2013.04.19.
A
lélekmentés az elsődleges feladatunk
Kétszeres kisebbségben élünk,
magyarként és katolikusként
Istennek
tetsző, emberfeletti munkát végeznek a ferencesek a Délvidéken
– mondta a Dévai Szent Ferenc Alapítvány életre hívója, Böjte
Csaba ferences szerzetes a Magyar Fórum számára adott januári
interjúja alkalmával. A történelmi Magyarországon a XIII. század
elején megjelent szerzetesrend jelenlegi, délvidéki munkájának
bemutatására P. dr. Harmath Károlyt az újvidéki ferences
rendház felelősét kértük fel.
Kérem, vázolja fel a délvidéki ferencesek
jelenét!
–Délvidékről
azt is szoktam mondani, hogy ferences föld. Nem elsősorban azért,
mintha ma annyira jelentős lenne a ferences jelenlét ezen a területen,
hanem azért, mert a múltban sok ferences letelepedés volt ezen
a tájon, a plébániák többségének a beindítói is a
ferencesek voltak, s ekkor még azt nem is említettem, hogy a török
hódoltság idején a nép egyetlen lelkipásztoraiként működtek
megmaradt települések döntő többségén. Kimagasló szerepük
volt, amiről az utókor nem sokat tud. Tudni kell azonban azt is,
hogy bosnyák ferencesekről van szó, akik elévülhetetlen érdemeket
szereztek a magyarság körében is. A trianoni békediktátum óta
a délvidéki rendházak – Szabadka, Bács, Zimony és Újvidék
rendházai – a Szent Cirillről és Metódról elnevezett horvát
rendtartományhoz tartoznak. Rendházaink egyben lelki központok
is. Plébániánk nincs sehol, ezért szabadon tudunk tevékenykedni
más területeken. Ez a szabadság persze felelősség is olyan értelemben,
hogy fel kell fedeznünk, és melléje kell állnunk olyan kihívásoknak,
amelyeknek a megválaszolása a helyi egyház feladata, illetve
annak javát szolgálja.
Milyen jellegű kihívásokról van szó?
–Délvidék,
illetve a
mai Vajdaság
területe a történelem folyamán egyfajta „átjáróház”
volt, nyugtalan föld. Népek, kultúrák, országok adták tovább
egymás kezébe ezt a területet mindazokkal a kincsekkel,
amelyeket a többnemzetűség és a multikulturalizmus hoz magával.
Ma is egy ilyen helyzetben működünk. Illusztrációként csak
azt említeném, hogy például újvidéki templomunkat is legalább
nyolc nemzet tagjai látogatják, a liturgiánk pedig kétnyelvű:
magyar a magyarok számára és horvát a különböző etnikumú
szláv hívek számára. A gyakorlatban ez mindig a kellő nyelvi
egyensúly megtalálása elé állít bennünket. Egy-egy rendházunknak
sajátos tevékenységi területe van. Általában jellemző
a misézés, gyóntatás, hitoktatás, katolikus mozgalmak
és csoportok lelki vezetése... Újvidék ezen a téren sokban különbözik
a többi rendháztól, mert ez a rendház más tevékenységeknek
is a bölcsője. Köztudott, hogy itt van a székhelye Szerbia
egyetlen katolikus könyvkiadójának, a magyar könyveket
megjelentető az Agapénak. A Bonaventurianum Ferences Fiúkollégium
18 egyetemi hallgatónak biztosít szállást és jó tanulási
feltételeket, a Domus Pacis Ferences Közösségi és
Lelkigyakorlatos házunk pedig a lelkiélet elmélyülésére törekvők
számára nyújt kedvező lehetőségeket. Innen indítottam be a
Poverello Alapítványt, amely az úgynevezett Lurkóházak hálózatával
a jelen pillanatban mintegy hetven szegény sorsú gyermeket karol
fel. Az egyház életébe a teológiai oktatás területén
igyekszem besegíteni teológiai tanárként, de ott vagyunk a
nyilvános élet más területein és a médiában is. Újvidék
számára pedig nagy megtiszteltetés, hogy az Úr innen választott
magának vértanúkat. Rendházunk alapító atyái közül az
egyház iránti gyűlöletből a partizánok kettejüket, Körösztös
Krizosztomot és Kovács Kristófot megölték. Boldoggá avatási
perük folyamatban van, tiszteletükre pedig emlékhelyet alakítottunk
ki templomunkban.
Szerbia alapvetően ortodox állam. Jelent-e ez hátrányt
a római katolikus felekezetű ferences rend számára?
–Annyit
mindenképpen jelent, hogy mi kétszeres kisebbségben élünk: úgy
is, mint kisebbségi nemzetek tagjai, de úgy is, mint katolikusok
vallásúak. Személy szerint a mindennapokban ugyanakkor nem érzem,
hogy ez hátrány lenne, hiszen egyrészt a lehetőségek sokasága
áll rendelkezésünkre, másrészt tény az is, hogy helyi
ferences hivatások számában nem bővelkedünk. Így tehát akad
mindenkinek bőven teendője. Különös nehézségként merül
fel a kétnyelvűség, hiszen e nélkül nehezen boldogulhat
valaki. A magyar nyelv megtanulása például egy horvát ferences
számára egyáltalán nem könnyű feladat. Szokták is
emlegetni, hogy a mennyországban is majd magyarul fognak társalogni,
hiszen a nyelvünk elsajátítására egy örökkévalóságra van
szükség.
Tevékenységüknek jelentős lehet a
nemzetmegtartó ereje.
–Valóban így
van, bár nem a nemzetmentés az elsődleges célunk, hanem a lélekmentés.
A valóságban ez nem is különíthető el szigorúan egymástól,
hiszen közvetlenül az emberek javára, lelki épülése érdekében
dolgozunk, akik nálunk magyarok, horvátok, szlovákok, ruténok
egyaránt lehetnek... Az biztos, hogy az én tevékenységem inkább
a magyarok felé irányul. Ez is tartozhat a nemzetmentés kategóriájába,
de a valóság az, hogy a nemzetmentés nem egyes személyek
feladata, hanem mindenkié, konkrét esetben minden magyaré. A
„nemzetmentés” ezen felül is csak akkor lesz, lehet sikeres,
ha az egyén felfedezi a magyar mivoltából származó értékeket,
és azokat meg is valósítja anélkül, hogy másokat eltaposna.
Milyen világi kapcsolataik vannak akár az
Anyaországban, akár más elcsatolt területeken élő
magyarokkal?
–A
kapcsolatokat jónak ítélem meg. Felvázolásuk szerintem túlhaladja
egy interjú keretét, hiszen sokrétű kapcsolódásokról, együttműködésekről,
közös programokról van szó úgy egyházi, mint civil téren.
Megmondom őszintén, hogy egészen a közelmúltig egy kicsit hiányoltam
az anyaország figyelmét, amely elkerülte területünket, de az
utóbbi időben ezen a téren is nagy változások történtek.
Ennek személy szerint külön is nagyon örülök.
Általánosságban nézve milyennek látja Károly
atya a délvidéki magyar közösség mindennapjait, lelki életét,
jövőképét?
–Nincs kielégítő
válaszom, hiszen nem birtokoljuk a jövőt. Találgathatunk, próbálkozhatunk,
jósolgathatunk ugyan, de mindezt csak azzal a tudattal tehetjük,
hogy nincs rálátásunk a majdani végkifejletre. Egyre inkább
úgy látom, hogy az elszórványosodás külön terheket ró
valamennyiünkre, akik szeretnénk magyar mivoltunk kincsét megőrizni.
Közösségeink létszáma egyre csökken, intézményeink
fenntartása pedig nagy, és néhol bizony már megoldhatatlan nehézségekbe
ütközik. Az okokat sajnos hosszasan lehetne sorolni. Csak néhányat
említek meg: beolvadás a többségi nemzetbe, elsősorban a
vegyes házasságok révén, a gyermekvállalás örömének a hiánya,
kivándorlás főként a nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva, a
nemzetek elszigetelődése és önmagukba zárkózása az egész
Vajdaság területén. Ezek együttesen azt eredményezik, hogy már
nem is ismerjük egymást, vagy pedig berögződött előítéletek
mentén viszonyulunk egymáshoz, ami pedig köztudott, hogy nem a
bizalmat gerjeszti. Sőt, környezetünkben olykor olyan szélsőséges
jelenségekben ölt testet a bizalmatlanság, mint az időnkénti
magyarok elleni inzultusok, fizikai bántalmazások. Jelen van tehát
a félelem is. Megbomlott a vajdasági közösségek, városok,
települések nemzeti összetétele. A menekültek többsége nem
képes beilleszkedni az új helyzetbe, a többnemzeti kultúrába.
Vannak, akik az ilyen helyzetből való menekülésben látják a
kiutat. Tehát a mindennapi életünk rendkívül nagy nyomásnak
van kitéve. És nincs mindenkinek elegendő lelki ereje a helyzet
elviseléséhez. Így meg is tudom érteni egyesek továbbállását.
Kovács
Attila
|