2012.09.28.
Egy törvényes jellegű gyilkoló és
rabló banda alakult
(Farkaslaka múltja és jelene)
Farkaslaka település
neve eredhet a régi pogány időkből a farkas totemállat nevéből,
viszont a hagyomány szerint a közeli erdőkben sok farkas
lakott, amelyek néha a faluba is bemerészkedtek, és az őrizetlenül
hagyott lovakat megtámadták. Így a farkas lakta névből
eredhet a Farkaslaka név. A román Lupeni a magyar név tükörfordítása.
Bonda János erről így ír Farkaslaka közönség leírása című
beszámolójában: „...Itt a határunkon volt egy Péterfalva,
És annak létezett tizenhat lakosa, Azok közül egynek volt itt
benn egy malma, Hova a többi mind őrölni bejárna, Azok közül
egyik őrölni béjönne, 's az egy kantzájával szerencsétlen
leve, Mivel a farkasok falásig meg evék, Mig a gabonáját ottan
meg örölék, Vissza menve buson panaszlá többinek, Okoskodtak,
hogy már azzal mit tegyenek, Feltalálák azt, hogy jöjjenek bé
lakni, És a malom mellöl az erdőt kiírtni, Ugy is tettek ök
mind irtván épitettek, Rendre egymás után oda helyezkedtek, A'
sok farkasokat lakokbol elüzték, És Farkaslakának a helyet
nevezték...” A hagyomány szerint tehát, amit korabeli
leletek is bizonyítanak, a falu eredetileg a 2 km-re keletre levő
magaslati dombokon feküdt, és Péterfalva volt a neve. Talán
rossz megközelíthetősége és a völgyben futó Nyikó patak
gazdasági előnyei miatt hagyták el lakói, amikor a
mai Farkaslaka
területére telepedtek. 1566 -ban említi első ízben írásos
dokumentum Farkaslaka néven. 1910-ben 1327 lakosából 1326 székely-magyar
és 1 német. A trianoni békeszerződésig Udvarhely vármegye
Udvarhelyi járásához tartozott. 1992-ben 1865 lakosából, 1851
székely-magyar, 13 román, 1 német volt. Székely eredetű lakói
a magyar népesség történelmi területein elterjedt nyelvújítás
utáni magyar nyelvet használják anyanyelvként, de több helyi
szó és kifejezés tarkítja nyelvüket. A székely-sziget adta körülmények
miatt is a lakosság töredéke tud csupán a hivatalos állami
nyelven, románul, elfogadhatóan írni, olvasni és beszélni.
Hagyományos foglalkozás a szénégetés, amit a falu lakói közül
még ma is többen űznek. A viseletről: a férfiaknál hagyományosan
fehér gyapjúposztó alapú székely harisnya, leginkább fekete
sújtással, és székely ing kis mellénnyel, amit árvalányhajas
báránybőr sapka vagy ritkán kalap és magas szárú fekete
csizma egészít ki. A székely harisnya szorosan testre simuló
szabása jelzi e nép erdei munkájának kívánalmait. A női
viseletet szintén fekete csizma jellemzi, a fehér harisnya fölött
színes szoknya, amelyet a székelység és a magyarság színei,
a fekete, piros és zöld függőlegesen csíkozott váltakozása
tesz díszessé. A szoknyát a hátul derékban megkötött fehér
alapú gyakran pirossal hímzett kötény díszíti. A női fehér
ing fölött a szoknyához hasonló csíkos mellény a viselet, míg
a hajban díszes, általában piros alapú gyöngyökkel díszített
pártát viselnek. Manapság csupán a hagyományos őszi szüreti-bálon,
vagy más kivételes alkalmakkor viselik a legények és lányok.
Farkaslaka főleg arról nevezetes, hogy 1897-ben ott született
Tamási Áron író. Érdekesség, hogy 1857-ben szintén született
ott egy Tamási Áron nevezetű személy, de ő nagyprépost volt.
És bizony 1921-ben ott született Suka Sándor színművész is.
Tamási Áronnak, a székelység nagy írójának a sírja
Farkaslaka nyugati szélén, a római katolikus templom és temető
mögötti virágos parkban, a két cserefa között nyugszik. A sírhelyhez
a parkoló mellett emelt székelykapu (a rovásírásos székelykaput
Jakab Árpád agrármérnök faragtatta Máréfalván) alatt áthaladva,
egy kis sétányon juthatunk. A sír mögött a Tamási-emlékművet
tekinthetjük meg. Tamási végakarata volt (olvasható az 1966. május
19-én kelt végrendeletében), hogy szülőfalujában, Farkaslakán
helyezzék örök nyugalomra. Kányádi Sándor (1966) verséből
idézzük: „Kívánhat-é ember többet / Derékaljnak szülőföldet
/ S két cserefa tömött árnyát / szemfedőnek."
Farkaslaka tehát Tamási Áron révén vált ismertté
mindenütt a világon, ahol magyarok élnek, és magyarul
olvasnak. Mint az előszóban olvashatjuk, Dávid Gyula tollából:
„ Az a székely népi világ, amely műveiben megelevenedik,
a szülőfalu talajából szívta éltető nedveit, hőseiről az
író igen sokszor szülőfalujából vette a mintát. Farkaslaka
volt számára az az ablak, amelyen át a székely vérei lelkébe,
sorsába betekintett, hogy aztán mindazt, amit látott, novelláiban,
regényeiben, színpadi játékaiban tegye halhatatlanná. Faluja
arcát az író közvetlenül is meg-megrajzolta: riportban (Bajlátott
szülőföld) már a harmincas évek fordulóján, írói vallomásban
(Szülőföldem) írói pályája deléhez közeledve, s
gyermekkorát az idő múlásán érzett nosztalgiával, de
egyfajta históriaírói tárgyszerűséggel megidézve (Bölcső
és Bagoly), miután átviharzott fölötte is a háború, s
leteltek a politikai tiltás évei, amelyek miatt egy ideig nyilvánosan
nem szólhatott…1995 őszé megjelent egy pályázati felhívás
Farkaslaka megírandó monográfiájára, s 1996. május 26-án,
Tamási halálának 30. évfordulóján megtörtént az eredmény
kihirdetése is: a Tamási Áron Alapítvány által felkért
szaklektorok véleménye alapján Jakab Csaba és Mihály János,
valamint Jakab Zsigmondé Mészáros Rozália munkái kerültek az
első két helyre. Ezt követően Jakab Csaba és Mihály János
kapta a megbízást Farkaslaka monográfiájának megírására,
és az ösztöndíj formájában megszavazatott támogatást most
már a teljes mű megírására. Mialatt ez a munka haladt, a Tamási
Áron Alapítvány költségén megjelent Jakab Zsigmondné Mészáros
Rozália kész falurajza, méghozzá egymást követően két kiadásban.
Most eljött az ideje annak, hogy a pályázaton e legjobb helyezést
elért szerzők könyvét is átnyújtsuk azoknak, akik megjelenését
várták.”
Mihály János Farlaslaka történetét a kezdetektől
1945-ig dolgozta föl. Ebből a dolgozatból megtudjuk, hogy 1562
előtt a székely társadalom nagyjából hármas tagolódású
volt. Az első a főnépek vagy a primorok rendje, akik harc esetén
legalább három lovast tudtak kiállítani. A második a lófők
(primipilusok) rendje, akik egy lóval vonultak hadba, és a
harmadik a communitas (köznép) vagy közszékelyeknek nevezett
legnagyobb számarányú osztály, akik gyalogosan teljesítettek
szolgálatot. Ezen három osztályon kívül már megjelent a függő
helyzetbe jutottak csoportja is, akik főleg a vármegyei területekről
származtak, ezeket az 1562 után erőszakkal jobbággyá lett közszékelyekkel
szemben ősjobbágyoknak nevezték. „ 1562 előtt primor család
Farkaslakán nem birtokolt és nem élt, legalábbis adataink ezt
nem igazolják. 1550-ben ugyan említés történik Agilis Petrus
Demien de Farkaslaka Etéden lévő részjószágáról, de amint
az a János Zsigmond fejedelem hadában részt vett székely főemberek
és lófők 1566-ban készült lajstromából kiderül, a fent említett
Demjén Péter másokkal: Csíki György, Fancsali Lőrinc, Csíki
Péter farkaslakiakkal együtt a lófők közé tartozott. Az alábbiakban
nincs szándékomban az 1562. évi székely felkelés okait,
lefolyását ecsetelni, csupán annyit szeretnénk kiemelni, hogy
forrásaink szerint a székely tábor fővezére, Nagy György,
akit a felkelés leverése után János Zsigmond társával,
Gyepesi Ambrussal együtt karóba húzatott, a Farkaslakával
szomszédos Székelypálfalváról származott. A felkelés után,
1562. szeptember 20-án Segesváron tartott országgyűlés alkalmával
elfogadott határozatok értelmében a közszékelység elveszítette
személyes szabadságát és kincstári, ill. fejedelmi jobbággyá
lett. A következő lapokon pedig a szerző részletesen
ecseteli azt, hogy mennyien harcoltak a fejedelmek mellett. Azt is
megtudjuk, hogy Farkaslaka nem tartozott a korai egyházas települések
sorába. A templom nélküli falu lakóinak lelki gondozását az
1760-as évek elejéig minden bizonnyal a szomszédos település,
Szentlélek mindenkori lelkésze látta el. Később aztán a falu
megmaradt katolikusnak. A székelyek, s így a farkaslakiak is, állandóan
az igazság oldalán harcoltak. Így 1849 márciusától a székelyek
Bem tábornok oldalán kapcsolódtak be újra a szabadságharc küzdelmeibe,
és az ő vezetésével küzdöttek az osztrák és az orosz hadak
ellen 1849. augusztus 6-ig,amikor a nagycsűri csatában Bem vereséget
szenvedett. „A rendelkezésünkre álló szórványos adatokból
egyértelműen kitűnik, hogy a farkaslakiak is lelkesedéssel tárták
ki szívüket és elméjüket a várható változások előtt, s
ott küzdöttek a magyar szabadságharcosok seregében. A falu
jegyzője volt Bonda János 48-as honvédszázados, aki 1864-ben
Farkaslaka helyneveit cadentiába szedte és azt Pesthy Frigyesnek
megküldte. Az 1848/49. évi forradalom harcaiban részt vett
farkaslakiakról az eseményhez közeli időkből való adatokat
nem találtunk Az első – nyilván nem teljes – feljegyzések
azoknak a névsora, akik a magyar belügyminiszter rendelete értelmében
honvédnyugdíjat kaptak” . Összesen húsz farkaslakit
neveztek meg a források. Az osztrák önkényuralom katonai
jellegű igazgatással kezdődött. A kerületek élén katonai
parancsnokok álltak, akik polgári ügyekben is a legfőbb végrehajtó
hatalmat gyakoroltak. A kerületeket járásokra, a járásokat
aljárásokra osztották, amelyeknek élén a járási, illetve az
aljárási biztos állott. A tartomány beosztásának változása
miatt szükségessé vált egy új népszámlálás megszervezése.
Az 1850-ben készült összeírásból megtudjuk, hogy Farkaslaka
az udvarhelyi katonai kerület, udvarhelyi körzetének
szombatfalvi alkörzetéhez tartozott. Megtudjuk, hogy összesen
224 ház, 246 lakás, 1044 lakos található a településen. Ebből
1024 székely, 11 román, 12 cigány és egy örmény. Vallás
szerinti megosztottság: 1040 római katolikus, egy görög
katolikus és 10 református. Némi betekintést nyerünk a település
állatállományába is: a lovak száma
19, a
szarvasmarháké 143 darab volt. 1872-ben egy új, korszerűbb
iskola építését határozta el Farkaslaka egyházközönsége.
Az iskola fölépítéséhez szükséges pénzt közadakozásból
kellett összegyűjteni. Az iskola 1873-ban készült el. Két
egyenlő méretű teremből állt, ezenkívül az épület keleti
felében a segédtanítónak egy nagyobb és egy kisebb lakószobája
is volt. Az iskola felépítője és berendezéseinek elkészítője
helybéli lakos, Kovács József volt. 1010 forintot készpénzben
és a régi iskolaház minden darabját kapta fizetségül az egyházközségtől.
Már ebben az iskolában tartották meg 1877. augusztus 30-án az
udvarhely megyei ált. néptanítóegylet Udvarhely járási fiókkörének
évnegyedes gyűlését. Kozma Ferenc 1879-ben könyvet jelentett
meg a Székelyföld közgazdasági és közművelődési helyzetéről.
Ennek adataiból Farkaslaka gazdasági életébe is betekintést
nyerhetünk. Ezek szerint
988 hold
a szántó, 1039 hol a rét és kert,
479 hold
a legelő és
2568 hold
az erdő területe. A millenáris ünnepségeket Farkaslakán is
megtartották. A község elöljárósága hálaadó
istentiszteleten vett részt , majd testületileg Bajna Ferenc
lelkész ünnepi beszédében hangsúlyozta: „Nagy ünnepet
ül a magyar nemzet az 1896. évben a Kárpátoktól Ausztriáig
felhangzik az öröm zaja, a négy folyó s a hármas bérc
visszhangozza: miénk ez az év. Drága hazánk ezeréves múltjára
honfiúi lelkesedéssel tekint ma vissza minden igaz hazafi, s
buzgó hálát rebegve a népek Istenének, hogy a kicsiny, de
nagyra hivatott nemzetet annyi vérzivataron, oly sok viszály között
vezérelte, segítette, fenntartotta, nagyra emelte.” Kiss János
farlaslaki plébános följegyzéseiből tudunk az I. világháború
éveiről. A Károlyi-féle vérengzésről pedig ezt írja a plébános
úr: „A 4 évig tartott háború bevégződött. A vitézek már
nem voltak katonák, mert fegyvereik voltak a legnagyobb teher, és
azokat elhányva, idegen síkságokon keresztül jövén, magukat
sem voltak képesek megvédeni, és így még legszükségesebb
ruhadarabjaiktól is megfoszthatta őket a bennszülött lakosság.
Mivel sem élelmük, sem ruhájuk nem volt, katonai raktárakat,
vasúti állomások raktárait kirabolva szerezték be a legszükségesebbeket.
A rablásban részt vettek az itthon maradottak is. Azok közül
is sokan elmentek «keresetre», és egy-két napi távollét után
gazdagon, megrakodva jöttek vissza községeikbe. Így
mutatkozott be a Károlyi-féle köztársaság. Nem volt sehol élet-és
vagyonbiztonság, mindenfelé mindent kiraboltak, dőzsöltek és
folyton ordítoztak, éjjel és nappal. Fékevesztett nép nem
tisztelt sem egyházi, sem világi elöljáróságot. Sem törvény,
sem emberi tekintély nem volt. Az egyházat és az egyházi elöljáróságot
kezdették legyilkolni. A megvadult szenvedélyt megállítani
semmi sem volt képes. Ennek a terrornak a megszüntetését lett
volna hivatva eszközölni a nemzeti őrségnek. Mi is volt ez? A
forradalmi kormány elrendelte, hogy minden község és város
alakítson helyi őrséget a rend és a fegyelem fenntartása végett.
Ezen őrség tagjai fegyvert viselhettek, és éjjel-nappal vigyázván
a közbiztonságra, őrködésükért napi 40 K díjat kapnak. Így
a községekben és a városokban egy törvényes
jellegű gyilkoló és rabló banda alakult, melynek tagjai
egy-egy terjedelmesebb lakban, községház-és iskolában éjjel
gyűléseket tartottak, melyeken elhatározták a kérdőre vonást,
illetve azt, hogy kiket fognak kirabolni, esetleg láb alól
eltenni.”
A
Károlyi-féle banda 1918. október 31-én győzött Magyarországon,
de mire november 16-án kikiáltották a köztársaságot, a román
csapatok Ó-Romániából megkezdték átkelésüket a Kárpátokon
és benyomultak Erdélybe. Birtokba vették a Székelyföld nagy részét
ás december 24-én bevonultak Kolozsvárra. Az úr román államban
a román hatalom a román nyelv uralkodóvá tételét tűzte ki célul,
s minden eszközzel arra törekedett, hogy ezt megvalósíthassa.
1924-től a nagy többségben nagy többségben magyar anyanyelvű
Székelyföldön a lakosság románosítását úgy kívánták
gyorsítani, hogy e területeken létrehozták az ún. kultúrzónát.
Az állami iskolákba magyarul sem tudó regáti tanítókat
helyeztek, 50%-kal magasabb fizetéssel, amit tíz hektár
letelepedési birtok egészített ki. Az első román világ
1940-ig tartott, az év szeptember 11-én reggel 8 órakor kezdődött
meg a magyar honvédség be-és átvonulása a falun , s egész
nap tartott.
Jó
szívvel ajánlhatjuk azt a könyvet, ami sokirányú, elmélyült
kutatási anyagra támaszkodva, bőséges fénykép- és
rajzanyaggal, élvezetes olvasmányként tárja elénk a Tamási
Árontól jól ismert Firtos hegyén előkerült bizánci emlékektől
napjainkig a település történetét, ezen keresztül a székelyek
életét, életterét.
M.A.
(Farkaslaka múltja s jelene; Kalota Könyvkiadó, 2000.)
|