2012.09.21.
Klebelsberg az én vezérlő csillagom
Nem
gyermekmegőrzőről van szó, hanem szakra és szakmára épülő
képzésről
Áder János államelnök
úr a Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozatát adományozta
több évtizedes elkötelezett, példaértékű oktatói-nevelői
és tehetséggondozói munkája, közéleti tevékenysége elismeréséül
dr. Giber Vilmosnak, a Klebelsberg Középiskolai Kollégium
igazgatójának; a Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
önkormányzati képviselőjének.
Gratulálunk a kitüntetéshez, igazgató úr! Életrajzban
olvastam, hogy 1982-ben teljesítette édesapjának tett ígéretét,
és ács-állványozó szakmában szakmunkás bizonyítványt
szerzett. Innen vetődik fel a kérdés: gondolt-e szüleire az
elismerés átvételekor?
–Ez egyértelmű, hiszen tőlük kaptam az életet.
Amikor az ember egy ilyen kitüntetést kap, akkor természetes,
hogy a köszönet és a hála szavait először és elsősorban szülei
felé kell elrebegnie. Édesapámmal együtt krisztusi szakmám
van, tehát mindketten ácsok is vagyunk. Gyermekkorom óta
dolgoztam édesapám mellett – ezért Marcalli ipartestülete közel
20 éves szakmai viszonyt igazolt le nekem – ,és a diploma után
két évvel befejeztem a szakmunkásképzőt is. Édesapám pedig
– szüleim a mai napig jó egészségnek örvendenek – nagyon
örült, mikor hivatalosan is ács-állványozó lettem.
Mielőtt bárki azt gondolná, hogy nem történt más,
mint egy kormánypárti önkormányzati képviselő kitüntetése,
azért el kell mondani, hogy ön feldolgozta Somogy megye sportmúltját,
1997-ben pedig megkapta a főtanácsosi kinevezést. 2000
szeptemberétől 2002-ig pedig a Kaposvári Egyetem Társadalmi
Tanácsának tagja.
–Lehet, hogy szerénytelennek tűnök, de mindezen kívül
bizonyára más tevékenységemre is odafigyeltek a díjazáskor.
1999 –ben az én ötletem és találmányom volt a Himnusz és a
Szózat első strófáinak 50x70 centiméteres képen való
megjelenítése. Ezen kívül az ezredfordulón, Kaposváron, a
saját költségemből minden felekezetnek felajánlottam egy
nemzeti színű zászlót. A megyei jogú város több emléktáblája
fűződik nevemhez; a közgyűlésen felvetettem, hogy azok elmékét
is megőrizzük, akik maradandót alkottak, de a kommunista
rendszer mégsem becsülte meg őket. A helyi 1848-as, és 1956-os
hősöknek is külön ünnepséget szervezünk, és az Aradi vértanúk
emléknapját is én hoztam be a város közgondolkodásába.
Minden alkalommal én mondom az ünnepi beszédet abban az Aradi
emlékparkban, aminek kialakítása szintén nevemhez fűződik.
Emellett két éve a Hősök és Mártírok Közalapítvány elnöke
vagyok; a hősök emlékét éltető ünnepségeket mi finanszírozzuk.
Tehát talán ezeket is figyelemre vették, viszont sosem a kitüntetésért
dolgoztam. Nem is számítottam arra, hogy mindezt a munkát
valaha egyszer észreveszik.
2003-tól a Klebelsberg Középiskolai Kollégium igazgatója.
Ön is alapította ezt az intézményt?
–Intézményünk a Baross Gábor Kollégium jogutódjaként
jött létre. Amikor pályázat útján elnyertem az igazgatóságot,
azt javasoltam a polgármester úrnak, a város közgyűlésének,
hogy vegyük fel Klebelsberg Kunó nevét. Tudni kell, hogy én egész
szakmaiságomat Klebelsberghez igazítottam. Még főiskolás
koromban, a pécsi tanárképző könyvtárában találtam rá
munkáira, amiket a szabály szerint nem lehetett kikölcsönözni.
Viszont dolgozott ott egy kedves könyvtáros, aki megengedte
nekem, hogy Népsportba csomagoljam be a Klbelesberg-munkákat, s
úgy olvassam el azokat. Azóta Klebelsberg az én vezérlő
csillagom. Kollégiumunk pedagógiai és tehetséggondozó
programja is a legendás kultúrpolitikushoz köthető idézettel
kezdődik. 2008 óta foglalkozunk tehetséggondozással, és azóta
a legmagasabb szinte jutottunk, hiszen regionális kiváló tehetségponttá
nyilvánították kollégiumunkat.
Tehát ez több, mint egy „diáklaktanya”.
–Sosem voltam kollégista, így nem tudtam meghatározni
teljes bizonyossággal azt, milyen is a jó kollégium. Ezért egy
egész nyarat rászántam arra, hogy az összes kollégiumról
kapcsolatos iratot előkeressem, és azokat tanulmányozzam. A
kollégium lényege, hogy nevelési színtér. Tehát, amit a
gyerek elkezd az iskolában, azt délután, este is folytathassa.
A jó kollégiumoknak, főleg az egyháziaknak, a szakmai titka
az, hogy ahhoz a tanárhoz fordulhat a gyerek - abból a tárgykörből,
amivel problémája van - délután, aki vele délelőtt
foglalkozott. Én ezért kollégáimat úgy válogattam össze,
hogy a középfokú oktatás teljes szakterületét lefedjük. Tehát
nem gyermekmegőrzőről van szó, hanem szakra és szakmára épülő
képzésről. Délutánonként kötelező nálunk a szilencium, és
a kollégáknak a végzettségüknek megfelelő szakkört, vagy
felzárkóztató programot kell vezetniük. Munkaköri kötelességük
a tehetséggondozást vállalniuk. Mindegyik diákcsoportnak külön
csoportvezető tanára van, akinek minden hónapban kötelező az
adott iskolában a diákok eredményei után érdeklődni. Ha észreveszi,
hogy egy diák rontott, akkor kötelessége a gyereket az adott
szakos tanárhoz korrepetálásra vinni. Nálunk ez a rendszer működik,
két gimnázium és egy szakközépiskola diákjai tanulnak nálunk,
és az alapítás óta az össz –tanulmányi eredmény még nem
ment le 4 egész alá. Klebelsberg filozófiája szerint mindennek
a rend az alapja. Annak hiányában minden felesleges. Minket ezért
nem is érintett a szociálliberális kormányok oktatáspolitikája.
A saját elveink, értékeink mentén haladunk.
Mennyiben igaz az az állítás, hogy a gyerekek túlterheltek.
–Ezt nem hiszem. Csupán rossz a tanulási módszer,
az időbeosztás. Azért sem hiszem ezt, mert a múlt tanévben 23
szakkör működött nálunk és nem szakköri keretekben lévő
foglalkozások száma 6 volt. Természetesen a zenei nevelésre is
figyelünk, így Rolland-zongorát vásároltunk, dobfelszerelést,
6 gitárt, fuvolát. A tehetséges, de szegényebb családból származó
gyerekek zeneiskolai tanulmányát mi fizetjük, ha a szülők ezt
nem tudják.
Tehát tudják támogatni a hátrányos helyzetű diákokat.
–Természetesen, hiszen az Arany János Tehetséggondozó
Program kollégiumi része Kaposváron nálunk realizálódik. Ami
azt jelenti, hogy a kollégium 1/3-a hátrányos helyzetű
gyerek…Arra pedig nagyon büszke vagyok, hogy az Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet kiadásában megjelenő „Jó
gyakorlatok” c. kötet első tíz intézményében ott szerepel
– egyedüliként az ország összes kollégiuma között – a
mi kollégiumunk gyakorlata.
Medveczky Attila
|