2013.04.05.
Csúsztatás és manipuláció
A színházi élet kicsi, de jó külföldi kapcsolatokkal
rendelkező része a másként alkotókat kirekeszti a szakmából
Az 51. Színházi
Világnap alkalmából Dario Fo, Nobel-díjas olasz drámaíró,
rendező, díszlet- és jelmeztervező üzenetét olvassák fel.
Az író színházi munkásságát a szatíra jellemzi, és
mindaz, ami ellentmond annak, amit Fo „polgári színháznak”
nevez.
Dario Fo üzenetében kifejti, hogy a „hatalmon levők
már nem akarják ellenőrizni és korlátozni azokat, akik iróniával
és maró gúnnyal fejezik ki magukat, mivel a színészeknek se
terük, se publikumuk nincs, akihez szólhatnának.” Ez azt
jelenti, hogy olyan, hogy színház már nem létezik? – kérdezem
Seregi Zoltánt, a Békéscsabai Jókai Színház rendezőjét.
–Amint
elolvastam az üzenetet, megfogalmaztam, hogy ez a szöveg rendkívül
színvonaltalan, sekélyes, igazi gondolatok híján van és nem
vonatkoztatható sem a világ, sem Európa színházaira. Lehet,
hogy csupán az olaszországi helyzetre igaz. Az olaszoknál számtalan
utazótársulat működik és bizonyára a gazdasági válság őket
sem kímélte. Tehát a legnagyobb gond ezzel a szöveggel az,
hogy egy számunkra és sokak számára ismeretlen helyzetről szól.
Nem olasz nemzeti, hanem nemzetközi színházi napról van
szó, így olyan üzenetet kellett volna megfogalmazni, ami
megfelel ennek az alapvető elvárásnak. Azt pedig jól tudjuk,
hogy a magyarországi helyzet köszönőviszonyban sincs azzal,
amit Fo az üzenetében megfogalmazott. Bármennyire is érték
forráselvonások a magyar teátrumokat, működnek nálunk a színházak
– szerintem nem is rosszul –, és a „függetlenek” is
megkapták a pénzüket. Dario Fotól olyan üzenetet vártunk,
ami az egész színházi világnak erkölcsi, szellemi muníciót
ad. Mindeddig zömében színvonalas üzenetek hangzottak el,
olyanok, amelyek mindenkit megpróbáltak megszólítani. A
Gyermekszínházi Világnap üzenete, amelyből kettő is van,
ilyen. Tartalmas, költői gondolatokkal és hittel teli.
Az üzenetből azt lehet kifejteni, mintha a hatalomnak féken
kéne tartaniuk a komédiásokat. Ebből adódik a kérdés: ma,
az információs szupersztráda korában a színház általánosságban
bír-e olyan erővel, hogy attól a hatalomnak félnie kéne?
–Az üzenetből úgy tűnik, mintha az egész világon
diktatórikus és színházellenes állapotok uralkodnának. Pedig
Európában demokratikus országok vannak, ahol a művészeknek és
a polgároknak nem kell félniük a kormányoktól és a kormányoknak
sem tőlük.
Dario Fo párhuzamot von korunk és az ellenreformáció
ideje között, mikor Észak-Itáliából Borroemo bíboros nyomására
kitiltották a színészeket, színházakat tiltottak be.
– A párhuzam teljesen érthetetlen, hiszen nem tudok
róla, hogy betiltottak volna egyetlen egy színházat is a közelmúltban.
Arról nem beszélve, hogy már hosszú ideje divatos bizonyos körökben
az egyházat lejáratni, mocskolni. Úgy látszik Dario Fo is beállt
a sorba, hiszen annak a történelmi időszaknak, semmi köze a
jelenlegi helyzethez, viszont megint lehet egyet rúgni az egyházba.
Lehet, attól tartanak egyesek, hogy az érték lesz újra
fokmérő a színházakban?
–Az a kérdés,
kinek mi az érték. Alföldi szerint nagy értékvesztés lesz,
ha megváltozik a színház vezetése. Úgy csinál mintha abszolút
értéket hozott volna létre. Pedig az, amit ő értéknek tart,
az másfajta szellemiség szerint nem az. Egyesek számára csak a
pénz az érték, másoknak az emberi kapcsolatok, kinek a másság,
kinek az azonosság, egyeseknek a kirekesztésről kell mindig
beszélni, mások szerint vannak ennél fontosabb dolgok is. Az is
baj, hogy a színházi élet kicsi, de nagy hangú és jó külföldi
kapcsolatokkal rendelkező része, amely a másként gondolkodókat,
másként alkotókat kirekeszti a szakmából,és rendkívül
egyoldalúan csak egyféle színházat tart értékesnek és érvényesnek,
azt, ami keményen bemutat néhány „divatos” társadalmi
konfliktust és csak és kizárólagosan az elé „tart tükröt”.
Pedig számtalan egyéb színház is létezik. Ahogy Ádám Ottó
mondta: „a színház olyan mint az élet; rendkívül sokféle.”
Medveczky Attila
|