2013.04.12.
Valóságos magyar Gascogne az
(Mikszáth Kálmán: A székelyek között)
Gyakorta szokták
mondani a magyarországiak, hogy a székelynek két esze van.
Sokszor a jobbik eszükkel gondolnak ki valamit, de a
rosszabbikkal hajtják végre. Én úgy találom, hogy nekünk
magyarországiaknak van két eszünk velük szemben. Az egyik eszünkkel
magasztaljuk, nagyra becsüljük, nemzetünk virágának tartjuk
őket. A másik eszünkkel pedig el hagyjuk őket
pusztulni…Olyan nép a székely, hogy akkor is érdemes volna őket
megszeretni, ha egy szót sem tudnának magyarul. Hát még így,
mikor egy szót sem tudnak másképp!
– írta Mikszáth Kálmán 1886-ban A mi külön Tündérországunk
–ban. Idén jelent meg egy értékes
kis könyvecske a Noran Kiadótól, mely Mikszáth Kálmánnak Erdéllyel
és Székelyfölddel kapcsolatos írásait tartalmazza. Negyedszázadon
volt erdélyi képviselő (1887-től lllyefalva 1892-től
Fogaras), s ez a huszonöt év valóban második hazájává tette
Erdélyt. Műveinek minden vonulatában ott találni irodalmi és
személyes élményeit. Vármondákat ír Csicsóvárról és
Keresdről, megjeleníti erdélyi kortárs barátait, ismerőseit.
Elbeszéléseiben ott szerepelnek a furfangos székelyek, akiknek
góbésága egyfajta mentőeszköz a történelmi kiszolgáltatottságukban,
és ott vannak az erdélyi história nagy alakjai az Apafiktól a
Tiszákig. Politikai karcolataiban belülről láttatja, milyen kétarcú
a magyar politika az erdélyiek fájdalmas sorsával szemben. Mint
képviselő pedig, ha nem is aktívan szerepelt a parlamentben, de
írásaiban pontosan megfogalmazta az erdélyi problémákat.
Egyebütt
csak mese tündérország, gyermekek számára gondolták ki és népesítik
be az ő ízlésük szerint, nálunk színvalóság. Én magam is
jártam benne. Székelyországnak nevezzük. Ami szépet, ragyogót
el tudunk képzelni, azt mind oda helyezzük. Azért van bebútorozva
csodálatos dolgokkal. A férfiak óriások, egy-egy hős
mindenik, az asszonyaik regékbe való szépségek. Aranyhajuk egész
bokáig ér le, még talán csillag is van a homlokukon. Rózsaszín
sugarakkal önti be a lealkonyodó nap az ódon várakat, melyek
alatt átöltöztetett királyfiak mennek, mendegélnek. Az Olt
vizében nimfák fürdenek, éjjelente az erdőségekből izgató
zúgás kél. Mintha az elmúlt századok diskurálnának ki onnan
az emberekkel. Otthon a székely nem boldogulhat és mégiscsak
otthon boldog az ő kis falujában, tiszta házikójában, hol
szelíd eperfa borul lombjával a kopjás kapura... s megszólal a
harang estenden fent a dombon, a fallal kerített templom tornyában.
Minden templom egy-egy erősség. Ott még az Isten is várakban
lakott – írja Mikszáth fenn nevezett művében, A mi külön
Tündérországunk-ban. De vajon csak a képviselőségekor járt
először Erdélyben? Mi adta mindehhez az úthoz az eszmei
alapot? Mikszáth ősei többségükben tudományszerető,
klasszikus műveltségű, tollforgató evangélikus papok, akik
egyházi és történeti dolgokban egyaránt jártasak. Családi
hagyomány, hogy látogatják a külföldi egyetemeket
Wittenbergben, Halléban, Jénában hallgatták a teológiát,
nevelőként bejutottak nemesi családokhoz is, ami szintén csak
képzettségüket mutatja. Lelkészkedtek számos falu parokiáján,
Gömör, Nógrád, Sáros megyében. Működésüket feljegyezték
az egyházi anyakönyvek, hol pappá avatáskor, hol püspöki részvétellel
történt beiktatásokkor. Mikszáth Dániel főesperes a lutheránus
egyház régi történeti könyvei szerint 40 évig lelkészkedett.
Egy másikuk pedig a XVIII. században, 1780 körül 25 évig volt
falusi lelkész. Mikszáth Kálmánt a Rimaszombaton és Selmecbányán
töltött diákévek után a kor kedvelt úri pályájára küldte
a családi nagyravágyás: jogász lett Pesten. Anyja remélte,
hogy fia így egyszer
majd teljesíti becézett vágyát: szolgabíró, megyei úr lesz
majd belőle. 1871-ben otthon, Nógrádban el is kezdte Mikszáth
megyei pályáját: esküdt lett Balassagyarmaton Mauks Mátyás
szolgabíró mellett. De csakhamar otthagyta hivatalát, egy
gyarmati ügyvéd irodájában dolgozott tovább. 1873 nyarán
megnősült. Titokban, a család háta mögött megesküdött volt
főnöke leányával, Mauks Ilonával. Tiltakozott ez ellen a házasság
ellen a Mauks család. Ők nem bíztak Mikszáthban. Hiszen
nemcsak a megyénél, az ügyvédi irodában sem bírta ki soká.
Egykedvűen dobott oda minden kínálkozó állást. Neki nem
hivatal kellett, hivatása volt: író akart lenni. „Könnyelmű
ember" - mondta ki róla az ítéletet a nógrádi dzsentri
világ. 1873 októberében hódítóként vág neki a pesti élet
sűrűjének. A gyors sikert azonban az ő akarata sem bírta
kidacolni. Első megjelent novellás kötetét nem vette észre a
közönség. Bizonytalan jövőjű, kétes lapokba írogathatott
csak filléres cikkeket. Feleségétől el kellett válnia. A kilátástalanság
s az egyre jobban szorító nyomor kényszerített rá. 1878-ban
újságíróként Szegedre került. S itt, a nagyalföldi polgár-paraszt
városban magára talált. Szerették, megbecsülték. Szeged és
Mikszáth kapcsolata termékenyítő, ösztönző, újjáformáló
találkozás volt. 1878. augusztus elsején érkezett Szegedre
szegényesen, megviselten. Amikor a pályaudvaron csomagjáról kérdezősködtek,
némi malíciával a zsebébe hozott két inggallérra mutatott:
„Íme a kofferem.” Mikszáth közel 3 évet töltött a városban,
bár átmeneti állomás volt életében, írói pályáján mégis
sorsfordulót, korszakos változást jelentettek a szegedi évek.
„Innen kezdve jól ment dolgom, írhattam kedvemre, senki se
korlátozott, senki sem mondta: ezt szabad, ezt nem szabad írni,
ez alapította meg szerencsémet. Írtam, ami éppen jólesett, közben
megszerettem a szegedieket, ők pedig engemet.” A vidéki újságíró
szerencséje, hogy saját birodalma, szabad vadászterülete az egész
lap.
Mikszáth
1875-ben járt Temesvárott, és 1881 nyarán jutott el először
Erdély szélére, Mehádiába, azaz Herkulesfürdőre. Addigra már
otthagyta Szegedet, már pesti újságíró volt, már-már kezdik
megismerni, de ez még nem az igazi. A jókedvű fürdői bolondozásokra
mint jó nevű újságíró utazott el, onnan már világhírű íróként
tért vissza fővárosba. Mert időközben megjelent a Tót
atyafiak, s ezzel megindult a magyar irodalom leggyorsabb világ-karrier
története. De Mehádia még csak egy személyes Erdély-élmény,
ebből még nem lesz 25 éven át tartó, az életművet behálózó
kapcsolat. A magyarázat? Hát persze, hogy a politika. A Mikszáthtól
soha nem állt távol a politika, és a politikának is szüksége
volt a híres íróra. Így lett erdélyi képviselő 1887-ben. Az
illyefalvi kerületet Jókaitól örökölte. Ez Sepsiszentgyörgyhöz,
Háromszékhez kötötte őt. Azt mondják a helyiek, a Két választás
történetének alakjai mind idevalósiak. Császár Bálint polgármester
minden bizonnyal.1885-től megszaporodnak Mikszáth erdélyi témájú
írásai – Székelyföldről azt írja, hogy valóságos magyar
Gascogne az – , utazásai. Ezekben az írásokban a székelység
gondjairól ír, főleg személyes érzelmek alapján, és
megkezdi vártörténeti sorozatának közreadását az ifjúságnak
szánva. Csicsóvárról így írt: Negyedik Béla király
sajnos megbetegedett. Doktorok, javasasszonyok, kuruzslók jártak
messze földről az udvarába, hogy meggyógyítsák. De bizony
egyik sem tudott segíteni rajta. Midőn aggódó arccal ott
tanakodtak a beteg király ágya előtt, egyszerre belép egy
idegen ősz ember, könyökével szétlöki a kuruzslókat s így
szól:
–Ej, mit beszéltek
itt össze-vissza! A király nem közönséges ember. A király mástól
gyógyul meg és mástól a rabszolga.
–Talán
tudod, öreg, mitől gyógyul meg a király? - kérdezte tőle a nádorispán.
–Tudom
bizony. Azért jöttem ide, hogy megmondjam. Nem kell a királynak
semmi, csak az, hogy két napig viselje annak az embernek az ingét,
aki a birodalmában a legboldogabb.
Megörültek
ennek a tanácsnak a körülállók, mert legalább reményt nyújtott.
Nosza, elő kell hát keresni az ország legboldogabb emberét.
Csakhogy hol találják meg? Puhatolództak nagy uradalmak, várak
tulajdonosainál, fényes méltóságok viselőinél, de
mindeniknek volt még valami olyan el nem ért kívánsága, hogy
nem nevezhette magát a legboldogabb embernek. Amint mennek,
mendegélnek a királyi csatlósok a legboldogabb embert keresni,
egy éjjel egyszerre elibök áll a sötétben egy alak.
–Ide is
elhozta már a hír, hogy mi járatban vagytok. Ne menjetek tovább
vitéz urak, álljatok meg, mert én érzem magamat az ország
legboldogabb emberének.
A csatlósok fölöttébb
megörültek és sürgetni kezdték:
–Jöjj hát
velünk rögtön a királyhoz, hogy átadhasd neki az ingedet.
Az ország
legboldogabb embere fölkacagott.
–Bolond egy kívánság!
Van is nekem ingem?
S valóban,
amint a holdvilág kibukkant, most látták, hogy egy meztelen
szegény Lázár áll előttük. S most már ők nevették, hogy
boldognak mondja magát, pedig még inge sincs a nyomorultnak. De
mégis csak elvitték a királyi palotába. Az ősz ember ott volt
még s ahogy ránézett, menten elhitte neki a boldog voltát.
Inget adott rá, hogy viselje egy darabig s mikor már szennyes
lesz a testén, akkor vegye fel a király. Így is történt és
lett hetednapra nagy öröm, mert a király egészségesen kelt
fel az ágyból. Maga elé hivatta a koldust és így szólt hozzá:
–Mit kívánsz,
amiért meggyógyítottál?
–Semmit sem kívánok,
uram.
–De én nem
engedhetlek el üres kézzel. Van egy üres szép váram, Csicsóvár.
Nemessé teszlek, neked ajándékozom s előbbi állapotod emlékül
a "Lázár" nevet fogod viselni.
A koldus vállat
vont, hogy Isten neki, így is jó lesz és ha már vára volt
neki, elment bele lakni, nagy úrrá lett, szép asszonyfeleséget
hozott a házhoz az egyik erdélyi főnemzetségből.
Az a 25 év, amit Mikszáth Erdélyben töltött rendkívül
színessé tette az életművét. Ez a könyv mutatja azt, hol
miben érhető tetten ez a kapcsolat. A szépprózájában mindenképpen,
legyen az novella vagy tárca, de megjelenik a karcolatokban is. Főleg
a politikai jellegű, vagy eredetű írásaiban tűnik ez fel, s
ezek a tanulságos esetek olykor példázatok, olykor csak keretet
jelentenek az erdélyiséghez. Tanulmányozta a székelyek baját
is. A székelyek baját két szóval el lehet mondani: kevés a
földjük. Azelőtt elég volt, mert a székelyek voltak
kevesebben, pusztították őket a folytonos háborúzások. Nemes
faj, harcra termett. Mert a háború nem ártott nekik semmit, de
a béke megöli őket. Pedig jól értenek a béke fegyvereihez
is: a földet kitűnően művelik, szorgalmasak, szívósak, az
iparűzésben is elöl vannak. Úgy kezelik a fűrészt, kalapácsot
és fúrót, mint a kardot. Csak éppen egy fogást vesztettek el
a békében. Mikor nem volt fegyverük vagy puskaporuk hajdanta, hát
elvették az ellenségét.
Most, hogy immár
földjük nincs elég, szintén az ellenségét kellene elvenni
– de már ezt nem tudják. Nincs meg bennük a terjeszkedési erő,
mint ahogy egyáltaljában nincs meg a magyar fajban. A fölösleges
székelyek (de hát lehet-e a székelyből valaha fölösleg?) kivándorolnak
évről évre a saját szülőföldjükről Moldvába, Oláhországba.
Ők mennek, de a szász és oláh nem mozdul. Azazhogy mozdul biz
az, éppen az a baj, hogy egyre mozog, de nem kifelé. A székelyek
sok rossz napot éltek, de jót sohasem. Magyarország és Erdély
minden vidékének volt oly időszaka, midőn a nemzet bal- és jó
szerencsének hullámzásai szerint felüdülhetett kissé, a székelységnek
nem volt; mire a nap sugarai odáig eshettek volna, azalatt a nap
rendesen lehanyatlott. Közel két évtizede van már magyar kézben
a kormányrúd, de annak a Székelyföldön még mindig csak az árnyéka
látszik. Hogy mit tehet itt a kormány? – fogja kérdezni a
magyarországi nyájas olvasó. Ha földjük nincs elég, hát azt
ugyan nem hozhat nekik oda a kormány a hóna alatt. Hanem valamit
mégiscsak tehet. A földet pótolja az ipar, a székelyek belátták
ezt, s Sepsiszentgyörgy már eddig is, lakosságához aránylag,
egyike a legjelentékenyebb iparos városoknak. De ez mind csak
kisipar. Sok munka, kevés haszon. Van nehány oskola, van egy szövőgyár,
van egy lakatos tanműhely, ahol a székely ifjú kiképezheti magát,
de csak bizonyos fokig, egyszerű kézi munkásnak. Minden intézet
mintegy félbehagyottnak látszik. A magasabb kiképeztetésre már
nincsenek meg az eszközök. Pedig senkiben sincs annyi talentum,
mint a székelyben, a műiparra. Egy kis jóakarattal könnyen
lehetne a székely kisipart szélesebb alapra fektetni. Sőt, egy
kis megerőltetéssel tán nagyipart is teremteni. Ha a fiókbankot
Brassó helyett Szentgyörgyre tették volna, még egyszer olyan
olcsó pénzt kapna a székely iparos, mint most, s ez nagyot lendített
volna rajtok. De a székelynek nincsen szája, amikor kérni kell,
sokan aztán azt hiszik, hogy akkor sincs szája, mikor enni kell.
– Csak annyit tegyenek értünk Pestről – mondják szerényen
–, amennyit a nemzetiségi vidékekért! Hogy a háromszéki székelynek
valaha vasútja legyen, arról nem is képzelődik, tudja ő azt,
hogy ővele keveset gondolnak, mert hiszen őróla tudvalevő,
hogy ingyen is magyar marad. Ha kér, legfeljebb oskolát kér,
olyasmit, amiért mások nemigen törik magokat. De még oskolát
sem kap elegendőt. Hanem eljöhet majd (bár ne jöjjön) az az
idő, amikor megsiratjuk mi azt, hogy mikor iskolát kért, nem
adtunk neki tetejébe még vasutat is.
Közben Mikszáth
leírja a székely szobákat, házakat is. A székely szobák díszét
többnyire cseréptálak és női kézimunkák képezik,
mondhatni, meglepő ízléssel. Az üveges almáriom és a nagy, zöld
cserép búboskandalló a tűzhely fölött éppoly
elmaradhatatlan a székely lakásban, mint a kapukon középen egy
kuglibábszerű cifrázat, melyet ők "kopjá"-nak
neveznek.
Székely
dialektus nincs, csak némely szavakat ejtenek ki elütően, s az
"o" betűt úgy hangoztatják, hogy abban az
"a" betű is benne látszik lenni; eredetiségüket a
sajátszerű kiszólásaik teszik.
Ideírok például,
de nem – mint a népszokásgyűjtők szokták – egy összekeresett,
hanem egy egészen hű diskurzust. Az egyik székely udvaron megszólítottam
egy kis leánykát.
– Hogy hívják
magát?
– Veres Anna,
szolgálója az úrnak.
– Ki van
itthon, kis lányocskám?
– Mü ketten
vagyunk itthan az anyámmal, instálam.
A székely
menyecske (NB a menyecske itt nem jót jelent) kijött erre, s nyájasan,
kedves, finom mosollyal vezetett be a szobába, elénk rakva felülmúlhatatlan
szívességgel, amije volt.
– Hol az ura?
– kérdeztük.
– Nem beszéllettem
véle reggel óta. Nyilván bément, instálam, Szentgyörgyre.
Csutlik-botlik a szegény emberem, csak az álmát látom heteken
át.
A szobákat az
egész székely földön ilyenkor almaszag árasztja el. Rengeteg
almájuk termett, de az ott rohadt el, mert nincs rá piacuk. A
legszebb fajú almák és körték teremnek náluk, aminőket
Szegeden tíz krajcárjával adnak el a termelők egyenesen a
kertből. Itt semmi áruk nincs. A székely gyerekek utcahosszat
labdáznak, és hajigálják egymást velök.
Még egy körülmény
tűnt fel nekem, hogy majd minden székely házban ott függ a
falon Tisza Kálmán arcképe. Hanem az igaz, hogy még – balközépi
korából. Mindez nem dokumentumkötet Erdélyről, nem is
lehetne, de az látszik az írásokból, mennyire szerette Mikszáth
a másik szülőföldjét, Erdélyországot.
(Mikszáth Kálmán:
A székelyek között; Noran, 2013, Bp.)
M.A.
|