vissza a főoldalra

 

 

 2013.04.05. 

Célunk, hogy minél szélesebb réteggel szeretessük meg az opera műfaját

20 ezer diák tekintheti meg 100 forintért az Erkel Színházban a Hunyadi Lászlót

Március 1-jén újra kinyitott az Erkel Színház; az első felújítási ütem után, az évad végégig 77 előadást játszanak. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója szerint bűn volt az ország legnagyobb befogadó képességű színházát, azt, amelyik ilyen jó akusztikával rendelkezik, és amelyikbe zeneértő közönség jár, bezárni.

 Az első ütemben mit tudtak felújítani az Erkel Színházban?

 –A nézőtéri vizesblokkok teljes újjáépítése, valamint tisztasági festés és nagytakarítás, portalanítás, az érintésvédelem és az összes közmű működőképességének ellenőrzése után nyitottuk meg ideiglenes játszásra az ország legnagyobb befogadóképességű színházát: hisz csak hat hetünk volt minderre! Az őszi próbaüzem beindítása előtt viszont nagyobb szabású felújításra kerül sor: új homlokzatot, az előcsarnokban kávézót, kiállítóteret alakítunk ki, megváltoztatjuk a nézőtér aljzatát, mennyezetét, a faszerkezetek színét. Ha futja az 1.8 milliárdból, kicseréljük az üléshuzatokat is, és természetesen új függönyt szerelünk fel.

 Arra én is emlékszem, a művészek öltözői az Erkelben eléggé lepusztult állapotban voltak már a ’90-es évek elején is. Tervezik ezek felújítását?

 –Terveztük és végre is hajtottuk. A közfalakat rendbe hozták, a beázásokat kijavították, átvakolták, kifestették, viszont új szekrényeket még csak az egyik öltözőbe tudtunk behelyezni. Minden szükséges hatósági engedélyt megkaptunk az újranyitáshoz, tehát hatóságilag bizonyított, hogy az Erkel Színház épülete nem életveszélyes, és nem is volt az.

 És kik azok, aki anno azt bizonyították, hogy az volt?

 –Róluk már nemigen hallani. 40 napi munka alatt, nagyjából 200 millió forintból elhárítottunk minden „veszélyt”: mivel nem vagyunk csodalények, valószínűleg a „veszély” nem létezett. De vajon az újranyitásra miért nem volt eddig akarat és lehetőség? A közbeszerzések miatt e bezárt színház felélesztése másfél évet vett igénybe: mennyivel egyszerűbb lehetett máról holnapra, egyetlen kattintással lelakatolni? 1997-ben már egyszer megpróbálták, 2007-ben végre is hajtották. Szerintem bűn volt az ország legnagyobb befogadó képességű színházát, azt, amelyik ilyen jó akusztikával rendelkezik, és amelyikbe zeneértő közönség jár, bezárni.

 Az utóbbi hetekben több prózai színház előadását tekintettem meg, és a szünetben akaratlanul is hallottam, mennyire örülnek a nézők az Erkel Színház újranyitásának, és, hogy a közelmúltban milyen jó Turandotot láttak.

 –Nem panaszkodhatunk, ömlik a közönség, s ha marad is pár hely üresen, az is azt jelenti, hogy körülbelül ezerhétszáz vendégünk volt – ők sehová nem férnének be, hisz az ország második legnagyobb színházi nézőtere – az Operaházé – is „csak” 1235 főt bír befogadni. Újra megtapasztalhattuk, hogy az Erkelbe teljesen más társadalmi rétegek járnak majd, ők a műért, az élményért jönnek, és az igen kedvező, maximum a mozi-árakig belőtt Erkel-helyárért cserébe elfogadják a dísztelen, funkcionális környezetet, míg az Operaházat sokan esztétikai szépsége miatt is látogatják.

 Az olcsó jegyárakból arra következtetek, hogy esetünkben nem profitra törekednek.

 –Az Erkel missziós terep, ott nem bevételt, hanem látogatottságot várunk. Az Erkel befektetés a jövőbe: éppúgy, mint a szintén „ráfizetéses” közoktatás, vagy az egészségügyi költéseket csökkenteni képes tömegsport. Aki az operát vagy a balettet szereti, legalább olyan, mint a virág szerelmese: rossz ember nem lehet! Most bevezető árakkal dolgozunk: minden néző viszi hírünket az országban. Az Erkel Színház nélkül nem volna értelme operaházi munkánknak: ha külföldieknek és magyar tehetőseknek szentelt szolgáltatás vagyunk, afféle zenei Halászbástya, akkor azt nem közpénzből kell megvalósítani – és társadalmi hatása sem lesz. Mi viszont azt szeretnénk, ha a magyar ember hozzá is férne ahhoz a kultúrkincshez, amelynek megtartására, fejlesztésére az adóforintjait adja.

 Beszéljünk két programjukról, a Facebook-szektorról és az OperaKalandról.

 –Két éve üzemel az Operaház Facebook-oldala, s egyre nagyobb ütemben növekszik a látogatottsága. Már 13 ezer rajongója van az oldalnak, s ezzel befogjuk a hasonlíthatatlan előnnyel dolgozó bécsi Staatsoper, amely a világ egyik első számú operaháza. Természetesen az is az egyik ok, hogy nekünk van honnan felfejlődnünk, működik a megújítás, az új típusú marketing felhajtóereje, míg a bécsi operaház rég a zeniten van, 99% feletti eladást produkál. (A mi Operaházunk sincs nagyon lemaradva, tavaly 93%-ra növeltük a telítettséget – csak nem osztrák árakon…) Épp a közösségi oldal sikere miatt döntöttünk úgy, hogy a Facebookon keresztül foglalt jeggyel a karzat baloldalán 100 forintért meg lehet tekinteni egy-egy előadást. Minderre 101 jegyet biztosítunk, egyelőre ekkora a kontingens, de bővíthetjük idővel. A másik program, az OperaKaland a szívemnek legkedvesebb. Másfél éve, mióta kormánybiztos lettem, hajtogatom ezt az ötletet, és végre szárba szökken! Májusban indul, és több tízezer fiatalnak nyújt lehetőséget a műfajjal való megismerkedéshez. Az idei évadban teszteljük a működést: legalább 20 ezer diák tekintheti meg Hunyadi László-produkciónkat, amelyet az OperaKalandon belül huszonegy alkalommal, zsinórban játszunk. Partnerek nélkül nem tudnánk megoldani az ország minden középiskolájából az egyenlő esélyekkel, gyakorlatilag ingyen történő idejutást: szükségünk van a MÁV és a BKK támogatására is. Esetünkben nem csak operalátogatásról van szó, hanem arról, hogy az adott napon a vidéki diákok fővárosi kiállítóhelyeket, Budapest épített örökségeit is meglátogathatják. Ősztől pedig 75 ezer leendő érettségizőnek lesz helye nálunk, tanáraikkal együtt.  

Nemcsak vidéki gyerekek, hanem vidéki és határon túli opera produkciók is feljönnek az Erkel Színházba.

 –Az Operaháznak már régen kötelessége lett volna, hogy minden évben bemutassa a vidéki színházak operaprodukcióit, és az egyetlen határon túli magyar nyelvű operatársulat, a Kolozsvári Magyar Opera legfrissebb darabjait. Erre tesz a mostani Primavera-program kísérletet csakúgy, mint ennek balett-párja, a Pas de Trois. Már bemutatkoztak a győriek a János vitézzel, a szegediek a Rigolettóval és jönnek a kolozsváriak az Álarcosbállal. Jövőre már mind a hat társulatot megnézhetik a pesti vagy agglomerációs nézők az Erkelben: és a fellépők is egymást, ami ugyanilyen fontos.

 Igaz, hogy tervbe vették a Miskolci Nemzeti Színház Nabuccóját is, de mivel az Erkel Színházban nincs forgószínpad, így lemondtak róla?

 –Már elindítottuk a mobil gyűrűs forgó beszerzését, és a miskolci előadásról, Kesselyák Gergely vadonatúj rendezéséről olyannyira nem mondtunk le, hogy ha minden jól megy, decemberre át is vennénk ezt a produkciót a mi igen poros Mikó-rendezésünk helyére.

 Régebben az Erkel Színház bezárásával is indokolhatták a létszámleépítést. Mert annak idején két zenekar, két énekkar működött. Most, hogy újra nyitnak, szükséges-e bővíteni a létszámot?

 –A március 1-jei megnyitón arra gondoltam, hogy gazdasági okokból mind a Duna TV-nél, mind az Operaháznál komoly létszámleépítést kellett végignéznem, végrehajtanom, és ez valahol mindig személyes kudarc is, hisz minden kényszerűség mellett mégiscsak nekem kell aláírni a felmentéseket. Február végén viszont 110 új, még „csak” a műszakra vonatkozó szerződést írhattam alá, s mire az Erkel Színház felújítása véget ér, a novemberi ünnepélyes megnyitóra további 140 új álláshelyet kell betölteni: művészeket toborzunk a zenekarba, az énekkarba és a balettkarba is.

 Úgy tudom, hogy több évadra előre szeretne műsortervet kialakítani, hogy a sztárokat szerződtetni lehessen. Kikre számíthatunk?  

–Júniusra már tudnunk kell, hogy 2017 nyaráig milyen bemutatókat, nagyszabású operai eseményeket tervezünk. Ezután minden évben már csak egy plusz szezont kell betervezni, mert csak így tudjuk meghívni azokat a világhírű sztárokat, akiknek jó előre betáblázott a naptáruk, legyenek énekesek, táncosok, karmesterek vagy rendezők. A legnagyobbakkal vagyunk tárgyalásban: az Opera magyar intézmény marad akkor is, ha évi 450 előadásának mintegy 5 ezer szerepkitűzésének néhány százalékát külföldiek is kapják. Ha mi is számítunk külföldi meghívásra, akkor ennek oda-vissza van értelme: a művészetet nem lehet izolálni, abból elég volt a szocializmusban.

 Az Erkel Színház épületével kezdtük, fejezzük be az Operaházéval. Már évek óta kering a pletyka, hogy a ’80-as években NDK-panelekből felújított Operaház épülete összességében rosszabb állapotban van, mint az Erkel Színházé. Mi igaz ebből?

 –Az NDK-színpadtechnika igen zajos, de már 30 éve bírja a működést. Nem kerülöm ki a választ: a következő öt évben úgy kell felújítani az Operaházat, hogy nem zárjuk be, hisz jelentős statikai renoválásra nincs szükség. A terv szerint 2015. június 1-én venné kezdetét a négyhónapos felújítás, és 2017-ig további két nyarat töltünk felújítással. A másik nagy projektünk egy használaton kívüli MÁV-telek zöldmezős beruházása: az Operának műhely-és próbacentrumra van szüksége, ahol akár kamaraoperákat is lehetne játszani. 2018 tavaszán lejár majd a megbízatásom, és akkor szeretnék úgy körbetekinteni, hogy felújítottunk/megépítettünk/kinyitottunk minden fontosat, megléptük az előre tervezés időugrását, eljutottunk minden lehetséges nézőhöz, felfuttattuk a játszást, kicseréltük a repertoár felét, impulzust adtunk a vidéki Magyarországnak és a külhoniaknak is – és a párizsi, hasonló intézményegyüttes működési költségének egyhatodáról (végre illő béreket fizetve) feljövünk az egyötödre…

 

Medveczky Attila