2013.04.19.
A színészet nem csak egy szakma, hanem
élethivatás
A művész szempontjai, igényei egyre inkább háttérbe
szorulnak
Almási Sándor
színművész 1975-ben született Szegeden. A Színház- és
Filmművészeti Főiskolán 1998-ban végzett. 1997 – ben a
Katona József Színházban van gyakorlaton, és 1998 –tól az
Új Színház tagja. A Szöveg Színház alapítója.
Fontosabb
szerepei: Surgyelán, Komisszár, Rapper (Tamási: Ábel),
Csaholyi, hadnagy (Hunyady: Feketeszárú cseresznye), Éltes
Dávid (Nyírő: Jézusfaragó ember), Rodolfo, textilbolt
tulajdonos Brazíliában (Coelho: Tizenegy perc), Casanova (Ács János:
Casanova Nuovo), Freddy Benson (Vadorzók – filmadaptáció),
Boldizsár, a kerepesi egyetem diákja, költő (ETA Hoffmann : A
csoda alkonya), Mercutio (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Cléante,
Harpagon fia, Mariane szerelmese (Moliere: A fösvény), George
(Hauptmann: Henschel fuvaros), Leonce (Büchner: Leonce és Léna),
Robby (Barabás Pál: Kávé habbal), Tomy (Herczeg Ferenc:
Majomszínház), Albert herceg, trónörökös (Molnár Ferenc: A
hattyú), Alba herceg (Schiller: Don Carlos),Orlando(Woolf:Orlando),
Maurice(Strindberg:Csak bűnön és bűnök),A.Strindberg(Enquist:Tribádok
éjszakája),Jerry(Pinter:Árulás), George Garga(Brecht:A városok
sűrűjében),Salter(Churchill:Sokan), Aljoska (Gorkij: Éjjeli
menedékhely), Vaszilij Vasziljevics Szoljonij (Csehov: Három nővér).
Szerepelt a Csinibaba, a Keleti Pu, a Pannon töredék és az Ébrenjárók
c. filmben.
Igenis vannak nagy formátumú színészek, alkotók, csak
éppen nem használják ki őket
Május 10-én mutatják be Jókai Bolondok grófját,
aminek ön a főszereplője. Hányadik főszerepe ez itt az Újszínházban?
–Nem szokásom a szerepeket számolni, de az összesre szívesen
emlékszem vissza. A teljesség igénye nélkül : Casanova-előadás
címszereplője voltam, a Leonce és Lénában pedig a férfi főszereplő.
Bemutattuk a Vadorzókat, ami egy filmadaptáció. Az eredeti film
a Dajkamesék hölgyeknek volt, amiben Marlon Brando és
David Niven játszott. Ennek változata a Riviéra vadorzói
Svete Martinnal és Michael Caine-el. Két nőcsábász versenyt
űz abból, hogy gazdag hölgyeket hódít meg. Az Új Színházban
Hirtling István játszotta az idősebb, én pedig a fiatalabb
„vadorzót”. Szintén főszerepet játszottam a Kávé habbal
c. zenés előadásban, amiben Eisemann-dalokat énekeltünk.
1998-tól tagja az Új
Színháznak? Az igazgatóváltáskor szinte mindenki továbbállt,
ön mi marasztalta?
–A
színészet legalább annyira gyakorlati pálya, mint amennyire
elméleti. Egy színésznek az a dolga, hogy játsszon. Ha egy
sportoló nincs edzésben, ha egy zenész nem gyakorol minden nap,
akkor nehezen maradhat a pályán. Így van ez a színészeknél
is. A hosszú évek során felépített technikai tudás hatványozott
gyorsasággal fejlődik vissza, ha nincs játszásra lehetőségünk.
A színésznek pártpolitikától és az igazgatóváltástól függetlenül
az a dolga, hogy nap mint nap játsszon, próbáljon, dolgozzon,és
nagyon fontos,hogy mindig személyiségének fejlettségi szintjéhez
kapjon szerepeket,illetve teherbírási fokához mérten lássák
el feladatokkal. Sajnálatos, hogy nagyon sok tehetséges fiatal
és idősebb színész kollégám távol került attól a lehetőségtől,
hogy színházban dolgozhasson. Ilyen esetekben nagyon nehéz újra
felállni a színpadra és egy megtört pályát továbbvinni.
Ekkor gyakran tapasztalható félelem a színpadtól, az önkifejezéstől.
Az is elképzelhető, hogy rosszul dolgozza föl valaki saját
szakmai traumáit, elveszti az egészséges objektivitását, s
emiatt eltávolodik attól a kifejezési formától, amit a színház
ad. Tehát azért maradtam, mert itt éreztem biztosítva azt,
hogy játszhatom tovább.
Jól látom, hogy fontosnak tartja a színházi tehetséggondozást?
–Igen, mert ahogy a
bulvár elterjed a világon, a fogyasztói társadalom a
kereskedelmi csatornák műsorait részesíti előnybe, és így a
művész szempontjai, igényei egyre inkább háttérbe szorulnak.
Föl szokták vetni a kérdést: „miért nincsenek ma már Páger
Antalok, hová tűntek a nagyformátumú, komoly színészek? Miért
nincsenek Latinovits Zoltánok?” Ilyenkor azt mondom, hogy
igenis vannak nagy formátumú színészek, alkotók, csak éppen
nem használják ki őket, illetve nem ismerik őket szélesebb körben.
Nem tudja megmutatni magát egy színész a teljes egyéniségét,
mert azok a munkák, amiket kap, azok nem kívánják ezt meg tőle.
A színházak támogatói, fenntartói éberen figyelik a nézőszámot.
Éppen ezért a legtöbb színházban érzékelhető az eltolódás
a szórakoztató-könnyedebb témájú darabok felé. Csak azokban
egy színész nem tudja teljes személyiségét megmutatni.
Gondoljunk bele, hogy Páger Antal egyaránt táncolt, énekelt,
komédiázott, de ugyanakkor súlyosabb drámákban is kiválót
alakított. Most kevésbé adatik meg az a színésznek, hogy
ilyen széles spektrumban játszhasson, mert a szórakoztató
darabok csak egyfajta fénytörésben mutatják meg a művészt.
A magyar drámák valóban epikusabbak, de ez
nem jelenti azt, hogy rosszabbak
Attól nem kell tartani, hogy a színész a könnyebbik
utat válassza, és lustaságból nem ad bele mindent a szerepbe,
mert úgy gondolja, a csak szórakozni vágyóknak „ennyi is elég”?
–Találkoztam már
ilyen eléggé elítélendő esettel. Gondoljunk csak arra, hogy a
színészek is felesküdnek a szakmájukra mielőtt megkapnák a
diplomájukat. Elmondják a színészesküt – az orvosok mintájára.
Mert ez nem csak egy szakma a sok közül, hanem élethivatás, mégpedig
olyan, amit nem csak a színházban gyakorlunk, hanem a civil
mindennapokban is. A színészi pálya emberi minőséget, alaposságot,
a világra való sokkal nagyobb odafigyelést is feltételezi.
Sokkal több mindent kell a színésznek be-és átengednie a személyiségén,
olyat is, amit másoknak nem, vagy amitől mások tartózkodhatnak.
Ez komoly feladat és felelősség a színész életében. Az a színész
saját felelőssége, hogy mennyi energiát fektet be egy próbafolyamatba,
vagy előadásba. A pillanatnyiság illúziójának létrehozása
egy színdarab kapcsán komoly felkészülést és megfelelő idegállapotot
feltételez. A pillanatnyiság létrehozása azt is jelenti, hogy
a személyiség a teljes mivoltában jelen van azokban a szituációkban,
melyeket aznap este az adott előadás kínál. A
színház a pillanat művészete, ezért sincs soha két egyforma
előadás. Ennek a varázsát kell a nézőnek érzékelnie. A
publikum azt érezze az adott este, hogy most először történik
meg az, hogy a szerző és a rendező útmutatása szerint a színészek
egy varázslatos világot jelenítenek meg.
Kicsit kanyarodjunk
vissza az Újszínház koncepciójához. Szokás lenézni a magyar
drámákat, mondva, azok szövege régies, veretes, nem színpadra
való. Erről mi a véleménye?
–A magyar drámák
valóban epikusabbak, de ez nem jelenti azt, hogy rosszabbak.
Konkrétan Jókai esetében a párbeszédek bonyolításában is
érezhető az epikusság. A regényíró Jókai tetten érhető a
színdarabjában is. Nem is tudtam azt, hogy Jókai írt színdarabot.
Sőt, be kell valljam azt,hogy az elmúlt időszak ráébresztett
arra,hogy a világirodalmat sokkal jobban ismerem, mint a magyar
drámairodalmat. Mindez az oktatási rendszerünkből is következik.
Például keveset tanultunk erdélyi magyar írókról, és több
darab nem ivódott be a köztudatba. Sokak számára kiderülhet,hogy
mennyivel gazdagabb a magyar drámairodalom, mint azt gondoltuk.
Vannak olyan magyar drámák, melyeket politikailag nem tartottak
megfelelőnek, mások pedig nem örökérvényűek, de a legtöbb
a mához is szól. És minden írónak vannak sekélyesebb,
illetve időt álló művei. Engem a színi pályára az irodalom
szeretete hozott, illetve annak a felismerése, hogy milyen
fantasztikus dolog, hogy akár az ókori görög színdarabokban
felvetett társadalmi problémák, amiket lebont a szerző a személyek
szintjéig, az évezredek múltjával semmit sem változnak. Igaz,
a tudományos és technikai vívmányok korát éljük, uniformizálódik
a világ, de azok az archetipikus viszonyok, melyeket az ókori görögök
is megírtak, vagy esetleg a biblikus témák – pl. Káin és Ábel
története – a mai napig érvényben vannak. Pedig ma valahogy
szégyelljük a személyiségünket. Körbebástyáztuk magunkat
olyan státuszszimbólumokkal, amik mögé el tudjuk rejteni érzékenységünket.
Az 1887-ben született
Bolondok grófja mennyire őrizte meg aktualitását?
–Nagyon
meglepődtem, mikor elolvastam Jókainak ezt a művét, mert
nemcsak a népi realizmus, hanem a romantika jegyeit is hordozza a
darab. A legmeglepőbb, hogy a történetvezetést, a figurák ütköztetését,
a jellemeket figyelve néhol az abszurd stílus jegyei – némi
groteszkkel fűszerezve –is fölfedezhetőek. S mindez nagyon
korszerűvé teheti a művet. Az epikus jelleg viszont a mai fülnek
idegen. Akkoriban kétszer-háromszor el kellett mondatni valamit
egy szereplővel, hogy az kellő nyomatékot kapjon, ma elég csak
egyszer. Így az volt a célunk, hogy Jókai szellemében korszerűsítsük
a párbeszédeket. A mű keletkezési idejében az általános műveltség
része volt a latin és a német nyelv ismerete. Ahogy Jókai regényei,
úgy ez a darabja is tele van olyan latinos, vagy németes kifejezéssel,
melyeket a ma közönsége már igen nehezen ért meg. Akkor más
volt a közbeszéd minéműsége is. Sajnálatos, hogy ezek a régies
kifejezések kivesztek a magyar nyelvből. Azért benne hagyunk a
darabban néhány régi magyar szót is, amit a néző abban a
pillanatban nem ért meg, de a szövegkörnyezet rávezeti. Így közvetve
tanítunk is.
Vígjátékban, vagy
tragédiában könnyebb alakítania?
–Minden jó vígjáték alapja a komoly és tragikus
helyzetsorozat. Sőt a tragédiákban is megtalálható a humor. Vígjátékot
talán azért nehezebb előadni, mert míg a közönség nevet,
addig a drámai helyzeteket ugyanolyan súllyal kell eljátszani,
mint a tragédiákban, különben semmi sem hiteles. Emellett a
konfliktusokra, a jellemek ütköztetésére sokkal kevesebb idő
van, hiszen a vígjátékokat sokkal intenzívebben kell játszani.
A vígjátékok esetében a helyzetkomikum nem engedi meg, hogy
egy adott konfliktus, vagy katartikus helyzet mélységén elidőzzünk.
Hogyan készül fel egy
adott darabra, esetünkben a Bolondok grófjára?
–Mind mentálisan, mind fizikailag próbálom magam kondícióban
tartani. Rendszeresen úszom, focizom; olyan fizikai állapotot
igyekszek megteremteni magamnak, ami alapja annak, hogy egy ilyen
szerepet alakítsak. Emellett sokat olvasok az adott íróról, a
társadalomról, hogy benyomást szerezzek arról a korról,
amiben a mű keletkezett. Annak is utána nézek, hogy hol mutatták
be eddig a művet, kik játszották, s milyen sikerrel. Az is
fontos, hogy minél többet adjon a színész magából; ezért a
szerepet magamhoz közelítem, így minél személyesebb lehet a közlés.
A
szerző szerint a Bolondok grófja énekes bohóság. Tehát zenés
darabról van szó?
–Olyan prózai darab, amiben a zene a mű cselekményéből
következik. Így nem daljátékról van szó. Az általam alakított
Koromfi édesapja bankár, tehát azt mondhatnánk, hogy egy újgazdag
családról van szó. Az apa kiadja a fia járandóságát, és
felkínálja neki a kor divatos pályáit. De Koromfi nem akar se
diplomata, se jogász lenni, hanem vidéki birtokon szeretne egy
mintagazdaságot felépíteni. Az újságokban lehet arról
olvasni, hogy manapság egyre több ember adja a fejét vidéki önellátó
életmódra; kis gazdaságokat, autonóm üzemeket létesítenek,
tehát itt a darab egyik aktualitása. Kiderül, hogy az előző
tulajdonos a kastélyból magánpszichiátriát hozott létre. Így
az ott lévő személyzet csupa lelki sérültből áll. A fiatalúr
ahelyett, hogy elmenekülne ettől a helyzettől, kihívásnak
veszi azt, és elhatározza; megfejti ezeknek a lelki sérült
embereknek a problémáit, és megpróbálja kigyógyítani őket
betegségükből. Kiderül, hogy a birtok előző tulajdonosának
a lánya, egy komoly trauma miatt, énekelve beszél, éppen ezért
énekben kommunikálnak egymással. Ezért van szó énekes bohóságról.
Olyan klasszikus operákban játszottam, mint
a Bolygó hollandi
Visszakanyarodva az időben néhány évtizedet: milyen
darabot látott először?
–Szegeden zenei általános
iskolába jártam, majd a Tömörkény István Gimnáziumba. A színházhoz
a zenés darabokon keresztül jutottam. Történt, hogy a színház
gyerekszereplő válogatást tartott, s azt kérték tőlünk,
hogy hatalmasat ordítsunk. A gyerekek többsége ettől zavarba jött.
Míg én nem, így kilenc éves koromban bekerültem a színház
világába. Olyan klasszikus operákban játszottam, mint a Bolygó
hollandi, a Carmen, vagy a Macbeth.
Egyenes út vezetett a
színészet felé?
–Igen, mert megéreztem
a színház mással össze nem hasonlító illatát, és
megszerettem a művészi közeget. A versek, a filmek, a regények
nagyon érdekeltek, rajongva jártam a szegedi nemzeti és a
szabad téri színház előadásaira. Közben magántársulatban
csináltunk prózai előadásokat, mi magunk írtuk a darabokat, s
hozzá szereztük a zenét. Amikor pedig a gyerekek találkoznak a
felnőttek világával, akkor szembesülnek először a világ
gonoszságával. Mi ezeket a mesedarabokkal dolgoztuk fel; mindig
valamilyen állatszereplő volt a főhős, akinek rossz tulajdonsága
riasztó volt. A mai napig fontos számomra az énektanulás, s ezért
is, az érettségi után operett-musical szakra felvételiztem.
Akkor kiestem a második rostán, így egy évig a Gór Nagy Mária
Színitanodában tanultam, ahol Barta Mária művésznő volt az
osztályfőnököm. Ezután vettek fel a Színművészetire. Mivel
Zsámbéki Gábor osztályába jártam, a Katona József Színházban
voltam gyakorlaton. Az ott kapott szakmai alapok és tudás,a mai
napig színházi hozzáállásom minimumát jelentik. Nagyon örülök,
hogy nem hagytam abba az éneklést, mert mindig is törekedtem
arra, hogy ne lehessen beskatulyázni egy –egy szerepkörbe.
Ugyanannyira lehessek énekes színész, mint prózai, illetve vígjátéki,
mint drámai.
Senki sem akarta lebeszélni
a színészetről?
–Hála Istennek nem;
szüleim, a család, a barátok mind támogatták elképzeléseimet,
hiszen látták, hogy már gyerekként odavagyok a muzsikáért,
hogy anyák napján túlteng bennem a szereplési vágy
–mindenkit lemostam az oviban –,és rajongok a színházért.
Mestereim is azt erősítették meg bennem, hogy érdemes
mindezzel foglalkoznom, mikor a színészmesterség alapjaira tanítottak.
A pálya buktatóiról, nehézségeiről is beszéltek, de arra
figyelmeztettek, hogy egyfolytában készenlétben kell tartanunk
magunkat. Úgy tanítottak, hogyha netán az adott játszási körülmények
mostohák, akkor is képesek legyünk megteremteni az előadáshoz
szükséges ideális színészi állapotot.
Az ismertséggel nem célként, hanem következményként
foglalkoztam
Mit kell tudni arról a
Szöveg Színházról, aminek ön alapító tagja?
– A kőszínházi
munkák mellett évek óta dolgozom alternatív illetve független
színházi közegben is. Ez azért fontos a számomra,mert a kőszínházi
kötöttebb,fegyelmezettebb, hierarhikusabb munkamódszerek
mellett,egy kísérletezőbb közegben,sokkal inkább egyenrangú
alkotótársakként, szabadabb formákat hozhatunk létre. Ennek
egy állomása például a Szöveg Színház,illetve az R.S.9 színház,ahol
jelenleg Harold Pinter Árulás című darabját adjuk elő.
Filmbeli
szereplései nagyobb ismertséget hoztak?
–Az ismertséggel nem
célként, hanem következményként foglalkoztam. A
filmes,illetve televíziós szerepléseim hatására természetesen
jobban felpezsdült körülöttem a levegő, nőtt az érdeklődés.
Tény,nekem is jó volna, ha újra több lehetőség lenne
filmezni,rádiózni, televíziózni, de az embert nem vakíthatja
el a hiúság soha oly mértékben,hogy csupán az ismertsége
miatt akarjon estéről estére színpadra állni. A színésznek
mindig az adott lehetőséggel kell megpróbálnia a lehető
legjobban sáfárkodni, és abból a legtöbbet kihozni, mert a
munka minőségét, és egy ember hitelességét, nem a népszerűség
vagy annak hiánya határozza meg.
Medveczky Attila
|