2012.09.28.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Egyvalami söpörheti el őket, a nemzeti érzés
megerősödése
Az igazi változás,
amely valójában szemben állt volna az 1945 óta kialakult
gyakorlattal, az lett volna, ha a magyar értelmiség hatalomból
kiszorított népi gyökerű rétegei, az ötvenhatban kitaszított
családok tagjai, a már csak szétszórtságban és félreállítottságban
létező volt magyar középosztály megszerveződik, és végül
eljut a hatalomig. Ehhez a nemzeti öntudat feltámadására lett
volna szükség. Ha ebből épül fel a demokrácia, akkor azt
alapvető változásnak érezhette volna a nép is. Ebben a
nyolcvannyolc közepétől kilencven kora őszéig tartó
szakaszban azonban finom cselekkel szembeállították a nemzetit
a demokratával, és az utóbbit valami megfoghatatlan európaisághoz
kötözték, elriasztva ezzel a közéleti szerepléstől a vidéki
Magyarországot. Pesti ügy lett a dologból. Aki túlságosan
magyar, népi, az nem eléggé demokratikus. Vagy egyáltalán nem
az. Magyarnak lenni nem korszerű. A magyarság kevert nép, tehát
jobb, ha nem is kísérletezik újrafogalmazódással, mert úgysem
sikerülhet neki. A magyar elem nem lényeges, elmúlt felette az
idő, most a „jött” értékek számítanak, azok kellenek Európának,
a nagyvilágnak. (Persze, az idegen csak később lett „szép”,
a választások után, előtte csak okos volt…)
1988. június 27-én, Szent László napján kétszázezres
tömeg gyűlt össze a Hősök terén. A tüntetés Erdélyért
folyt, a Ceausescu-féle falurombolás ellen, de nemzeti-hazafias
jellege, mozgósító ereje félreérthetetlen volt. Emelkedett
hangulata, történelmi hivatkozásai félelemmel töltötték el
az uralmon lévőket. Világossá vált előttük.
Egyvalami söpörheti
el őket: a nemzeti érzés feltámadása.
Még egyszer ilyen alkalom, amikor külső történés és külső
ellenség ellen lehet irányítani az indulatokat, aligha adódik.
Ha a tömegmegmozdulások gyakorivá lesznek, a folyamat számukra
ellenőrizhetetlenné válik. Ezért gyors egymásutánban látványos
engedményeket tettek. Maga a párt, a kormány szorgalmazta
leginkább a gazdaság átalakítását. A közfigyelmet a gazdasági
kérdésekre irányították, elkezdődött a privatizáció, a külföldi
tőke beengedése, az államhatalom leépítése és a szabadszájúság.
A saját sajtójukkal kezdték lelepleztetni önmagukat. Elsősorban
az ötvenhat előtti kegyetlenségekre mutattak rá. Óvatos
rehabilitálás is megindult. A rádió és a televízió
favoritjai a reformerek lettek, és azok az ellenzékiek, akiktől
nem volt várható a Szent László-nap folytatása. A cél a
nemzeti erőforrások elszigetelése és a váltás politikai és
gazdasági síkra terelése. Semmiképpen se legyen szabadságharc
és függetlenségi felbuzdulás, ne törjenek fel nemzeti sérelmek.
Ehhez a politikához
a nagyhatalmak is segítséget nyújtottak, mert féltek, hogy a
volt szovjet gyarmatok népei egymásnak ugranak. Akiktől tájékozódásukat
szerezték, a mára liberálissá átbábozódott akko-
ri exmarxisták, lukácsisták, Aczél György kegyeltjei
egyöntetűen a nacionalista veszélyre hívták fel a washingtoni
politika figyelmét. A már akkor hathatósan jelen levő Soros György
nem támogatta az erdélyi ügyet, mert ha a magyarok Erdélyről
beszélnek, utána zsidóüldözés következik.
Valójában az
eszdéeszes elit hatalmi érdeke volt ez. A hatalmat ezek csak
akkor szerezhették meg, ha a nemzeti érzület nem támad fel. Ők
egyáltalán nem rendelkeztek olyan kulcsokkal, amellyel a nemzet
lelkébe vezető ajtót ki lehetett volna nyitni, tehát mindenkitől
el kell venni az ilyen tárgyakat. Ezért kemény támadások
indultak az úgynevezett nacionalisták ellen. Sikerült a népi-nemzeti
oldalt védekezésre kényszeríteni.
Így természetesen
azt is elérték, hogy rejtve maradt, kik vannak uralmon valójában,
milyen szociológiai vagy etnikai összetételben. Az igazi változás,
amely valójában szemben állt volna az 1945 óta kialakult
gyakorlattal, az lett volna, ha a magyar értelmiség hatalomból
kiszorított népi gyökerű rétegei, az ötvenhatban kitaszított
családok tagjai, a már csak szétszórtságban és félreállítottságban
létező volt magyar középosztály megszerveződik, és végül
eljut a hatalomig. Ehhez a nemzeti öntudat feltámadására lett
volna szükség. Ha ebből épül fel a demokrácia, akkor azt
alapvető változásnak érezhette volna a nép is. Ebben a
nyolcvannyolc közepétől ki-lencven kora őszéig tartó
szakaszban azonban finom cselekkel szembeállították a nemzetit
a demokratával, és az utóbbit valami megfoghatatlan európaisághoz
kötözték, elriasztva ezzel a közéleti szerepléstől a vidéki
Magyarországot. Pesti ügy lett a dologból. Aki túlságosan
ma-gyar, népi, az nem eléggé demokratikus. Vagy egyáltalán
nem az. Ma-gyarnak lenni nem korszerű. A ma-gyarság kevert nép,
tehát jobb, ha nem is kísérletezik újrafogalmazódással, mert
úgysem sikerülhet neki. A magyar elem nem lényeges, elmúlt
felette az idő, most a „jött” értékek számítanak, azok
kellenek Európának, a nagyvilágnak. (Persze, az idegen csak később
lett „szép”, a választások után, előtte csak okos
volt…)
Nyolcvankilencben
is rendeztek egy irányjelző, mérföldkő értékű tömegmegmozdulást.
Június 16-án, harminc évvel kivégzése után megtörtént Nagy
Imrének és társainak újratemetése. Ez úgyszintén felemelő
nemzeti ünneppé magasodott, noha politikai célja egészen más
volt és korántsem volt már anynyira önkéntes, önszerveződő,
mint az egy évvel korábbi Erdély-tüntetés.
A temetési szertartás birtoklásáért színfalak mögötti
harc kezdődött.
És mind a kormány, mind a már színen lévő új
politikai erők ennek az ünnepélynek a birtoklásában, az e fölötti
uralmukban akarták felmutatni a jövő politikai átalakulásának
irányát. Végül is a reformkommunistáknak és a később az
SZDSZ-t alkotó exmarxistáknak sikerült megszerezni a főszerepeket.
Itt lépett először a nagy nyilvánosság elé Göncz Árpád, Vásárhelyi
Miklós, és csak a legkeményebb beszédet mondó Rácz Sándorból,
az egykori munkástanács-vezetőből nem lett vezető később az
új rendben. Amíg Király Béla fent szónokolt, és a sírnál
olyan véresszájú marxista-sztálinista emlékezett, mint Méray
Tibor, addig lent, mintegy a tömegben elvegyülve csak főhajtással
koszorúzott a mi-niszterelnök Németh Miklós és Pozsgay Imre,
valamint az MDF vezetői. A párt és a kormány, amikor megadta
az engedélyt a temetésre, a számára kevésbé veszélyeseknek
tett engedményt. Azt remélhették talán, hogy a közvélemény
elfogadja a fel nem akasztott és megmaradt ötvenhatos
reformkommunistákat, és a velük való megegyezés után minden
marad a régiben.
Ezzel a körrel a
hatalom számos átfedésben volt. Az mindenesetre megnyugtató
volt számára, hogy ezek a forradalomnak reformkommunista,
revizionista jellegét képviselték a nemzeti szabadságharc
mivoltával szemben. Igaz, ezek az emberek súlyos börtönbüntetések
után voltak, de mint nacionalistáktól, különösen mint
esetleges antiszemitáktól nem kellett tartani tőlük. Nyugati
elfogadásuk is elintézhetőnek ígérkezett.
A Nagy Imre-temetés
látszólag összekovácsolta a nemzetet, magasra emelte a
forradalom értékét, valójában azonban ez volt a kiábrándulás
és a szétállás kezdete is. Nagy Imrének és mártírtársainak
természetesen minden kétséget kizáróan járt a megtiszteltetés
és méltó eltemetés. Azáltal azonban, hogy egy aránylag szűk
kör, az ’56-ban köréje csapódott, korábban véresszájú
kommunistákként elhíresült kör kapta meg a rendezést és a főszerepeket,
nem-csak ’56 kisajátítási kísérlete játszódott le, hanem
a folyamatot is ellökte egy olyan irányba, amihez a népnek már
egyáltalán nem volt foga.
Nagyon ügyes csel
volt ez: egy óriási engedménnyel mindjárt elhitelteleníteni
az egész folyamatot. Sokak szemében ugyanis ezek a
reformkommunisták mégiscsak az uralkodó réteghez tartoztak.
Nem kellett feltétlenül elfogultnak és antiszemitának lenni
ahhoz, hogy valaki rájuk legyintsen: ezek? Megint ezek?
Ráadásul ugyanez
a lelki folyamat, talán undornak is lehetne nevezni, ötvenhatban
is működött, és éppen ugyanilyen tartalommal. Akkor azonban közvetlenebb
volt a dolog. Látták, tudták, hogy a megvetett kommunista írók
szálltak szembe Rákosival. A legnagyobb szájuk a tegnapi fő
hazudozóknak volt éppen. Lásd Méray Tibor. A harcoló
forradalmárok ezeket sohasem fogadták el, ellentéteik a közös
börtönben is ki-kitörtek és csak a forradalom napjainak
hatalmas nemzeti lendülete oldotta fel, kötötte egybe a nagyon
különböző tartásokat.
Most tehát,
1989-ben nem az volt a kérdés, hogy mit tartunk a mártír
miniszterelnökről és a vele együtt kivégzett volt kommunista
és zsidó hősökről, hanem hogy mi várható azoktól, akik a
koporsók körül ágálnak, pontosabban:
Mi lesz abból a rendszerváltozásból, amelyik így kezdődik.
Az ünneplés feltartóztathatatlan volt, az átszellemültség
alól senki nem tudta kivonni magát, azonban a bolha el lett ültetve
a fülbe. Később aztán csípett is.
Nagyon sok
embernek innentől kezdve az egész dolog már nem ígért semmi jót
és semmi alapvetőt. Lehet persze, hogy mindezt nem tudta
megfogalmazni. (E sorok írójának temetés előtti felszólamlását,
miszerint helytelen, hogy Nagy Imre sírbatételekor a volt sztálinista
Méray Tibor beszéljen, óriási felhördülés fogadta. Nagy
Imre lánya, Nagy Erzsébet is tiltakozott, mondván, ez családi
ügy, és még a barátok, küzdőtársak is rosszallták a felvetést.
Pedig az apróságnak tűnő dolog jelentősége nyilvánvaló
kellett legyen mindenki előtt.)
1989. június 16-án
a nemzeti gondolatot állították ki a sorból. Még nagyon
finoman, szinte gyöngéden, sok szép forradalmi és
antikommunista szólam kíséretében. A fordulat azonban megtörtént,
ettől kezdve a szellemi égbolton nem a nemzeti sorskérdések,
hanem az újbaloldal szabványai uralkodtak. A nyár folyamán még
megnyert ugyan az MDF négy időközi választást, elég nagy fölénnyel,
azonban már megindult a fékezése és a szétszedése. A sajtó
elég sok embert beoltott azzal, hogy az SZDSZ a radikálisabb,
kommunistaellenesebb.
Ebből az MDF-nek
voltaképpen kára nem származott, mert a kilencvenes választásokon
ezt visszakapta volt párttagok szavazataiból, ellenben az egész
folyamat eltorzult. Innentől kezdve ugyanis a legnagyobbnak ígérkező,
s leginkább nemzetinek mondható erő egy bizonyos józan mérséklet
álorcáját öltötte fel, s ezzel mintegy kizárta a gyökeres változás
lehetőségét. Az, ami sajátságosan magyar, az egyszersmind
bizonytalankodó volt ettől kezdve. Szőrmentén bánni a régi
rendszer uraival?
Ennek indokolását
is megteremtettük. (Ezt a bűnt közösen követtük el!) Itt van
még körülöttünk a béketábor, a Szovjetunió, ne hősködjünk,
mert lefejeznek. Észre kellett volna vennünk, hogy a dolog már
eldőlt Reagen és Gorbacsov között, és az SZDSZ azért merészkedik
annyira előre, mert megsúgták neki, hogy lehet. Különösen úgy,
ha az engedélyezők tudják, hogy egyetlen szavát sem kell
komolyan venni.
Így az a helyzet
állt elő, hogy a rendszerváltozás már az első heteiben, az
igények bejelentésekor lefékeződött és kicsavarodott. A népi
és magyar oldal olyan mérsékletet tanúsított, amire saját tábora
sem volt igazán vevő, a hangosak pedig ekkor még a „Kádárnak
mennie kell” „huj-huj-hajrájában” ölelgették még a
lumpenproletariátust is.
A két tábor között
űr keletkezett, s oda az átbábozódó MSZMP, később MSZP készülődött
beülni.
Ma már világosan
lehet látni az okokat is, a következményeket is. Nem állt készen
egy új vezetőréteg, amelyik levezényelhette volna a változást.
Ahhoz felkészülési időre, a fennálló hatalom által adott
szabadságra és anyagi eszközökre lett volna szükség. Ezzel
szemben a magát demokratának mondó reformkommunista kormányzat
megfigyeltetett bennünket, tudott minden lépésünkről, és ügynökök,
fékező pofák beépítésével akadályozta előrenyomulásunkat.
Ugyanakkor az SZDSZ vezető köre, részben szülői csatornák igénybevételével
megkapott minden szükséges tájékoztatást, a „szervek” őket
segítették, mialatt a sajtóban folyamatosan írták ellenállási
legendájukat.
Valamivel később,
ősszel aztán megrendezték nekik előbb a népszavazási
cirkuszt és később a nagyon hatásos Duna-gate botrányt. Most,
a világkiállítási népszavazás során lemérhető, milyen esélye
van egy népszavazási kezdeményezésnek, melyet egy szocialista
kormány nem szeret. Akkor viszont minden ment, mint a karikacsapás.
Mert a cél a nemzeti oldal jelöltjének, jelöltjeinek kiütése
volt. Az SZDSZ még nem tudott versenyképes köztársasági elnökjelöltet
felállítani, tehát ne is legyen elnökválasztás.
Külön tárgyalást
igényelne, mi történt a szavazatszámláláskor. Eleinte a
„nem” vezetett, és kétségesnek tűnt az ötvenszázalékos
részvételi arány. Aztán két órára megálltak a gépek, és
minden megfordult. Hatezerrel több lett az „igen” az első kérdésre.
Ennél is lényegesebb
azonban, hogy megállt az MDF, azaz lényegében a nemzeti változtatási
központ fejlődése. A taglétszám növekedett ugyan, de két közegbe
nem ért el. A munkások zárkózottak maradtak, számukra nem
volt eléggé kézzelfogható az ajánlat, és a technokrácia távolságtartónak
mutatkozott.
Ezekben a hónapokban
hirtelen kapóssá váltam Amerikában. Meghívtak különböző
amerikai magyarok által rendezett összejövetelekre. Az egyik
ilyen utamon, a hosszú belső repülések egyikén, gépre várva
felismert egy magyar. Hazai kiküldetéses szakember, aki elmondása
szerint rokonszenvvel figyelte működésünket. Távol az otthontól,
a merőben idegen közegben döbbenetes figyelmeztetés volt
minden szava. Azt fejtette ki, részvéttel irántunk, akik talán
nem is tudjuk, mire vállalkozunk, hogy a mértékadó értelmiség,
a szakemberek, az igaziak, akik tudnak is valamit, még nem döntötték
el, hová álljanak. Várnak, sőt kivárnak.
Ma már tudom,
hogy ez azóta is így van. „Akkori-belőlünk” is bizonyára
hiányzott valami, ami idevonzotta volna azokat az embereket,
akiknek volt mit kockáztatniuk, de a fontosabb távol tartó ok
ez a bizonytalanság lehetett, ami 1989. június 16-a jelentéséből
áradt szét. Ha lesz is változás, az uralom jellege nem változik
meg, majdnem ugyanaz a kör marad hatalmon, s legfeljebb párhuzamos
uralkodás képzelhető el, amelyben ezek is, azok is
parancsolgatnak.
(Elhangzott: 1994.
XII. 22.)
|