2013.04.05.
Tétényi
Éva politikai haszonszerzés céljából megpróbálja ellenünk
uszítani a szülőket
A hazugságáradattal az volt a cél, hogy az esti testületi ülésre
egy kellően feldühített tömeg jelenjen meg a városházán
Tétényi Éva
polgármester megvétózta Esztergom költségvetését, és azt kéri,
hogy március 28-án tárgyalja újra a testület. Steindl Balázs,
az esztergomi önkormányzat Fidesz-KDNP-frakciójának vezetője elmondta,
hogy indítványukban az óvodák finanszírozását a tavalyihoz
képest öt százalékkal növelték, azaz 30 millió forinttal többet
költhetnek idén.
Polgármesterasszony szerint a Fidesz-KDNP-frakció módosító
indítványaival elfogadott költségvetés súlyosan sérti az önkormányzat
érdekeit, mert több feladatra nulla forintot tervezett. Van
ennek valóságalapja?
–A napi működéshez elengedhetetlen feladatokra nem terveztünk
nulla forintot, nincs olyan tétel a költségvetésben, ami
zavart okozhatna Esztergom működésében. Ha pedig váratlan
helyzet alakulna ki, az általános tartalékból tudunk biztosítani
fedezetet, ha szükség lesz rá.
Tétényi Éva azzal is vádolja önöket, hogy 24 embert
bocsátanának el a polgármesteri hivatalból. Erről mi a véleménye?
–A polgármesteri hivatal létszámát a törvény által megjelölt
minimum létszámban jelöltük meg; Esztergom esetben ez 62 főt
jelent. Mellékesen jegyzem meg, hogy most sem dolgoznak sokkal többen,
hiszen több üres álláshely van jelenleg is, valamint sok a
gyesen lévő dolgozó. Ráadásul idéntől, a járások
megalakulásával jelentősen csökkent a hivatal feladata. Ha még
azt is hozzávesszük, hogy Esztergomban semmilyen beruházás
illetve fejlesztés nincs és sajnos nem is lesz még, az ehhez
tartozó hivatali dolgozókkal sem számolhatunk.
Az önök javaslata szerint költségvetés főösszege 8,4
milliárd forint, és 1,1 milliárd forint tartalékot terveztek
be. Ez mennyiben különbözik a városvezető javaslatától?
–Polgármester asszony 9 milliárdos költségvetést hozott be három
alakalommal, több mint 1 milliárdos hiánnyal, ami törvénytelen.
Majd negyedszerre sikerült behoznia egy nullás költségvetést,
de úgy, hogy olyan bevételi oldallal számolt, ami egyszerűen képtelenség.
Mondok egy példát: önkormányzati helyiségek értékesítéséből
193 millió forint bevételt tervezett annak ellenére, hogy
2011-ben 2 millió, 2012-ben 3 millió forint bevétele volt a városnak
ingatlaneladásból. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy idén 3
millió helyett 193 millió bevételt várhatunk ilyen
ingatlanpiaci helyzetben. És ez csak egy példa, sok ilyen durván
túltervezett bevétel volt az ő költségvetésében, mi 2 milliárd
forintot találtunk.
Ezt hívják „lufi”-nak.
Miért volt szükség
az 1,1 milliárdos tartalék betervezésére?
–Ahogy előbb
már említette a kérdésében a költségvetés
főösszege 8,4 milliárd forint, és 1,1 milliárd forint tartalékot
terveztünk be, mivel az adósságrendezés miatt a városnak váratlan
kiadásokra is fel kell készülnie. Ráadásul a tavalyi 2012-es
költségvetésből 1,1 milliárd forintos hiányt örököltünk,
ami igazolja, hogy szükség van ilyen mértékű tartalékképzésre.
A városnak van 1,2 milliárd forint kötvénye, amihez az adósságrendezés
miatt a bank nem ad hozzáférést. Ezt bevételként kell
tervezni a költségvetésben, de ha nem lehet hozzájutni, akkor
az 1,1 milliárdos tervezett tartalékot kell felhasználni, de
ebben az esetben nagyon szűk feltételek között fog eltelni az
év.
Sarkalatos pontok a gyermekétkeztetés és az óvodák
finanszírozása. Ez meg lesz oldva a következő költségvetési
évben?
– A gyermekétkeztetésre ugyanakkora összeg
van a költségvetésben, mint amit az óvodavezetők terveztek,
nincs és nem is lesz veszélyben a gyermekétkeztetés. Az óvodák
finanszírozását pedig a tavalyihoz képest öt százalékkal növeltük,
azaz 30 millió forinttal többet költhetnek idén, mint tavaly.
Ennek tükrében mondhatom, hogy hazugság azt állítani, hogy
veszélyben lennének az óvodás gyermekek. Tétényi Éva természetesen
politikai haszonszerzés céljából ezzel próbálja uszítani a
szülőket, ami a fentiek tükrében borzasztó és egyben nagyon
aljas cselekedet.
Mikorra kellett volna aláríni a költségvetést?
–Az államháztartási törvény szerint március
15-ig el kellett fogadni a költségvetést, aminek a képviselő
testület eleget tett. Polgármester asszony azonban élt vétó
jogával, ezért nincs költségvetése a városnak, ezzel veszélyezteti
a város és intézményeinek működését, feladatellátását.
Az önkormányzatokért felelős miniszter április 1-jétől a
mulasztás megszüntetéséig felfüggeszti a helyi önkormányzatot
megillető állami támogatás folyósítását.
Ha a következő testületin is az önök frakciójának
javaslatai kerülnek elfogadásra, akkor is élhet még Tétényi
Éva a vétó eszközével? A Népszava szerint nem Tétényi,
hanem a volt fideszes polgármester, Meggyes Tamás fúrta meg a költségvetést…
–A polgármester egyszer élhet vétójogával, tehát ezt követően
köteles aláírni a költségvetést. A költségvetést senki
nem fúrta meg. A pénzügyi bizottság egy 12 órás maratoni tárgyaláson
módosította a költségvetést, a hivatali dolgozók aktív segítségével
és munkájával, amit ezúton is köszönök nekik. Ellenben polgármester
asszony a költségvetés készítésének időszakában 3 hétig
Amerikában tartózkodott, ahelyett, hogy egy életképes költségvetést
készített volna.
Polgármester asszony szerint érvényes költségvetés nélkül
a polgármester jogosult az önkormányzati gazdálkodás irányítására
az előző évi kiadási előirányzatokon belül és nem éri kár
a várost az állami normatíva felfüggesztésével. Erről mi a
frakció véleménye?
–Az igaz, hogy amíg nincs költségvetése a városnak, addig a
tavalyi év szerinti működés van érvényben, de attól még állami
normatívát nem fogunk kapni, tehát erre hosszútávon „nem játszhat”
a polgármester. Ha nincs állami normatíva, akkor nincs miből
gazdálkodni, nem tudjuk ellátni a kötelező feladatokat. Akkor
valóban veszélyben lehet az étkezés, az intézmények működése.
De remélem erre nem kerül sor.
Igaz, hogy perelni kívánják Tétényi Évát?
–Március 14-én a költségvetés elfogadása
előtt néhány órával a helyi sajtónak Tétényi Éva közleményt
jutatott el, ebben számokkal bizonyíthatóan valótlanságokat
állított a Fidesz-KDNP-frakció javaslatairól, ezért mérlegeljük
a jogi lépések megtételét. Olyan hazug állítások voltak
benne, mely szerint mi veszélyeztetjük a közvilágítást, a
gyermekétkeztetést az óvodák működését, 0 forintot tettünk
kátyúzásra stb, ami teljes hazugság. Véleményem szerint
ezzel a hazugságáradattal az volt a cél, hogy az esti testületi
ülésre egy kellően feldühített tömeg jelenjen meg a városházán.
Ez hála Istennek nem történt meg, gondolom az esztergomi polgárok
már nem vevők az átlátszó uszításokra, hazugságokra.
Korábbi hír: kormány február 26-ai ülésén úgy határozott,
hogy a törvény által előírt kötelező 40 százalék helyett,
50 százalékot vállal át Esztergom adósságából. Mekkora összegről
van szó pontosan?
–Az állami adósságátvállalás
összességében mintegy 11-12 milliárd forintot jelent Esztergom
számára. Abban bízunk, hogy a támogatás megoldja Esztergom
nehézségeit, és ez a több mint tizenegymilliárd forint egy új,
fejlődő pályára állíthatja a várost. Óriási segítség ez
nekünk, köszönet a magyar Kormánynak.
A fennmaradó
összeget milyen ütemben kell visszafizetni?
–Az adósságállomány június 30-ától kerül át
az államhoz, addig kell kidolgozni többek között a visszafizetés
ütemét is, ezért a későbbiekben tudok erre majd pontos választ
adni.
Medveczky Attila
|