2012.09.28.
Az alkotmány egyértelműen másodrendűvé
tette a nem szlovákokat
A kisebbségek másodrendűségét hangsúlyozza az egyenlő
politikai és művelődési jogok hiánya
Szlovákia 1993.
január 1-jén vált ismét önálló állammá, mivel felbomlott
a Csehszlovák köztársaság. Az újkeletű Szlovák Köztársaság
parlamentje döntésének értelmében 1992. szeptember 1-jén hatályba
lépett az ország új alkotmányát, bár igazi önállóságukat
csupán fél év múlva mondhatták ki. A Szlovák Köztársaság
Alkotmányát a magyar képviselők és ellenzéki, Ján
Carnogursky vezette Kereszténydemokrata Mozgalom képviselői nem
szavazták meg. Az alkotmánnyal, illetve annak előkészítésével
kapcsolatos kifogásaikról Duray Miklós politikust, közírót,
az Együttélés politikai mozgalom és az MKP alapítóját kérdezem.
Melyek voltak akkor azok a fő pontok, amiért
nemmel szavaztak?
–Az alkotmányt még az 1992-es tavaszi ülésszak végén
fogadták el. Ezen az ülésszakon a magyar képviselők több módosító
indítványt adtak be az alkotmányhoz; európai stílusban írtuk
volna át az alaptörvény néhány szakaszát. Ez nem jelenti
azt, hogy az alkotmány egészében idegen az európai szellemiségtől,
de azt, ami a nemzetállamra vonatkozott a bevezető részben,
illetve a nemzetiségieket, kisebbségieket érintő jogokat is másként
fogalmaztuk meg. Javasoltuk továbbá, hogy a községeket tömörítő
felsőbb szintű közigazgatási területi egységek kialakításánál
a kisebbségek identitásának védelme érdekében vegyék
figyelembe az etnikai és nyelvi viszonyokat; hogy alakuljon meg a
Szlovák Nemzeti Tanács mellett a Nemzeti és Etnikai Kisebbségek
Tanácsa mint a kisebbségek önigazgatási szerve, amely elsősorban
az oktatásügyi és kulturális kérdésekkel foglalkozzék; hogy
a nemzeti és etnikai kisebbségek jogait és azok érvényesítésének
részleteit a nemzeti és etnikai kisebbségek törvénykönyve (kódexe)
rögzítse. Sajnos a parlamenti többség nem támogatta elképzeléseinket.
Már ez önmagában elég ok lett volna arra, hogy ne szavazzuk
meg az alkotmányt. De mi magyarok főleg két ok miatt szavaztunk
nemmel: a preambulum és a 33-as és 34-es cikkely szövegei
miatt. Az alkotmány így egyértelműen másodrendűvé tette a
nem szlovákokat Szlovákiában. Szlovákiát úgy fogalmazza meg
nemzetállamként, hogy abban az egyedüli nemzet a szlovák, és
ez a szlovák nemzet azonos az állampolgárok közösségével.
Tehát kimondhatjuk, hogy a Szlovák Köztársaság Alkotmánya
egy nemzetállam alapdokumentuma. Erről tanúskodik az alkotmány
preambuluma: „Mi, a szlovák nemzet... képviselőink által
a következő alkotmányt hozzuk". A preambulum egy
esetben ugyan megemlíti a nemzeti és etnikai kisebbségeket, de
csak oly módon, mintha a szlovák nemzet tartozékai lennének. A
kisebbségek másodrendűségét hangsúlyozza az egyenlő
politikai és művelődési jogok hiánya. Ennek további bizonyítéka,
hogy nincs biztosítva a joguk a nem kormányzati nemzetközi
szervezetek tevékenységében való részvételre és a saját
nemzetük részeivel való kapcsolat tartására az ország határain
kívül. Az alkotmány diszkriminációs szándékát megerősíti
az a korlátozó rendelkezés, amely azt sugallja, hogy a kisebbségek
veszélyeztetik az állam szuverenitását és az ország területi
integritását. Mivel a magyarok nem szlovákok, noha az állampolgárok
közösségének tagjai, ennek következtében ez az alkotmány
kizáró szellemiségű. Mi 1999-ben és 2001-ben – amikor a
Magyar Koalíció Pártja kormánypárt volt – megkíséreltük
az alkotmány módosítását, de nem jártunk sikerrel. Végül
is született kompromisszum a kormánypártok között, aminek
eredménye lett a komáromi Selye János Egyetem megalapítása.
Mit mond ki a nyelvhasználattal kapcsolatban az alkotmány?
–A szlovák nyelvet államnyelvként fogalmazza meg.
Itt ugyanazzal a problémával találkozhatunk, mint a nemzetállam
fogalmánál. Ha az állampolgárok közössége nem kizárólag
szlovák nyelvű, hanem más anyanyelvűek is – az utóbbi teszi
ki a lakosság kb. 15%-át – , akkor a szlovák nyelv államnyelvvé
nyilvánítása lefokozza a nem szlovákok anyanyelvét egy másodrendű
szinte. Ha a hivatalos érintkezés nyelveként határoznák meg a
szlovák nyelvet azzal, hogy a más anyanyelvűeknek joguk van a
hivatalos érintkezésben a saját nyelvüket használni, akkor
beszélhetnénk egyenrangú pozícióról. Mivel az alkotmány nem
tartalmazza tételesen a nemzeti kisebbségek szülőföldhöz való
jogát, kétségessé teszi az őket védelmező egyik alapvető
emberi jogot. Ezenkívül az alkotmány nem biztosítja a nemzeti
kisebbségek által lakott területek etnikai összetételének védelmét
az adminisztratív intézkedésekkel és az asszimiláció
szervezett formáival szemben. A kisebbségek szülőföldhöz való
joga deklarálásának hiánya bizalmatlanságot vált ki a
kisebbségekből a többségi nemzettel szemben.A bizalmatlanságra
okot ad az utóbbi évtizedek kormányai által engedélyezett
olyan munkaerő-toborzás, amely lehetővé tette a nemzeti
kisebbségek által lakott területekre való szervezett betelepítést.
A cigány lakosság áttelepítése szisztematikusan és
szervezetten folyt. Az elmúlt háromnegyed évszázad alatt a
kisebbségek több millió tagját üldözték el, telepítették
ki és deportálták szülőföldjéről. A kulturális önigazgatásra,
illetve autonómiára irányuló igényt a Szlovák Nemzeti Tanács
sajnos elutasította. A szlovák politika úgy értelmezi a
kisebbségi autonómia minden formáját mint a szlovák államiság
elleni támadást Javaslatunkat, miszerint „a felsőbb területi
egységek kialakításánál érvényesüljön a természetes
etnikai, regionális és nyelvi területi egységek fennmaradásának
elve a lakosság identitásának védelme érdekében", a
Szlovák Nemzeti Tanács azzal az indoklással vetette el, hogy ez
az állami integritás megbontására irányuló kísérlet
Az elmúlt 20 év eseményei bebizonyították az önök
igazát, hiszen az állampolgársági törvény és a nyelvtörvény
kiagyalói az alkotmányra hivatkoznak.
–Igen, bár az alkotmány kimondja, hogy senki nem
fosztható meg állampolgárságától. Így a mostani állampolgársági
törvény még alkotmánysértő is. A 34. paragrafus azt
tartalmazza, hogy a nemzetiségi kisebbségek és etnikai
csoportok tagjainak –az alkotmány nem fogadja el a kollektív
jogok eszméjét – jogukban áll részt venni saját ügyük intézésében,
annak megoldásában. Mulasztásos alkotmánysértésről kell
beszélni, mert mindez nem valósult meg.
Ján Procházka, a parlament alkotmányjogi bizottságának
alelnöke úgy véli, a szlovák alkotmány elfáradt, meggyötört,
és ezen nem segítettek az eddigi apró módosítások sem. Erről
mi a véleménye?
–Nem hiszem, hogy ebben igaza lenne, mert annak idején
azért kellett az alkotmányt módosítani, hogy Szlovákia be
tudjon lépni az EU-ba, tehát megfeleljen a fő kritériumoknak.
Nem az alkotmány „fáradt el” egészében, hanem a kisebbségellenes
kitételek.
Medveczky Attila
|