2012.09.21.
Az első bűnelkövetés mind fiatalabb
korra tevődik
A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal az illegális migránsok
ügyében indított eljárásokra évente kb. 200 millió forintot
fordít
Komplex társadalmi
problémákat csak komplex módon lehet kezelni, így a bűnmegelőzés
vagy az áldozatvédelem sem kezelhető csak rendészeti, vagy
csak szociológiai kérdésként - mondta a Belügyminisztérium
közigazgatási államtitkára egy augusztus 28-ai budapesti
konferencián. Felkai László, a Tett - program az áldozatokért
és a tettesekért elnevezésű, közel 2,2 milliárd forintos európai
uniós projekt záró rendezvényén arról beszélt, hogy a cél
érdekében fel kell mérni, és egységes rendszerbe kell összefogni
a közigazgatás és a tudomány valamennyi érintett területét.
A
Tett-programmal kapcsolatban a Belügyminisztérium Sajtóosztálya
szerkesztőségünk számára a következőket nyilatkozta: „A
rendszerváltást követően robbanásszerű emelkedő tendenciát
mutatott a bűncselekmények száma, ez az ezredforduló utáni években
lassú csökkenésnek indult. A csökkenés ellenére nyilvánvaló
vált, hogy az első bűnelkövetés mind fiatalabb korra tevődik,
valamint igen magas az elkövetők visszaesésének, bűnismétlésének
aránya. A projekt megvalósítását indokolta az is, hogy
megfelelő színvonalú közbiztonság nem alakítható ki kizárólag
a bűnüldözés és a büntető igazságszolgáltatás hagyományos
eszközrendszerével: a büntetések szigorításával, a szabadságvesztésre
ítéltek számának növelésével, térfigyelő kamerák telepítésével.
Így jelentek meg az ún. resztoratív igazságszolgáltatás
elemei a projektben: jóvátételi programok, közösségi
foglalkoztatók.”
Arra
a kérdésre, hogy tanulmányozták-e, hogy a Tett-projekt elemei,
módszerei mennyire váltak be más EU-s tagállamban, a BM Sajtóosztályától
ezt a választ kaptuk: „Európa különböző országaiban működő
áldozatsegítő diszpécserszolgálatokról összefoglalóan
elmondható, hogy az európai áldozatsegítő segélyvonalak
feladatkörüket tekintve hasonlítanak a magyarhoz. Eltérések főképp
a szolgálatok ügyeleti idejében fedezhetők fel. Jogi tanácsadás
terén az osztrák és a finn szolgálatok esetében említhető
meg nagyobb különbség a magyar gyakorlathoz képest, hiszen
ezek az európai országok nemcsak a segítségnyújtó szervekhez
irányítják, hanem konkrét jogi tanácsadásban is részesítik
a hívót. Az önkéntességnek elsősorban Európa nyugati régióiban
van hagyománya, így az áldozatsegítésbe bevont önkéntesekre
vonatkozó tapasztalatok is főként innen erednek. Kiemelt jelentősége
van a Fehér Gyűrű Egyesületeknek, melyek az 1970-es évek elején
Németországban és Angliában jöttek létre. Ezt követve a
kialakult minta alapján Nyugat-Európa 15 országában szerveződött
hasonló egyesület. A reintegrációval kapcsolatban hazai
tapasztalatokra építettünk. A 20 év alatt összegyűlt
reintegrációt segítő szakmai elemeket összegyűjtve új
rendszerben alakítottuk ki a jelenleg is működő programot,
kiegészítve a három szakmaterület (büntetés-végrehajtás,
munkaügy, pártfogó felügyelet) együttműködésének
protokolljával, a szükséges szakmákon átívelő módszertannal.”
Azt megértjük,
hogy lényeges, az elítéltek szabadulásuk után dolgozzanak,
kerüljenek be a munka világába. De ki garantálja azt, hogy
valaki „örömmel” foglalkoztat egy frissen szabadultat?-
tettem fel a kérdést a sajtóosztály illetékesének. „A büntetés-végrehajtási
szervezet a szabadult fogvatartottak nyomon követését érdemben
nem tudja kontrollálni”. –kaptuk
a választ. „A reintegrációs alprojektben közreműködő
partnerszervezetek egyik innovatív feladata, hogy a szabadult
fogvatartottak számára munkaerő-piaci tanácsadást, álláskeresési
technikák oktatását valósítsák meg. Konkrét adatokkal
rendelkeznek arra vonatkozólag, hány projektben részt vett
fogvatartott tartott igényt ezen szolgáltatásokra szabadulását
követően. A szakmaképzéseket a munkaügyi központokkal
egyeztetve úgy választottuk ki, hogy az adott térségben
keresett, kurrens szakmákat tanulhassanak a fogvatartottak –
természetesen a börtönök adottságaihoz képest.” A társadalom
jelentős hányada szerintem még mindig úgy vélekedik, hogy
minek költ az állam az ő adóforintjaiból is egy bűnöző
megsegítésére. Erre a felvetésre a következő választ
kaptuk: „Az elítéltek szinte kivétel nélkül szabadulnak
egyszer. Sem az egyénnek, sem a családnak, sem a társadalomnak
nem mindegy, ezt milyen fizikai és mentális állapotban teszik,
van-e esélyük arra, hogy munkát találjanak, és abból tartsák
el magukat, ne bűnözésből.”
A másik témánk az illegális bevándorlás kérdése. Nemrég
az illegális bevándorlásról és a Duna menti országok biztonságpolitikai
együttműködéséről tárgyalt Pintér Sándor belügyminiszter
bajor kollégájával, Johann Hermann-nal Budapesten.
Mindketten beszéltek arról, hogy fontos a főleg Afrikából és
Ázsiából az Európai Unióba irányuló illegális bevándorlás
visszaszorítása. Hazánk milyen nagyságú költségvetési forrásokat
kénytelen áldozni az illegális migránsok ügyének kezelésére?
„A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal az illegális
migránsok ügyében indított idegenrendészeti eljárásokra évente
megközelítőleg 200 millió forintot fordít, mely magában
foglalja a külföldiek kiutasításának végrehajtásával összefüggésben
felmerülő költségeket (pl. repülőjegy, illeték, kísérő
személyek költségei), valamint a Hivatal által működtetett közösségi
szállás költségeit (pl. a közösségi szálláson elhelyezett
külföldiek élelmezése, a rezsiköltségek, bérköltségek). A
kiutasított személyek kiutazásával kapcsolatosan felmerülő költségeket
a jogszabály rendelkezése alapján a külföldinek kell
viselnie, azonban fedezet hiányában a Hivatal megelőlegezi a
felmerülő költségeket.”- kaptuk meg a BM Sajtóosztályától
a választ.
2014
végére a nyugati koalíció harcoló alakulatai elhagyják
Afganisztánt. Nem kell attól tartani, hogy így megnő a bevándorlók
száma? „Évek óta jellemző, hogy növekvő arányban hagyják
el hazájukat az afgán állampolgárok, ezért kizárni nem lehet
annak lehetőségét, hogy a biztonsági helyzet romlása esetén
tovább növekszik az afgán migránsok száma.”– közölte
szerkesztőségünkkel a Belügyminisztérium Sajtóosztálya.
Medveczky Attila
|