelkednek – az ekkor már 250
éves történetükkel és a know-how feltalálásával – a
Rothschildok. Alfred de Rothschild a trianoni béketárgyalások
előtt néhány évtizeddel a világ elsőszámú birodalma, a
brit-birodalom jegybankjának vezetője. A drámában is megjelenő
Arthur James Balfour, a brit birodalom külügyminisztere híres
nyilatkozatát egy másik Rothschildnak, Walternak címezte. A
nyilatkozat alapján kapta meg a zsidó közösség Palesztinát,
igaz Izrael állam megszületéséhez kellett még egy világháború.
Csurka István drámájában
a tényekből kiáradó következtetés a tiltandó. A trianoni békeszerződés,
sőt a Párizs környéki békék igazságtalan rendszere mögött,
a nyilvánvalóan és rövidtávon konfliktustömeghez, háborúkhoz,
sőt világháborúhoz vezető egyensúlytalan Európa kialakítása
mögött a béketárgyaláson aktívan részt vevő vélt, vagy
valós zsidó érdek, illetve néhány nagy zsidó család érdekét
szolgáló befolyásolás is állt.
Romsics Ignác 20
vagy 25 év múlva – kívánom neki, hogy egészségben élje
meg – majd megjelentetheti a Népszabadságban ezeket a tényeket
is. Talán. És 20 vagy 25 év múlva már a tények leírása
miatti antiszemitizmus vádra, egy akkori Gerő által felállított
antiszemitizmus vádra a többi történész ugyanúgy csak
legyint majd.
|