2013.04.05.
Két férfi egy eset
Színész és rendező
A Döglött aknákat
az Újszínházban Koncz Gábor Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas
színművész rendezte, s egyben ő játssza az egyik főszerepet,
Moór Jenőt is – tudnivaló, hogy nem először. (Korábban Újlaki
Dénes alakította a partnerét a Turay Ida Színház előadásában,
melyet Cseke Péter rendezett, és mérföldkőnek számított abból
a szempontból, hogy Csurka István-dráma újra látható volt a
színpadon.)
Partnere, Paál Károly
szerepében, Dózsa László. A szereposztás mindenképpen ígéretes,
hiszen a két színművész teljesen más karakter, eltérő természetük
és vérmérsékletük számos drámai ütközet lehetőségét ígéri,
mely a két felvonás során kibontakozik.
Dózsa László először alakít színpadon Csurka-hőst,
és egyáltalán nem bánja, hogy igent mondott kollégája a felkérésére.
– Kiváló szerepet kaptam – mondta el Dózsa László. – Paál
Károly nem buta ember, hanem meggyőződéses kommunista funkcionárius,
aki képtelen elviselni azt, ahogyan elvtársai elbántak vele.
Munkásmozgalmi múltját semmibe véve megfosztották hatalmától,
és adtak neki egy íróasztalt: attól a naptól kezdve
legfeljebb azt dönthette el, hogy ki kaphat lángossütő engedélyt.
Valószínűleg azért állították félre az útból, mert túlságosan
sok ellenszenves dolgot művelt a múltban, s nem felelt meg az új
arculatnak. Holott azonkívül, hogy Zsókával, a színésznővel
viszonya volt, nem sok hasznot húzott funkciójából, mialatt
korrupt elvtársai teletömték a zsebüket, és bebiztosították
jövőjüket. Legszívesebben minden reakcióst kivégezne a szolgálati
fegyverével, amit természetesen nem adott le, amikor kellett
volna. Csurka István zseniális dramaturgiai fordulattal, emeli
át tragikomédiába a cselekményt azáltal, hogy Paálnak végül
már senkije sem marad, akivel szót tud érteni, csak egy régi
ellenlábasa, Moór Jenő. Világnézetük gyökeresen más,
ugyanakkor mindketten áldozatai egy letűnt rendszernek.
Dózsa László
remek beleérzéssel, vándorkomédiás-vénájának sokrétű
eszköztárát pazarul felhasználva alakítja az egyik dührohamból
a másikba zuhanó Paál Károlyt, aki képtelen elfogadni azt,
hogy már semmibe sincs beleszólása. Még abba se, hogy mikor
kaphat egy pohár vizet inni. Gesztusai és felháborodásai nem túlzóak,
mindig akkora lángon ég, mindig úgy omlik össze, illetve mókázik,
ahogy az adott jelenet mélysége éppen megköveteli. Nagyon jól
érzékelteti, hogy erre az alakra nem haragudni kell, gyűlöletet
pedig végképp nem szabad érezni iránta, legfeljebb szánalmat.
Koncz Gábor szintén
felszabadultan játszik, gesztusaiból kiderül, hogy jól érzi
magát ebben a szerepben, önfeledten kelti életre Moór Jenőt,
aki abban a hitben van, hogy ő találta fel a lángossütő iparágat,
melyből méltatlanul kirekesztik, míg más elvtársak megszedik
magukat. Van egy jelenete Gregor Bernadettel, amikor kézzel krémest
eszik, majd a toalettpapírba törli a száját – az szenzációs,
mert tényleg így viselkedik az, aki számára az élet értelme
nem több annál, hogy lángost süthessen. A minden álarctól és
alakoskodástól megfosztott Moór Jenő ilyen ember. Beteges mániája
lett a lángossütő iparengedély megszerzése, a Paál Károllyal
való huzamosabb együttlét azonban rádöbbenti, hogy nem az az
igazi ellenfele, akit annak hitt. Paál is csak a hatalom játékszere
volt. Akár jóban is lehetnének, eliszogatnák a hátralévő
napjaikat az osztályon. – Boldog vagyok, hogy rendezőként is
bemutatkozhatom Dörner György társulatában – mondta el Koncz
Gábor. – Csurka István-műben színpadra lépni számomra
mindig kivételes lehetőség. A hetvenes években sokszor alakíthattam
a Vígszínházban Rudit a Házmestersiratóban. Noha a Döglött
aknák cselekménye eredetileg a hatvanas évek végén játszódik,
ma is időszerű. Az a néha tragikus, máskor könnyfakasztóan
mulatságos szélmalomharc, amit Moór és Paál vív, ma is
eleven, a karakterek nem változtak csak a díszlet. Nagyon élveztem
minden egyes próbát. Csurkának kiváló érzéke volt a párbeszédek
írásához, a kisujjában volt, akárcsak a póker.
Paálné az
egyetlen, aki nem kevés áldozat árán, egészen holtáig kitart
férje mellett. Fazekas Zsuzsa szépen ábrázolja a minden
tekintetben gondviselő és hű társat, aki még azon is felül
tud emelkedni, hogy megcsalták. Ő az, aki Paálban kezdettől látja
az embert is, nemcsak a befolyásától megfosztott funkcionáriust.
Béla, Moór Jenő fia elég messze esett a fájától,
lehetetlen, gátlásos, tétovázó alak. Vass György alakítása
szeretetreméltónak láttatja Bélát, aki akár a jövő embere
is lehetne, ügyes építész. Ehhez azonban a mindennapi életben
nélkülözhetetlen inspirációkat kell kapnia a rámenősen dögös
Zsókától (Gregor Bernadett), aki ügyesen váltogatja a színésznő-szerető-házastárs
szerepkört.
Sajnos Csurka István
immár csak a lélek színpadán gratulálhat a művészeknek, amiért
mély szakmai alázattal és példamutató játékkedvvel ébresztették
fel álmukból Moór Jenő és Paál Károly karakterét, akiknek
aláaknázott sorsa ma is szíven üti az embert, nemcsak az ősbemutató
idején.
Akit a halál kitanított
Németh László Bodnárné című első darabját azután
kezdte el írni, hogy Gyász című regényét befejezte. A színművet
1971-ben mutatta be a Madách Színház Ádám Ottó rendezésében,
a főszerepet Kiss Manyi játszotta, két fiát pedig Huszti Péter
(János), illetve Balázsovits Lajos (Péter). Az ősbemutatón
Lali, lámpavivő fiatalember szerepét Ádám Ottó Dózsa Lászlóra
osztotta, akinek lelki szemei előtt nyilván ott lebegett egykori
mesterének emléke is, amikor az Újszínházban megrendezte a
Bodnárnét. (Korábban 2010-ben Németh László halálának
harmincötödik évfordulója alkalmából már megrendezte a Bodnárnét
az Újpest Színházban Kútvölgyi Erzsébet főszereplésével.)
Dózsa László
rendezése hű Németh László elképzeléseihez, örömteli,
hogy semmiféle modernkedés vagy erőltetett rendezői koncepció
nem próbálja újraértelmezni a szerző mondanivalóját.
Az alapkonfliktus
adott. Ifjabb Bodnár János (Jánosi Dávid) ki nem állhatja öccsét,
Pétert (Beszterczey Attila) akit édesanyjuk szinte megfullaszt
szeretetével és gondviselésé-vel, míg az elsőszülöttnek
ebből semmi sem jut.
Az édesanyát
alakító Bánsági Ildikó a szemünk láttára járja végig
Bodnárné pokolköreit. Ha kell erélyesnek, ha kell szenvedélyesnek,
máskor lágyan, halkan szólónak, de kezdettől az események irányítójaként
alakítja a főhősnőt, aki mellett a férje (Nagy Zoltán) csak
másodhegedűs lehet. (Találóan mondja ifjabb Bodnár János:
„Az nem tetszik nekem, ahogy az egész életet húzzák.”) János
természete nemcsak a testvérétől különbözik alapvetően,
hanem az édesapjáétól is. Nem tűri el, hogy asszonynak beleszólása
legyen a férfiak dolgába. Irányítani akar, volt kitől örökölnie
akarnokságát. Fiának dühkitöréseiben Bodnárné meglátja önnön
hatalomvágyát.
Bánsági Ildikó
Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas színésznő átgondoltan
és sokszínűen építi fel a vezeklő parasztasszony alakját.
Megrendítő játéka egyszersmind rámutat arra is, hogy Bodnárné
rokona az ókori görög tragédiák hősnőinek. Katarzisának
hitelessége valóban egy olyan anyáé, aki rosszul szerette két
fiát. Péter halála szembesíti bűnével, melyet Jánossal
szemben elkövetett: „Én szültelek otrombának, őt kedvesnek.
Ha valaki igazságtalan volt: én. Én löktelek az eke mellé, s
neveltem belőle urat. Mi volt az ő bűne? Hogy amit kívánni se
tudtál, ő egy kedves tekintetével megszerezte?... Pesten
akartam lakni, a mérnök fiamnál, s a Duna-parton sétáltatni a
selyem masnis unokákat. Otthonosabb voltam abban a családban,
amelyik még meg sem volt, mint a magaméban... Én vagyok az
igazi gyilkos. Én adtam kezedbe a fejszét, én nyomtam a másik
fiamat a fejsze alá. Én vagyok a bűnös, én. ”
János tehát
okkal féltékeny és irigy az öccsére, akiből mérnök lett, míg
ő béres maradt. „Mivel kenték meg azt, hogy rajta minden szép,
minden jó szagú; előttem meg már a tekintet is kerülő utat
tesz, hogy belém ne ütődjék.” Úgy érzi, míg ő megszakad
a gazdaságban, öccse csak henyél, elszórakozza az izzadtsággal
megtermelt javakat. „Úgy tartanak, mint egy állatot, hát
hallgassák a morgásomat.” Ellenszenvét fokozza Péter
menyasszonyának, Cicának (Bátyai Éva) érkezése, aki kacérkodik
leendő sógorával, láthatóan többre tartja, mint mihaszna,
ingyenélő öccsét. „Ha már le kell nézni valakit, előbb
lenézem az olyan üresfejű legényeket, akik csak szíják a
családjukból a pénzt, és semmit sem produkálnak.”
Míg a bálban Péter
kint van az ivóban, János véreres szemekkel pörgeti Cicát a
teremben ötven ember előtt. Ezért Péter kidobatja a bátyját
a kocsissal. Addig Péter nem tartotta veszélyesnek bátyját, úgy
vélte nem több, mint „egy mackó a málnabokor körül”. Ha
vitáztak, az nem volt több annál, mint hogy „Káint és Ábelt
játszottak”. Egészen addig nem érti, miért gyűlöli őt a bátyja,
hiszen soha sem éreztette vele a kettőjük közötti különbséget,
míg rá nem döbben, hogy János vadállat: „Orrába szállt a
női ruha szaga, s vérben az agya.” Hiába menekül előle az
átmulatott éjszaka után. Jánosi Dávid ifjabb Bodnár János
szerepében hiteles indulatokkal, meggyőzően alakítja a
darabos, féltékenységtől izzó, indulataival bánni képtelen
parasztfiút. A testvérét, Bodnár Pétert játszó Beszterczey
Attila kellőképpen fölényes vele szemben, de mégsem provokatív
egészen a tragédia bekövetkeztéig, mikor önérzetében sértve
(bátyja többször is szajhának nevezi menyasszonyát) szemére
hányja: „Bocsáss meg, én elnéztem eddig a faragatlanságodat,
adósodnak tekintettem magam azért, hogy kanásznak születtél.”
Ekkor megtörténik az, amit a Jánosba szerelmes szomszédlány
Örzsi (Nemes Vanda) már régen észrevett: „elvette az eszét,
sosem lesz ember többet”.
A gyilkosság után
Bodnárné még mindig nem hajlandó lemondani a család irányításáról,
kitalálja, hogy rendezzék úgy, mintha Péter véletlenül
agyonlőtte volna magát hajnalban fegyvere tisztogatásakor.
Mintha ezzel „az ötlettel” jóvátehetne bármit is. Megkívánná,
hogy férje lője szét Péter fejét, mert akkor nem marad nyoma
a baltacsapásoknak. Bodnár János ezt képtelen megtenni. Nagy
Zoltán visszafogott, látszólag eszköztelen játékkal bújik a
tutyimutyi családfő bőrébe. „Magam okolom. Láttam én, mi készül,
s nem voltam erőmön. Ki volt a gazda ebben a házban? Nem én? S
mégsem álltam oda, hogy eztán így lesz, így akarom. Örültem,
ha kinn lehettem a földön, nem kellett szegény anyáddal
szembeszállnom. Nem voltam elég ember, ő meg nagyon is asszony
volt. Most már nem tehetünk róla, mindnyájan hibáztunk,
viselni kell, ami ránk van mérve.”
Apa és fia tudja,
hogy ezt nem lehet megúszni. Hiába szánja rá magát a család
törékeny testű, de legerősebb akaratú tagja, az édesanya,
hogy meghúzza a ravaszt. A tragédia legsűrűbb pillanata ez,
mind a színészek, mind a nézők számára.
A hátralévő
események, a karakán csendőrőrmester (Gyürki István)
megjelenésével kezdődő vizsgálat során kiderül minden. Ez
sokban köszönhető a kotnyeles, pergő nyelvű szomszédasszonynak
(Brunner Márta), és az igazságkereső intézőnek (Maros Gábor)
is.
A vétkesek
megtisztulása immáron a mi szívügyünk is.
Borbély László
|