2012.09.21.
80
éves Deim Pál, Kossuth-díjas festőművész
A pezsgő kulturális élet vonzaná a beruházókat is
Deim
Pál festőművész , szobrász, grafikus1932.
június 29-én született Szentendrén. Az 1960-as években
induló magyar neoavantgárd egyik kiemelkedő alakja, Kossuth-díjas,
Munkácsy-díjas és többszörös életmű-díjas művész.
Szentendrén él és dolgozik. 1952-ben gimnáziumi tanára, Bánáti
Sverák József biztatására jelentkezik a Képzőművészeti Főiskolára,
de nem veszik fel. 1952-1958 között a Honvéd Képzőművész
Szakkörben fejleszti magát, tanárai: Szalatnay József, Koren
István. 1958-ban, negyedszeri próbálkozásra, felvételt nyer
a Magyar Képzőművészeti Főiskola festőszakára, majd három
év után grafikára, ahol Ék Sándor tanítványa, de
mestereinek Barcsay Jenőt, Gadányi Jenőt és Vajda Lajost
vallja. A főiskola ideje alatt a Szentendrei Városi Tanács
Deli Antal ösztöndíjában részesül. 1960-ban a főiskolával
ellátogat Moszkvába és Leningrádba. 1963-ban szerepel az
utolsó éves hallgatóknak a főiskola szemlélete elleni
tiltakozásként rendezett kiállításán, amelyet egy nap után
bezárat a főiskola vezetősége. 1963-1968 között a Zuglói
kör tagja, amely a főiskola után néhány művészből - Bak
Imre, Csiky Zoltán, Csutoros Sándor, Molnár Sándor, Nádler
István - összeálló művészeti csoportosulás. A kör
tagjainak legfőbb célja, hogy az akkor még igen ritka nyugati
szakirodalmat beszerezzék, feldolgozzák, megbeszéljék, ezáltal
ismereteiket és látásmódjukat tágítsák. 1967-ben tanulmányútra
megy Párizsba és Brüsszelbe, ahol mélyebben megismerkedik többek
között Cézanne, Matisse, Picasso, Francis Bacon, Ben Nicolson
művészetével. 1968-ban ösztöndíjjal Macedóniában, a
prilepi nemzetközi művésztelepen tölt két hetet, ahol megszületik
a „Kolostor-sorozat," amely egyéni művészi hangjának
megtalálását fémjelzi. 1974-ben a Műcsarnokban rendezett
egyéni kiállítása hatására több műgyűjtő felfigyel rá
(többek között: Kolozsváry Ernő, Pogány Zsolt, Vass László).Deim
Pál Szentendrén él és dolgozik, és fiatal kora óta
gondosan figyelemmel kíséri a város művészeti életét és
építészeti változásait. Mindezért felelősséget érezve
gyakran hozzászól a város esztétikai és művészetpolitikai
kérdéseihez mind újságcikkekben, mind a Műemlékvédelmi
Bizottság, vagy a Városvédő Egylet tagjaként. Vitathatatlan
része volt a szentendrei MűvészetMalom létrejöttében,
amely több évtizedes munka eredményeképp 1999-ben
megnyitotta kapuit. Az intézmény eredeti célkitűzése az
volt, hogy állandó múzeumként bemutassa a XX. század
szentendrei művészetét. Deim Pál ezen kívül folyamatosan támogatja
a fiatal művészeket, csoportokat és művészeti kezdeményezéseket,
mint például a Vajda Lajos Stúdiót és tagjait. Szorongó
csend címmel B. Farkas Tamás készített őt és művészetét
bemutató filmet. Öt évvel ezelőtt Bábuk az univerzumban címmel
készítettek életművéről filmet Balogh Ernő rendezésében.
Művész úr idén ünnepli
nyolcvanadik születésnapját. Szerkesztőségünk nevében nagy
tisztelettel köszöntöm! Születésnapja alkalmából a MűvészetMalom
- Modern és Kortárs Művészeti Központ rendezett rendhagyó életmű-kiállítást
2012. szeptember 9. és október 7. között. A kiállítás kurátora
pedig nem más, mint unokája, Deim Réka művészettörténész.
Könnyebb úgy kiállítást rendezni, hogy annak családtag a kurátora?
–Egy úgynevezett archívum jellegű kiállításról van
szó. A kiállítás koncepciója tehát az archívum fogalma köré
épül, amely egyrészt arra utal, hogy személyes archívumomat
vettük a válogatás kiindulási pontjául, így a jól ismert
festményeimen és plasztikákon kívül helyet kapnak az eddig be
nem mutatott munkák, soha meg nem valósult művek vázlatai, és
egyéb – nem feltétlenül festészeti – tevékenységeim
dokumentációja. Természetesen Szentendre városához és művészeti
intézményrendszeréhez kötődő tevékenységemet is bemutatja
ez a kiállítás. Felelevenítjük az eddigi életművem
fontosabb állomásait, például az alugrafikai munkákat. Hogy könnyebbséget
jelent-e így egy kiállítás megrendezése? Kétségtelen, hogy
remekül együtt tudok dolgozni unokámmal. Rábíztam az egész
rendezést, a koncepció kidolgozását is. Azért is, hogy az egész
kicsit más legyen , mint az előzőek. Fényképeket is láthatnak
az érdeklődők, és egy a műveim – kb. 200 kép, vázlat –
„sűrítményét” is egy lapra ráfotózva.
Aki még soha nem találkozott
Deim Pál művészetével, életútjával, a mostani kiállítás
alapján megismerheti a művészt?
–Ez természetes. Az sajnálom, hogy kicsi a hely, így nem
tudtunk olyan nagy méretű kiállítást csinálni, mint például
annak idején az Ernst Múzeumban. Így csupán egy válogatott
anyagot láthatnak. Viszont egészen új dolgokat is bemutatunk.
Azt azért ki kell hangsúlyozni, hogy nem lezárt életműről
van szó, mert még mindig aktív vagyok.
Vitathatatlan része
volt a szentendrei MűvészetMalom létrejöttében. Milyen érzés
tölti el, hogy ott lesz a kiállítása?
–Örömmel tölt el, de azt nagyon sajnálom, hogy ebből
az intézményből nem az lett, amit szerettünk volna. Elképzelésünk
szerint a Malom a városi múzeumnak lett volna a helye. Ez
viszont ellenkezett a város vezetésének véleményével.
Voltak, akik szerint túl nagy helyiség lenne ez a modern művészek
számára. Pedig elmondtuk azt, hogy esetünkben komoly művészettörténeti
háttérről beszélhetünk. Így a MűvészetMalom egyelőre csak
kiállítóhelyiség. Lesz múzeum is, azt viszont a Pest Megyei
Önkormányzat hozza létre, ami sajnos nem lesz elegendő ahhoz,
hogy bemutassuk azt a 150 képzőművészt, akik Szentendréhez
tartoznak. A MűvészetMalom városi építmény volt, de most már
a megyei önkormányzattal közös fenntartású lett ez a kiállító
helyiség. Azt is meg lehetne csinálni, hogy a leendő új épületben
lenne a klasszikus anyag, míg a moderneké a Malomban.
Már lezárult az a korszak, amikor Szentendre motívumaiból
éltek a művészek
Létezik még a
szentendrei iskola?
–Véleményem szerint már nincsen, bár vannak, akik
szerint a mostani művészek is a szentendrei iskolához
tartoznak. Szerintem már lezárult az a korszak, amikor a
város motívumaiból éltek a művészek. A maiak már annyira
modern dolgokat készítenek, hogy azok nem tükrözik magát a
helyszínt illetve a szellemiséget. Tehát bárhol készülhetnek
a nagyvilágban. A helyi Vajda Lajos Stúdió több alkotója el
is költözött a városból. Ez nagy kár, mert nem tudta a város
őket megtartani. A régi orosz laktanyát sem sikerült
megszerezniük…A régiek viszont vagy tájképeket festettek,
vagy motívumokat gyűjtöttek, és abból építkeztek. Így tett
Korniss Dezső, Vajda Lajos és Barcsay Jenő. Jelenleg a fiatalok
„döngetik a kapukat”, sokan nagyon tehetségesek. De jobban
meg kéne becsülni őket.
Régebben rangot
jelentett szentendrei művésznek lenni?
–Természetesen. Gondoljunk csak Czóbel Bélára,
Barcsayra, Deli Antalra…Az úgynevezett kismesterek pedig olyan
műveket is festettek, melyeket a legjobbak mellé lehetett
helyezni. Aztán a ’70-es évek végén megjelentek a
„fiatalok”, a Vajda Stúdiósok. Egy nagyon erős csapatot
alkottak, s ma már a legtöbben Munkácsy-díjasok.
El lehet azt mondani,
hogy míg Szentendre a modern, az újító, addig Hódmezővásárhely
a hagyományőrző művészet színhelye?
–Valóban, itt a modernebb csapat tört előre. Felvették
a Vajda nevet, tehát kötődnek a múlthoz is, de sokkal jobban
figyelnek a nyugati irányzatokra. Ezen kívül létezik egy még
fiatalabb csoport is. Ők is vágynak a nyilvánosságra, a
szentendrei tárlatra is küldenek be alkotásokat. Tervük, egy régi
nagy ház megszerzése, amiben műtermek, vendégszobák lennének.
Mindez az ifjúság kultúrháza lenne, ahol költők, zenészek
is helyt kapnának.
A város közönsége
mennyire ismeri a jelenlegi művészeket. Olyan vád éri a
moderneket, hogy nagyon elvonulnak a világtól.
–Ez is, de más is az oka annak, hogy a szentendreiek nem
ismerik a most alkotó képzőművészeket. Ki kell mondani, hogy
nem szeretik a modern művészeket. Ez az egyik oka, hogy nem
lehet a MűvészetMalom múzeum. Amit pedig valaki nem szeret,
arra nem ad pénzt, bemutatkozási lehetőséget. A szentendrei
iskola alapítóit elismerik, azokkal megbékéltek, de már
Barcsayékat is nehezen fogadták be. Holott a városnak kitörési
lehetőség lehetne az, hogy még mindig van új művészeti út,
amin elindulhat.
Az a 40 év, ami elzárt minket a Nyugattól, sokat ártott
Nem is tudnák megbarátkoztatni
a lakókat ezzel a modern művészettel? Az 1930-as években Bartók
zenéje is idegenül hatott, de ma már sokkal jobban befogadják.
–Ez igaz, de ha azt vizsgáljuk meg, hogy Vivaldi, Mozart műveit
hallgatjuk-e szívesebben, vagy Bartókot, akkor az utóbbi lenne
a vesztes. Hiszen a modernet nagyon nehéz befogadtatni. Amikor
holland turisták látogattak hozzánk, és a képzőművészet iránt
érdeklődtek, akkor azt mondták, hogy náluk a lakosság szereti
az ő modern művészetüket. Tehát megvásárolják az
absztarktot is. Magyarországon lakásdísznek viszont inkább
hagyományost vásárolnak, mint absztarktot. Természetesen nálunk
is léteznek gyűjtők, de az a 40 év, ami elzárt minket a
Nyugattól, sokat ártott. A Képcsarnok sem fogadta be a nyugati
irányzatokat. Közben a nyugati galériák megismertették a
helyi lakossággal a modern művészetet. Nálunk viszont nemrég
jöttek csak létre a modern galériák. Sok mindenkit félre is
ítéltek, ismertek. A helyi lakosok mondogatták, hogy Barcsay
halála után már senkit nem fog érdekelni. Akkoriban sokkal
nagyobb kultusza volt Kovács Margit dísztárgyainak, kerámiaszobrainak.
A népi iparművészetet is felé helyezték a modern képzőművészetnek.
Az pedig egyértelmű, hogy a giccses iparművészeti és képzőművészeti
termékek iránt is nagyobb a kereslet.
Azt azért megértem,
hogy valaki az ebédlőjébe nem olya képet helyez el, amin a
figura feje a lába mellett van.
–Elismerem, de ha alá lenne írva, hogy Picasso, akkor a név
miatt kiraknák a falra. De tény, hogy a moderntől általában
idegenkednek.
Szokták mondani, hogy a
múlt század elejétől a művészeti világ egyenlővé vált a
műkereskedelemmel.
–A műkereskedelem valóban sok mindent meghatároz. Úgy vélem,
szükség is van a működésére, arra, hogy a vevőhöz odavigyék
az alkotást. Hiszen, amit nem látnak, aminek nincs reklámja,
azt nem ismerik. Így nehéz megszokni a modern művészetet.
Nagyon jó, hogy üzemel a Ludwig Múzeum, de sokkal tágasabbnak
kéne lennie ahhoz, hogy a magyar modern művészet alkotásait be
lehessen mutatni. Nyugaton egymás után építik a múzeumokat,
és azok anyagait reklámozzák. Ami szintén lényeges, hogy külföld
felé is mutatkozni kéne, amihez szintén anyagi forrás kell az
összeköttetéseken kívül. Mindez lassan alakul ki… Persze,
tudom, hogy nálunk kevés a pénz. Vannak olyan gazdasági
szakemberek, akik szerint, ha a gazdasági élet gyengül, akkor a
kultúrát kell megerősíteni. A franciák is ezt csinálták; rájöttek,
hogy a múzeumok építése, a pezsgő kulturális élet vonzza a
beruházókat is. Lehet, hogy nekünk is sokkal többet kéne a
kulturális téren mutatni magunkból, hogy még érdekesebb országnak
tűnjünk. Gondoljunk arra, hogy amikor Franciaországba kivitték
a hazai Anjou-kiállítást, akkor mennyire
meglepődtek a franciák azon, hogy történelmi
kapcsolatban álltunk velük, ahogy azon is: milyen magas színvonalú
tárgyi , ötvösművészeti, és építészeti kultúránk volt a
XIV. században. Kétségtelen, ha a külföldön a magyar
klasszikus művészetet bemutatjuk, az vonzza majd a modernet is.
Ha az előzményt is hozzákapcsoljuk, akkor sokkal jobban
elfogadják a kortárs művészetet. Sőt az egészből arra is
lehet következtetni, hogy a modern is magas színvonalú, és nem
csak utánozzuk a Nyugatot. Természetesen vannak utánzók, de
nagyon sok eredeti egyéni alkotó létezik.
Ahogy nézem a műveit,
ezek úgy modernek, hogy nem polgárpukkasztók.
–Valóban, a torz dolgokat nem kedvelem.
Amikor 18-20 évesen a pályára
léptél, az akkori modern művészek hatása alatt álltál?
–Nem, hanem a szabadság keresése volt számomra a meghatározó.
Azt szerettem volna, hogy itthon is szabad legyen a nyugati képzőművészeti
kultúrát művelni, hiszen akkor a szocreál és a realizmus dívott.
Akkoriban háromévente lehetett külföldre kiutazni nagyon rövid
időre. Mindez hatalmas fékezőerőt jelentett. Mi ezeket a
szellemi béklyókat akartuk lerázni.
Tehát az absztrakt, az
avantgárd művelése lázadás is volt?
–Hogyne! A nagy öregek, mint Barcsay, vagy Gadányi Jenő
kint jártak Nyugaton, ismerték a modernet, de itthon nem állíthattak
ki. A főiskolákon egy ideig tanítottak a modern művészek, de
aztán kirúgták őket. Ezért pótszemináriumként főiskolás
korunkban eljártunk pl. Kassákhoz, Gyarmati Tihamérhoz beszélgetni
a modern művészetről. A főiskola könyvárába addigra nagyon
komoly képanyag érkezett a nyugati izmusokról. Az ’50-es évek
elején viszont csak a felsősök vehettek ki, engedéllyel Van
Goghot! Ez egyszerűen döbbenetes. Modern művészetet nekünk
sem tanítottak, hanem Cézanne-nál befejezték az anyagot.
Kubizmusról, dadaizmusról nem is tanultunk. Az sem véletlen,
hogy Barcsaynak, aki anatómiát és kockológiát tanított, nem
volt osztálya, hiába szeretett volna. Tehát ő sem volt a
rendszer kedvence. Művészete nem kellett, de zseniális anatómia
tudása miatt a főiskola megtartotta.
Barcsay tanárként
kivételezett a szentendrei növendékekkel?
–Dehogyis! Igaz, többet beszélgetett velem, de én sosem
kaptam nála jeles osztályzatot.
Azt olvastam, hogy
negyedszeri próbálkozásra vették föl a főiskolára. Tehát
rendíthetetlen volt?
Kitudódott, hogy rosszakat írt rólam a káderlapra a helyi
DIVSZ-csoport vezetője
–Elhatároztam, hogy festészettel foglalkozom, és nem térített
le semmi az útról. Egy szentendrei építész barátom győzködött,
menjek el építésznek, mert ott is fontos a jó rajztudás. Valóban
négyszer próbálkoztam, úgy hogy kétévente mentem felvételizni.
Kitudódott, hogy rosszakat írt rólam a káderlapra a helyi
DIVSZ-csoport vezetője. Ez a fiú régen patakparti játszótársam
volt. Amikor érettségi után kiléptem a nagybetűs
életbe, akkor nem léptem be ebbe a kommunista ifjúsági
szervezetbe, és ő biztos ezért megsértődött. Megkaptam azt a
vádat, hogy nem vagyok közösségi ember. Azt, hogy elsőnek nem
vettel föl, azt elfogadom, mert akkor még nem tudtam megfelelően
és úgy rajzolni, mint akik a képzőművészeti gimnáziumba jártak.
Bár Szentendrén már kiállítottam, a nagy öregekkel együtt,
tájképeket. Az se lehet véletlen, hogy sem az első, sem a második
felvételi időpontjára nem kaptam értesítését. A helyi művészektől
tudtam csak meg, mikor lesz a vizsga. Bent azt mondták, biztos a
posta keverte el a levelet. Akkor tudtam meg, az a baj, hogy rossz
a káderlapom. Apám
tisztviselő volt, a DIVSZ-vezető viszont szegény családból származott.
1963-ban szerepel az
utolsó éves hallgatóknak a főiskola szemlélete elleni
tiltakozásként rendezett kiállításán. Ezután semmilyen
retorzióban nem részesült?
–Bizony kihagytak sok mindenből. Nem tanulhattam a
mesterképzőn, és bár a szakmai zsűri megszavazta számomra a
Derkovits-ösztöndíjat, mégsem kaptam meg. Mert így döntöttek
a minisztériumban. Holott, ha ma összeraknám azokat a képeket,
amiket akkor kiállítottam, senki sem értené, mi volt velük a
gond. A mesterképzéstől egyébként eredetileg az egész osztályt
eltiltották, holott nem vettekk részt sokan ezen a nem támogatott
kiállításon; pályázatokra meghívtak, de ritkán nyertem. Ha
közös kiállításokat csináltunk, azokat betiltották. S ekkor
én kiléptem a fiatal művészeket tömörítő Zuglói csoportból,
mert pályázni lehetett arra a műteremre, ahol most éppen beszélgetünk,
s akkor számomra nagyon fontos volt, hogy nagyobb térben tudjak
dolgozni. Ezzel leváltam a fővárosi avantgárd csoportoktól.
Ezt tudomásul is vették, annyira, hogy a kiállításaikra már
meg sem hívtak.
Az avantgárdon belül több
klikk létezett?
–Természetesen. Mindegyik csoportnak volt egy vezéregyénisége,
aki elmélettel foglalkozott, és a szervezőmunkát vállalta. Jónak
tartom azt, hogy fiatalon kisebb csoportban együtt dolgozzanak a
művészek. Ez védelmet is ad, és egymást is erősítik a
fiatalok. Mindez annyira fontos, mint a főiskola. Ahogy az egyénnek
kialakul a saját világa, akkor elhagyja a csoportot.
Az 1960-as években miként
fogadták be a fiatal Deim Pál alkotásait?
–Szerencsém volt, mert a főiskola után nagyon jó
helyeken – a pécsi modern múzeumban, Debrecenben, Műcsarnokban
– voltak kiállításaim. Az első modernek közt engedtek be a
Műcsarnokba. Akkoriban nagyon jó kritikákat kaptam olyanoktól
is, akik még Kondor Bélát is lehúzták. Akkoriban írók, költők,
művészek összefogtak, és a szabadabb világot akarták
megteremteni. Ha valahol valami modernebbet láthattunk,
hallhattunk, siettünk oda. Akkor még létezett egy közös
ellenségkép, ami összetartotta a művészeket. Az ellenállásból
született modern absztrakt vonulat még az átlagembert is érdekelte;
ki tudja, hátha botrány lesz belőle. Az egy érdekes, lendületes
időszak volt.
A figurálitás is
megjelent önnél?
–Főleg
pályám elején. Úgy állítottam össze a motívumokat, mind a
hajdani helyi mesterek. Tehát mindez számomra nagyon jó iskola
volt. Természetesen, első műveimen még érezhető Barcsay,
vagy Korniss, vagy Gadányi hatása.
Mikortól találta meg
saját útját, egyéni stílusát?
–Pontos évszámot nem tudok mondani, de főiskola után
8-10 évvel már egyéni karakteres képeket festettem. Azok a fő
motívumok, melyekkel később is dolgoztam, addigra kiforrtak. Sőt
1969-re elkészült az alugrafikai sorozatom, néhány plasztikám,
és a Kolostor-sorozat is.
Az emberi test alakját
közvetítő, vagy követő bábok nagyon sok képén megjelenik.
–Mindez az embert szimbolizálja.
De mégis báb, nem személyiség.
–És ez a figura megjelenik bizonyos szituációkban. A báb
mást jelent a golgotán, más ha kockába zárom, mást ha
csoportba helyezem el. És szintén mást a Minden értelmetlenül
meghalt ember emlékére kompozíciómban. A bábról pedig annak
idején Páskándi Géza írt egy nagyon jó esztétikai értekezést.
Idézet az írásból: „…köztük talán a legszebb a Golgota
című, amelyet én magamban ’otthonos keresztnek’ neveztem
el, mert a lekerekített, legömbölyített formái azt sugallják:
otthonunk lett már a szenvedés.”
Hogy születik
meg Deim Pálnál a téma?
–Erre nagyon nehéz felelni. Mindezt egy példával érzékeltetem.
A temetőbe mentünk gyertyát gyújtani az unokákkal, és az
alkonyatban feltekintettem, és megláttam egy „golgotafát”.
Egy élő fát, amit befutott a borostyán, és úgy nézett ki,
mint egy keresztfa…Nagyfiam lefényképezte a fát, amiből jó
sok változatot készítettem. A legnagyobb
2,5 méter
magas vásznon látható, de vannak kisebbek is pl.
szitanyomatban.
Említette, hogy
fiatalon eljártak Kassákhoz „különórákra”. A mai
fiataloknak van kikhez eljárniuk?
–Biztos felkeresnek művészeket, művészettörténészeket,
de engem nagyon ritkán. Talán túl öreg vagyok már ehhez. Természetesen
régebben kikérték a véleményemet, tán meg is hallgattak, de
én sosem voltam teoretikus művész, inkább az élmény ereje irányította
munkásságomat.
|