2012.09.21.
Csorja Gergely: Pénztény
Röstelkedve adom
közre az alábbiakat, mert rosszgyerekként csakazért is kifeszítettem
egy közéleti hetilap határolta kereteket. Oswald Spengler A
Nyugat alkonya című zseniális munkáját hívtam újra segítségül.
Spengler analógiára
épülő történelemszemlélete az elmúlt évtizedekben
elsikkadt. Ugyanakkor civilizációs elmélete, a világtörténelmet,
mint a civilizációk harcát is felfogó látása forrásmegjelölés
nélkül jelent meg az amerikai politikai gondolkodásban.
Huntington A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása
című hatalmas visszhangot kiváltó munkája sok tekintetben
spengleri utánérzés. Csakhogy Spengler munkája lényegesen mélyebb
merítésű, ráadásul bölcselete kiállta az idő próbáját.
A Nyugat alkonya, Spengler főműve annyira összetett, az
egyetemes tudás olyan nagy területét fedi le, hogy teljességében
megérteni hosszas folyamat. Mivel Spengler nem tartozik a trendi
szerzők közé, sőt inkább a kényelmetlen, megtűrt gondolatok
határterületén mozog, így bölcseletének valódi mélységei
sok tekintetben feltáratlanok. Mivel a pénzhatalom természetéről
akartam cikket írni, ezért természetesen fellapoztam a
gigantikus két kötetes munkát. Nem lehetséges, hogy Spenglernél
jobban írjam le a pénzhatalom mibenlétét és hatását, ezért
csak néhány megjegyzést tettem Spengler szövege elé.
Ma a nyugati társadalmak elsődleges és szinte
egyetlen kérdése a pénz. Minden a pénz szempontjából látszik.
Ha egy nemzet elfogy, ha a születések száma meg sem közelíti
a halálozási adatokat, akkor az elszomorító tény egyetlen vetülete
jelenik meg. Ki fizeti majd a nyugdíjunkat. Ki fog keresni,
honnan lesz pénz. Ha a lakosság nagyobbik része munka híján,
otthon, hányásig tévézi magát, akkor ennek egyetlen tényszerűsége
csapódik le a közvéleményben: miből tartjuk el a sok munkanélkülit.
Ha egy ország hadsereg nélkül, mindenkinek kiszolgáltatva
vegetál, akkor csak az a kérdés, hogy miből tartanánk el a
sok katonát. Ma bármilyen ésszerű fejlesztést, változtatást
meg lehet azzal vétózni, hogy nincs pénz. És valóban nincs. A
pénz feletti rendelkezés ugyanis a kiváltságosak szűk
csoportjának kiváltsága, de még ők sem teljesen szabadok. A pénz
önmagában vált hatalommá, miközben a pénzhatalmat használó
erők észre sem veszik, hogy végeredményben saját magukat is a
pénz alá rendelték. Minden a pénz. A misztikus pénz, mely
eredeti értékétől, eredeti szimbolikus értékétől, bizalmi
egyezmény valójától elvonatkoztatottan önálló hatalommá vált.
A pénz abszolút értékké, csereeszközből önálló áruvá,
minden javak dzsoli dzsókerévé fejlődött. Ezáltal hatalmi tényező,
politikai tény, méghozzá a legfontosabb politikai tény lett.
Hiánya kudarc, bőséges jelenléte a biztos politikai siker záloga.
Önálló intézményrendszere, tudománya és szolgái vannak. A
pénz ma mindenek felett áll. A pénzhatalom megdöntésére két
kísérlet is történt a XX. században A Nyugat alkonya megszületése
után. Mindkét kísérlet a cezarizmus irányába haladt.
Ugyanakkor mindkét kísérlet mögött hatalmas rasszérdekek és
sajátos módon pénzérdekek is álltak. Mi ez ha nem a spengleri
történelemszemlélet nagyszerűségének bizonyítéka? Spengler
a pénz mindenek feletti hatalmát és a cezarizmus felé szükségszerűen
haladó rendszert pontosan ábrázolja. A pénzhatalom megtörésére
tett kísérletek csak a hatalom megragadását célozták, és következményeik
katasztrofálisak voltak. Ezt – mi magyarok különösen –
tisztán látjuk. Oswald Spengler a XX. század meghatározó
gondolkodója A Nyugat alkonyában már az I. világháború végén
felismerte a pénz jövőbeni szerepét. Olvassuk Spengler szavait
93 évvel születésük után és végre fogjuk fel jelentésüket.
Értsük meg, hogy Spengler bölcselete egyben politikai akcióterv
is. Az időleges túlélést biztosító akcióterv.
…titáni rohamot
intéz mármost a pénz is a szellem hatalma ellen. Még az
iparban is van valamiféle földhözkötöttség, ahogy a
parasztban. Telephelye és földből előtörő anyagforrásai
vannak. Csak a fináncoligarchia teljesen szabad, teljesen kézzelfoghatatlan.
A bankok és ezáltal a tőzsdék 1789 után a félelmetessé növekvő
ipar hitelszükséglete folytán önálló hatalommá fejlődtek,
és – ahogy a pénz is, minden civilizációban – egyedüli
hatalommá akarnak válni. A termelő és a hódító gazdaság közti
ősrégi küzdelem szellemek óriási, néma harcává nőtt,
melyet a világvárosok harcterén vívnak. Ez egyben a technikai
gondolkodás élethalálharca is saját szabadságáért a pénzben
való gondolkodás ellen.1
A pénz diktatúrája
halad előre, és közeledik természetes csúcspontjához, a
fausti civilizációban ugyanúgy, mint az összes többiben. És
itt mármost olyasvalami történik, amit csak az képes felfogni,
aki a pénz lényegét valóban megértette. Ha a pénz valami kézzelfogható
volna, léte is örök lenne; mivel azonban a gondolkodás egy
formája, elenyészik, mihelyt a gazdaság világát végiggondolta
– mégpedig anyagtalansága miatt. Behatolt a paraszti vidék életébe,
és mozgásba hozta a földet; üzletileg a kézműipar minden
formáját átgondolta; ma győzelmesen nyomul be az iparba, hogy
a vállalkozók, a mérnökök és a végrehajtók termelőmunkáját
egyaránt saját zsákmányává tegye. A gép – az évszázad
tulajdonképpeni úrnője – emberi kíséretével együtt komoly
veszélybe került, hogy egy erősebb hatalom leigázza. De itt
van a pénz sikereinek a határa; végső harc kezdődik, melyben
a civilizáció elnyeri végleges formáját: kezdetét veszi a pénz
és a vér közti harc.
A cezarizmus
felemelkedése töri meg a pénz diktatúráját és annak
politikai fegyverét, a demokráciát. A világvárosi gazdaságnak
és érdekeinek a politikai teremtőerő feletti győzelme és sokáig
tartó uralma után mégis az élet politikai oldala bizonyul erősebbnek.
A kard győz a pénz felett, a nemesi akarat ismét maga alá gyűri
a zsákmányszerző akaratot. Ha a pénz emez erőit
kapitalizmusnak nevezzük,2 és azt az akaratot, amely mindenféle
osztályérdeken túl egy hatalmas politikai-gazdasági rendet hív
életre, a nemes lelkű gondoskodás és kötelesség egy olyan
rendszerét, mely az egészt a történelem döntő küzdelmeire
szilárd „formában” tartja, szocializmusnak (Spengler
szocializmus-fogalma nem tévesztendő össze sem a
nemzetiszocialista, sem a marxista szocialista eszmék materializálódásaival,
bár előbbihez kétségtelenül közelebb áll – csorja) ,
akkor ez egyúttal a pénz és a jog közötti küzdelem is. A
gazdaság privát hatalmai szabad utat akarnak a nagy vagyonok
megszerzéséhez. Semmilyen törvényhozás nem állhat az útjukban.
Ők akarnak törvényeket hozni a maguk érdekeinek megfelelően,
és ehhez felhasználják maguk teremtette eszközeiket, a demokráciát,
a lefizetett pártokat. A jognak, hogy ezt a támadást kivédje,
nemes tradícióra, erős nemzetségek becsvágyára van szüksége,
mely nem gazdagságok felhalmozásában, hanem minden anyagi előnyön
túl, az igazi uralkodás feladataiban elégül ki. Egy hatalmat
csak egy másik hatalom dönthet meg, nem pedig valamilyen elv, de
a pénzzel szemben nincs másik hatalom. A pénzt csak a vér győzheti
le és semmisítheti meg. Az élet az első és az utolsó; a
mikrokozmikus formában létező kozmikus tovaáramlás. Ő a tény
a világon mint történelmen belül. A nemzedékek egymásutániságának
ellenállhatatlan taktusa előtt elenyészik végül minden, amit
az éberlét a maga szellemi világaiban felépített. A történelemben
az életről van szó, és mindig csak az életről, a rasszról,
a hatalom akarásának diadalmaskodásáról, nem pedig igazságok,
találmányok vagy a pénz győzelméről. A világtörténelem
világtörvényszék: mindig az erősebb, a teljesebb, a magában
biztosabb életnek biztosított jogot – jogot a létezésre, függetlenül
attól hogy az az éberlét számára igaz volt-e; és mindig feláldozta
a jogot és az igazságot a hatalom és a rassz oltárán, s halálra
ítélte azokat az embereket és népeket, akiknek az igazság
fontosabb volt, mint a tett, és a jog lényegesebb, mint a
hatalom. Így kapcsolódik össze megint a magas kultúra színjátéka,
az istenségeknek, a művészeteknek, a gondolatoknak, a csatáknak,
a városoknak ez az egész csodálatos világa az örök vérnek
az őstényei-vel, mely az örök körforgásban lévő kozmikus
áramlatokkal egy és ugyanaz. A világos, a sokarcú éberlét
ismét elmerül a létezés néma szolgálatában, ahogy ezt a kínai
és a római császárkor tanítja; az idő győzedelmeskedik a tér
felett, az idő, melynek kérlelhetetlen folyamata ezen a planétán
a kultúra illékony véletlenszerűségét az ember esetlegességébe
ágyazza be; a forma, melyben az élet véletlenje tovaáramlik,
miközben szemünk fényudvarában a földtörténet és a
csillagok történetének vibráló horizontjai tárulnak fel.
Számunkra
azonban, akiket a sors ebbe a kultúrába és alakulásának ebbe
a pillanatába helyezett, amelyben még a pénz aratja utolsó győzelmeit,
és amelyben öröksége, a cezarizmus, némán és feltartóztathatatlanul
közeleg, nos számunkra csupán szűk körben jelöltetett ki az
akarás és a szükségszerűség iránya, mely nélkül élni sem
érdemes. Sok mindent nem választhatunk szabadon, de azt igen,
hogy a szükségszerűt tegyük-e vagy semmit. Márpedig az a
feladat, amelyet a történelem szükségszerűsége írt elő,
mindenképpen teljesül – ha követik, az egyesekkel, ha nem,
ellenük.
Ducunt fata volentem, nolentem trahunt.
1 Roppant értelemmel rendelkező kőkemény rassz-emberek
szűk köreinek ez a hatalmas küzdelme – amelyből az egyszerű
városi sem nem lát, sem nem ért semmit – távolról, vagyis
világtörténetileg nézve a vállalkozók és a munkásszocializmus
puszta érdekharcává silányul, sekélyes lesz és jelentéktelen.
A munkásmozgalom ugyanis annyira jelentős, amilyenné vezetői
formálják, és az ipari vezetők elleni gyűlölet ezt a
mozgalmat már régóta a tőzsde szolgálatába állította. A
gyakorlati kommunizmus az „osztályharccal”, ezzel a már régóta
elavult és hamissá vált frázissal egyetemben nem más, mint a
nagytőke egyik megbízható szolgája, s a nagytőke alkalmasint
igénybe is veszi szolgálatait.
2 Amihez a munkáspártok érdekpolitikája úgyszintén hozzátartozik,
hiszen ezek a pénzértéket nem megszüntetni, hanem birtokolni
akarják.
|