vissza a főoldalra

 

 

 2012.09.21. 

Tér > pontok

 
II.Szobrász Biennále a szentendrei Művészet Malomban

Több mint száz mű és csaknem annyi szobrász – ez már elegáns és sokat mondó merítés a kortárs magyar plasztikából. Minthogy keramikusok (Pázmándi Antal, G. Heller Zsuzsa, Silvio Monti) is színesítik a palettát – szobor-építményeik szinte nem is lógnak ki az ezer helyről begyűjtött, számtalan anyagban és megannyi technikával megvalósult plasztikai arzenálból –, izgalmas kép rajzolódik ki a műformák egymásra hatásáról. S az egymást követő nemzedékek szelíd „összecsapásáról” – mert csak irányzatok szerint tagolódik az értékskála – nem is beszélve.

            A szobrászművészek egyik-másik doyenje, a most is kitűnő kőszobrokkal jelen lévő Hadik Gyula (Mózes; Önportré), és a fával ma is csodákat tevő Nagy Sándor (Mi a helyzet lányok?), nem annak a figuralitásnak áldoz-e, amely a korban tőlük nem is annyira távoli Csíkszentmihályi Róbert (Sablonok), Nagy Benedek (Huszár Pieta) , Csikai Márta (Gábriel) – mindhárom bronz –, s Gvárdián Ferenc (Vajda Lajos II. – anyagában színezett műkő), s a fiatalok közé tartozó Boldi (Európa – bronz) és a legfiatalabbak képviselője Apolka (Selene lova – bronz) művészetének a motorja? Bár a megidézés módjai változnak – a durva megmunkálású szoborhármas testfelülete (Nagy) távol van a motívumokkal díszített lófej „színes” palástjától (Apolka) –, a plasztikai erő szinte ugyanaz: a nyugvó és a dinamikusan elforgatott szobortengely kiküzdi magának a legmegfelelőbb teret.

            Ha a nonfiguratív vonulatot vizsgáljuk, nem a föntiekhez hasonló értéklánc alakul-e ki? Bizony az. A Gádor Magdától (Lendület; Kilátás) – mennyit számít a fa megfestése – és Gáti Gábortól (Cím nélkül – sodrott drót) Benedek Józsefig (Ülő alakzatok III. – alumínium), Veszprémi Imrétől (A végtelen – carrarai márvány) és Asszonyi Tamástól (Ős-Hős – fa) Vizsolyi Jánosig (Szél tépte; Hommage a Csontváry – bronz), Péter Ágnestől (Az utolsó kapuk – fém) és Borza Teréztől (Hommage a Hemingway – öregfa, vasszegek, vaselemek) Mata Attiláig (Háromszögfejű; A festő – rozsdamentes acél), Farkas Ádámtól (Éghajó – gránit) és Várnagy Ildikótól (Súlyozás – bronz) Deli Ágnesig (Hommage a Louise Bourgeois I. – festett purhab, fa) húzódó sor az anyagkezelést és a technikát figyelembe véve több mint változatos. Maga az érett, sok karakter összeadódásából született sokszínűség.

            Legyen elég a nyugodt, harmonikus szépség megteremtőit (Veszprémi, Farkas, Asszonyi) az „izgágább” formalelemények alkotóival összevetnünk (Várnagy, Vizsolyi, Mata, Deli), máris előttünk a kontraszt feszültségteremtő ereje. Avval, hogy Borza alkotása valahol a képzeletbeli sor közepén foglal helyet – a dongákból épített „halcsontváz” az Az öreg halász és a tenger írójának sorsát vizionálja –, kifejeződik egy mítoszhoz közeli, a műveltségélményt is ihletadónak tudó világ formai-gondolati karaktere is. Gáti és Benedek, vagy a különleges csigaszerkezetben megnyilvánuló Barabás Márton (Hidak; Scracth – fa) „csipkeszobrait” éppúgy idetartozónak vélem – jóllehet szerkezetük a fönt említett installációnál „filozofikusabb, mondanivalójuk áttételesebb –, mint Péter bibliai fogantatású, csiszológéppel fényfogazott „sztéléit”.

            A konstruktivitás mint váz – távolról Kassák a példa – azoknak a művészeknek ad hitbéli, formabéli erősítést, akik a rendteremtő erőben, a szerkezet tisztaságában vélik önkifejezésüket megtalálni. Elsőbben Ézsiás Istvánt (Cím nélkül – festett acél), az ő törhetetlen akaratát kell megemlítenem, és közvetlenül mellette a ragyogó faszobrokkal jelenlévő Nagámit (Zéró; A gondolat – fekete dió), s nemkülönben Melcher Mihályt (SzínerőTér – üvegszállal erősített poliészter). De többé-kevésbé ebbe a csoportba tartozik (hangos muzsikájával talán ki is lóg) Móder Rezső (Hatdimenziós acélszerkezet – acél cső, kovácsolt acél), Kontúr András (Viadukt – mészkő), az élményszobrainak szerkezeti vázát innen merítő Zsemlye Ildikó (Városlakók I.; III.; Peron IV. – bronz, makett-figurák, moha), s a plasztika  építőkockáit tekintve Pázmándi Antal (NKA II. – magastűzű samott), Dohárszky Béla (Időszintézis – beton), Kelemen Zénó (Fok-variáció – vegyes technika), Drozsnyik István (Szék-Három-Szög – hegesztett vas), Gaál Tamás (Köz-Test – a bronz, fa), Bács Emese (Nő és férfi; Guggoló férfi – fa), s nem utolsósorban Szabó György (Aszimmetrikus kilátó – bronz) és Budahelyi Tibor is (Geometrikus forma II. – festett fa, plexi).

            A „fásokat”, túlmenően az anyaghasználaton, a „legfásabb”, mert a természetet ideemelő, Húber András (Várakozás – fa), s az ugyancsak idesorolható Orosz Péter (Töviskarikák; Tövisrács), valamint Velekei József Lajos (Jó napot Csontváry Kosztka Tivadar – tölgyfa), Havasi Ildikó (Életjel, Életforma, Magvető – növényi szösz, galyakkal) és Szlaukó László (Inaszakadt I– festett fa, bőr) képviseli. A kompozíció és a másfajta gondolkodás révén Juraj Melis installációs anyagoltára (Pecsétek – fa, vas) ugyanúgy kilép ebből a körből, mint Sylvester Ambroziak „brutália”-hármasa (Érzem az illatod, érzem a lélegzeted – festett fa). Az előbbi kiemelkedik a tárgymítoszt valósággá emelő sorból, az utóbbi testkultusza pedig a pőre vágyakozás megtestesítője.

            Némelykor – legalább is a címek szerint – politikai üzenetei vannak egy-egy szobornak (Schrammel Imre: Iphigenia feláldozása – Magyarország az EU-ban, samottos kő; Borsos Róbert: Cukorért jártam hittanra, filc, samott), máskor egy-egy plasztika a formaképzésen túl szakrális üzenetet (is) hordoz (Pató Róza: Péter és Pál apostol; Csikai Márta: Gábriel – mindkettő bronz). A csupán ötletszinten megjelenő „szobor” – Szalay Péter: Cápa – kétszemélyes kézifűrész) – semmit sem ér, Gaál Endre installációja laza (Saját felelősségre – üveg, autógumi, stb.), viszont a kőbe faragott komoly (Nikmond Beáta: Szobor 19 – gránit; Pálffy Katalin: Forma II. – tufa; Nyári Zsolt: Örvény – márvány; Fükő Béla: Fénycsapda – márvány) és humoros (Pistyúr Imre: A mama a vízbe lát; vulkáni kő; Holdas György: Kukac – vörös márvány) „lélekvalóság” – sokat.

            Németh Ágnes Vágyak, álmokja (acéldrót, plexihajó), Pető Hunor „kiskunhalasi” Malomköve (OSB lemez), Rabóczky Judit extrém szenvedés-élménye (Bolond – vas, kötözött kábel), Kalmár János Duinoi angyala (alumínium, mészkő) fontos mű, mint ahogyan Szabó Virág organikus anyaghullámzása (Sors-vonalak – vas, fű, föld) és Szabó Tamás pop-art portréja is (Lapos fej – fa, popszegecs) a kortárs szobrászat irányzatos sokarcúságát vetíti elénk. Ám ez a „sokarcúság”, jóllehet hagyomány közeli módon, olyan szoborcsoportot is jellemez, mint a leányfalui Aba-Novák Galériában korábban már látott – a remekműnek is mondható Mind elmegyünk filozofikus töltetű konstrukcióját folytató – Csíkszentmihályi Róbert-mű, a Sablonok. A rossz címválasztás ellenére itt csöppet sem közhelyekről van szó, sokkal inkább bölcs összegzéssel valamennyi plasztikai (test-alak) forma, egyensúlyhelyzet, stb. anyagban való invenciózus megjelenéséről.

 

Szakolczay Lajos