2013.04.19.
Duna –stratégia a magas minőségű és
olcsóbb közműszolgáltatásért
Megvizsgáljuk, hogyan lehet akár a gazdasági szereplők, akár
a lakossági fogyasztók számára távlatilag a legalacsonyabb gázdíjakat
biztosítani
Március 21-én
tartották az 1838-as pesti árvíz 175. évfordulója alkalmából
létrehozott emlékülést. Az esemény a 2013. évi Budapesti Víz
Világtalálkozó előrendezvénye is volt. A Duna-stratégiának
pedig kiemelt jelentősége van az árvízvédelemben és a vízminőség-védelemben.
Medgyesy Balázs, az Európai Unió Duna-stratégia kormánybiztosa
elmondta, hogy nagyon lényeges eleme a stratégiai együttműködésnek
a Duna menti épített és természeti örökség fenntartása és
a turisztikai lehetőségek kihasználása.
A Duna-stratégiának, mint makro-regionális stratégiának
milyen jelentősége van az árvízvédelemben?
–Bár nagyrészt a folyók nagyvízi medrében védekezünk az árvizek
ellen, az árvízi jelenségeket a teljes vízgyűjtőn és a folyók
felsőbb szakaszain zajló folyamatok határozzák meg. A
magyarországi folyószakaszokhoz tartozó vízgyűjtők nagyobb része
határainkon kívül esik. A Duna makrorégió egyszersmind a Duna
vízgyűjtője is. Árvízvédelmi szempontból ez egy funkcionális
régió, az a területi egység, melyen a klímaváltozás,
a területhasználat, az árvízvédelem és a vízrendezés
gyakorlata, fejlesztései, ezek kölcsönhatása meghatározza az
árvízi biztonságot többek között a magyar folyószakaszokon
is.
Ebben a tekintetben a Duna-régió stratégia egy előzmény nélküli
együttműködési forma, amennyiben gyakorlatilag teljes körű
eszközrendszert ad a részvevő országok kezébe az árvízvédelmi
együttműködésre. Együttműködési fórumot biztosít, összehangolt
stratégiák megalkotásának lehetőségét. Az EU árvízvédelmi
szabályok végrehajtásába egyenjogú partnerként vonja be a vízgyűjtő
nem európai uniós országait. Ennek többek között a Felső-Tisza-vidékén,
ahol Ukrajna meghatározó szereplő, óriási a jelentősége
Magyarország számára. A közösen meghatározott cselekvési
programokhoz hozzá tudjuk rendelni az európai uniós fejlesztési
forrásokat, gyakorlati fejlesztésekre lefordítva a közös
stratégiát. Ilyen széles eszközrendszert eddig egyetlen egy
nemzetközi intézmény sem kínált számunkra, ráadásul több,
hazánk és a környező országok számára is nélkülözhetetlen
területen. Ne feledjük el: egyes Tisza-szakaszok Európa árvízi
szempontból legveszélyeztetettebb területei közé tartoznak,
ahol az árvízi kockázatok jelentősen nőttek az utóbbi években,
nem kis mértékben a magyar szakaszra gyakorolt hatásokat
figyelmen kívül hagyó ukrajnai fejlesztések miatt. Mára a
Duna Régió Stratégia keretében sikerült közös, az egész régió
biztonságát szavatoló árvízvédelmi fejlesztési programot
indítani az ukrán féllel. Fontos, hogy az összehangolt
fejlesztéssel a
Magyarországon élő emberek, itt tevékenykedő vállalkozások
árvízi biztonságát a határon túli beavatkozásokkal is
tudjuk garantálni, mindezt jóval ésszerűbb költségekkel,
versenyképesebb gazdaság kialakítása mellett tudjuk elvégezni,
mintha magunkra volnánk utalva az árvízvédelemben.
Ha jól tudom, többfajta cselekvési területről
van szó. Hazánk mely cselekvési területek koordinálásában
vesz részt?
–A Duna régió stratégiában 11 prioritás terület van,
s ezek közül háromban Magyarország társkoordinátor. A vízügyi
területen ezek a vízgyűjtő gazdálkodási - vízminőség védelmi
területek és a környezeti biztonság területe, amely magában
foglalja az árvízvédelmet, az aszályok elleni védelmet, vagy
az ipari biztonság kérdését. És a harmadik ilyen prioritás a
fenntartható energia terület, ahol a földgáz vagy hagyományos
energiahordozók mellett kiemelt hangsúlyt kapnak a megújuló
energiák, az energia hatékonyság. Mindhárom olyan kiemelt
jelentőségű terület, amelyik a fejlesztések és stratégiák
makroregionális összehangolásával nagyban hozzájárul
Magyarországon a közmű szolgáltatások, ellátás biztonságához
illetve a rezsidíjak regionális piacok vagy éghajlatváltozás
által meghatározott elemeinek lehető legalacsonyabb szinten
tartásához.
Tavaly nyáron kezdte meg működését a Budapesti Duna
Kontakt Pont. Ennek mi a jelentősége és eddig mit tudtak elérni?
–A Budapesti Duna Kontakt Pont az Európai Beruházási Bank és a
magyar kormány közös szakértői irodája. Feladata, hogy a
Duna Régió Stratégia terveiből kézzel fogható fejlesztések,
hatékony és pénzügyileg is megvalósítható projektek szülessenek.A
Budapesti Duna Kontakt Pont egyfelől abban működik közre, hogy
a Duna régió stratégia projektjei hatékonyak legyenek, valóban
kihasználják az együttműködésben, a tervezés összehangolásában
rejlő lehetőségeket az energetikai, árvízvédelmi, környezetvédelmi
és közlekedési fejlesztések terén.
Ezzel a projektek a régió versenyképességéhez járulnak
hozzá. Másfelől a finanszírozásuk összehangolásában, különböző
európai uniós illetve beruházási banki források biztosításában
is közreműködik a szakértelmével, hogy a megvalósításuk ne
ütközzön pénzügyi akadályokba a részvevő országok különböző
finanszírozási rendszerei vagy pénzügyi adottságai ellenére
se.
Egyik cél a jólét megteremtése a Duna –régióban.
Megfogalmazták, hogy konkrétan mit értenek jólét alatt?
-A Duna Stratégia 11 prioritás területén az életminőség és jólét
érdekében szerteágazó munka folyik. Egyfelől az élhető, egészséges
Duna-régiót, a gazdag kulturális és természeti örökség megőrzését
a Stratégia a hagyományos eszközökkel és a fejlesztéspolitika
eszközeinek bölcs és értékeket szem előtt tartó alkalmazásával
támogatja. Másfelől a stratégia hangsúlyos célja a versenyképesség
javítása. Tizenegy területen más és más beavatkozások szükségesek
a kultúra, a turizmus, a leszakadó társadalmi csoportok felzárkóztatása
vagy az energetika területén. Hadd említsek egy energetikai példát,
hiszen ez is egy olyan terület, amit Magyarország társkoordinál.
Létrehoztunk egy olyan Duna-régiós gázpiaci modellt. Ez a
modell optimalizálja, összehangolja a lehetséges a határkeresztező
gázvezeték beruházások közös kiválasztását a gáz importárának
hosszú távú csökkentése és az ellátás biztonságának javítása
érdekében a régióban. Megvizsgáljuk, hogyan lehet akár a
gazdasági szereplők, akár a lakossági fogyasztók számára távlatilag
a legalacsonyabb gázdíjakat biztosítani. A modellt magyar
szakemberek a 14 Duna Régió ország közreműködésével hozták
létre, azt az Európai Bizottság és az Európai Parlament is
kedvezően fogadta. A modell fontos szerephez jut a régió közös
beruházási projektjeinek kiválasztásában uniós keretek között
is. Hasonló regionális modelleket dolgozunk ki az ivóvíz-kezelés
terén, ahol az ivóvíz hálózatok veszteségeinek a föltárásával,
vagy éppen az ivóvíz szolgáltatók felkészítésével a klímaváltozásra
a leghatékonyabb és az adott térségben legcélszerűbb gazdálkodási
gyakorlatok távlatilag csökkentik az árakat és rezsiköltségeket.
Ha végighajózunk a Dunán, abszolút nem
mindegy, hogy milyen táj, milyen épületegyüttes kerül szemünk
elé. A stratégián belül van-e lehetőség a Duna menti épített
örökség rekonstrukciójára, turisztikai vonzerejének nagyobb
kihasználására?
–Nagyon lényeges eleme a stratégiai együttműködésnek
a Duna menti épített és természeti örökség fenntartása és
a turisztikai lehetőségek kihasználása. Kiemelt magyar kezdeményezés
a Duna menti ökoturizmus és örökségvédelem összehangolása.
Ennek keretében a Duna menti kerékpárút, a Duna menti vízi ökoturizmus
projektjeit, a gyalog- és zarándokutakat, a Duna menti római örökség
megőrzését és világörökségi jelölését célzó
projektet, vagy éppen a Duna menti kulturális vagy egyházi örökség
megőrzését célzó projekteket egy nagy közös koordinációs
keretbe illesztjük. Így a hazai, régiós vagy más kontinensekről
érkező vendégek folyamatos vonzerő-láncolatot, magas szintű
infrastruktúrát és megbízható szolgáltatásokat
tapasztalhatnak. A kikötőkben vagy kerékpáros pihenőkben válthatnak
és más módon is felfedezhetik a környéket, több időt eltöltve
a régióban, ahol reményeink szerint visszatérő vendéggé is
válnak.
Medveczky Attila
|