2013.04.19.
Az építészektől nem kell félteni a műemlékeket
A felére csökkentettük az építési ügyintézés idejét
A
kormány az építésügy és az örökségvédelem átfogó újjászervezési
programja utolsó lépéseként új háttérszervezet létrehozásáról
döntött. Az új intézmény – teljes nevén Lechner Lajos Tudásközpont,
Területi, Építésügyi, Örökségvédelmi és Informatikai
Nonprofit Kft. –területfejlesztési és -rendezési, valamint
építésügyi és műemlékvédelmi közfeladatokat lát el a jövőben.
Szerkesztőségünk vendége Dr. Szaló Péter a Belügyminisztérium
területrendezési, építésügyi és örökségvédelmi
helyettes államtitkára.
Miért volt szükség olyan megaintézmény létesítésére,
ami egyszerre lát el területfejlesztési és -rendezési,
valamint építésügyi és műemlékvédelmi közfeladatokat?
–A Lechner Lajos Tudásközpont a Belügyminisztérium háttérszervezeteként
olyan feladatokat lát majd el, amelyek nem feltétlenül kötődnek
a napi államigazgatási gyakorlathoz,
ugyanakkor nélkülözhetetlenek a magyar társadalom és gazdaság
működése érdekében. Egy nagy építésügyi átalakításon
vagyunk túl, hiszen megújult az épített környezet alakításáról,
védelméről szóló törvény; tehát az építésügy egésze.
Január 1-jétől új intézménystruktúra; a járás és a
megyei kormányhivatalok rendszere alakult ki; életbe lépett az
a jogszabálycsomag, ami az új törvény végrehajtását szolgálja,
és új intézményeket vezettünk be. Ilyen az ÉTDR,
az építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató
elektronikus dokumentációs rendszer, ami az elektronikus közigazgatás
első jelentős állomása. Ehhez olyan befogadó intézmény
kellett, ami ellátja a működtetés feladatait. Mindez nem előzmény
nélküli, mert az Építésügyi Dokumentációs Központban korábban
már összegyűjtöttük azokat a terveket, melyek a privatizációból
még megmenthetők voltak, hiszen számtalan állami tervező céget
privatizáltak, így pl. a Pécsi Tervező Vállalat anyagi örökre
elvesztek számunkra. Továbbá az Építésügyi Dokumentációs
Központban gyűjtjük a települések rendezési terveit is. Távlati
elképzelésünk az építésügyi monitoring rendszer kifejlesztése.
Ezáltal össze lehetne vetni az engedélyezésekkel és a
tervekkel a tényleges építési folyamatokat, hogy megtudjuk: a
településrendezési elhatározások miként érvényesülnek a
valóságban. Ez igaz a parlament döntéseire, és például a
Balaton kiemelt körzetben, ahol nagyon szigorú szabályokat
fogadtattunk el a tó és az üdülőkörzet hosszú távú
fennmaradása érdekében. Ami szintén lényeges, hogy az örökségvédelem
a Belügyminisztérium irányítása alá került. Megszűnt a Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) és hozzánk került a műemlékvédelem
és a régészet felügyelete. Tavaly átdolgoztuk az örökségvédelemről
szóló törvényt, új elemek jelentek meg benne; és a régészet
és a műemlékvédelem hatósági rendszere is átalakult;
beintegrálódtak az építésügyi hivatalokba. A megyeszékhely
járásközpont településeken építésügyi és örökségvédelmi
hivatalok működnek. A másodfokú hatósági feladatokat a műemlékvédelemmel
kapcsolatban – minden megyében – a fővárosi és megyei kormányhivatalok
egységes építésügyi és örökségvédelmi szakigazgatási
szerve, a régészettel kapcsolatban pedig – országos illetékességgel
– a fővárosi kormányhivatal építésügyi és örökségvédelmi
hivatala látja el. Mindezeknek a hátterét egy szervezet látja
majd el, mert azok a kutatási és az örökség nyilvántartási
feladatok – régészeti lelőhelyek adatbázisának működtetése,
műemlékek nyilvántartása – , amiket korábban a Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal látott el, július 1-jétől bekerülnek
Tudásközpontba. Ehhez kapcsolódik egy olyan kutatási iroda,
ami a nyilvántartásra és a különböző gyűjteményekre
alapozva szolgáltat a minisztérium számára adatokat a műemlékké
nyilvánítás, vagy éppen a törlés érdekében. Ezeket a
dokumentumokat a jövőben a Lechner Lajos Tudásközpont szolgáltatja
a számunkra.
Az ellenzék azt szokta mondani a központok –
gondolhatunk a Klebelsberg Központra – létesítésére, hogy
centralizál a kormány. Mi erről a véleménye?
–Centralizációról csak akkor beszélhetünk, amikor
korábban helyi vagy térségi szereplők által ellátott
feladatokat a központi kormányzat magához vonz. Esetünkben
ilyen központosításról nem beszélhetünk, mert maradtak a hatáskörök.
Az építésügyi hatósági feladatok eddig is állami feladatként
jelentek meg, még akkor is, ha azok egy részét a jegyzők látták
el. A jegyzőknél maradnak feladatok, de a járásokhoz új
feladatok kerültek át. Tehát az állami feladat ellátásnak
helye változott meg. A kulturális örökségvédelem eddig is
centralizáltan működött, most egységesítés történt. A cél,
hogy egységes módszerek és elvek alapján járjanak el az egész
országban. Az állampolgár, a tulajdonos és a befektető érdeke,
hogy részrehajlás nélkül, adott szabályrend szerint bírálják
el ügyeit.
Az új tudásközponttal új munkahelyek is létesülnek?
–Munkahelyek átcsoportosításáról beszélhetünk, így
a Fővárosi Kormányhivatalból, a korábbi KÖH-ből kerülnek
át a Tudásközpontba szakemberek. Új munkahelyek nem létesültek,
de feladatok viszont bővültek.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal egykori elnöke,
Mezős Tamás úgy nyilatkozott, hogy „van olyan megye, ahol a
megyeszékhely járási hivatalában dolgozó 20 építésügyért
és örökségvédelemért felelős szakember közül egyetlen egy
sincs, akinek műemlékvédelmi ismeretei lennének”. Mi erről
a véleménye?
–Az építészektől nem kell félteni a műemlékeket,
hiszen a műemlékvédelem az építészet oldaláról született
meg. A XIX. század második fele a műemlékvédelem első nagy
korszaka, amikor építészeink felújították a régmúlt emlékeit.
Ha világos, érthető szabályrendszert fogadtatunk el, akkor a
hatásági feladatokat az építészek el tudják látni. Természetesen
fontos a stílusérzék, így az örökségvédelmi hatóságnál
dolgozóktól többet várunk el. Átrendeződés történt, mert
a területi pótlékok különbözőképpen alakultak a járási
és a megyei hivatalokban, viszont a kormánymegbízottak kompenzálták
a béreket. Így aki vállalta a járási hivatalban az első fokú
munkát, annak a bére kiegyenlítésre került. Az első fokú
kollegák törekedtek a másodfok felé, így átmenetileg az első
fokú, a járási szintű feladatok ellátására létszámhiány
mutatkozott, de ez nem tartott örökké, mert sajnos túl sok építész
van munka nélkül.
Mekkora forrás áll a Tudásközpont működtetésére?
–Hozzávetőlegesen 800 milliós évi bevétellel számolunk,
illetve működési költséggel. Ebben benne van a Területfejlesztési
és Területrendezési Információrendszer, az Építésügyi
Dokumentációs Központ, az ÉTDR működtetése, Építésügyi
Dokumentációs és Információs Központ, valamint az Országos
Építésügyi Nyilvántartás és Örökségügyi Központ működtetése,
és 20% körüli feladatot más tárcák megbízásából látnak
el a kollegák.
Hogyan esett a választás Lechner Lajosra? Ödön nevét
sokkal többen ismerik.
–A Lechner –család kiterjedt, és építészek számára
jól ismert família. Lechner Ödön, mint nagyszerű építész,
a magyar szecesszió úttörője mindenki számára közismert. De
ő „csak” építész. Mi viszont olyan személyt kerestünk,
aki az örökségvédelemmel, és a településrendezéssel is
foglalkozott. Lechner Lajos volt az Országház építési munkálatainak
utolsó ellenőre, és közreműködött Szeged városának újjáépítésében,
emellett a főváros első rendezési tervének egyik alkotója
volt.
A területfejlesztésben, az építésügyben, a műemlékvédelemben
dolgozók mikor érzékelhetik a változás pozitívumait?
–A legjobban talán akkor érzik a változásokat, ha
semmit nem észlelnek, ugyanis a január 1-jén beüzemelt
elektronikus építésügyi hatósági rendszerben számos problémával
találkoztunk. Próba nélkül vezettünk be egy rendszert, és üzemeltetés
során jöttek elő olyan esetek, amire a fejlesztők nem is
gondoltak. Most, a szerződésben foglaltak szerint, korrigálják
a rendszer működését. Távlati tervünk: az elektronikus építési
napló bevezetése október 1-jétől. A tesztfázis pedig már májusban
elindul, a Vállalkozók Érdekvédelmi Szövetsége vállalta,
hogy önként tesztelik a rendszert. Az e-napló központi helyen
tárolt építési napló gyűjtemény, amibe az adatokat az eseményeket
követően három nappal rögzíteni kell. Szeretnénk, ha olyan
biztonsági fokkal működne ez a napló, hogy bizonyítékként
lehessen felhasználni peres eljárások során.
Ez az elektronikus ügyintézés csökkentheti az elátkozott
bürokráciát is?
–Azzal, hogy az eljárások sokkal gyorsabbak lesznek,
jelentősen csökken a bürokrácia. Abban a percben, ahogy az építész
feltölti a tervét az ÉTDR –rendszerbe, mindenki látja, akit
kiértesít. Így a terv nem „utazik”, hanem értesítést kap
a meglétéről az adott szakhatóság. S ezen kívül mindegyik
szakhatóság látja a másik véleményét. Így a felére csökkentettük
az építési ügyintézés idejét. Ezzel az új eszközzel lehetővé
vált az is, hogy egy adatbázisba feltöltjük az építkezés összes
dokumentumát. Ezután megkérdezi az építész, hogy minden
rendben van-e, így megspóroljuk a hiánypótlás idejét.
Mindezzel pénzt és időt takaríthatunk meg.
Medveczky Attila
|