2013.04.19.
Csurka István vállalta a prófétai
sorsot
Csurka István születésnapját
a húsvét nyolcadába, a fényes héten ünnepeljük. Ezekben a
napokban a feltámadás misztériuma kerül az égre tekingető
ember figyelmének középpontjába, és saját földi létének,
emberi egzisztenciájának értelmes mivoltát igyekszik
megalapozni a szent titok világossága által.
Éppen
ezért, amikor Csurka Istvánra emlékezünk, akkor óhatatlanul
keressük azt, hogy hol a helye az elhunytnak a föltámadt Jézus
Krisztus szép, új világában, abban a fönséges fényben,
amelyet Ő áraszt ki a megváltott világra. Érdemes kiemelkednünk
ennek a sokszor szennyes, sokszor megváltatlannak tűnő, sötét
környezetünknek a mocsarából, és széthúzva az előítéletek
és a szándékos vagy vétlen félreértések molinóját, nézzük
ezt az embert az örök értékek szempontjából.
Az Énekek Énekének,
az Ószövetség egyetlen szerelmes versének van egy talányos
mondata: Erősebb a szerelem, mint a halál. (Én 8,6.) Amikor csúf
és kudarcos, szomorú szerelmek hírével van tele a média, meg
egyáltalán a bennünket körülvevő világ, nehéz is elfogadni
és felismerni, hogy lehet olyan szerelem, van olyan szeretet,
amely még a halálnál is erősebbnek bizonyul.
A feltámadásról
szóló keresztény tanítás éppen ezt mondja ki: Van, olyan
szeretet, van olyan szerelem, amely legyőzte a halált.
A
szeretet nem tűr korlátozást. Végtelenséget, romolhatatlanságot,
örök állandóságot kíván és ígér. A végtelenség felé
szóló kiáltás. Mégsem nyerhet beteljesülést földi dimenziók
között. Végtelenséget igényel, de nem érheti el. Örökkévalóságot
kér, de be van zárva a halál országába. Ezen a ponton lehet
megérteni, mit jelent a feltámadás: azt, hogy a szeretet erősebb,
mint a halál.
Az
emberi gondolkodás és élet szintjén a szeretet mindig a
halhatatlanság valamilyen formáját alapozza meg, már ebbe az
irányba mutat a fajfenntartás ösztöne is, megcélozva az utódokban
való fennmaradást, az utódokban való túlélést a halálon.
Megfordítható ez a mondat: a halhatatlanság mindig szeretetből
származik, nem pedig abból, hogy valaki önmaga számára
elegendő és független akar maradni.
Aki képes többre
értékelni a szeretetet, mint az életet, csak abban, csak az által
lehet erősebb és nagyobb a szeretet, mint a halál.
Aki mindenkit szeretett, mindenki számára lehetővé
tette a halhatatlanságot. Ha
Ő, - tudniillik Jézus Krisztus - feltámadott, úgy mi is vele,
mert a szeretet erősebb a halálnál.
Őbenne a szeretet
erősebb lett, mint a halál. Nem a magára maradt szeretetről, -
amely ha önmagában megmarad, kielégülést nem találó kiáltás
csupán, - hanem mások iránti szeretetről van szó. Az ő
szeretete egyesülten Isten hatalmával és szeretetével lehet
halhatatlanságunk alapja.
Krisztus
feltámadásának értelme: szeretete, amelyben odaadja magát másokért,
totális emberszeretet, amelyben a szeretet több az életnél.
Szeretete az Atyában lel partnerre, társra, aki elfogadja és
fenntartja az ő létét.
A feltámadás jelentősége: a szeretet legyőzte a halált.
Ha Krisztusban erősebb a szeretet, mint a halál, az Ő
szeretete, amely egyesíti a Mennyei
Atyával, a mi halhatatlanságunkat is megalapozza.
A szeretetnek
ebben a világában kell megtalálnia helyét az embernek, -
tudatosan rátalálva, vagy tudattalanul ráérezve, - ha
igazán emberi életet akar élni.
Itt találta meg
életének értelmét Isten magyar prófétája, Csurka István
is, sok zsákutcája, kudarcos próbálkozása közepette.
Osztozott Jeremiás próféta sorsában, aki először ódzkodva,
félelmekkel viaskodva közölte Jahve, az Isten üzenetét, majd
sokszor magára maradottan, de mégis következetesen és határozott
hangon hirdette az igét. Jeremiást körülvették hamis próféták,
akik telelármázták a világot és félre vezették népét:
„Amit prófétáid hirdettek neked, az csalárdság volt és
balgaság. Soha nem tárták fel vétkedet, hogy indítsanak megtérésre.
Hamis látomásokkal hitegettek, becsaptak és félrevezettek.”
(Siral.2,14) Jeremiás látszólag elbukott, a hiábavaló
küzdelmek után nem maradt hátra más lehetőség, hogy sirassa
népének sorsát: „Apátlan árvák lettünk, az anyák
olyanok, mint az özvegyek. Saját vizünket pénzért isszuk, és
meg kell fizetnünk a saját fánkért.
Igát hordozunk nyakunkon, üldöznek bennünket, a végünket
járjuk.” (Siral. 5,3-5) Jeremiásnak mégis
megadatott a
szomorú és vigasztalannak látszó helyzetben, hogy biztassa népét
a jobb jövő és a Messiás eljövetelével.
Csurka István a
maga módján vállalta a Jeremiási, a prófétai sorsot. A
magyar jövő pesszimista prófétájának tartották, ahol
lehetett mellőzték. Az idő múlása azonban őt igazolta. Általánosan
elismerték: szinte mindenben igaza lett, amelyet a magyar sorsra
vonatkozóan megjövendölt. Sokan óvatosabb szóhasználattal, mértéktartó
elnevezéseket alkalmazva hirdették azt, amit tőle tanultak.
Csurka Istvánt ez nem zavarta. Örült annak, ha népének így
is hasznára lehetett. Ő maga pedig feláldozott ezen célért
mindent: irodalmi karriert, anyagi hasznot, evilági előnyöket,
egészséget, és lassan az egész életet.
Így kimondatlanul
is nemes és áldozatos törekvéseivel a megváltó Krisztusa
nyomába szegődött. Teljes életpályát futott be, odaadott élete
volt és bízva reméljük, hogy Jézus Krisztus feltámadásának
részesévé lett.
Isten éltesse –
immár egy örök életen át – Csurka Istvánt!
Reisz Pál OFM, a
Pesti Ferences Templom igazgatója
|