2012.09.21.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Nyolcvankilenc az átmentés éve volt
A felszínen egészen
más történt, mint a mélyben. A ’89-es költségvetés zárszámadása,
amelyet ’90-ben már a szabadon választott Országgyűlésnek
kellett volna elfogadni – lehet ám, hogy ez meg is történt,
csak senki nem vette észre a sok zöldfülű képviselő közül
–, rendkívül sajátságos adatokat tartalmazott. Az állami költségvetés
egyéb kiadásai rovatban 2 milliárd 90 millió forintot fizettek
ki a megváltozott munkaképességűek támogatása címén. Ez fölöttébb
érdekes. Ez az összeg több mint háromszázmillióval több,
mint amit ugyanerre a célra az előző évben fordítottak.
Hirtelen ennyivel többen váltak rokkanttá? Csak tán nem káderek
leszázalékolásáról van itt szó? Életerős munkásőrök
munkaképességének a megváltozásáról?
Van aztán egy másik érdekes rovat is. Pártapparátus
felmondási időre járó munkabére és egyéb ktg.: potom háromszázmillió
forint. Miközben tehát a népszavazás rendelkezett az MSZMP-pártvagyon
elszámolásáról, ennyit fizetnek ki a pártapparátusnak. Közpénzből,
a költségvetésből. Ugyanakkor demokraták. Szeretnék, ha minél
vaskosabbak lennének az új pártok. Rovatot nyitottak számukra:
alakuló pártok részére támogatás – 100 millió forint. No,
alakult is nyomban vagy ötven párt, úgyhogy a munka nélkül
maradt pártapparátus elvtársainak minden bizonnyal még ebből
a rovatból is cserrent-csurrant.
Ezenközben az
egyházak állami támogatására 27 millió forintot voltak
kegyesek kifizetni, valamint áthozatként a Bécs–Budapest Világkiállítás
tanulmánykészítésének fedezeteként 20 milliócskát
juttattak kedvenc tervezőiknek.
Ezenkívül még támogatták
a társadalmi szerveket, amelyek közé természetesen maga a párt
is tartozott az öszszes leányszervezetével. Erre kétmilliárd-kétszázkilencvenmillió
forint kellett.
Így fest az,
amikor a kommunisták önként átadják a hatalmat.
S ez az év úgy
él a köztudatban, mint a rendszerváltást közvetlenül előkészítő
időszak. Így rohant bele a kisember a szabad választásba.
Ekkorra már megalakult legalább harminc új bank, javában folyt
a „spontán privatizáció”, már előkészületben voltak a
nagy átjátszások, és az országba már áradt befelé egy
bizonyos ismeretlen eredetű tőke, s itt adómentességben részesült.
Ekkor lépett színre a Fotex, a Magyar Nemzeti Bank és a kormány
szüntelen tárgyalásban állt a Nemzetközi Valuta Alappal, és
törekvése szó szerint ugyanaz volt, mint ma: hosszú távú
hitelmegállapodást elérni és minden pénzt felvenni, akármilyen
rossz feltételekhez kötik is.
Miközben
rendszerváltozással, Európával, a nyitottság dicséretével
és az összefogás gondolatával volt tele a sajtó, az önmentő
hatalom pontosan úgy viselkedett, mint egy visszavonuló hadsereg
idegen földön. Mindent felégetett maga mögött. Az úgynevezett
decentralizálással szétrobbantották a következő kormány hatásköreit,
a gazdaságba pedig aknákat telepítettek. Szándékosan tönkretették
az ipar, az export és az import szerkezetét.
Akkor már másfél
évtizede folyt az országból a bruttójövedelem-kiáramlás. A
rendszer utolsó két évében ezt visszafordíthatatlan folyamattá
tették. A kereskedelmet oly mértékben tették nyitottá, hogy a
kereskedelem és a szolgáltatás szabad prédává vált. Eladták
a biztosítókat. Szabad utat nyitottak olyan benyomulásoknak,
amelyek pénzből csináltak pénzt. Piacokat adtak el bagóért.
Amit itthon kellett volna megtermelni, azt behozták, a bejövő tőkének
megengedték, hogy a leggyorsabban megtérülő ágazatokba
fektessen be, pontosabban azokat vásárolja fel, méghozzá áron
alul. Teljesen leállították a tudományos-technikai értékek
behozatalát, minden saját fejlesztést eltöröltek. Ezzel
nemzedéknyi időre kiszolgáltatott helyzetbe lökték a gazdaságot,
az egész magyar társadalmat.
Ezekkel a jelenségekkel
természetesen nem csak 1989 jellemezhető. Sajnos, az
Antall-korszak egész ideje alatt ezek megszüntetése, felszámolása,
megváltoztatása érdekében vajmi kevés történt, sőt egyes káros
folyamatok még szélesebb és mélyebb mederben hömpölyöghettek.
Most utólag két
cél látszik világosan: anyagilag minél jobban járni a váltás
során, és az összeomló rendszert úgy ragasztani össze az elkövetkezővel,
hogy az csak folytathassa az elkezdetteket. Ez a második cél is
elsősorban anyagi, pénzügyi termé-szetű. A politikai felépítmény
dolgaira kevesebb figyelmet fordítottak.
Gazdaságilag és pénzügyileg azonban gúzsba kötötték
az utánuk következő kormányt.
A már korábban meghozott gazdasági törvények is mind
ezt a célt szolgálták.
A menthetetlenül
félreállítandó vezetők számára biztosították nemcsak a büntethetetlenséget,
hanem a magas nyugdíjat és az összes kedvezményeket is, a még
cselekvőképeseknek jól jövedelmező, megfelelően kibélelt,
kockázatmentes vállalkozásokat szereztek. Megváltoztatták az
intézményrendszert, új bankokat hoztak létre, vegyes vállalkozásokat
indítottak el, és a külföldi tőke oltalma alá helyezték
valamenynyit. Gondoskodtak arról, hogy ezen külföldinek mondott
tőkék eredetének, indítóállomásának és körútjának ne
is lehessen utánajárni. Teljes mértékben sikerült álcázniuk
az előzőleg kijuttatott pénzek visszaáramlását. Ma már
senki sem képes bizonyítani, hogy ezen külföldi tőkék jókora
hányada a korábban felvett dollár milliárdokból származik. Még
a néhány véletlenül napvilágra került ügyben sem történt
semmi. Gerő 120 millió dollárja eltűnt, most Bécsben
emberrablás miatt folyik ellene eljárás.
A pénzügy
egykori fejesei mind egy-egy új bankban vagy vegyes bankban
kaptak elszállásolást. Ezek közül is kiemelkedik a CIB és a
Budapest Bank. A magyar elszegényedésért, a háborús mértékű
veszteségekért leginkább felelős pénzügyi irányítókat,
bankárokat, az adósságcsapdába lökőinket nemhogy kritika nem
érhette, de a havi milliós jövedelmeiket sem tette szóvá
senki.
Mindez természetesen
nem történhetett volna meg ily módon, ha egyidejűleg nem
gondoskodnak a sajtó, a nyilvánosság tulajdonlásáról. Ebben
az időben adták el a lapokat. Sorra-rendre minden lap külföldi
tulajdonba vagy vegyesbe került, és a régi, azaz MSZMP-s
kinevezésű szerkesztőségvezetők a helyükön maradtak. Az átjátszások
áthúzódtak kilencvenre is. A piacon megjelent Maxwell, Murdoch,
a Springer és a Berthelsmann. Egyszerre mindegyik a bolhafej
nagyságú magyar sajtópiacban látott fantáziát. Hogy Maxwell
mekkora rabló volt, az sajátságos vízihullaságakor kiderült.
Murdochnak viszont olyan szerződést adtak, amely befektetése
első pillanatától kezdve szavatolt neki tizenöt százalékos
hasznot, és ha ezt az elindított vállalkozás –
Mai Nap
, Reform – nem tudná kitermelni, akkor a bank – Hitelbank –
állja ezt. S ezen túlmenőleg: ha megunja és viszszavonja a tőkéjét,
akkor hiánytalanul kiviheti. És, kérem, Murdoch belement ebbe
az üzletbe, majd ki is vitte a pénzét.
Egy ilyen üzletért
akármelyik chicagói keresztapa mind a tíz ujját megnyalná. Az
újságíró-társadalom egy része akkor még felháborodott
ezen, különösen a Springer- és a Maxwell-ügyletek voltak
szemet szúrók. Az Országgyűlés felállított egy sajtóprivatizációt
vizsgáló ad hoc bizottságot. Ez anélkül fejezte be működését,
hogy érdemi jelentést tett volna le az asztalra. Elnöke az a
Debreczeni József volt, minden előzetes sajtóbeli jártasság nélkül,
aki később 1992-ben észrevette a „náci alapvetést” a Néhány
gondolat… c. tanulmányomban, itt azonban csekély erélyt sem
volt képes felmutatni a visszaélések felkutatásában, és
hagyta szétesni a bizottságot. A Maxwell- alapvetés nem szúrt
szemet neki.
Jogilag persze nehéz
lett volna megfogni ezeket az üzletkötéseket, azonban az Országgyűlés
hozhatott volna határozatot, vagy a kormány számra adhatott
volna utasítást és még az ügyészséghez is lehetett volna
fordulni, de semmi nem történt. Az ügy lekerült a napirendről,
a bizottság elhalt és Debreczeni bekerült a kulturális bizottságba.
Mindez már
kilencvenben történt, ámde ennek a szálai is visszavezettek.
Az, hogy ma szociálliberális koalíció kormányozza az
országot, akkor, nyolcvankilencben dőlt el.
A vékony gazdasági-pénzügyi elit, amelyet többek között
az a Soros György látott el információkkal, aki egy-egy nagy
nemzeti valutát – font sterling, líra, DM – is képes megdönteni
vagy célba venni, mert összeköttetései révén megneszeli, sőt
pontosan tudja is egyes kormányok szándékait, döntéseit. A vékony
elit jól kiszámítva csak a pénzügyi irányítás megtartására
törekedett, és ezen belül is mindenekelőtt az adósságügyek
kezeléséhez ragaszkodott. Ma is ezt teszi. Mert ez a kulcskérdés.
Ha a magyar gazdaság
megmarad a járszalagon, ha továbbra is az adósságcsapda mélyén
vergődik, ha a tőkekiáramlás folytatódik, akkor egyrészt a
politikai hatalom kisebbik részével, mely a választásokon
szerezhető meg, úgysem tud mit kezdeni az új kormány. Másrészt
így szinte erőfeszítés és kockázat nélkül megtartható a lényegi
hatalom, és ennek megtartásához meg lehet szerezni a nemzetközi
tőke támogatását, amely nemcsak azt fizeti meg és értékeli
nagyra, hogy jóvoltukból ez az ország a legjobban fizető adós
bonviváni szerepét játssza el, hanem azt is, talán még inkább,
hogy korlátlan lehetőséget nyújt így ugyanezen nemzetközi tőke
egyes részeinek a piacvásárlásra, a murdochi – lásd fent
– befektetésekre.
Magyarország leértékelődik.
A gazdaság jól termelő, értékesítésre is alkalmas részei
áron alul, a gyengék, rosszak potom áron, szinte ingyen kelnek
el, a belföldi piacokhoz könnyű hozzájutni. Ez a bankárelit közreműködik
abban, hogy minden átjátszás zökkenőmentes legyen.
Magyarország nem
abban az állapotában érdekes azoknak a megbízóknak a szemében,
akiknek a megbízásából ez a bankárkör tevékenykedik,
amelyben most leledzik, hanem amilyenben majd akkor lesz, amikor a
környezet háborúságai elmúlnak vagy lecsillapodnak. Kell egy
hely, ahol a majdani nagy keleti befektetések ügyintézői
laknak, ahol a központok biztonságban vannak, és ahová az
ezekben dolgozó, de keleti, ukrajnai vagy orosz helyismerettel
rendelkező embereket le lehet telepíteni. Ahol nem ölik meg őket,
hanem esetleg kiszolgálják. Kell egy olyan ország, amelyik el
tud tartani embereket, akik nem tartoznak az őslakosság körébe.
Amelyik önmagában fogyatkozik.
Ha a fogyás elért
egy bizonyos mértéket, akkor már csak arra kell vigyázni,
nehogy olyan politika alakuljon ki, amelyik államilag
beleavatkozik, s támogatja a törzslakosság szaporodását.
Ehhez tehát olyan pénzügyi politikára van szükség, amelyik
minden kormányt sakkban tud tartani. Ha az adósságcsapdából
való kilépést egyiknek sem engedjük meg, akkor mindegyik kormány
élete örökös vergődés. Soha nem lesz rend az országban.
Legalábbis addig, amíg a vagyonátjátszás be nem fejeződik.
Addig itt válság lesz!
Elhangzott: 1994.
XII. 22.
(Folytatása következik)
|