vissza a főoldalra

 

 

 2012.09.21. 

Színházunkat barátságossá, élhetőbbé akarjuk tenni

Ha nem hallgatnám meg munkatársaimat, nagyon nehéz helyzetbe hoznám a színházat

„A József Attila Színház a 2012/2013-as évadban több mint tíz különböző bérletsorozattal várja a tisztelt közönséget. Így a bérletes előadásokkal, mind a felnőtteknek, mind a gyermekeknek és az ifjúsági korosztálynak is – akikre kiemelt figyelmet fordítunk – eddig soha nem látott választási lehetőséget kínálunk.”- olvasható a József Attila Színház előadásait hirdető füzetecskében Nemcsák Károly igazgató úr tollából.

 Szeptember 8-án délután utcabállal nyitotta meg az évadot a József Attila Színház. Esetünkben csupán reklámfogásról van szó? – kérdezem Nemcsák Károlytól, a színház ügyvezetőjétől.

 –Természetesen reklámfogásról is beszélhetünk, hiszen a színház nem létezik marketing nélkül. Az utcabál a József Attila Színház hagyományos, évekkel ezelőtt elindított rendezvénye, és idén a műszaki gárda vetette fel a megvalósítás ötletét. Azért örültem ennek az utcabálnak, mert azt gondolom, hogy nagyon fontos lehet számunkra az, ha személyesen találkozunk a nézőkkel. Nem csak a jegyek eladásáról van szó, hanem arról is: megtudjuk azt, amit a nézők a színházunkról, a színészekről, a műsorpolitikánkról gondolnak, vagy bizonyos helyzetben elvárnak. A legfontosabb a kötetlen, személyes találkozás. Olvastam, hogy Pécsett és volt hasonló rendezvény, és Zalaegerszegen is lesz.

 Azt olvastam, hogy akik az utcabál idején váltottak bérletet, kedvezményben részesültek.

 –Ezek azok a reklámforgások, melyeket mindenki meg próbál ragadni.

 Mennyi látogatója volt az utcabálnak?

 –Pontos számot nem tudok mondani, mert jöttek-mentek az emberek, és fantasztikus volt látni, ahogy a Déryné köz megtelt. Úgy vélem, 1500-2000 ember vett részt folyamatosan a rendezvényen.

 Tehát van mit ünnepelni. Tavaly több százmilliós hiánnyal örökölte ezt a színházat. Egy év alatt mennyire sikerült gazdaságilag stabilizálni a József Attila Színház helyzetét?

 –Amikor átvettem a színház vezetetését, felmértem az adósságállományt. A fővárosi önkormányzat viszont megítélt számunkra akkora összeget, hogy törlesszünk, és kifizethessük a végkielégítéseket. Így nem mínuszról kezdtünk. Éves szinten rendelkezésünkre áll egy bizonyos összeg, ebből azokat a dolgozókat tudtam leszerződtetni, akik a háttérműködést biztosítják. Tehát a műszaki, gazdasági személyzetet. A többi kiadást az előadásaink bevételéből kell fedeznünk. Anyagilag stabilizáltuk a helyzetünket, ha pl. rendelkezésünkre áll 100 forint, akkor nem 101-et, hanem 98-at költünk. Színészeink bár vállalkozók, ide kötődnek a színházhoz. Sajnos nem vagyunk abban a helyzetben, hogy őket alkalmazottként foglalkoztassuk. Azt gondolom, hogy nem is biztos, hogy ezt kellene tennünk, mert nem tartom igazságosnak azt, hogy pl. a színházunk fizesse a járulékot valaki után, s ha az illető fellép egy másik helyen, akkor az az intézmény már nem fizet semmi plusz terhet. Ráadásul a háttérszemélyzet „röghöz kötött”, míg a művészek szabadabb mozgástérrel rendelkeznek.

 Attól függetlenül, hogy papíron nincsenek közalkalmazotti jogviszonyban a színészek, lehet „érzelmi” alapon társulatról beszélni?

–Természetesen. A Madách Színházban sincsenek közalkalmazotti státuszban a színészek, mégis többen ahhoz a színházhoz köthetők. Ha egy színház egy évadon belül 2-3 előadásban foglalkoztat bizonyos színészeket, akkor már beszélhetünk társulatról. Majdnem 20 –ra tehető azoknak a művészeknek a száma, akik nem csak érzelmileg, hanem gyakorlatilag is hozzánk kötődnek.

 Milyen igazgatói attitűdöt alakított ki?  Nemcsák Károlyhoz odamehetnek mind a háttérmunkások, mind a vezetői színészek, és elmondhatják javaslataikat?

 –Természetesen. Ha nem hallgatnám meg munkatársaimat, nagyon nehéz helyzetbe hoznám a színházat. Hiszen közös játékról van szó, ami közös gondolkodást igényel. Nagyon nehéz együtt dolgozni akkor, ha nem ismerem az alkalmazottak gondolatait. Színházunkat barátságossá, élhetőbbé akarjuk tenni, és nem jó úton járnék, ha a vezérelvűségnek engednék teret.

 A határon túli társulatok a jövőben is bemutatkoznak a József Attila Színházban?

 –Fontosnak tartom, hogy folyamatosan új és új darabbal mutatkozzanak be nálunk a határon túli magyar színházak, és megvan rá a pénzügyi keretünk, hogy december 31-éig fogadjuk őket. Remélem, hogy az évad második felében sem lesz e tekintetben változás.

 A programot olvasva meglepett, hogy Mozart Varázsfuvoláját és Kacsoh János vitézét is bemutatják operaházi művészekkel.

 –Az idei évad újdonsága két ifjúsági bérletsorozat elindítása. Az egyik zenés, a másik prózai. Már az elmúlt évadban szoros kapcsolatot alakítottunk ki a III., a XIII., és a IV. kerületi iskolák színházszervezőivel, mert nagyon szeretnénk, hogy az ifjúság számára útmutatót adjunk. Felmértük az igényeket, és úgy gondoltuk, hogy a János vitéz, a Varázsfuvola és Vivaldi Négy évszakának megtekintése, meghallgatása jelentősen befolyásolja a felsős diákok zenei fejlődését. Emlékszem, mennyire varázslatos élményt jelentett számomra, mikor a miskolci szimfonikusok koncerteztek az iskolánkban, és beavattak a zene világába. Esetünkben is ilyen beavató előadásokról lesz szó.

 A felnőtt bérletből milyen előadásokat emelne ki?

 –A felnőtt bérletsorozatot azzal a Hunyadi Sándor Feketeszárú cseresznye c. darabbal kezdjük – rendező Kerényi Imre– , aminek már június 4-én megvolt az előbemutatója, mert a trianoni diktátum idején játszódik ez a gyönyörű történet. A második bemutatónk közös darab a Soproni Petőfi Színházzal, és ez az Egy szerelem három éjszakája Huszti Péter rendezésében. A harmadik bemutatónk december 8-án lesz, Csiky Gergely, A nagymama vígjátéka. Ezzel a Nagy Viktor által rendezett darabbal koronázzuk meg Galambos Erzsi művésznő 80. születésnapi ünnepségét. 2013. februárjában pedig Arthur Miller Édes fiam c. színművének lesz a premierje. A gyerekek számára négy kedves darabot ajánlunk: a Péter és a farkast, A suszter manóit, a Holle anyót, és az Ózt. Mindezeken kívül több előadást tartunk repertoárunkon, és reméljük mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő előadást.

 

Medveczky Attila